Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@11:32:48 GMT

چگونگی کنترل آب‌های جاری کشور در خوزستان

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۶۸۵۷۴

چگونگی کنترل آب‌های جاری کشور در خوزستان

باید بپذیریم که سیل یک پدیده طبیعی است که سویه‌های مثبت نیز دارد و این ما هستیم که باید با برخورد مناسب با طبیعت و اجرای طرح‌هایی برای کنترل و کاهش قدرت آن از این پدیده قهری به بهترین نحو استفاده کنیم. علیرضا جمشیدیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان

راهکارهای پیشگیرانه برای کنترل سیلاب

امروزه راهکارهای پیشگیرانه مختلفی برای کنترل سیلاب در جهان وجود دارد که کشور ما نیز از آنها استفاده می‌کند که یکی از این راهکارها بحث آبخیزداری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوزستان با دارا بودن 11 سد چند هفته در جدال با سیلابی بود که می‌خواست با عبور از این سدها به شهرها و روستاها قدرت خود را به رخ بکشد.

شاید به همین دلیل است که آبخیزداری در این استان از اهمیت بیشتری نسبت به سایر استان‌ها برخوردار است زیرا خوزستان علاوه بر داشتن 11 سدی که در مجموع 22 میلیارد متر مکعب قابلیت ذخیره‌ سازی آب را دارد، بیش از 30 درصد آب‌های جاری کشور را در خود جای می‌دهد.

از این رو، اجرای طرح‌های آبخیزداری در بالادست این سدها برای جلوگیری از ورود رسوب به آنها و آبخوان‌داری در پایین دست این سدها برای کاهش قدرت سیل‌های احتمالی و افزایش زمان ماندگاری آب برای خوزستان حائز اهمیت است. خوزستان در مجموع 493 سازه آبخیزداری دارد که می‌تواند 37 میلیون متر مکعب آب را هدایت کند که با توجه به اینکه این سازه‌ها در فصول مختلف 3 تا 4 بار روان آب‌ها را مهار و هدایت می‌کنند؛ این عدد به 160 میلیون متر مکعب می‌رسد ونشان دهنده نقش آنها در کنترل سیل است.

البته اجرای این میزان طرح‌های آبخیزداری درمقابل نیاز خوزستان بسیار کم و در حد 4 تا 5 درصد است. در همین حال، در کشور ما 126 میلیون هکتار از مراتع تحت فرسایش خاک است که در خوزستان وضع به مراتب بدتر است. ایران دارای بالاترین میزان فرسایش خاک در دنیاست. ما در کشور به طور میانگین 16.7 تن در هکتار فرسایش خاک داریم که این میزان در خوزستان 19 تن در هکتار است و در برخی حوزه‌ها مانند گتوند 22 تن در هکتار است و این در حالی است که فرسایش خاک توان مقابله با سیل را کاهش می‌دهد و اینجاست که آبخیزداری می‌تواند به‌عنوان راهکار مؤثرخود نمایی کند و ضمن کنترل فرسایش خاک بر عمر سدها نیز بیفزاید.

1.5 میلیون هکتار از اراضی بالادست سدها و 2.9 هکتار از اراضی پایین دست سدهای خوزستان مستعد اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۸۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش‌از ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور توزیع شد

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد واحدیان ابوترابی رئیس اداره کل سوخت‌گیری هواپیمایی کشور، گفت: در نخستین ماه سال جاری، ۱۲۰ میلیون و ۷۸ هزار و ۷۶۷ لیتر سوخت هوایی به تعداد ۱۷ هزار و ۲۵۱ پرواز در ۵۷ مرکز سوخت‌گیری کشور توزیع شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹/۴ درصد رشد مشاهده می‌شود.

وی سفرهای نوروزی و بالا رفتن حجم مسافرت‌های هوایی در کشور را دلیل افزایش مصرف عنوان کرد و افزود: میزان مصرف سوخت هوایی در فروردین ماه سال جاری نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۸/۹ درصد رشد داشته است. در ماه یاد شده روزانه به حدود ۵۸۰ فروند هواپیما در ۵۷ مرکز سوخت‌گیری کشور سوخت‌رسانی شده است.

کد خبر 6097499 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از قاچاق چوب + فیلم
  • ۳۰ میلیون مترمکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری بوشهر استحصال شد
  • بیش‌از ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور توزیع شد
  • بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از مزارع خوزستان خسارت دید
  • جلوگیری از هدر رفت آب با مسدود کردن یکی از دهنه های خروجی در تالاب بامدژ
  • گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند
  • مدیرکل نظارت، کنترل فنی و استاندارد سازمان نقشه‌برداری معرفی شد
  • خسارت بارش شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • ۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای شمال یکپارچه سازی می شود