Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@14:22:09 GMT

یادبود هوشنگ آزادی‌ور برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۷۷۴۶۱

مراسم یادبود نخستین سالمرگ هوشنگ آزادی‌ور برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مراسم یادبود نخستین سالمرگ هوشنگ آزادی‌ور؛ شاعر، فیلمساز، مترجم و پژوهشگر سینما و تئاتر، دیروز (پانزدهم اردیبهشت) در تالار شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.
در این مراسم که عنوانش یعنی «دو جانب، دو لحظه‌ی تب» برگرفته از یکی از سطرهای شعر هوشنگ آزادی‌ور بود، ابتدا ویدیویی از گزیده برنامه‌های مراسم پخش شد؛ در این ویدیو، بخش‌هایی از مراسم یادبود سال گذشته شاعر در همین سالن پخش شد؛ از جمله بخش‌هایی از مستند «گل قالی» ساخته هوشنگ آزادی‌ور، روایت او بر فیلم «خاطرات یک هفتادوپنج‌ساله» ساخته محمدرضا اصلانی، و سخنرانی‌های محمدرضا اصلانی، صابر محمدی و حامد هاتف.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از پخش این ویدیو، صابر محمدی که همچون سال گذشته اجرای مراسم را بر عهده داشت، برنامه را اعلام کرد. سپس فیلم مستند «گل قالی» کار هوشنگ آزادی‌ور برای نخستین‌بار به صورت کامل به نمایش درآمد. فیلم ۵۳ دقیقه بود و تهیه و تولید سال ۱۳۵۳. محمدی پس از پخش فیلم درباره علاقه آزادی‌ور به این فیلم گفت و این‌که در این فیلم، کارگردان، حمایت فریدون رهنما را به همراه داشته است. او همچنین به انتشار دوباره ترجمه آزادی‌ور از نمایشنامه «شب جنایتکاران» پس از ۴۶ سال اشاره کرد و گفت این نمایشنامه سال ۱۳۵۱ با کارگردانی آزادی‌ور در کارگاه نمایش روی صحنه رفته است.
پخش تیزر فیلم مستند «چهار خواب برای پنج‌ آواز» که روایت شعر دیگر و هوشنگ آزادی‌ور را مد نظر قرار داده، بخش بعدی مراسم بود. سپس محمدرضا اصلانی سخنرانی کرد و از جفاهایی که نسبت به هوشنگ آزادی‌ور و نسل او روا داشته شده گفت.
حامد هاتف سخنران بعدی مراسم بود. او با اشاره به چرایی‌های ماندگاری هوشنگ آزادی‌ور و شعرش در ادبیات ما، به نکاتی درباره بوطیقای شعر دیگر و از جمله شعر هوشنگ آزادی‌ور در کتاب شعر «پنج آواز برای ذوالجناح» پرداخت.
پخش فیلم «چهار خواب، برای پنج آواز» تهیه و کار علیرضا سردشتی، برنامه پایانی این مراسم یادبود بود. این فیلم مستند چهاراپیزودی در هر بخش، طی گفت‌وگو با هوشنگ آزادی‌ور به یک خواب پرداخته است؛ «خواب کودکی» که در آن از کودکی تا جوانی‌اش و اولین شعرهایش گفته، «خواب ذوالجناح» که حرف‌های شاعر درباره شعرهایش در کتاب «پنج آواز برای ذوالجناح» را شامل می‌شود، «خواب کتاب» که مربوط است به روایت آزادی‌ور از انتشار دو جلد کتاب «شعر دیگر» و این‌که چرا از این کتاب‌ها بیرون مانده است، و نهایتا «خواب دوستان» که در آن شاعر درباره دوستانش از جمله محمود شجاعی، بهرام اردبیلی، بیژن الهی و هوشنگ چالنگی گفته است. گفت‌وگوهای این فیلم مستند بر عهده صابر محمدی بوده و تدوین فیلم را هادی جلدی انجام داده است.
بر اساس این گزارش، مراسم یادبود دیگری نیز قرار است در آینده نزدیک در خانه سینما برای نخستین سالمرگ هوشنگ آزادی‌ور برگزار شود. او اسفندماه ۱۳۲۱ در تهران به دنیا آمد و ۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ در همین شهر درگذشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مراسم یادبود هوشنگ آزادی ور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۷۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از دانش آموزان بر‌تر مساباقات قرآنی و ورزشی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ در مراسم سه شنبه‌های شهدایی که شب گذشته در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام برگزار و از تعدادی از دانش آموزان دختر مدرسه آقا حسین ابن علی (ع) که در مسابقات قرآنی و ورزشی رتبه‌های برتر را کسب کرده بودند تقدیر شد.

از ابتدای امسال سه شنبه شب‌های هر هفته پس از نماز مغرب و عشاء مراسمی به یاد شهدا در حسینیه حضرت زینب برگزار می‌شود.

در این مراسم با اجرای مداحی، شعرخوانی و قرائت دعای توسل یاد و خاطره شهدای گرانقدر بویژه شهدای دانش آموز گرامی داشته شد.

همچنین از دانش آموزان موفق در رشته‌های مختلف قرآنی و تفسیر نهج البلاغه و دانش آموزان موفق در رشته‌های ورزشی تقدیر شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا
  • آئین دوهزار ساله بیل‌گردانی در نیم‌ور برگزار شد
  • یادواره شهید گمنام در دانشگاه علم و هنر یزد برگزار می‎‌شود
  • همایش دوچرخه سواری عمومی شهر غلامان
  • چهار هزار معلم برای طرح معلم ماندگار توسط مردم معرفی شدند
  • معرفی چهار هزار معلم برای طرح معلم ماندگار
  • زمان برگزاری مراسم یادبود پیشکسوت فقید بسکتبال
  • مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد
  • معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان کازرون
  • تقدیر از دانش آموزان بر‌تر مساباقات قرآنی و ورزشی