Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@01:09:12 GMT

آمریکا درپی تحریک خروج ایران از برجام است

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۶۹۲۳۴

آمریکا درپی تحریک خروج ایران از برجام است

تهران- ایرنا- برجام در حال حاضر در یک وضعیت بحرانی بسر می‌برد، همچنین توافق هسته‌ای ایران با گروه موسوم به 1+5 کارکردش را از دست داده است. بنابراین با توجه به آنچه که ایالات متحده آمریکا در رابطه با برجام به درجه انجام رسانید، زمینه‌های همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها دچار اختلال جدی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی مطهرنیا کارشناس روابط بین‌الملل در یادداشتی در روزنامه آرمان، نوشته است: همواره گفته می‌شود که آمریکا یک کشور در جهان محسوب می‌شود و به اندازه یک کشور قدرت دارد، اما مقوله برجام نشان داد که ایالات متحده آمریکا زمانی که از برجام خارج شد تمامی اثرات ناشی از برجام نیز با خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، برای ایران مسدود شد.

پنج قدرت بزرگ جهانی و از جمله سه کشور بزرگ اروپایی و دو کشور قدرتمند آسیایی هیچ‌کدام با وجود همه شعارهایی که در ارتباط با هماوردی قدرت‌های بزرگ با ایالات متحده آمریکا گفته می‌شود در برابر آمریکایی‌ها در چارچوب برجام اقدام عملی انجام ندادند. به بیان دیگر آنها تنها در حد بیانیه‌ها، سخنرانی‌ها و اعلام مواضع در جهت حفظ ارتباط با تهران برای گرفتن امتیازهای جانبی از طریق آمریکا وارد عمل شدند. پیش‌بینی‌ها در ارتباط با سازوکار ارتباط مالی با ایران توسط اتحادیه اروپا در بخش پایانی خود به هیچ وجه نتوانسته به نتایج مورد نظر دست یابد. اکنون ماجرای FATF هنوز در جریان بوده و به واسطه اهمیت آن در شرایط کنونی که بعد از قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی و همچنین قطع امتیاز به هشت کشور جهانی برای خرید نفت ایران به‌وجود آمد به جای آنکه قیمت نفت بالاتر رود در وضعیت پایین‌تری نسبت به گذشته خود قرار گرفته است.

از سوی دیگر با احتمال سقوط دولت مادورو در ونزوئلا امکان پایین آمدن قیمت نفت چندان دور از انتظار نیست. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد ما شاهد نوعی بازیابی اهمیت آمریکا در ارتباط با برجام در رابطه با دیگر کشورها و همچنین نوع برخورد با دیگر کشورها نسبت به ایران هستیم. لذا آنچه که دکتر ظریف به عنوان وزیر امورخارجه کشورمان در رابطه با عدم پایندی طرف اروپایی به برجام مطرح کرده‌اند به نوعی واقع‌نگری بوده که گریز ناپذیر است و این واقع‌نگری می‌بایستی منجر به یک نتایج معنادار شود. در نتیجه ایران می‌بایستی احتمالا به طور کامل از اروپا اصطلاحا دل کنده و زمینه‌های ایجاد خروج ایران از برجام را فراهم نماید. اما این در حالی است که در آستانه دومین سال خروج ایالات متحده هنوز ایران در برجام باقی مانده است.

به عبارت دیگر تمامی شواهد و قراین نشان می‌دهد که آمریکا درپی تحریک خروج ایران از برجام بوده و در راستای ایجاد اجماع بین‌المللی و محاصره منطقه‌ای درپی خروج احتمالی تهران از برجام است. لذا ایران از یکسو به خوبی می‌داند که برجام به هیچ عنوان نمی‌تواند کارکرد داشته باشد و از سوی دیگر نیز به این آگاهی رسیده است که اگر بخواهد از برجام خارج شود می‌بایستی هزینه‌های خروج از برجام را پرداخت نماید. اینجاست که تصمیم‌گیران می‌بایستی بیندیشند که آیا می‌خواهند در ارتباط با مساله ایالات متحده آمریکا به ادامه بحران کنونی استمرار بخشیده و یا اینکه با اراده جدی به سمت فضای جدی مثبت به منظورحل این بحران حرکت کنند.

