Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:28:42 GMT

تقلای بی‌نتیجه ترامپ

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۶۹۸۱۴

تقلای بی‌نتیجه ترامپ

تهران- ایرنا- حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه صادرات محصولات پتروشیمی برخلاف نفت و گاز در سال‌های گذشته همواره تحریم بوده است، می‌گوید: صادرات محصولات پتروشیمی تقریبا مانند صادرات نفت و گاز از معافیت‌های برجام بهره نبرده است و محصولات پتروشیمی همیشه در سال‌های گذشته از کانال غیررسمی صادر شده است و هیچ‌وقت هم از شبکه بانکی در کشورها برای نقل‌وانتقال مالی استفاده نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش اخیر وال‌استریت ژورنال درباره تلاش آمریکا برای تحریم محصولات پتروشیمی و بستن شبکه‌های مالی ایران در برخی کشورها خبرساز شد. در این گزارش به نقل از مقامات آمریکایی آمده است: «دولت آمریکا پس از تحریم نفت ایران در فکر تحریم صادرات پتروشیمی ایران به سنگاپور و صادرات کالا به افغانستان برای قطع درآمد ارزی دولت است. همچنین شبکه مالی ایالات متحده هم روی فعالیت‌های مالی در سنگاپور، مالزی، امارت متحده عربی و ارمنستان متمرکز خواهد بود». در این گزارش بر صنایع پتروشیمی به‌عنوان یکی از درآمدهای کلیدی ایران تأکید شده و نوشته است: «ایران برنامه‌ریزی کرده تا سال 2021، حدود 36 میلیارد دلار از راه صنایع پتروشیمی درآمد داشته باشد. درآمد ایران از پتروشیمی در سال 2015، حدود 19 میلیارد دلار بود».

در بخش دیگری از این گزارش به تلاش آمریکا برای پیداکردن شرکت‌های صوری ایران در ترکیه، امارات متحده عربی و عراق به‌عنوان «محلی برای معاملات مخفیانه ایران» اشاره شده و به نقل از یک منبع آگاه آمده است: «مناطق ارتباط مالی مخفی ایران در جمهوری آذربایجان، ترکیه و مالزی همه در حال بررسی هستند».

**پتروشیمی صنعتی تحریم‌پذیر نیست
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اخیرا بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری خود تأکید کرده بود تحریم صادرات پتروشیمی غیرممکن است. محمدی درباره مشتریان محصولات پتروشیمی در جهان گفته بود: پتروشیمی 30 مقصد صادراتی اعم از اروپا، آسیا و کشورهای مختلف دارد و چندصد مشتری نیز در نقاط مختلف دنیا با تنوع‌های بسیار برای محصولات این صنعت هستند. از نظر ما پتروشیمی صنعتی تحریم‌پذیر نیست و تاب‌آوری بالایی دارد اما باید خودمان را برای هر اتفاق و شرایطی آماده کنیم. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفته بود: فروش محصولات پتروشیمی در مقابل فروش نفت شرایط متفاوتی دارد و مثلا مانند نفت مبادی مشخص صادراتی و نفتکش‌های عظیم قابل ردیابی ندارد. پتروشیمی حداقل 350 نوع محصول با صدها خریدار به ده‌ها مقصد صادراتی دارد و به همین دلیل انعطاف‌پذیری‌اش بالاست. به عبارتی صنعت پتروشیمی شرایط مختلفی در حمل زمینی و دریایی دارد و تنوع محصول و مشتری نمی‌گذارد این صنعت تحریم‌پذیر باشد».

از سویی بر اساس این گزارش، یک مقام رسمی عراق گفته واشنگتن مشغول فشارآوردن بر بغداد است تا به واردات قطعات یدکی خودرو از ایران پایان دهد. اتفاقی که البته کارشناسان می‌گویند از حدود پنج تا شش ماه پیش با آغاز تحریم‌ها شروع شد و با اینکه صادرات قطعات خودرو به عراق را با کاهش مواجه کرده اما با تغییر نمایندگی در عراق می‌توان دوباره این روند صادرات را زنده کرد.

