Web Analytics Made Easy - Statcounter

گذشته از ماجرای کلیشه‌شده‌ی غر زدن برای روزه‌داری- که چند روز پس از شروع ماه مبارک جایش را به حس خوب این ماه می‌دهد- راه‌های زیاد و ساده‌ای برای «لذت بردن» از مهمانی خدا وجود دارد که امتحان کردن‌شان، شیرینی سفره‌ی این ماه را بیشتر می‌کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ اینکه ماه رمضان افتاده وسط اردیبهشت و میان بوی خوش گل‌ها و رنگ چشم‌نواز درختان، چیزی از این واقعیت کم نمی‌کند که امسال هم هوای روزهای ماه مبارک، گرم است و باید به این گرمای جان‌فرسا، چندین ساعت سر کلاس رفتن و شاید امتحان میان‌ترم دادن را هم اضافه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رمضان امسال، پس از سال‌ها اولین رمضانی است که تمام وکمال افتاده وسط ترم تحصیلی دانشجوها و این یعنی روزه‌داریِ این ماه، در مقایسه با ماه رمضان سال‌های قبل نه تنها ساده‌تر نشده که سخت‌تر هم هست! گذشته از ماجرای کلیشه‌شده‌ی غر زدن برای روزه‌داری- که چند روز پس از شروع ماه مبارک جایش را به حس خوب این ماه می‌دهد- راه‌های زیاد و ساده‌ای برای «لذت بردن» از مهمانی خدا وجود دارد که امتحان کردن‌شان، شیرینی سفره‌ی این ماه را بیشتر می‌کند. بسته راهنمای مختصر و مفید ما برای گذراندن یک ماه رمضان شیرینِ دانشجویی، پیش چشمان شماست:

بیدار نباش!

اینکه رمضان رسیده و فاصله‌ی افطار تا سحر کوتاه است و بیدار ماندن تا سحر حال می‌دهد و همه‌ی اینها درست؛ اما رمضان امسال دقیقاً وسط ترم تحصیلی است و پیش از شروع فرجه‌ها تمام می‌شود. و این یعنی کلاس‌های 7ونیم صبح همچنان با قوت پابرجا هستند و کلاس‌های 4ونیم تا 6 عصر هم قرار نیست به حال شما رحم کنند و زودتر تمام شوند. بنابراین کوشش برای تغییر ساعت بیولوژیک بدن در این ماه را کنار بگذارید و تلاش کنید تا جایی که ممکن است به ساعت خواب و بیداری‌تان دست نزنید. پیشنهاد ما این است که به جز روزهای آخر هفته و شب‌های تعطیلی، مثل همیشه بخوابید و مثل همیشه بیدار شوید تا درس‌ها و کلاس‌های معمولاً مهم اواخر ترم را با چُرت زدن وسط کلاس‌ها، از دست ندهید.

رویای نیمه‌شب

بخش مهمی از حس و حال ماه رمضان، به شب‌زنده‌داری است و حیف است اگر درس و مشق، لذت تجربه حال خوش نیمه‎‌شب‌های ماه مبارک را از آدم بگیرد. بنابراین سعی کنید از همین حالا برای شب‌های پنجشنبه و جمعه، و شب‌هایی که فردایش را صبح زود کلاس ندارید، برنامه بریزید و در مناجات‌خوانی‌های مساجد شرکت کنید. گل سرسبد برنامه‌های تهران در شب‌های رمضان، مناجات‌خوانی حاج منصور ارضی در مسجد ارک است که با فلافل‌فروشی‌های اطرافش، گزینه مناسبی برای یکی کردن لذت‌های مادی و معنوی است؛ به خصوص اگر با جمعی از رفقا به مسجد ارک بروید و برنامه‌ی بعد مناجات را با ساندویچ و نوشابه، سنگین بچینید!

علاوه بر مسجد ارک، مساجد دانشگاهی هم در شب‌های رمضان حال و هوای خوشی دارند. مسجد دانشگاه شریف، هرشب از ساعت 30 دقیقه بامداد برنامه‌ی قرائت یک جزء از قرآن مجید و مناجات‌خوانی با نوای حجت‌الاسلام قاسمیان را دارد. برنامه ویژه مسجد دانشگاه امام صادق هم از دیشب آغاز شده و به مدت 9 شب ادامه دارد. برنامه‌ای با سخنرانی آقایان عباسی و سرلک، و مداحی حاج میثم مطیعی که از ساعت 23 آغاز می‌شود.

 

راهنمای جامع ختم قرآن

یکی از اعمال سنتیِ ماه مبارک، ختم قرآن است که معمولاً یکی از افتخارات پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هاست و برای نسل جدید، دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. اما محاسبات ما نشان می‌دهد قرائت هر صفحه از قرآن عثمان‌طاها، با سرعت معمولی حدود 1 دقیقه و 15 ثانیه زمان نیاز دارد و این یعنی هر 4 صفحه را می‌توان در 5 دقیقه و هر جزء(معادل 20 صفحه از قرآن عثمان‌طاها) را در 25 دقیقه تلاوت کرد. قبول کنید که زمان زیادی نیست و اگر در طول روز شکسته شود، اصلا به چشم نمی‌آید. پیشنهاد ما این است که نیمی از هر جزء را پس از نماز ظهر و عصر، و نیم دیگرش را پس از نماز مغرب و عشاء بخوانید و با دو وقت تقریبا 12 دقیقه‌ای در روز، به آسانی در پایان ماه مبارک به فیض «ختم قرآن» برسید. این را هم در نظر داشته باشید که زمان خوردن ناهار از برنامه روزانه شما حذف شده و فرصت خوبی برای قرآن خواندن در طول روز ایجاد کرده. پس ظهرها به جای سلف، کمی زودتر بروید مسجد و از سفره‌ی معنوی ماه مبارک لذت ببرید.

