Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام احمدرضا رهدار رئیس موسسه فتوح اندیشه در همایش «روشنفکر مطهر مطهری؛ نماد روشنفکری انقلاب اسلامی» با اشاره به اینکه ما با واژگان روشنفکر و روشنفکر ناملموس هستیم گفت: شاید قبل از انقلاب یا اوایل انقلاب جریان روشنفکری در کشور بود اما با گذشت زمان آنها از انقلاب فاصله گرفتند و جریان روشنفکری ابزار بیگانه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در دنیای غرب نیز جریان روشنفکری حتی در محافل آکادمیک نیز چه در مرحله فکر و چه در مرحله عمل مورد قبول نیست و مطرح نمی شود.

حجت الاسلام رهدار با اشاره به اینکه به جای پرداختن به جریان روشنفکری بهتر است چهره های تاریخی خود را برای جوانان بازنمایی و بازگو کنیم، گفت: در اسلام و تاریخ ایران ما چهره های تاریخی و عالمان خدمتگذار به اسلام داریم که اگر جریان دانشجو در نشست های خود این اشخاص را به دانشجویان معرفی کنند خواهیم دید که نسل جوان با آنها بسیار بهتر از جریان به روشنفکری و روشنفکران نسبت و ارتباط می گیرند.

رئیس موسسه فتوح اندیشه تصریح کرد: جریان نو اندیشی بر پایه علم مذهبی نیست پس پایگاه مردمی ندارد.

وی با بیان اینکه بهتر است برای استاد شهید مطهری به جای استفاده از واژه روشنفکری نام برد و گفت: استاد مطهری خدمات بسیاری برای اسلام و ایران کرده است و کلمه روشنفکر زیبنده ایشان نیست.

حجت الاسلام رهدار تصریح کرد: غرب از طریق تصرف و واژگان جریان‌های اسلامی را به واسطه عالم خود معنادار کرد به نحوی که این واژگان و جریان ها و اشخاص در راستای اهداف غرب تصرف شده اند.

این فعال فرهنگی بیان کرد: دوره دوم شرق شناسی یعنی اوایل قرن ۱۷ و نیمه دوم قرن بیستم به مثابه یک گفتمان معرفتی به نحوی بیان شد که غرب شناسان غربی با متولوژی های ویژه واژگان و اتفاق‌ها و معنایی که خود می خواستن را در قالب الفاظ شیک به شرق قالب کردند و اوایل نیمه دوم قرن بیستم به بعد شاهد ظهور شرق شناس های جدید بودیم یعنی کسانی بودند که می گفتند ما نمی توانیم، ما
عقب افتاده هستیم و به نحوی دیگر به شرق ضربه زدند.

وی افزود : این ضرباتی که شرق‌شناسان واردکردن حاصل و پیامد سه قرن تلاش دستگاه شرق‌شناسی دنیای غرب بود که به طور متمرکز می خواستند شرق را آن جوری که باب نظر خود است، معنا دهند.

حجت الاسلام رهدار خصوصیات روشنفکران اصیل ایرانی را انقلابی بودن دانست و گفت: یک روشنفکر باید ریشه در سنت های اسلامی و سنت های ایرانی و بومی ما داشته باشد و اگر غیر از این باشد این جریان روشنفکری و فرد روشنفکر قطعاً ضربات جبران ناپذیری را به اسلام و ایران وارد خواهد کرد.

رئیس موسسه فتوح اندیشه تاکید کرد: روشنفکر انقلابی باید ریشه در تاریخ اسلامی داشته باشد زیرا گذشته است که آینده را می سازد و اگر روشنفکر ریشه و باور اسلامی و انقلابی نداشته باشد نمی تواند آینده را بر پایه اسلام بنا کند.

وی خاطرنشان کرد : روشنگر انقلابی باید قدرت ریسک انقلابی داشته باشد؛ همچنین برای انقلاب هزینه دهد و در فکر مسائل انقلابی باشد.

انتهای پیام/

300 / 156 شهید مطهری حجت الاسلام رهدار همایش روشنفکری انقلاب اسلامی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: شهید مطهری همایش روشنفکری انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۷۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف در راستای معرفی عملکرد و دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه عصر امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت در سالن همایش‌های هتل ارم تهران برگزار شد. حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و حسن اسدی بازیگر شناخته شده کشورمان نخستین سخنرانان این مراسم بودند.