**صادرات قطعات خودرو به عراق با حذف نمایندگی
حمید حسینی، دبیرکل اتاق ایران و عراق در این زمینه به «شرق» می‌گوید: «عراق یکی از بازارهای بسیار خوب برای صنعت خودروی ایران محسوب می‌شود و به همین دلیل، قطعات یدکی بسیاری به این کشور صادر می‌کردیم. از حدود پنج تا شش ماه قبل یعنی آغاز تحریم‌ها، هم تولید داخل ایران در صنعت خودرو دچار مشکل شد و هم نماینده دو شرکت ایرانی در عراق که با یک شرکت بزرگ بین‌المللی قرارداد دارد و نتوانست قطعات خود را تأمین کند، دچار چالش شد و به‌این‌ترتیب، با کاهش صادرات قطعات خودرو به عراق مواجه شدیم. اگر ایران بتواند از بند قرارداد با آن شرکت خارجی رها شود، این‌طور نیست که نتواند محصولات و قطعات خود را به عراق صادر کند. اکنون مشکل نماینده این دو کمپانی در کشور عراق است و اگر امکان تعویض این نماینده فراهم شود، کسی جلوی ورود کالای ایران به عراق را نمی‌گیرد».

**تفاوت سازوکار درآمدهای ارزی محصولات پتروشیمی با نفت
او که سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی نیز هست، با بیان اینکه صادرات محصولات پتروشیمی برخلاف نفت و گاز در سال‌های گذشته همواره تحریم بوده است، می‌گوید: صادرات محصولات پتروشیمی تقریبا مانند صادرات نفت و گاز از معافیت‌های برجام بهره نبرده است و محصولات پتروشیمی همیشه در سال‌های گذشته از کانال غیررسمی صادر شده است و هیچ‌وقت هم از شبکه بانکی در کشورها برای نقل‌وانتقال مالی استفاده نکرده است و عمدتا از شرکت‌های خارجی بهره‌ برده‌اند.

**اصرار مشتریان بر خرید از شرکت‌های غیررسمی
حسینی ادامه می‌دهد: با وجودی‌ که برجام رخ داده بود، بازهم بسیاری از خریداران ترجیح می‌دادند از کانال غیررسمی با ایران کار کنند، زیرا بانک‌ها در این کشورها، آمادگی لازم را برای آنکه مشتریان ایرانی داشته باشند، نداشتند. بنابراین این افراد اصرار داشتند خریداری خود را از شرکت‌های غیررسمی انجام دهند. به همین دلیل به نظر نمی‌رسد دست آمریکا در تحریم محصولات پتروشیمی، خیلی باز باشد.

**محصولات پتروشیمی غیرقابل ردیابی است
این عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ادامه می‌دهد: البته دلایل دیگری نیز برای غیرقابل تحریم‌بودن صنعت پتروشیمی وجود دارد و بیان می‌کند: مایعات پتروشیمی به‌هیچ عنوان قابل شناسایی نیست، محصولات جامد نیز در کشورهای همسایه به اندازه کافی خریدار دارد که چندان نیازی به بازارهای جنوب شرق آسیا ندارد و صادرات آن، بسیار ساده‌تر خواهد بود. به گفته او، روند فعلی نشان می‌‌دهد آمریکا نباید چندان امیدوار باشد که بتواند در این زمینه موفق عمل کند.

با این حال، او با بیان اینکه در برنامه‌های بالادستی صنعت پتروشیمی، قرار بود ایران به تولید صد میلیون تن برسد، اما این رقم اکنون روی حدود 55 میلیون تن قرار دارد، می‌گوید دلیل آنکه هنوز نتوانسته‌ایم به رقم مورد انتظار برسیم، عقب‌ماندگی سرمایه‌گذاری در این بخش است.

حسینی ادامه می‌دهد: اگر نگاهی به روند صادرات محصولات پتروشیمی در سال‌‌های گذشته داشته باشیم، هر سال صادرات محصولات پتروشیمی با افزایش روبه‌رو بوده است و این روند نیز به نظر نمی‌رسد متوقف شود. به گفته او، صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات و فراورده‌های نفتی در سال گذشته به 19 میلیارد دلار رسیده بود که بالاترین رقم درآمد ارزی برای محصولات پتروشیمی به شمار می‌رفت، درحالی‌که این رقم در سنوات گذشته، حداکثر 15 میلیارد دلار بود.

** تقویت رابطه با کشورهای همسایه
مهدی پورقاضی عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی که فعال عرضه پتروشیمی نیز هست، به «شرق» می‌گوید: در اینکه آمریکایی‌ها‌ به دنبال آن هستند که بیش‌ازپیش تحریم‌ها را ادامه دهند، تردیدی نیست. متأسفانه مسیر به جایی رسیده که امکان مذاکره منتفی شده است. شاید یک سال پیش قبل از اینکه تحریم‌ها جدی شود، امکان مذاکره وجود داشت، اما اکنون امکان مذاکره وجود ندارد و هرجا ایران اعلام آمادگی برای مذاکره کند، یک قدم به معنای عقب‌نشینی و شکست است. این اقدام، به‌شدت اقتصاد ایران را متأثر و بسیاری از برنامه‌های توسعه و پیشرفت ایران را دچار مشکل می‌کند و معیشت مردم را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

او ادامه می‌دهد: به عقیده من ایران باید در تلاش باشد تا روابط خود را با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهایی همچون عراق، پاکستان، افغانستان و... تقویت و رابطه خود را با کشورهایی مانند کویت و قطر، نزدیک‌تر کند.