سلام کن به سبزی

کافی است همین الان «سحری/ افطاری چی بخوریم؟» را گوگل کنید تا با انبوهی از توصیه‌های گوناگون برای بهینه‌کردن این دو وعده‌ی غذایی مواجه شوید. توصیه‌هایی که بعضی‌هایشان از فرط نایابی و بعضی دیگر به علت گرانی، دور از دسترس به نظر می‌رسند. اما این را از باتجربه‌ها بپذیرید که برای رفع تشنگی در طول روز، دو چیز معجزه می‌کند: تخم ریجان( همان تخم شربتیِ خودمان) و سبزی خوردن. خلاصه که پول‌هایتان را جمع کنید و تا می‌توانید این دو قلم را بخرید و ذخیره کنید که حسابی در این ماه گرم، کار راه‌انداز هستند. دور فست‌فود و چربی را هم حداقل در این یک ماه خط بکشید که جز تشنگی بیشتر، آورده‌ی خاصی برایتان ندارد.

بریم مشهد؟

سفر در ماه رمضان، نه اینکه حرام باشد اما معمولاً کسی علاقه‌ای به آن ندارد. گذشته از اینکه سفر، چند روزی آدم را از روزه‌های ماه مبارک عقب می‌اندازد که قضا کردنشان چندان آسان نیست؛ خوردن و آشامیدن در شهرهایی که مردمش روزه‌دارند یک جورِ بدی است و آدم را پر از عذاب وجدان می‌کند. برای همین معمولاً رمضان خلوت‌ترین فصل شهرهای زیارتی و سیاحتی است. اما خب، یکی‌دو روز که به جایی بر نمی‌خورَد و شما هم برای قضا کردنِ روزه‌ی یکی‌دو روزِ جامانده از رمضان، مشکلی ندارید! پس پیشنهاد ویژه ما این است که در یک آخر هفته، دست سه‌چهار نفر از رفقایتان را بگیرید و بروید مشهد! هم بلیت ارزان است، هم هتل فراوان و هم شهر به شدت خلوت! رمضان یک فرصت طلایی برای یک زیارتِ مفصل از بارگاه امام رضا(ع) است. حال و هوای شهر و حرم هم به شدت معنوی است و نشستن پای سفره‌های افطاری که در حرم پهن می‌شود، حتی اگر روزه نباشید، حس خوبی دارد. مناجات‌خوانِ نیمه‌‎شب‌های حرم هم حاج محمود کریمی است که خوب بلد است چطور حال معنوی سفرتان را بیشتر کند. اگر دنبال یک سفر به‌صرفه، معنوی و لذت‌بخش به مشهد مقدس هستید، رمضان را دریابید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ماه رمضان رمضان برای دانشجویان سبک زندگی در ماه رمضان ماه رمضان دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۱۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدارک ۳۰ ویژه برنامه در هفته بسیج سازندگی/ فعالیت ۶۰۰ گروه جهادی در گرگان

محمود علیخانی امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: به مناسبت هفته بسیج سازندگی ۳۰ ویژه برنامه تدارک دیده شده است.

او افزود: افتتاح ۸ منزل مسکونی، مرمت و رنگ آمیزی پنج مدرسه، افتتاح صندوق قرض‌الحسنه، توزیع هزار بسته معیشتی، همایش تقدیر و تکریم از جهادگران برتر و برگزاری نمایشگاه پوشک ایرانی اسلامی از جمله برنامه‌های این هفته است.

علیخانی ادامه داد: در شهرستان گرگان ۶۰۰ گروه جهادی در سامانه اطلس ثبت شده اند و آماده خدمات رسانی هستند.

او افزود: در سال گذشته به همت بسیج سازندگی ساخت ۲۰ منزل مسکونی، توزیع ۶۰ هزار بسته معیشتی، ارائه خدمات پزشکی به ارزش ۸ میلیارد تومان، هزار ساعت مشاوره آموزشی رایگان، توزیع ۲۰ هزار بسته لوازم تحریر و ... در سطح شهرستان گرگان انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • مصحف شریف « قرآن مبارک » چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • مصحف شریف «قرآن مبارک» رونمایی می‌شود
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • قاسمی: هر جا از قرآن فاصله گرفتیم به همان میزان دچار مشکل و انحراف شدیم +فیلم
  • تدارک ۳۰ ویژه برنامه در هفته بسیج سازندگی/ فعالیت ۶۰۰ گروه جهادی در گرگان
  • لیگ ملی برنامه‌نویسی دانشجویی کدکاپ برگزار می‌شود
  • جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی برگزار شد
  • مدیریت سدهای مشترک با استان‌های همجوار، به اردبیل واگذار شود
  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه رییس سازمان تبلیغات اسلامی: کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است