Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - روزنامه فرامنطقه ای 'رأی الیوم' امروز (دوشنبه) در گزارشی با اشاره به انتشار پیام اخیر 'ابوبکر البغدادی' سرکرده گروه تروریستی 'داعش' تاکید کرد که این سخنرانی 'زنگ خطری شوم' برای کشورهای شمال آفریقا بود.

به گزارش ایرنا به نقل از این روزنامه، البغدادی پس از گذشت پنج سال از سخنرانی خود در شهر 'موصل'، بار دیگر در ویدئویی ظاهر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تصاویری از سوی رسانه های مصر 'هشداری شوم' به ویژه برای شمال آفریقا توصیف شد، به ویژه آن که رویای داعش در داشتن پایگاه هایی در سوریه و عراق نقش بر آب شده و عناصر وابسته به این گروه تروریستی در لیبی هم اقدامات تروریستی انجام می دهند و تونس هم در آماج تهدیدهای پی در پی آنها است.
روزنامه فرامنطقه ای ادامه داد: رویت دوباره البغدادی نگرانی ها را در شمال آفریقا و کشورهای حاشیه صحرای بزرگ این قاره افزایش داده است. این گروه تروریستی تلاش می کند با کمک زیر مجموعه های خود بار دیگر به فعالیت های تروریستی در این مناطق ادامه دهد.
رأی الیوم با اشاره به بیانیه اخیر داعش در هفته های گذشته که در آن اعلام کرده بود، استراتژی جدید این گروه تروریستی در سوریه، عراق ، نیجریه ، سومالی و مصر مانند گذشته راه انداختن جنگ های چریکی است نه نظامی، تاکید کرد که این موضوع می تواند احتمال وجود برنامه هایی برای برهم زدن ثبات در منطقه ساحل آفریقا را تایید کند.
در همین راستا 'ایرینا تسوکرمن' تحلیلگر آمریکایی در مسایل امنیتی گفت که پیام اخیر سرکرده داعش همزمان شد با انتشار ویدئو جدید این گروه که در آن عناصر خود را به بهره بردن از روحانیت ماه مبارک رمضان و تبدیل آن به ماه عملیات تروریستی در کشورها دعوت می کرد.
روزنامه اسپانیایی 'بوس پوپولی' نیز در پژوهشی تاکید کرد که بی شک گروه تروریستی داعش به دنبال فرصت برای برهم زدن ثبات در منطقه ساحل آفریقا است و مراکش هم از این تهدیدها در امان نخواهد بود.
رأی الیوم ادامه داد: دیگر ممکن نیست که حضور داعش تنها منحصر در سوریه و عراق باشد و گزارش های امنیتی حاکی از آن است که مناطق فعالیت این گروه از فیلیپین تا تونس ادامه می یابد و البغدادی هم در سخنرانی خود به عملیات عناصر وابسته به این گروه تروریستی در بورکینافاسو ، مالی، سودان، الجزایر و لیبی اشاره کرد.
در همین راستا روزنامه 'اخبار الیوم' به نقل از 'محمد بنعیسی' رییس مرکز پژوهش های امنیتی مراکش تاکید کرد که سخنرانی سرکرده داعش اعلام پایان یک درگیری و آغار نزاعی دیگر است و داعش تلاش می کند با کمک زیر شاخه های خود در منطقه ساحل شمال آفریقا و صحرای بزرگ نشان دهد که همچنان قوی است.
این کارشناس مسایل امنیتی افزود که سخنرانی البغدادی پیامی آشکار به عناصر وابسته به داعش در دنیا بود که منطقه ساحل شمال آفریقا و صحرای بزرگ مرکز فعالیت های این گروه تروریستی خواهد بود و این امر چالشی جدید برای مراکش و به ویژه شمال آفریقا که گرفتار درگیری های شدید در مناطقی از جمله در لیبی، مالی، سودان، نیجریه و مرزهای الجزایر و تونس است، خواهد بود.
'عبدالرحمان مکاوی' کارشناس مراکشی در امور امنیتی و نظامی هم در مصاحبه با اخبار الیوم تاکید کرد که تحلیل ها حاکی از آن است که مراکش هدف بعدی داعش خواهد بود، چرا که با توجه به نقش اطلاعاتی این کشور در شکست بسیاری از فعالیت های تروریستی داعش، البغدادی در پیام خود بسیار بر مراکش تاکید کرد و رباط را دشمنی بزرگ دانست که باید با ایجاد مشکلات جانبی، تضعیف و به حاشیه رانده شود.
خاورم**3224**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي داعش شمال آفريقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۵۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه «واگنر» را بازسازی کرد تا از تکرار شورش آن جلوگیری کند

هفت ماه پس از کشته شدن یوگنی پریگوژین، رئیس گروه خصوصی واگنر که سرکردگی شورش علیه دولت روسیه را برعهده داشت، مسکو شروع به کنترل کردن کامل این گروه کرد. 

براساس گزارش الشرق الاوسط، وب سایت خبری پولیتیکو به نقل از دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت که دولت روسیه با اضافه کردن هزاران جنگجوی سابق خود با دیگر اعضای وفادار به دولت این کشور، ساختار این گروه را بازسازی کرده و همه آنها را به ۴ گروه رزمی تقسیم کرده است.

به گفته این مقامات آمریکایی، یکی از این گروه‌ها متحد با گارد ملی روسیه و قبلاً به اوکراین رفته است، در حالی که دو گروه دیگر زیر نظر وزارت دفاع و سرویس‌های اطلاعاتی در مسکو فعالیت می‌کنند.

این دو مقام گفتند که گروه چهارم، معروف به لژیون آفریقا و متحد یک گروه موجود به نام ردوت، همچنان برای کنترل بقیه عناصر واگنر سابق در برخی از پایتخت‌های آفریقا کار می‌کند. اطلاعات زیادی در مورد ترکیب این جناح‌های جدید، از جمله تعداد اعضای آنها که در اصل به «واگنر» تعلق دارند، در دست نیست.

همچنین مشخص نیست که پسر پریگوژین که در ابتدا هزاران مزدور واگنر را پس از مرگ پدرش کنترل می‌کرد، هنوز تا چه حد اختیار کارها در دستش است که به اهداف پدرش وفادار می‌مانند. پریگوژین در آگوست گذشته بر اثر سقوط هواپیمایش کشته شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه پاسداران
  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • ۱۰ پیام یک خیزش
  • روسیه «واگنر» را بازسازی کرد تا از تکرار شورش آن جلوگیری کند
  • دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه
  • بازداشت چند داعشی در استانبول
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • بازداشت ۳۸ نفر به ظن همکاری با داعش در ترکیه