Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@17:54:17 GMT

سرانجام بازگشایی کاخ صفی آباد به کجا رسید؟

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۷۰۵۷۸

سرانجام بازگشایی کاخ صفی آباد به کجا رسید؟

استاندار مازندران گفت: وزیر اطلاعات به صورت کلی با طرح بازگشایی کاخ صفی آباد بهشهر موافقت کردند اما برای هر چه بهتر اجرایی شدن این طرح باید کارشناسان وزارت اطلاعات مطالعاتی را انجام دهند و همه جوانب کار را بررسی کنند تا به بخش نظامی مجموعه صفی آباد خللی وارد نشود.

به گزارش ایسنا، احمد حسین زادگان در حاشیه بازدید مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مجموعه تاریخی و باغ جهانی عباس آباد بهشهر، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان بهشهر به لحاظ گردشگری فرهنگی و تاریخی و همچنین وجود جذابیت‌های طبیعی فرصت‌های مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه طرح بازگشایی کاخ صفی آباد بهشهر هیچ گونه منافاتی با حفظ مسائل امنیتی ندارد، افزود: کاخ صفی آباد به لحاظ میراثی یک اثر تاریخی فاخر است و به لحاظ موقعیت مکانی و واقع شدن آن بر روی تپه و مشرف بودن به تمام شهر، چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد و ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری شهرستان بهشهر محسوب می‌شود.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: درباره بازگشایی کاخ صفی آباد صحبت‌های اولیه با وزارت اطلاعات انجام شد که وزیر اطلاعات به صورت کلی با این موضوع موافقت کردند اما باید برای هر چه بهتر اجرایی شدن این طرح؛ کارشناسان وزارت اطلاعات مطالعاتی را انجام دهند و همه جوانب کار را بررسی کنند تا به بخش نظامی مجموعه صفی آباد خللی وارد نشود و همچنین مزاحمتی برای بخش میراثی کاخ صفی آباد و اجرای طرح‌های گردشگری به وجود نیاید.

حسین زادگان یادآور شد: اعتبار مورد نیاز برای احداث جاده دسترسی به کاخ صفی آباد و مرمت کاخ پیش بینی شده است و همچنین شاعری نماینده مردم شرق مازندران در مجلس، فرماندار و شهردار بهشهر؛ همه تلاش کردند تا بازگشایی کاخ صفی آباد هر چه سریع‌تر محقق شود.

وی تصریح کرد: موضوع طرح بازگشایی کاخ صفی آباد را با رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح کردیم که وی نیز قول مساعدت و همکاری دادند تا گام مثبتی در جهت رونق گردشگری شهرستان بهشهر و منطقه شرق مازندران برداشته شود.

به گزارش ایسنا، کاخ صفی آباد در جنوب غرب شهرستان بهشهر و در بالای ارتفاعات منتهی به دشت قرار دارد. این کاخ به دستور شاه عباس بزرگ ساخته شد و در زمان شاه صفی توسعه پیدا کرده است.

این کاخ در میان باغی زیبا به صورت بنایی مربع شکل و دارای ابعاد ۲۵ × ۲۵ متر بوده و در دو طبقه ساخته شده است. ورودی کاخ در سمت شمالی قرار داشته که با عبور از پنج پله امکان دسترسی به داخل طبقه اول کاخ وجود دارد. طبقه اول دارای اتاق‌های متعدد بوده که از طریق راهرو و هشتی امکان دسترسی به داخل آن وجود دارد.

طبقه دوم نیز دارای راهرو و اتاق‌های زیبا است. از کاخ صفی آباد و تا باغ شاه بهشهر که به عمارت چهل ستون مشهور است، یک راه زیر زمینی احداث شده بود که در مواقع ضروری مورد استفاده عبور و مرور یا سایر جریان‌های دیگر می‌گردید.

فاصلهٔ کاخ تا دریا در حدود ۱۶ کیلومتر است و در ایام سلطنت صفویه، این راه زیر زمینی جهت امور سوق‌الجیشی و جلوگیری از تهاجمات ازبکان و سایر ملل که در حول و حوش دریای خزر زندگی می‌کردند، استفاده می‌شد. کاخ صفی آباد در حال حاضر کاربرد نظامی داشته و بازدید از آن میسر نیست ولی از تمام شهر می‌توان آن را دید.

این بنا در سال ۱۰۱۰ هجری قمری به فرمان شاه عباس ساخته شده. شاه عباس اول، از نظر علاقه مندی به فرزند دل بند خویش این بنا را کاخ صفی آباد نام گذاری کرد.

بنا بر روایت مورخان دیوارهای درونی کاخ دارای نقاشی‌های گوناگون بوده که متأسفانه امروزه، اثری از آن بر جای نمانده است. از مصالح به کار رفته در این کاخ، سنگ، آجر و گچ است که در قرن اخیر بر اثر ویرانی‌های پیاپی ساخته شد.


این کاخ در زمان حمله افغان‌ها آسیب دیده و در زمان نادر شاه تعمیر و بازسازی شد. این بنا در زمان قاجاریه نیز مورد مرمت قرار گرفت و در قرن اخیر کاملاً احیا شده است. این کاخ تا سطح دریای خزر حدود ۶۵۰ متر ارتفاع دارد که چراغ‌های بندرترکمن و بندرگز از آن نمایان است و تا ۳۰ کیلومتر چشم انداز دارد. این کاخ در حدود ۷۰ سال پیش طعمهٔ حریق شده و به کلی آثار و شکوه باستانی خود را از دست داد. مصالح ساختمانی آن نیز به غارت برده شد. در سال ۱۳۱۵ رضا پهلوی دستور به تعمیر و مرمت کلیه تأسیسات کاخ را داد.

مجموعه تاریخی صفی آباد که مشتمل بر یک کاخ و باغ بزرگی از دوره صفوی است پس از انقلاب اسلامی در اختیار وزرات اطلاعات قرار گرفت و تا اوایل سال ۸۴ تصمیمی درباره آزاد سازی عرصه و حریم این کاخ صفوی گرفته نشده بود. با حضور مشاور در مجموعه باغ‌های تاریخی عباس آباد بهشهر به منظور تهیه طرح ساماندهی باغ‌ها، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دستور آزاد سازی مجموعه صفی آباد را برای قرار گرفتن در طرح ساماندهی داد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کاخ صفی آباد منطقه مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۰۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی جاده سه هزار تنکابن پس از ۵ ماه (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: زیباترین جاده نخلستان ایران (فیلم) آبشار زیبای ماربره دره شهر (فیلم) زمستان جاده جنگلی توسکستان؛ گرگان (فیلم)

دیگر خبرها

  • جشن برآورده شدن آرزو‌های ایتام و محسنین در بهشهر
  • توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران/ سرانجام ایجاد شهرداران ویژه ناحیه چه شد؟
  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • سرانجام پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو تهران
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • بازگشایی گردنه پیچ‌بن در الموت+ فیلم
  • بازگشایی جاده سه هزار تنکابن پس از ۵ ماه (فیلم)
  • زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • وضعیت زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • این جاده‌های ایران در بهار هم برفی هستند