شواهد و قراین طی ماه‌های گذشته نشان داده است که تهران به دنبال حل و فصل مساله بوده و این گزینه را با سفر دکتر ظریف به آمریکا دنبال کرد. اما پاسخی که از آنجا گرفته شد با توجه به نشانگان موجود پاسخ مثبتی نبود و اکنون وضعیتی که شاهد تحریم‌های فشرده‌تری هستیم که طی روزهای گذشته از سوی واشنگتن علیه تهران وضع شد نشان دهنده آن است که آمریکا عظم جدی دارد تا ایران را در وضعیتی قرار دهد که یا در تقابل با ایالات متحده قرار گرفته و یا اینکه پیش شرط‌های ورود به مذاکره در ایران پذیرفته شود.

*منبع: روزنامه آرمان،1398،2،16
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آرمان ايران تقابل با ايالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۹۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند

یکی از فرماندهان حشد الشعبی عراق با تاکید بر لزوم اخراج نیروهای بیگانه از خاک این کشور گفت: «تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند.»

به گزارش ایسنا، ابو زین‌العابدین، فرمانده تیپ ۲۸ حشد الشعبی تاکید کرد که «تهدیدهای آمریکا حباب رسانه‌ای بیش نیست و از دولت می‌خواهیم که به روند بیرون کردن تمام نیروهای خارجی از کشور سرعت بخشد.»

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه خاطرنشان کرد: «تهدیدهای آمریکا و دیگران مقاومت و مجاهدان عراقی را نمی‌ترساند و حرف آخر ما اخراج نیروهای بیگانه از کشور است.»

ابو زین‌العابدین افزود: «ما به قدرت دولت در اخراج کامل نیروهای بیگانه از خاک عراق اطمینان داریم و هدف آمریکا از تهدید این است که عراق امتیازات بیشتری برای تضمین بقای نیروهای این کشور بدهد.»

این فرمانده عراقی تاکید کرد: «تهدیدهای آمریکایی و غربی جدید نیستند، اما مجاهدین عراقی حرف آخر را می‌زنند. ما به قدرت دولت عراق در اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه و در راس آن‌ها نیروهای آمریکایی ایمان داریم.»

پارلمان عراق در سال ۲۰۲۰ مصوبه‌ای را برای خروج نیروهای خارجی از عراق به‌ویژه نیروهای آمریکایی بعد از جنایت ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی عراق در حمله آمریکا به فرودگاه بغداد تصویب کرد.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق اخیرا سفری به واشنگتن داشت. رعد التمیمی، از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در این باره گفت: «محور سفر محمد شیاع السودانی به واشنگتن شامل سه پرونده مهم و اصلی است که مهم‌ترین آن خروج نیروهای آمریکایی از عراق است و توافق ملی در قبال این پرونده وجود دارد.»

التمیمی پیش‌بینی کرد اجرای دستورکار اخراج نیروهای آمریکایی از عراق بعد از اواسط سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

وی در مصاحبه با المعلومه گفت: «نیروهای آمریکایی حاکمیت ملی عراق را نقض و از کشتار جمعی ساکنان غزه حمایت کردند. آن‌ها تمام امکانات خود را برای حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی به کار گرفته‌اند. واشنگتن خطر مخالفت با خروج خود و پیامدهای داخلی و خارجی آن را درک می‌کند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • آپشن جدید خودرو‌های آمریکا
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • آپشن جدید خودروهای آمریکا
  • (تصاویر) A-۱۰ Thunderbolt II؛ «گراز» ترسناک نیروی هوایی آمریکا
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • بیداری جهانی و باتلاقی که اسرائیل برای آمریکا ساخت
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • پیام تبریک رئیس‌جمهور درپی قهرمانی غرورانگیز تیم ملی فوتسال در آسیا
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود