Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز، حذف تلگرام طلایی و هاتگرام که از پوسته های فارسی تلگرام هستند، چند روز پیش بر روی سیستم عامل اندروید توسط گوگل انجام شد.

ادعا این بود که این نرم افزارها به بدافزار تبدیل شده اند و اطلاعات افراد را به سرورهای جاسوسی منتقل می کنند. حال مسئله این است که صاحب این بچه های یتیم تلگرام کیست؟ چه کسی مسئول و پاسخگویی این بی سامانی و آشفتگی اطلاعاتی و ارتباطی است؟ چرا کسی پاسخ صریح و شفافی از عملکرد این پوسته های تلگرامی ارائه نمی کند؟ انگار زمانی که تلگرام فیلتر شد پاسخگویی به این سوالات نیز فیلتر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر ارتباطات در توییتر خود در این زمینه از حق الناس سخن گفت و اعلام کرد که ما هشدار داده بودیم این پوسته های فارسی تلگرامی فاقد امنیت هستند. وزیر اطلاعات نیز در نشست با کمیسیون امنیت ملی مجلس تلگرام طلایی را ایرانی و قانونی می داند و معتقد است که این پیام رسان 25 میلیون کاربر دارد. یتیم بودن این پیام رسان ها کاملا مشخص است چون کسی که مسئولیت این حوزه را بر عهده دارد، رای بر بی اعتبار آن داده است و از طرف دیگر یک مقام بلند پایه امنیتی، مُهر تایید بر قانونی بودن آن می زند.

مسئله اول؛ باید این سوال پاسخ داده شود، آیا این پیام رسان ها قانونی هستند یا نه؟ اگر قانونی نیستند چگونه وزارت ارتباطات اجازۀ فعالیت بدون فیلتر داده است تا به قول گوگل، اطلاعات ایرانی ها در خطر باشد و اگر قانونی است چرا دوباره آذری جهرمی وزیر ارتباطات در اظهار نظری از بی اعتباری و فاقد امنیت داشتن آن سخن می گوید؟!

با توجه به اظهار نظر وزیر اطلاعات می توان نتیجه گرفت سرورهای تلگرام طلایی در داخل کشور فعالیت می کند و زیر نظر مقررات داخلی کشور است. اگر ایران مالکیت این پوستۀ تلگرامی را بر عهده دارد چرا هیچ تلاشی از طرف وزارت ارتباطات برای امن شدن آن صورت نگرفته، در حالی که جنگ سایبری در حال حاضر مسئله اصلی کشورها برای حفظ اطلاعات شهروندان است.

مسئله دوم؛ چگونه سیاست های داخلی توسط شرکت های آمریکایی از جمله گوگل و پاول دوروف(مدیر عامل تلگرام) با شکست مواجه شده است؟ به یقین اگر کسی این فضا را جنگ حساب نمی کند در اشتباه است. بله این فضا خون و خونریزی ندارد ولی قدرت اطلاعاتی و ارتباطاتی کشورمان را مشخص می کند. حال وقتی هیچ رویه ثابتی از سیاست گذاری نسبت به این پیام رسان ها در کشور وجود ندارد، شکست دور از انتظار نیست.

شاید در حوزه نظامی و هسته ای با تحریم و کارشکنی های مختلف نتوانند مسیر را مسدود کنند ولی قدرت اطلاعات و ارتباطات سیاست گذاری متفاوتی را می طلبد، چون سرعت پیشرفت این حوزه با پیشرفت دیگر حوزه ها قابل مقایسه نیست. بنابراین اگر هنوز در حوزه سیاست گذاری ضعف داریم، چگونه می خواهیم با شتاب این حوزه همراه باشیم و مانع از اینگونه کارها شویم. حذف این پیام رسان ها مطمئنا گوگل و اینگونه شرکت ها را در آینده گستاخ تر می کند و هرگونه اپلیکیشن و پیام رسانی حتی اگر از اعتبار بالایی هم برخودار باشد، دوباره گرفتار این مسئله می شوند.

مسئله سوم؛ آیا نقض حریم خصوصی افراد برابر با جاسوسی نیست؟ جدا از امنیت داشتن یا نداشتن یک اپلیکیشن، وقتی توسط کاربران نصب و مورد استفاده قرار می گیرد به معنی مورد تایید بودن آنهاست و کسانی که امنیت را در این فضا تامین می کند از جمله سپر امنیتی گوگل باید در سطح هشدار به مخاطب بماند و نباید برنامه را بدون اینکه مخاطب راضی باشد از سیستم عامل شخصی فرد پاک کند، این نقض آشکار حریم خصوصی افراد است.

مسئله امنیت برنامه ها در کشورهای دیگر نیز وجود دارد از جمله برنامه «وی چت» در چین که بارها امنیت نداشتن آن توسط نهادهای مختلف اعلام شده ولی هرگز گوگل این نوع برخورد را با وی چت در دستور کار خود قرار نداده است. به وضوح می توان به اهداف سیاسی گوگل در پشت پرده حذف این برنامه ها پی برد. البته این برخورد با برنامه های اپل در داخل کشور نیز در چند سال اخیر همیشه در اولویت این شرکت قرار دارد.

