Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@11:37:02 GMT

تامین آب بدن در وعده سحری، روزه‌داران بخوانند

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۷۱۸۷۵

یک متخصص تغذیه گفت: روزه داران در وعده سحری از مواد غذایی پرفیبر مثل میوه ها و سبزی ها استفاده کنند زیرا مواد غذایی پرفبیر آب زیادی درخود جذب می کنند و بدن می تواند آن را به آهستگی جذب کند واحساس تشنگی دیرتر عارض می شود. آفتاب‌‌نیوز : فاطمه حسینی روز دوشنبه گفت: مطالعات متعدد نقش موثر روزه داری را در بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده و در بسیاری از بیماری‌هایی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه‌داری مفید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او گفت: مطالعات نشان داده است روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است و میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می‌کند و موجب افزایش میزان چربی‌های مفید خون می‌شود.
حسینی ادامه داد: بسیاری از روزه‌داران فکر می کنند هنگام سحر باید غذاهای پرچربی و پرکالری بخورند که در طول روز احساس گرسنگی نکنند، در حالی که مصرف موادغذایی پرچربی موجب تشنگی شدید و کم‌آبی بدن می‌شود.
او اضافه کرد: مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و بین غذا توصیه نمی‌شود چون موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم‌های گوارشی شده وروند هضم غذا مختل می‌شود.
چای زیاد ننوشیدحسینی با بیان اینکه افراد از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری پرهیز کنند، گفت: چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی که بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارد می‌شود. 
او افزود: برخلاف تصور برخی افراد، روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی‌شود بلکه به دلیل افت شدید قند خون در طی روز موجب می‌شود تا شخص روزه دار در زمان افطار تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا کند و منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود.او با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود،افزود: مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون می‌شوند و مصرف این مواد در وعده سحری موجب می‌شود شخص زودتر گرسنه شود.حسینی اضافه کرد: از آن جا که میوه‌ها نیز حاوی قندهای ساده هستند، توصیه می‌شود در وعده سحری کمتر مصرف شوند، انواع میوه را که حاوی ویتامین‌ها و املاح معدنی بوده و بسیار مفید برای سلامت بدن است و باید در وعده افطار و یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد.
لیمو ترش بخوریداین متخصص تغذیه با بیان اینکه روزه‌داران برای کاهش تشنگی می‌توانند از لیمو ترش و سبزی خوردن و سالاد در وعده سحری استفاده کنند، گفت: در هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک مانند کوکوسیب زمینی، کوکوسبزی، کتلت، انواع کباب و همچنین از مصرف زولبیا، حلواهای شیرین و چرب، غذاهایی که با ادویه جات زیاد تهیه می‌شوند، سس مایونز، خامه، سوسیس، کالباس و دیگر غذاهای آماده به دلیل ایجاد تشنگی خودداری کنند.
به موقع آب بنوشیدحسینی گفت: مهم‌ ترین زمان برای نوشیدن آب کافی یک ساعت بعد از افطار تا نیم ‌ساعت قبل از سحری است، مصرف میوه مثل هندوانه، خربزه، طالبی و آبمیوه تازه یا شربت های کم‌شیرین حاوی خاک شیر و تخم شربتی در فاصله افطار تا سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می‌کند و همچنین برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن در ماه رمضان می‌توان از مقداری سوپ یا آش ساده هنگام افطار استفاده کرد.حسینی گفت: از غلات و حبوبـات به میزان دلخواه در ترکیبات غذایی سحری برای جلوگیری از افت قند خون در طول روزه‌داری و یبوست استفاده و در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی‌های مختلف مصرف شود.او افزود: سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تأمین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می‌کنند.
منبع: ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: روزه داران سحری آب بدن تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۱۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ۸۰ میلیون جایزه برقی با قرعه‌کشی/ از ابتدای خرداد تا پایان شهریور فرصت دارید

مدیرعامل توانیر جزئیات اهدای جوایز به مشترکان صنعت برق را تشریح کرد و گفت: ۸۰ میلیون جایزه برای مشترکان صنعت برق در نظر گرفته شده که به صورت قرعه‌کشی به آنها اهدا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی در حاشیه مراسم رونمایی از پویش با انرژی که با حضور مسئولین صنعت برق و جمعی از هنرمندان برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایسنا درخصوص نحوه ارائه پاداش صنعت برق به مشترکان، اظهار کرد: بیش از ۴۲ مشترک صنعت برق داریم که از این تعداد حدود ۳۲ میلیون مشترک خانگی و تجاری هستند اگر این تعداد مشترک کاهش مصرف برق داشته باشند طی ۲۱ هفته در نظر گرفته شده به صورت امتیازی از جوایزی که پیش بینی شده بهره مند شوند.

وی افزود: ممکن است مشترکین بیش از دو یا چند بار از این جوایز بهره مند شوند و محدودیتی در این جوایز وجود ندارد.