پورقاضی تأکید می‌کند تحریم محصولات پتروشیمی اگر از قالب خام‌فروشی خارج شود، بسیار سخت است و ادامه می‌دهد: تحریم نفت و گاز برای آمریکا از همه موارد دیگر راحت‌تر است. یک رده پایین‌تر، محصولات خام پتروشیمی و فولاد است. اگر تلاش کنیم یک رده پایین‌تر آمده و به محصولات نهایی پتروشیمی یا فولاد برسیم، امکان تحریم آن بسیار بعید خواهد بود و قدرت چانه‌زنی ایران در مقابل آنها افزایش می‌یابد و می‌توانیم همچنان روی درآمدهای ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی و فولاد حساب باز کنیم، در غیر این‌صورت اگر تمرکز خود را روی نفت و محصولات خام پتروشیمی و فولاد، میعانات گازی و... بگذاریم، تحریم شرایط را برای حصول درآمدهای ارزی سخت خواهد کرد. بر فرض اگر به جای پودر PVC، لوله و پروفیل و... PVC صادر کنیم، بسیار احتمال تحریم‌شدن آن کمتر است.

** کم‌کاری بانک مرکزی در ایجاد سازوکار واردات ارز به کشور
این فعال اقتصادی از بانک مرکزی و حمایت‌نکردنش از صادرکنندگان ناراضی است و در این زمینه می‌گوید: به نظر می‌رسد بانک مرکزی در حصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی نقش مهمی دارد، اما بانک مرکزی صرفا به صادرکننده فشار می‌آورد که باید ارز خود را به کشور بازگرداند، اما راه آن را نشان نمی‌دهد، درحالی‌که اکنون بازگرداندن ارز حاصل از صادرات محصولات بسیار سخت شده است.

او با بیان اینکه سازوکار واردات ارز به کشور برای صادرات با کم‌کاری بانک مرکزی روبه‌روست، می‌گوید: از آنجا‌ که بیشترین صادرات ایران به عراق و افغانستان است، بانک مرکزی حداقل می‌توانست در این دو کشور، یک دفتر صرافی یا شعبه بانکی برقرار کند تا خریداران محصولات ایرانی در عراق و افغانستان مراجعه کرده و ارز خود را ارائه داده و بانک هم در ایران به صادرکنندگان، ریال بدهد، اما چنین اقدامی هم صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر، صراف‌های غیرقابل اطمینان در این کشورها دینار و افغان گرفته و در ایران، ریال می‌دهند و غیرقابل ثبت است و تکلیف صادرکننده مشخص نیست.

منبع: روزنامه شرق؛ 1398،02،16
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي شرق ديپلماسي سياسي سياست هاي ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۹۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است

رئیس جمهور در آیین گشایش نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴، گفت: این نمایشگاه نشان‌دهنده این است که ایران تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور و با اراده پولادین مردم به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز شنبه در افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو 2024) طی سخنانی بیان کرد: این نمایشگاه نشان‌ دهنده این است که ایران تحریم‌ ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور و با اراده پولادین مردم به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید.

رئیسی ادامه داد: هم‌چنین طرح‌های شیطانی منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران هرگز به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید.

دستور رئیسی برای رفع مشکلات جنوب غرب تهران وی افزود: این نمایشگاه نشان می‌دهد کشور ما با ذخایر مادی، معنوی و نیروی انسانی کارآمد و با اراده و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری داشته باشد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: آنچه به‌دست جوانان عزیز ما رقم خورده در این نمایشگاه آورده شده و ترجمان این رویداد بزرگ اقتصادی این است که ما توانسته‌ایم و می‌توانیم.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • پتروشیمی و فولاد ارزآورترین شرکتها در ۱۴۰۲/صادرات گاز نصف شد
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • تحریم‌ها در ایران هرگز به نتیجه نخواهد رسید
  • فیلم/ رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید
  • فیلم| رئیسی: تحریم‌ِ ایران به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است