استقلال کشور در حوزۀ اطلاعات و ارتباطات چگونه تامین می شود؟

وقتی سیستم عامل اندروید، گوگل پلی و در راس آنها گوگل به راحتی نرم افزارهایی که تحت نظارت کشور ما قرار دارد از سیستم عامل شخصی تک تک افراد حذف می کند، می توان گفت عملا استقلال کشور در این حوزه به خطر افتاده است. حذف این برنامه ها بدون داشتن هیچ مجوزی از طرف کشورمان، با وجود اینکه این شرکت ها با مجوز از طرف نهادهای مربوطه در داخل کشور فعالیت می کنند، قابل تامل است.

نهادهای مربوطه به خصوص وزارت ارتباطات می بایست در این مسئله از استقلال کشور دفاع کنند و اجازه ندهند در چنین افتاقاتی تکرار شود. همچنین باید از جاسوسی و بدافزار بودن این پیام رسان ها تعریف درستی صورت بگیرد، چون به احتمال زیاد جاسوسی بودن از نظر این شرکت های آمریکایی یعنی اینکه اطلاعات به سرورهای آنها منتقل نمی شود و بانک اطلاعاتی آنها تشکیل نخواهد شد.

انتهای پیام/

291 / 279 شبکه های اجتماعی پیام رسان پیام رسان داخلی تلگرام طلایی هاتگرام گوگل تلگرام پاول دوروف وزارت ارتباطات آذری جهرمی وزارت اطلاعات محمد حسین شهریاری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: شبکه های اجتماعی پیام رسان پیام رسان داخلی تلگرام طلایی هاتگرام گوگل تلگرام پاول دوروف وزارت ارتباطات آذری جهرمی وزارت اطلاعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۰۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن‌ترین پیام‌رسان‌های جهان/ چگونه امنیت پیام‌رسان‌ها را بالا ببریم؟

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ استفاده از پیامرسان‌های داخلی در چند سال اخیر بین کاربران گسترش یافته و با توجه به رایگان بودن این نرم افزار‌ها به صورت روزانه میزان استفاده از آن‌ها افزایش پیدا کرده است. اما یکی از مهم‌ترین معیار‌ها برای استفاده از یک پیامرسان داشتن امنیت در حفظ اطلاعات کاربران و محدودیت حداکثری در دسترسی سایر افراد و هکر‌ها به سرور‌ها و پایگاه داده آن پیامرسان است. در حال حاضر تعداد بسیار زیادی پیامرسان در فروشگاه‌های موبایلی در دسترس کاربران قرار دارد، اما بخش زیادی از این نرم افزار‌ها دارای امنیت بالایی نبوده و کاربران ناآگاهانه اقدام به استفاده از آن‌ها می‌کنند. در ادامه تعدادی از ایمن‌ترین پیامرسان‌ها در جهان را معرفی شده‌اند.

پیامرسان سیگنال

این پیامرسان ایمن‌ترین پیامرسان در تمام جهان شناخته شده است و آن را به عنوان استاندارد طلایی پیامرسان‌ها در بخش ایمنی می‌دانند. علت قرار گرفتن سیگنال در این جایگاه استفاده از فناوری E۲EE (رمزگزاری سرتاسری تمام پیام‌ها) برای تمامی پیام‌های رد و بدل شده در این پیامرسان است. زیربنای این فناوری به کمک دو شرکت گوگل و متا راه اندازی شده است و هر دو شرکت سعی کرده اند تا جای ممکن زیربنای این فناوری را ایمن طراحی کنند.

اما اگر بخواهیم دلیل محبوبیت پایین‌تر این پیامرسان نسبت به سایر رقبای آن را بگوییم باید به کمتر بودن ویژگی‌های این نرم افزار نسبت به رقبای آن اشاره کرد. با این حال افرادی که به امنیت مکالمه خود اهمیت بالایی می‌دهند همواره از این پیامرسان استفاده می‌کنند.

پیامرسان واتساپ

این پیامرسان در رتبه دوم ایمنی و حریم خصوصی در جهان قرار دارد و دلیل آن هم رمزگزاری سرتاسری مکالمات خصوصی است. منظور از مکالمات خصوصی مکالماتی است که بر بستر نسخه اصلی واتساپ انجام می‌شوند و مکالماتی که بر بستر واتساپ بیزنس انجام می‌شوند به اندازه پیامرسان اصلی ایمنی ندارند.

مالکیت این پیامرسان با شرکت متا بوده و این شرکت مسئولیت امنیت حریم خصوصی کاربران را بر عهده دارد، اما بار‌ها دیده متا با توجه به مسائل سیاسی اطلاعات کاربران را در اختیار برخی کشور‌ها قرار می‌دهد. یکی از نمونه‌های این نقض حریم خصوصی به جنگ فلسطین و رژیم اشغالی مربوط می‌شود که بر اساس آن شرکت متا موقعیت مکانی شهروندان فلسطین را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌داد و در نتیجه رژیم برای حملات موشکی از آن استفاده می‌کرد.


در نتیجه باید گفت شاید این پیامرسان از دسترس هکر‌ها در امان باشد، اما مالک آن در حفظ حریم خصوصی کاربران سابقه خوبی ندارد. جدا از این این پلتفرم اطلاعات کاربران را به صورت دائمی پشتیبان گیری می‌کند و در سرویس‌های ابری مانند گوگل درایو ذخیره می‌کند و در نتیجه امکان دسترسی به ان از طریق هکر‌ها در فضایی خارج از فضای واتساپ وجود دارد.

پیامرسان تلگرام

تلگرام از مشهورترین پیامرسان‌های روز دنیاست که به آپدیت‌های دائمی و ارائه خدمات جدید معروف شده است. در این پیامرسان مکالمات به صورت دوطرفه رمزگزاری می‌شود و این موضوع شامل متن و کلیه محتوای تصویری می‌شود. 

تاکنون اطلاعات رسمی درباره به سرقت رفتن یا افشای اطلاعات از این پیامرسان در فضای مجازی منتشر نشده و افراد بسیار زیادی از این پیامرسان به صورت روزانه استفاده می‌کنند. علاوه بر این در چند سال اخیر به واسطه بروزرسانی‌های متعددی که این پیامرسان دریافت کرده است، امکانات یک شبکه اجتماعی نیز به آن اضافه شده است و عملا کاربران در این پیامرسان جدا از ارتباط گرفتن با دیگران تفریح و وقت گذرانی هم می‌کنند.

باید در نظر داشت که هر سه پیامرسان بالا اطلاعات کاربران را در سرور‌هایی در خارج از کشور نگهداری می‌کنند و همین موضوع می‌تواند دسترسی به سوابق چت کاربران برای هکر‌ها را ساده کند.

پیامرسان‌‌های بومی

با این حال در کشور ما نیز شش پیامرسان بله، ایتا، سروش، روبیکا، گپ و آی‌گپ در حال خدمات رسانی هستند. این پیامرسان‌ها علاوه بر قابلیت‌های ارتباطی دارای قابلیت‌های دیگری نیز هستند، برای مثال در پیامرسان بله کاربران به قابلیت‌های بانکی نیز دسترسی خواهد داشت و در روبیکا کاربران قابلیت‌های یک شبکه اجتماعی همانند اینستاگرام را نیز دارند.

در بخش امنیت این پیامرسان‌ها هم طبق اعلام عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در سال گذشته، وزارت ارتباطات ضوابطی را تنظیم کرده و بر اجرای آن نظارت دارد تا هیچ کس به اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی داخلی دسترسی نداشته باشد و این موضوع مشمول اصل ۲۵ قانون اساسی است.

با این حال چند روز پیش رئیس سازمان پدافند غیرعامل اعلام کرد که لازم است هرچه بیشتر برای ارتقا امنیت سکو‌های خدماتی و پیامرسان‌های داخلی تلاش کرد.
چند روز پیش نیز تصویب لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» با حضور وزرای دادگستری و ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون حقوقی و برخی دیگر از معاونان رئیس جمهور و اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی دولت و با مشارکت رئیس مرکز ملی فضای مجازی و همچنین با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی به تصویب رسید و پس از تصویب در هیئت دولت، برای تصویب نهایی به مجلس ارسال خواهد شد. گفتنی است که هدف از این لایحه، حفاظت از حقوق مردم در فضای مجازی و افزایش اعتماد به سکو‌های بومی است و جزئیات دقیقی از آن در دسترس نیست.

 تاکنون اطلاعات خاصی از افشای اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی داخلی منتشر نشده است، اما توصیه می‌شود کاربران حتما در پیامرسان‌هایی که امکان راه اندازی تایید دو مرحله‌ای دارند از این قابلیت استفاده کنند و به صورت مداوم فهرست دستگاه‌های متصل به حساب کاربری آن‌ها را بررسی کنند.
علاوه بر این لازم است کاربران حتما نرم افزار اصلی پیامرسان را از وب سایت اصلی پیامرسان و یا فروشگاه‌های موبایلی معتبر دریافت کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برادر همسر رهبری: به لحاظ عقلانی تلگرام باید بسته می‌شد | گفتم از نفسش بیندازید تا بگوید چشم!
  • ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد
  • ایمن‌ترین پیام‌رسان‌های جهان/ چگونه امنیت پیام‌رسان‌ها را بالا ببریم؟
  • مزیت اصلاح‌طلبان رو به اضمحلال؛ بالشتک ضربه‌گیر بین جامعه و حکومت از میان رفته
  • کیش دستوری به پیامک بانکی
  • اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم!
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • مرجع اطلاعات بسیاری از مداحان و حتی برخی از روحانیون سرچ گوگل شده است
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران مهمترین عامل اعتماد به سکو‌های داخلی
  • رقیبی تازه برای گوگل؛ موتور جستجو ChatGPT احتمالاً این هفته معرفی می‌شود