مدیرعامل توانیر با تاکید بر اینکه مشترکان خانگی و تجاری که ۱۵ درصد مصرف را کاهش دهند به صورت قرعه کشی از جوایزی مثل خودرو برخوردار خواهند شد، اظهار کرد: بر اساس میزان کاهش مصرف پاداش صرفه جویی پیش بینی شده، سال گذشته ۴۰ درصد از مشترکان خانگی در این طرح مشارکت داشتند امیدواریم امسال با افزایش تعداد مشترکان صرفه جویی کننده انرژی بیشتری را به بخش مولد تحویل دهیم.

مشکلی در تامین منابع پویش با انرژی نداریم

رجبی‌مشهدی افزود: قطعا منابع مورد نیاز از طریق صنایع انرژی بر کشور تامین خواهد شد و مشکلی در تامین اعتبار وجود ندارد.  

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص زمان اجرای این پویش گفت: پویش با انرژی از ابتدای خرداد تا پایان شهریور ادامه دارد، بیش از ۸۰ میلیون جایزه به کسانی که کاهش مصرف برق داشته باشند و مستمرا این کار را تکرار کنند، داده خواهد شد، این مشترکان با این اقدام هم برق پایدار دریافت می کنند و هم بخش مولد کشور از انرژی بیشتری برخوردار خواهند بود و ما می‌توانم به نقاط بسیار گرم و همچنین مراکز بیمارستانی، خدماتی و آموزشی برق مورد نیاز را ارسال کنیم.

به گفته مدیر عامل توانیر گفت: هدف از این پویش این است که مشترکان تجاری و خانگی که ۸۰ درصد تعداد مشترکان و ۵۰ درصد مصرف دوران اوج مصرف کشور را تشکیل می دهند را به کاهش مصرف تشویق کنیم به همین جهت جایزه و هم پاداش صرفه جویی در دستور کار قرار گرفته است.

با مشارکت مردم نیاز به خاموشی نیست

رجلی‌مشهدی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، در خصوص احتمال خاموشی در کشور، گفت: قطعا با مشارکت مردم نیاز به خاموشی نیست.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص های مصرف برق؛ شدت مصرف انرژی در کشور است که این شاخص در کشور ما دو برابر متوسط جهانی است، افزود: همیشه نیازمند این هستیم که مصرف بهینه داشته باشیم تا بتوانیم نیاز تقاضاهای جدید و بخش مولد کشور را تامین کنیم.

جریمه سنگین برای رمزارزهای غیرمجاز

مدیرعامل توانیر درباره تامین برق رمزارزها گفت: برای کسانی که به صورت مجاز استخراج رمزارز داشته باشند، پیش بینی شده از ساعت ۲ بامداد تا ۹ صبح که ساعت بار حداقل است بتوانند از برق استفاده کنند اما برای کسانی که بصورت غیرمجاز از شبکه برق استفاده می کنند جرایم سنگینی پیش بینی شده است اگر دستگاههای آنها شناسایی شود ضبط و تحویل مقامات قضایی شده و بر اساس قوانین جدید امحا خواهد شد و قطعا جرایم سنگین از زمانی که تشخیص داده شود اعمال خواهد شد و این جریمه ۱۰۰ برابر قیمت انرژی است

رجبی‌مشهدی با بیان اینکه از هموطنان می خواهیم از طریق سامانه برق من گزارش رمزارزهای غیرمجاز را اعلام کنند این گزارش علاوه بر اینکه محرمانه خواهد ماند، می توانند از پاداش بهره مند شوند و متناسب با ماینرهایی که کشف می شود، عدد پاداش بیشتر می شود و به تامین برق پایدار کمک می کند.

ناترازی برق به حدود ۱۱ هزار مگاوات می رسد

وی درباره رقم ناترازی برق در تابستان سال جاری گفت: اگر مشارکت مردم نباشد ناترازی زیاد است اما پیش بینی ما این است با پویش با انرژی و مشارکت مردم ناترازی به حداقل ممکن برسد.

به گفته وی در ابتدای دولت رقم ناترازی حدود ۱۴ هزار مگاوات بود پیش بینی این است امسال با اقداماتی که صورت می گیرد به حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات برسیم.

حداکثر واردات را خواهیم داشت

مدیر عامل توانیر در خصوص صادرات برق به عراق در تابستان سال جاری اظهار کرد: برنامه ما این است در دوره گرم سال حداکثر واردات را داشته باشیم و صادرات را در حداقل ممکن باشد قطعا متناسب با شرایط آب و هوایی کشور پیش خواهد رفت.

رجبی‌مشهدی با بیان اینکه مشکلی برای سرمایه‌گذاری در ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی وجود ندارد و از طریق درخواستی که به شرکت‌های توزیع داده می شود، تامین برق صورت خواهد گرفت، نرخ برق ایستگاه‌های شارژ نرخ تجاری یعنی ۵۴۷ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وعده قالیباف درباره اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان
  • اولویت تامین انرژی با صنایعی دارای حداکثر بهره‌وری در روند مصرف است
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • دردسر جدید بیمه‌ها برای داروخانه داران/ بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها
  • اهدای ۸۰ میلیون جایزه برقی با قرعه‌کشی/ از ابتدای خرداد تا پایان شهریور فرصت دارید
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آبرسانی شهری نیست
  • کم‌کاری‌ شهرداری موجب خسارت ۲۰۰ میلیاردی در پروژه شهربازی شد
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد