Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@20:08:22 GMT

چگونه زباله کمتری تولید کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۶۹۴۹۱

چگونه زباله کمتری تولید کنیم؟

پسماند، زباله یا آشغال؛ نامش را هرچه می‏خواهید بگذارید، فرق چندانی ندارد، موضوع این است که خیلی از ما، به این که هر روز چه حجم زباله وارد چرخه محیط زیست می‏‌کنیم اهمیت نمی‌دهیم و فکر می‌‏کنیم با بیرون گذاشتن کیسه زباله از خانه دیگر مسئولیت‏‌مان تمام شده است.

به گزارش ایمنا، آیا تاکنون از خود پرسیده‌ایم که چه‌قدر انرژی و هزینه صرف جمع آوری‌ پسماندها می‌شود؛ چه قدر به آلودگی‌های زیست محیطی اضافه و سهم ما در این‌میان چه قدر است؟

سالها است که راهکارهای کاهش زباله در جوامع مختلف مورد توجه قرار گرفته و برای دستیابی به یک عادت اجتماعی درست کاهش زباله های شهری، فعالیت های زیادی صورت می گیرد؛ این تلاش‌ها در هر شکلی، بدون در نظر گرفتن نقش کلیدی و اساسی تولیدکنندگان زباله شهری، یعنی شهروندان نافرجام خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش زباله به کاهش جمع آوری، حمل و نقل، بازیافت و سپس دفع آن منجر خواهد شد و در پی آن حفظ منابع طبیعی و کاهش آلودگی ها را دربر خواهد داشت و این زمانی می تواند تحقق یابد که تغییرات اساسی در عادتهای روزمره زندگی، شیوه تولید و مصرف صورت پذیرد.

در اینجا به چند راهکار درباره چگونگی کاهش تولید زباله اشاره می کنیم.

راهکارهای کاهش پسماند در خانه

- خرده نان و پس‌مانده سفره را برای پرنده‌ها بریزید.

- هنگام خرید از بسته‌بندی زیاد وسایلتان از سوی فروشنده جلوگیری کنید.

- به صورت کلی خرید کنید مثلاً برنج را برای مصرف طولانی‌مدت خریداری کنید. با این روش کیسه‌های کمتری برای بسته‌بندی استفاده می‌شود.

- برای خرید از ساک‌های پارچه‌ای استفاده کنید.

- از ظروف یک‌بار مصرف کمتر استفاده کنید و در صورت لزوم، از نوع گیاهی آن که زودتر در طبیعت تجزیه می شود استفاده کنید.

- برای نگهداری مواد غذایی از ظروف آلومینیومی، لعابی و یا پلاستیکی در دار به جای کیسه های فریزر و یا سلفون استفاده کنید.

- برای تیز کردن قیچی، ورقه‌های آلومینیوم مصرف شده را طوری تا بزنید که ۶ الی ۸ لایه از فویل آلومینیومی را شامل شود. سپس با قیچی کند خود چند بار آنرا قیچی کنید تا قیچی دوباره تیز شود.

- برای نگه داشتن فرم کفش‌ها گلوله‌هایی از ورقه‌های استفاده شده آلومینیوم را داخل کفشتان قرار دهید.

- برای برق انداختن فلزات از یک قطعه آلومینیوم مچاله شده بجای سیم ظرفشویی استفاده کنید.

- تا حد امکان از یک جایگزین غیر خطرناک و یا کم خطر برای مواد خطرناک استفاده کنید. جوش شیرین، صابون خالص، سرکه سفید یا آبلیمو و براکس می تواند جایگزین محصولات تمیز کننده خطرناک مورد استفاده در خانه ها باشد.

- به فرزندان خود درست مصرف کردن کاغذ و بازیابی این مواد مثل درست کردن کاردستی از مواد بازیافتی را آموزش دهید.

- به جای کالاهای کم دوام و خراب شدنی کالاهای بادوام بخرید و در صورت خراب شدن به جای خرید وسایل نو، آنها را تعمیر کنید.

- در بسیاری موارد می توانید از حوله های پارچه ای اسفنجی و پارچه های کهنه به جای دستمال کاغذی استفاده کنید.

- از اشتراک مجله هایی که به ندرت می خوانید خودداری کنید. می توانید برای خواندن آنها به کتابخانه محله خود بروید و نسخه های قدیمی خود را نیز به دوستانتان، هم اتاقی، همکار یا کتابخانه بدهید.

- در هنگام خرید وسایل برقی دقت کنید که قابل شارژ با برق یا باتری های شارژشدنی باشند.

