Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@07:50:29 GMT

آلمان خواستار رفع مناقشه تجاری آمریکا و چین شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۷۹۰۵۴

آلمان خواستار رفع مناقشه تجاری آمریکا و چین شد

تهران - ایرنا - «پیتر آلتمایر» وزیر اقتصاد آلمان روز دوشنبه از آمریکا و چین خواست مناقشه تجاری میان خود را حل و فصل کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از برلین، وی تاکید کرد که همه طرف ها باید در زمینه اجرای تصمیم های یکجانبه، کاملا مراقب باشند.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده است تعرفه بر واردات کالا از چین را به ارزش 200 میلیارد دلار افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


درهمین حال، آلتمایر در حاشیه کنفراسی در برلین در مورد مناقشه تجاری بین واشنگتن و پکن گفت: همه ما امیدواریم که جنگ تجاری بین آمریکا و چین قابل حل باشد، زیرا این مساله تبعات مثبتی برای هیچ کس ندارد.
وی افزود: ما به یک نظم تجاری مبتنی بر قوانین، بازارهای آزاد، نبود تبعیض و حقوق برابر برای شرکت های همه کشورهای دخیل، نیاز داریم.
به گزارش ایرنا، ترامپ روز دوشنبه از چین بابت مسائل تجاری انتقاد کرد و ضمن وعده به حمایت از نظام بازرگانی کشورش گفت که واشنگتن میلیاردها دلار در بخش تجارت ضرر کرده است.
وی در صفحه توئیتر خود نوشت: آمریکا طی سال ها 600 تا 800 میلیارد دلار در سال در بخش تجارت از دست داده است. ما در تجارت با چین 500 میلیارد دلار ضرر می دهیم. متاسفم، قصد نداریم این روند را بیش از این ادامه دهیم.
رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که نرخ تعرفه بر واردات چین را از 10 درصد به 25 درصد افزایش می دهد.
در پی انتشار خبر افزایش تعرفه بر کالاهای چینی، چین نیز امروز (دوشنبه) از لغو یازدهمین دور مذاکرات بین دو کشور که قرار بود این هفته در آمریکا برگزار شود، خبر داد.
در پی اقدام آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه های بیشتر بر چین که کارشناسان آن را نشانه ای از شکست مذاکرات تجاری دو کشور می دانند، چین نیز عنوان کرد که هیأت مذاکره کننده خود را به واشنگتن اعزام نخواهد کرد.
دهمین دور مذاکرات تجاری چین و آمریکا پنجشنبه گذشته با حضور نمایندگان دو کشور در پکن برگزار شد. در این دور از مذاکرات «لیو هه» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست، معاون نخست وزیر و مسئول چینی مذاکرات دوجانبه با «استیون منوچین» وزیر خزانه داری ایالات متحده و «رابرت لایتیزر» نماینده تجاری آمریکا دیدار و گفت وگو کرد.
دو طرف براساس برنامه، قرار بود این هفته نیز یازدهمین دور مذاکرات را در واشنگتن برگزار کنند.
ترامپ معتقد است؛ چین با سرقت حق مالکیت معنوی و تبعیض تجاری، شرکت های خارجی و آمریکایی را تحت فشار می گذارد و کالاهای ارزان قیمت را با پرداخت یارانه به کشورهای دیگر صادر می کند.
حجم تجارت دو کشور که در سال 1979 میلادی پنج میلیارد دلار بود، در سال 2017 به 580 میلیارد دلار رسید که برابر با روزانه حدود 1.5 میلیارد دلار است. روزانه 14 هزار نفر برای کار، تحصیل و تفریح میان دو کشور از طریق هواپیما تردد می کنند.
در طول 40 سال گذشته که روابط رسمی دو کشور برقرار شده، سرمایه گذاری دوجانبه نیز از تقریباً صفر به بیش از 230 میلیارد دلار افزایش یافته است.
شبک**اروپام**9109**1392

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد وزير اقتصاد آلمان آمريكا چين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۹۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری مهر، آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد که مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست ۲۰۲۴ به یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۶ درصدی داشته است. در سه‌ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته ۹۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت ۴۱ درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به ۵۴۷ میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸۱۷ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل ۷۰۱ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

بر اساس این گزارش مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال ۳ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

کد خبر 6093780

دیگر خبرها

  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد
  • کورس مذاکرات هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد
  • شروع مذاکرات بایرن مونیخ و لروی سانه؛ پیش ما بمان!
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه