Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@16:12:11 GMT

دریغا گوی طهمورث شدیم

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۸۰۹۳۶

دریغا گوی طهمورث شدیم

گروه فرهنگ و هنر: جمعی از اهالی فرهنگ و ادب گرد هم آمدند تا یاد و خاطره مردی را گرامی بدارند که حالا چهل روزی می‌شود رفته، طهمورث ساجدی که پرونده زندگی اش در واپسین ساعات باقی مانده از سال 97 بسته شد.

دوست و همکار قدیمی ادبایی همچون زنده یاد ابوالحسن نجفی و زنده یاد رضا سید حسینی که از جمله پژوهشگران حوزه‌های ادبیات تطبیقی و ایران شناسی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گرامیداشت، علی اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی شهر کتاب یکی از اقدامات مهم زنده یاد ساجدی را کارهایی عنوان کرد که او سال‌ها در حوزه ایران شناسی انجام داده و به ذکر نکاتی هم در این رابطه پرداخت که از جمله آنها می‌توان به تدریس در بنیاد ایران‌شناسی، نگارش شماری مدخل ایران‌شناسی، جمع‌آوری و معرفی منابعی برای شناخت ایران شناسان و تألیف حدود 36 مدخل در مجموعه شش جلدی«دانشنامه زبان و ادب فارسی» اشاره کرد.  احمد سمیعی گیلانی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود، او ضمن اشاره به تحصیلات دانشگاهی زنده یاد ساجدی که در دانشگاه و مراکز تحقیقاتی معتبر فرانسه بوده گفت:«او حدود ۲۰ سال مقیم فرانسه بود و بواسطه تسلط خوبی که به این زبان داشت اغلب مطالعاتش از منابع فرانسوی بود.از سوی دیگر با آخرین اخبار و اطلاعات روز حوزه ایران شناسی در فرانسه و دستاوردهای دانشنامه‌ای در زبان فرانسه آشنایی داشته و آنها را به فارسی زبانان معرفی می‌کرد.»
نادرحقانی، مترجم زبان آلمانی و استاد دانشگاه هم ضمن اشاره به اینکه در فقدان برخی شخصیت‌های علمی نمی‌توان هیچ جایگزینی برای آنان در نظر گرفت ادامه داد:«هنگامی‌که از آلمان آمدم و مسئولیت دانشکده را برعهده گرفتم، کارهای علمی ـ پژوهشی کمتر در مجلات علمی - پژوهشی چاپ می‌شد. در این موقعیت هفت‌ هشت شماره از مجله‌ دانشکده منتشر شده بود. به نظرم رسید برای اولین گام باید این مجله را بررسی و فعال کرد. من فقط به این موضوع اشاره کردم و روز بعد، دکتر ساجدی تمامی هفت مجله را مطالعه کرده بود. او تک‌به‌تک ایرادهای مقالات را گرفته بود.از همین‌جا، وحشتی به آدمی مستولی می‌شود که چطور فردی در این زمان کوتاه می‌تواند ۷۰ - ۸۰ مقاله را استخراج کند و قدم بعدی را مشخص کند!؟» محمود جعفری دهقی، از دوستان ساجدی در انجمن ایران‌شناسی هم گفت:«او در باب ادبیات تطبیقی بر ضرورت جبران کمبودها بسیار تأکید داشت. در باب نقد ادبی و مسائل مربوط به مکتب‌های ایران‌شناسی نیز ما همکار دانشگاهی بودیم و او از زمان تأسیس این رشته در دانشگاه، ستون اصلی کار بود و افزون بر تدریس مکتب‌های ایران‌شناسی، راهنمای ما در ادامه‌ این رشته بود.» سهراب فتوحی، رئیس انجمن دوستی ایران – فرانسه به نکاتی درباره آشنایی با طهمورث ساجدی در فعالیت‌های انجمن دوستی ایران و فرانسه پرداخت.بعد از سوگنامه‌ای که محمدهادی وَرَهرام در فراق زنده یاد ساجدی نوشته بود، جان‌الله کریمی مطهر، استاد زبان روسی هم سخنانی درباره همکاری اش با ساجدی گفت و در پایان مراسم محمد روشن، استاد دانشگاه هم فقدان زنده یاد ساجدی را ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای جامعه علمی خواند و گفته‌هایش را با استقبال از شعری که نظامی گنجوی در سوگ خاقانی گفته بود، به اتمام رساند:«همی گفتم که طهمورث دریغاگوی من باشد/دریغا من شدم آخر دریغاگوی طهمورث.»

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۰۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیکن آلومینیوم: خدا به تلاش ما نگاه کرد و پیروز شدیم

بازیکن تیم فوتبال آلومینیوم اراک مدعی شد تیمش تنها با هدف پیروزی مقابل پرسپولیس وارد زمین شده است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یونس اکبرپور پس از پیروزی آلومینیوم اراک مقابل پرسپولیس اظهار داشت: خدا را شکر به بازی برگشتیم و حق‌مان واقعاً برد بود.

حسینی: هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و مسئله اصلی ما لیگ است

 

وی گفت: من به شخصه تا لحظه آخر امید داشتم. خدا هم به تلاش همه بچه‌ها نگاه کرد و موقعیت ها تبدیل به گل شد و توانستیم پیروز شویم.

بازیکن آلومینیوم در پاسخ به این پرسش که مجتبی حسینی در بین نیمه چه صحبتی با بازیکنان داشت، عنوان کرد: حسینی نکات فنی را گفت و بچه‌ها را تشویق کرد. ما آمده بودیم که بازی را ببریم و واقعاً تیم برتر میدان بودیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی استان به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شد
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • انریکه: زود قهرمان می‌شویم، خوشحالم
  • ببینید | انتقاد حمید درخشان از تصمیمات اوسمار؛ غافلگیر شدیم!
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • بازیکن آلومینیوم: خدا به تلاش ما نگاه کرد و پیروز شدیم
  • گزارش زنده: ایران 0 - 0 ازبکستان
  • ۵۴۳ میلیون دلار، ارزش خدمات باغ ملی گیاه شناسی