- از لاستیک های بادوام و با کیفیت بالا برای اتومبیل و دوچرخه استفاده کنید تا مجبور نباشید در فواصل زمانی کوتاه آنها را عوض کنید و برای طول عمر بیشتر  آنها، هر ماه باد آن را تنظیم کنید.

- لوازم و پوشاکی که لازم ندارید را دور نیندازید، آنها را ببخشید یا به عنوان دست دوم در حراج به فروش برسانید.

- اگر در حیاط خانه‌تان باغچه دارید می‌توانید یک محیط بازیافت زباله کوچک ترتیب دهید و مقداری از زباله‌ها و پسماندهای آشپزخانه‌ را در گوشه باغچه‌تان به کمپوست تبدیل کنید.

- از رومیزی های پارچه ای بجای نوع یکبار مصرف آن استفاده کنید.

- کنار سینک ظرف‌شویی و دست‌شویی سرویس بهداشتی جای مایعی پمپی نصب کنید. با این کار می‌توانید مایع دست‌شویی و مایع ظرفشویی را در بسته‌بندی بزرگ خریداری کنید و به تدریج در این ظروف بریزید.

راهکارهای کاهش پسماند در خانه

- استفاده از هر دو طرف کاغذ جهت تهیه گزارشها و کپی از آنها.

- استفاده از پست الکترونیک به جای نامه نگاری های اداری.

- استفاده از کاغذهای باطله ای که یک طرف آنها سفید است به جای چرک‌نویس.

- شارژکردن کارتریج های دستگاه کپی یا چاپگر به جای خرید مجدد.

- استفاده از باطری های قابل شارژ.

- در جلسات اداری از ظروف با دوام به جای ظروف یکبار مصرف استفاده شود.

- از نشریات و روزنامه ها بصورت مشترک استفاده کنید.

- تا آنجا که می توانید کمتر کپی کنید و کمتر از نسخه پرینت شده استفاده کنید.

- به جای انتشار اطلاعیه های همگانی از تابلو اعلانات استفاده کنید.

- به منظور کاهش میزان مصرف کاغذ، جوهر و لاک غلط گیر، هنگام تایپ مطالب دقت کرده و متون خود را بر روی صفحه مانیتور ویرایش کنید.

- درجلسات، بجای رومیزی‌ها و ظروف یکبار مصرف، از رومیزی‌ها و ظروف قابل شستشو استفاده کنید.

- کامپیوتر و متعلقات جانبی آن و تجهیزاتی قدیمی را که استفاده ندارند به مراکز خیریه، مدارس و روستاها بدهید.

- بجای اینکه هر روز سر کار از یک لیوان کاغذی برای چای استفاده کنید و مقداری کاغذ به هدر بدهید، یک لیوان قابل شخصی تهیه کنید.

 - یک برنامه بازیافت در دفتر کارتان ایجاد کنید یا کارفرمایتان را تشویق کنید تا این کار را انجام بدهد.

- کارفرمایتان را به خرید کاغذهای اداری و دستمال و حوله های توالت از جنس کاغذ بازیافتی برای حمایت از تلاش های بازیافتی تشویق کنید.


 

منبع: ایمنا

کلیدواژه: پسماند پسماند شهري شهر شهرداری اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۹۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس

آمار جمعیت گیلان بیش از ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر است که در ایام تعطیلات با میزبانی از مسافران این رقم افزایش پیدا می‌کند و اگر هر نفر در ایام سفرش یک کیلوگرم هم زباله تولید کند به آمار تولید زباله استان اضافه شده و به مشکلات آنان می‌افزاید.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، سید اسحاق موسوی؛ یکی از مسائلی که ریشه در عدم مدیریت در دهه‌های قبلی دارد و مدتی زیادی است که به یکی از بحران‌های استان‌های کشور مخصوصا استان‌های شمالی تبدیل شده و در شرایط فعلی این زخم سر باز کرده است بحث پسماند و زباله است؛ در این گزارش قصد داریم بیشتر زوایای مختلف این مشکل را مورد بررسی قرار دهیم و با ارائه چند راهکار ساده نقشی در حل شدن این مسئله داشته باشیم.

از سال ۱۳۹۰ مسئله زباله و پسماند در سر زبان‌ها افتاد و اگر در گذشته مورد توجه جدی مسئولان قرار می‌گرفت شاید به بحران تبدیل نمی‌شد؛ وقتی از گیلان صحبت می‌کنیم مناطق سرسبز در ذهن متبادر می‌شود و به خیال خود در استان‌های شمالی هیچ مشکلی وجود ندارند، در حالی که بحران پسماند بنا به دلایلی مختلفی مانند عدم فرهنگ‌سازی در حال افزایش است و اگر مسافران در کنار اهالی نباشند در آینده دریا و جنگل از بین خواهد رفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان درباره خطرات عدم توجه به این مهم در آینده‌ای نزدیک اظهار کرد: این حجم زیاد موجبات حجم وسیعی از آلودگی محیط زیست را فراهم می‌آورد و با ادامه این روند رهاسازی زباله در دل طبیعت دیگر جایی برای نشستن و استفاده از مناطق جذاب گردشگری استان باقی نخواهد ماند.

