Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-06@10:47:50 GMT

رنج آگاهی و پلیدی یک تصمیم

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۷۲۱۲۷

ساعت24 - تجربه نشان می‌دهد دنیاهای پرشماری در جامعه‌های انسانی زاد و رشد کرده و ماندگار شده‌اند. دنیای روزنامه‌نگاری در ایران نیز یکی از این دنیاها به حساب می‌آید که سرشت و سرنوشت آنها بازتاب‌دهنده گوشه‌ای از ویژگی‌های جامعه ایران به حساب می‌آیند.

محمد‌صادق جنان‌صفت -

دنیای روزنامه‌داران ایرانی این دو دهه تازه سپری شده که هنوز زنده است و از روزنه‌های باقی‌مانده برای ادامه حیات استفاده می‌کند نیز خواندنی و درس‌آموز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه «جهان‌صنعت» یکی از بازیگران پایدار و ویژه دنیای روزنامه‌نگاری در ۱۵ سال تازه سپری شده است؛ روزی که محمد‌رضا سعدی مدیر و مالک این روزنامه در پاییز ۱۳۸۳ از من خواست در راه‌اندازی روزنامه «جهان صنعت» به او کمک کنم شاید باورم نمی‌شد که این روزنامه به شکل مرتب و منظم و با بهترین چاپ و کاغذ تا امروز ادامه داشته باشد. اما این واقعیت امروز رخ داده و روزنامه «جهان صنعت» بدون سنجاق کردن خود به دولت‌ها یا زیر‌مجموعه‌ای از دولت‌ها راه خود را از میان گرداب‌ها و خاک‌پاشی‌های سیاستمداران و رانت‌سازان و رانت‌خواران هموار کرده و تا امروز به پیش آمده است. همه کسانی که در بازشناسایی روزنامه‌هایی با جنس خوب و جنس‌ ناب و جنس ناباب و تقلبی مهارت دارند نیک می‌دانند روزنامه «جهان صنعت» از زمان زاد و رشدش تا امروز به روزنامه‌ای با جنس ناب تعلق دارد. «جهان صنعت» البته در سال‌های زندگی خود هرگز صاحب شوکت و جلال مادی نشده است- که اگر بنیانگذارانش می‌خواستند، می‌شد- و نسبت به روزنامه‌های دولتی و شبه‌دولتی از نظر شمارگان در اندازه متوسط باقی مانده است‌. اما به گواه همه فعالان اقتصادی و اقتصاددانان و علاقه‌مندان به اقتصاد سیاسی، روزنامه «جهان‌صنعت» در راه نقد و آگاهی‌بخشی نسبت به نهادهای قدرت به ویژه نقد سیاست‌های اقتصادی دولت‌های سید‌محمد خاتمی‌، محمود احمدی‌نژاد و حالا دولت حسن روحانی با بضاعت کارشناسی و البته شجاعت ذاتی‌اش پا پس نکشیده و روزنه‌های نقد کارشناسی را باز نگه داشته است. روزنامه «جهان صنعت» از همان روز نخست زاد و رشد خود تا امروز نقد اقتصاددولتی و نقد پیامدهای اقتصاد دولتی رانت‌ساز را در دستور کار داشته است و اکنون نیز از جایی ‌آسیب می‌بیند که وجود زیان بار آن را بارها و بارها در دستور نقد قرار داشته است. ‌توزیع ستمکارانه ارزهای کمیاب شهروندان بردبار این مرز و بوم با احتساب هر دلار برابر ۴۲۰۰ تومان از سوی دولت دوازدهم از بهار پارسال تا امروز که بارها و بارها از سوی اقتصاددانان و رسانه‌های هوادار شفافیت از جمله روزنامه «جهان صنعت» نقد شده بود حالا کار را به جایی رسانده است که کاغذ روزنامه به یک کالای نایاب تبدیل شده و روزنامه‌های غیروابسته به رانت‌های پیچیده را در تنگنای ادامه یا عدم ادامه انتشار قرار داده است. در حالی که اطلاعات در دسترس نشان می‌دهد صدها تن کاغذ روزنامه با دلار ۴۲۰۰ تومان وارد شده است و نهادهای پرشمار دولتی برای سود بردن از مابه‌التفاوت دلار دولتی و دلار آزاد صف کشیده و راه ورود آن را به بازار مسدود کرده‌اند‌ برخی از روزنامه‌ها از جمله روزنامه «جهان صنعت» در راه باریک و تاریک و ستمگرانه نبود کاغذ به ناچار شاید گزینه عدم انتشار را در پیش بگیرد. این بدترین گزینه برای بنیانگذاران روزنامه‌ای است که تا امروز سرافرازانه و بدون اینکه از نقد قدرت دست بکشد خواهد بود. امید این است که راه‌های بسته شده رانت‌جویانه و دردسر‌ساز‌ی که مرگ ناخواسته روزنامه‌ها را می‌خواهند باز شده و صدای بلند آگاهی‌بخشی روزنامه‌های آزاد همچنان بلند باشد.

سرمقاله روزنامه جهان صنعت دوشنبه 16 اردیبهشت

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۲۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - یکشنبه ۱۶ اردیبهشت

روزنامه‌های امروز خراسان جنوبی را با عناوین و تیتر‌های مختلف مشاهده کنید.

حال و هوای انتخاباتی در ۳ شهرستان در روزنامه آوای خراسان جنوبی و وعده‌ها شعار نشود در روزنامه امروز خراسان جنوبی عناوین تیتر روزنامه‌هایی است که می‌توانید امروز مشاهده کنید.

 

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم / لیتیوم می‌تواند صنعت استان را به نحو چشمگیری ارتقا دهد
  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • تصمیم بزرگ دیوید بکام؛ مسی و رونالدو در یک تیم!
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • برخی بازیکنان پرسپولیس از اوسمار حرف‌شنوی ندارند!
  • عناوین برگزیده روزنامه‌های صبح امروز
  • روزنامه‌های اقتصادی یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت
  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - یکشنبه ۱۶ اردیبهشت
  • اشتباه لفظی ژاوی: جای لواندوفسکی امن است