Web Analytics Made Easy - Statcounter

مناظره «نقاط قوت و ضعف عملکرد نظارتی شورای شهر بر شهرداری» با حضور کولیوند نماینده مردم کرج،رسولی عضو شورای شهر تهران و شاکری نماینده سابق شورای شهر تهران به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در پنل تخصصی بررسی عملکرد شورای شهر بر مدیریت شهری از بدو تاسیس تاکنون که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گفت: همان طور که در اصل ۹۹ قانون اساسی آمده نظارت سه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و خبرگان رهبری به شورای نگهبان واگذار شده، ولی نظارت شورا‌های شهر بر عهده مجلس است با این وجود واگذاری این نظارت به شورای نگهبان پیشنهاد شد، ولی آن را نپذیرفتند که به دنبال آن دبیرخانه دائمی نظارت بر شورا‌ها در مجلس تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه ما در مجلس انتظار داریم که شورا‌ها از ظرفیت قانونی که در قانون اساسی آمده بهره بگیرند تصریح کرد: استفاده از ظرفیت قانون اساسی در شورا‌ها اتفاق نیفتاده است.
کولیوند با بیان اینکه مقوله سیاسی در عملکرد شورا‌های شهر قرار نگرفته و سیاست زدگی در این شورا‌ها وجود دارد به گونه‌ای که طیف‌های سیاسی تلاش می‌کنند تا کرسی‌های شورای شهر را در اختیار بگیرند تصریح کرد: پیشنهاد انتخاب شهردار توسط مردم به شورای نگهبان ارایه شد، ولی این پیشنهاد را به این دلیل که کشش انتخاباتی غیر از ۴ انتخاباتی که برگزار می‌شود در مردم وجود ندارد لذا انتخاب شهردار به صورت مستقیم از دستور کارخارج شد.
نماینده مردم کرج در مجلس افزود: هم چنین پیشنهاد انتخاب شهردار به حاکمیت و وزارت کشور نیز مطرح شد که این پیشنهاد نیز نپذیرفته نشد در هر حال جمع بندی این بود که شورا‌ها شهردار را انتخاب کنند.
وی با بیان اینکه شورا‌ها باید ابزار نظارت داشته باشند افزود: سازمان بازرسی و دیوان محاسبات دو ابزار نظارتی مجلس و نمایندگان هستند، اما سوال این است ابزار نظارتی شورا‌های شهر چیست. این ابزار در قانون وجود دارد و شورا‌ها می‌توانند از سازمان بازرسی و دیوان محاسبات استفاده کنند البته دیوان محاسبات براساس اعتباراتی که دولت‌ها به شهرداری‌ها می‌دهند می‌توانند به کار بررسی و نظارت بپردازند.
رسولی عضو شورای شهر تهران نیز در این نشست گفت: نظارت جمعی برخواسته از خرد جمعی نسبت به نظارت فردی وزیر کشور و استانداران کارامدتر است.
وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف شورای شهر انتخاب شهردار است قبلا استانداران شهرداران را عزل و نصب و نظارت می‌کنند، ولی از ۹ اردیبهشت تا الان که غریب به ۲۰ سال از زمان می‌گذرد این وظیفه برعهده شورا‌های شهر است.
رسولی تصریح کرد: بنده از آقای کلیوند به عنوان رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس می‌خواهم شورا‌های اسلامی شهر را دریابند و نگذارند خلط مبحث بین مالیات و عوارض صورت بگیرد، چون عوارض ماهیت محلی دارد، ولی مالیات به دولت اختصاص می‌یابد و در امور جاری کشور هزینه می‌شود.
وی گفت: تصویب برنامه شهرداری‌ها ارایه لایحه بودجه ریزی تفریغ بودجه و ذی حسابان یک و دو را به عنوان ابزار نظارت شورا‌ها بر شهرداری‌ها است. البته سوال، استیضاح و برکناری از دیگر اختیارات شورا‌ها برای نظارت بر شهرداری‌ها است معتقدم اختیارات شورا‌ها کافی نیست، ولی ناچیز نیست و با همین ظرفیت می‌توانیم کار کنیم.
وی تصریح کرد: حضور افراد سیاسی به معنای کسانی که تشخیص دهنده مسائل ملی هستند در شورا‌ها کاملا حسن است، ولی آنچه ایراد است این است از جیب مردم و اعتبارات شهرداری‌ها بهره برداری‌های حزبی و سیاسی کنیم و از میان شهرداران رئیس جمهور در بیاوریم.
رسولی بیان کرد: شورای شهر تهران برای اینکه گرفتار سیاسی کاری‌ها نشود دو کار انجام داد نخست سامانه‌ای امضا کردیم که عضو شورا حق قبول تصدی که غیرقابل جمع با مسئولیت شورا باشد را نپذیرد به همین دلیل هاشمی شهردار تهران نشد از طرفی با دو شهردار انتخابی یعنی آقای نجفی و افشانی قرار گذاشتیم راه رسیدن به پاستور از بهشت نمی‌گذرد بنابراین کسی از شورای شهر کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌شود.

اقبال شاکری نماینده سابق شورای شهر تهران نیز دراین نشست گفت: نظام ما یک نظام مردم سالار است و تا آنجا که ممکن است انجام امور مردم به مردم واگذار شده است.
وی افزود: ما در شورای چهارم انتخابات محلی را برگزار کردیم به گونه‌ای که ۳۵۰ محله شورایاری‌های خود را انتخاب کردند یعنی قدرتی را ایجاد کردیم تا مردم در سرنوشت خود دخالت کنند و این یک جایگاه رفیعی بود.
وی خاطر نشان کرد: در این ۵ دوره‌ای که شورای شهر شکست شورای نخست تهران شکست خورد و منحل شد، ولی بقیه شورا‌ها به بقیه فعالیت خود ادامه دادند تا به شورای امروز رسید. در هر حال افراد برگزیده در شورا‌ها ناظر بر عملکرد مدیریت شهری هستند.
وی تصریح کرد: هر چه قدر انتخابات افراد منبعث از خدمتی است که می‌خواهند انجام دهند باشند موفق‌تر هستند، اما واقعیت این است برخی اعضا نمی‌دانند عرصه مدیریت شهری چند لایه دارد، چون عملکرد فنی و حرفه‌ای آن‌ها با مدیریت شهری فاصله دارد.
وی تصریح کرد: باید ساز و کاری ایجاد شود که انتخابات شورا‌ها در یک نظام شایسته سالار استوار باشد. از طرفی اگر زیرساخت‌های نظارت فراهم شود سعی وخطا در شورا‌ها صورت نمی‌گیرد.
شاکری با تاکید براینکه دولت باید از دولتی کردن شورا‌ها جلوگیری کند، ولی لایحه‌ای که به مجلس رفته به دنبال دولتی کردن شورا‌ها است افزود: امروز تجمیع بدهی دولت به شهرداری‌ها ۱۵ هزار میلیارد تومان است. از طرفی ظرفیت جابه جایی مترو در تهران ۷ میلیون نفر است، ولی ۲ و نیم میلیون نفر جابه جا می‌شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کولیوند دانشگاه کرج شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۹۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

ایسنا/گیلان استاندار گیلان، یکی از راه‌های توسعه گیلان را همدلی میان دولت و مجلس دانست و تصریح کرد: با همدلی و انسجام و وحدت و همکاری می‌توانیم دستاوردهای خوبی برای استان داشته باشیم.

اسدالله عباسی امروز، ۶ اردیبهشت ماه در حاشیه نشست هم‌اندیشی با منتخبین مردم گیلان در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه لایحه برنامه هفتم توسعه با همکاری مجلس و دولت سیزدهم تصویب شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال جاری شاهد اجرای لایحه برنامه هفتم خواهیم بود، جلسه را با منتخبین مردم گیلان در مجلس برگزار کردیم تا چگونگی بهره مندی گیلان از این برنامه را بررسی کنیم.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه با منتخبین مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی، گفت: در این جلسه درخصوص مسائل کلان استان و حوزه انتخابیه نمایندگان صحبت و تصمیمات خوبی هم اتخاذ شد.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به رفع دغدغه های مردم گیلان در عرصه‌های مختلف، بیان کرد: منتخبین مردم استان در مجلس شورای اسلامی نگرانی‌هایی در حوزه کشاورزی، گردشگری، اشتغال، توسعه و عمران داشتند که باید به آنان در سطح ملی و استانی نگاه ویژه شود.

عباسی یکی از راه‌های توسعه گیلان را همدلی میان دولت و مجلس دانست و تصریح کرد: با همدلی و انسجام و وحدت و همکاری می‌توانیم دستاوردهای خوبی برای استان داشته باشیم، زیرا برخی از طرح‌ها استانی و برخی ملی و فرا استانی هستند؛ از این رو برای بهره برداری از طرح‌های ملی باید در سطح کلان رایزنی‌های لازم انجام شود و تعامل و تفاهم و همدلی شکل بگیرد.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه به گیلان در آینده نزدیک، افزود: این جلسات را فرصتی برای تحقق مطالبات به حق مردم می دانیم و امیدواریم منتخبین مردم نیز با همین روحیه و انگیزه در کنار دولت به رفع مشکلات کمک کنند.

اعلام نرخ خرید برنج در سال ۱۴۰۳

ابراهیم نجفی، رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این نشست، با بیان اینکه وحدت میان دولت و مجلس یکی از نقاط قوت کشور است، اظهار کرد: جلسه‌ای که امروز برگزار شد، در مرحله اول پیام آن انسجام میان دولت و مجلس جهت پیشبرد اهداف در استان و شهرستان‌ها است.

وی با اشاره به سفر آینده رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه به گیلان، گفت: باید برگزاری چنین جلساتی بیش از گذشته باشد تا مشکلات استان را در تمامی بخش‌ها شناسایی کنیم و با همدلی و انسجام آن را به استماع رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه برسانیم.

نماینده آستانه اشرفیه در مجلس، یکی از نگرانی‌های کشاورزان را قیمت پایین برنج دانست و بیان کرد: در روزهای آینده شورای قیمتگذاری محصولات کشاورزی در سطح وزارتخانه جهاد کشاورزی تشکیل جلسه داده و قیمت تضمینی خرید برنج برای سال ۱۴۰۳ را اعلام می کند.

نجفی همچنین از برگزاری کمیسیون‌های تغییر کاربری خبر داد و متذکر شد: با دستور استاندار و پیگیری معاونت عمرانی و دستگاه های عضو، این کمیسیون تشکیل جلسه خواهد داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • انجام وظیفه در شورای شهر دشوار و دایره نظارت آن بسیار وسیع است
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • شورا‌ها مظهر انتقال قدرت متمرکز دولتی به مدیریت مردمی
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • عرضه زمین راهگشا برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ساخت مسکن است
  • هر کسی رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند
  • یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است