 

 چرا موضوع پسماند و زباله در گیلان به بحران تبدیل شده است؟

عدم توجه به محیط زیست در استان‌های شمالی و جنوبی (پوشش گیاهی، دریا و...) عدم مدیریت در دهه‌های قبلی با اجرای طرح‌های غیرکارشناسی نبود زباله‌سوز و لندفیل‌ استاندار (محل دفن زباله و پسماند) سایت پسماند سراوان تنها و مهم‌ترین دفن‌گاه زباله غیر اصولی بودن سایت پسماند سراوان انباشت زباله در سایت سراوان تفکیک نشدن زباله‌ از مبدا عدم فرهنگ‌سازی

 

اقدامات انجام شده برای حل شدن بحران پسماند در استان گیلان:

ورود رئیس جمهور و وزیر کشور به موضوع تخصیص اعتبار به منظور ساماندهی پسماند سراوان دستور توقف ورود زباله به سایت پسماند سراوان عملیات بهسازی محل دفن زباله سراوان رشت جمع شدن سطل‌های زباله از سطح محلات

 

جمع شدن سطل‌های زباله؛ تفکیک زباله از مبدا توسط اهالی گیلان

شاید خیلی از مسافران این نکته را نمی‌دانند که سطل‌های زباله از بیشتر مناطق گیلان جمع شده و مردم مدت زیادی است که تفکیک از مبدا رو شروع کرده‌‍اند تا حجم ورودی زباله به دفن‌گاه‌ها کم شود و دوباره کوهی از زباله مانند سایت پسماند سراوان به وجود نیاید.

 

تاثیر سایت پسماند سراوان در استان گیلان:

سخت شدن زندگی اهالی با بوی پسماند، افزایش حشرات و... ورود ۱۰ تا ۲۰ لیتر شیرابه در هر ثانیه به منطقه آلوده شدن رودخانه و آب‌های زیرزمینی از بین رفتن جنگل و پوشش گیاهی افزایش بیماری در بین مردم آلوده شدن چرخه غذایی

 

تاثیر مسافران در جمعیت گیلان و تولید زباله!

آمار جمعیت گیلان بیش از ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر است که در ایام تعطیلات با میزبانی از مسافران این رقم افزایش پیدا می‌کند؛ به طور مثال مردم خوب گیلان در نوروز امسال میزبان ۷ میلیون و ۷۸ هزار نفر بودند و حالا اگر هر نفر در ایام سفرش یک کیلوگرم هم زباله تولید کند به آمار تولید زباله استان اضافه شده و به مشکلات آنان می‌افزاید.

روزانه حدود ۵۸ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که در این میان سهم استان های گردشگر پذیر مانند گیلان، مازندران و گلستان بسیار نگران کننده است؛ در این سه استان در حالت عادی روزانه حدود ۶ هزار تُن پسماند تولید می‌شود که این رقم در ایام نوروز گاه تا سه برابر افزایش می‌یابد.

 

اقداماتی که مسافران باید برای بهتر شدن حال گیلان انجام دهند:

تولید زباله را در سفرها به حداقل برسانیم زباله‌ها را به هیچ عنوان در مناطق مختلف گیلان رها نکنیم تفکیک زباله‌های خشک و تر را انجام دهیم اگر شرایط فراهم بود زباله‌های تر را دفن کنیم در حد امکان زباله‌های خشک را به شهر خودمان برگردانیم در حد توان زباله‌های رها شده دیگر مسافران را از محیط جمع کنیم

 

در ادامه می‌توانید اسلایدشو این گزارش را مشاهده کنید:

دیگر خبرها

  • روزانه بیش از ۲۰۰ تن پسماند در شهرستان مهاباد تولید می‌شود
  • ریزش ۷۹ درصدی تورم تولید/کاهش تورم مصرف‌کننده ادامه دارد؟
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • تسهیل واردات خودروهای غیر بنزینی راه کار کاهش مصرف بنزین
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • چگونه مالیات کمتری بدهیم؟
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • ساعت اوج یعنی چه و چرا باید برق کمتری مصرف کنیم؟
  • تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است