پس از ارائه آمار و گزارش عملکرد حجت الاسلام عادل، اسدی نیز در سخنانی گفت: من برای تماشای نمایشگاه دستاوردهای اوقاف به اینجا آمدم و فکر می‌کردم صرفا چند غرفه با نمودار و آمار می‌بینم، اما ماحصل نگاهم من را به وجد آورد. ما در دوره‌ای هستیم که شاهد جهش علم هستیم و اگر عقب بمانیم مملکت مقتدری نداریم. من با غرفه‌هایی مواجه شدم که در جهش تولید علم حرکت می‌کردند.مثل غرفه‌ای که مدعیست توانایی تولید واکسن هر ویروس جدیدی را در عرض دو ماه دارد و این فوق‌العاده است چون ما ماه‌های ابتدایی همه‌گیری کرونا را در خاطر داریم. چیزی که اینجا دیدم حمایت درست از جوان‌هاست، جوان‌هایی که اگر کسی دستشان را نگیرد، همه تلاش‌هایشان از بین خواهد رفت. من این کمکی که اوقاف در جهت اقتدار ملی ما می‌کند ارج می‌نهم. اقتدار ملی ما در گرو تولید ملی خوب است. ما در حال تولید فیلمی هستیم که ان نیز به نوعی برای نشان دادن اقتدار ملی است. من به سازمان اوقاف تبریک می‌گویم که مدیریت آن از شکل سنتی به روش های مدرن تبدیل شده است.

پس از این بخش از چند نفر از فعالان این نمایشگاه با حضور سخنرانان اولیه و دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر به عمل آمد.

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف در ادامه مراسم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه افتخار این را دارد که خود را در مسیر فرمایشات مقام معظم رهبری می‌داند. من به وجود ایشان تبریک می‌گویم که پس از عمل به وعده صادق آثار زیادی از آن می‌بینیم. افتخار ما این است که در این زمان زندگی می‌کنیم و سازمان وقف خود را پیشرو در مسیر انقلاب اسلامی می‌داند. آنچه که امروز شاهد آن هستیم، حفظ‌العین داریم که در این نمایشگاه در همان راستا حرکت کردیم. این برایمان مهم است ما در عالم واقع و خارج چگونه به این موقوفه رسیدگی می‌کنیم، اینکه آیا موقوفه حرکت می‌کند یا زمین وسیعی است که حرکت نمی‌کند؟ بسیاری از زمین‌های موقوفه در موقعیت‌های جغرافیایی بایر هستند و ما طرح‌هایی داریم که در زمین‌هایی در استان‌های جنوبی به فکر رسیدگی به این وضعیت افتادند. در کل تولیدات جوانان و نخبگان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد.

وی با اشاره به برخی از طرح‌ها و محصولاتی که در این نمایشگاه حضور داشت افزود: ما سوسک‌های خرطوم داری در کرمان داریم که اگر به سراغ نخل‌ها بروند محصولات خرما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و ما طرح‌هایی برای استفاده از پرتو افشانی برای از بین بردن این حشرات داریم تا مشکل کل نخلستان‌ها حل شود. ما از دانش کافی برای بهینه‌سازی تولید برخورداریم. ما با موتورهایی توانایی کنترل کردن سرمازدگی محصولات کشاورزی هم داریم. تمام این موارد می‌تواند کمک بزرگی به کشاورزی ما بکند. ما در وقف درگیر این مسائل هستیم و باید به همه آن‌ها به صورت علمی نگاه کنیم.

خاموشی اضافه کرد: اگر این حرکات را ادامه دهیم جهش تولید ادامه پیدا می‌کند. علوم دانش بنیان می‌تواند در این مسیر بسیار اثرگذار باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهید مطهری فرقان انقلاب بود
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • هرجا میدان به نیروهای متعهد و انقلابی داده شد، سربلند بوده‌ایم
  • جنبش های دانشجویی اخیر ریشه در فطرت های بشری دارد
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد
  • لزوم جریان یافتن مردم سالاری دینی در محلات
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد