Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علی سعدوندی»، استاد اقتصاد و بانکدارى، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص اینکه در شرایط فعلی، اقتصاد کوپنی چاره‌ساز است یا اقتصاد آزاد؟ گفت: مشکلاتی در اقتصاد طی 40 سال گذشته وجود داشته که سعی داشتیم با یک‌سری راه کارهاى، کوته‌بینانه مرتفع کنیم و در بسیاری موارد شکست خورده‌ایم.

وی گفت: تکرار روش‌هاى شکست خورده در شرایط فعلی مشکل‌گشا نخواهد بود، اقتصاد کوپنی در شرایط بحران به دلیل اینکه بازار را از وضعیت تعادل خارج کرده و ایجاد رانت و فساد مى‌کند، کمک نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعدوندی تصریح کرد: بارها اقتصاد کوپنی، تعزیراتی، دولتی و اقتصاد تثبیت قیمتی امتحان شده و در هر بار نیز با شکست مواجه شدیم اما متاسفانه دولتمردان به نصایح اندیشمندان اقتصادی توجه ندارند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در شرایط بحران است که اقتصاد بازار به کار مى‌آید. بازار باید آزاد باشد تا به تعادل جدید برسد. اینکه قسمتی از اقتصاد را ببندیم مطمئنا از روزنه دیگری بحران با شدت بیشتر باز خواهد گشت.

وی با تاکید بر اینکه، با تثبیت قیمت بنزین تورم افزایش می‌یابد، افزود: اگر بخشی از قیمت‌ها را سرکوب کنیم بخش دیگری جهش خواهد داشت؛ به این معنا که با سرکوب قیمت بنزین قیمت خودرو بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند و به‌طبع با این روال، هزینه تعمیر خودرو نیز بالا می‌رود و صرف چندانی برای دارنده خودرو ندارد ولی برای اقتصاد تفاوت زیادی از جمله افزایش آلودگی و افزایش تورم در پى داشته است.

سعدوندی در پاسخ به اینکه به جز آزادسازی قیمت‌ها چه‌کار دیگری می‌توان انجام داد؟ گفت: اکثر درآمدی حاصل از آزادسازی قیمت ها باید به مردم بازگردد به طور مثال یارانه نقدی که سیاست موفقی بوده و مورد توجه کارشناسان اقتصادی دنیا نیز قرار گرفته است باید احیا شود.

این کارشناس اقتصادی تشریح کرد: حداقل در 5 نوبت اقتصاد ایران به سبب سیاست‌هاى ناکاراى تثبیت قیمتى به سمت بحران رفته و باز هم می‌خواهیم این رویه را ادامه دهیم. مشکل اینجاست که دولت و مردم با کسری بودجه مواجه هستند و در این شرایط 2 راه بیشتر پیش رو نداریم تا با این کسری بودجه، مقابله کنیم که یکی افزایش درآمدها و دیگری سرکوب قیمت‌هاست. در بسیاری از کشورهای دنیا با اعمال سیاست ارتقاى رشد (درآمدها) تورم به زیر 2درصد کاهش پیدا کرده است ولی کشورهایی مثل ونزوئلا و ایران به سمت تثبیت مصنوعى قیمت‌ها رفته‌اند که متاسفانه به سختى شکست خوردند.

خبرنگار: طالب زاده

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اقتصاد تورم دولت قیمت خودرو برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۱۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/خبری از افزایش قیمت دلار نیست

یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته به طوری که دلار به نزدیک ۶۰ هزار تومان رسیده و تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد نرخ ارز در همین حدود‌ها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست. - اخبار اقتصادی -

مرتضی افقه استاد اقتصاد و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه اقتصاد کشور به میزان فروش نفت؛ ارتباطات خارجی و مسائل سیاسی وابسته است، اظهارداشت: هر تحول سیاسی که منجر به تغییر در روابط خارجی و تجارت شود بر بازار ارز اثر می‌گذارد.

قدرت نظامی پشتوانه ثبات اقتصاد/ریزش دلار به‌سمت کانال 50هزار



وی افزود: درگیری‌های سیاسی ایران و همچنین تنش‌های منطقه باعث افزایش انتظارات تورمی و در نهایت رشد نرخ ارز شد؛ اما زمانی که مردم و فعالین اقتصادی از کاهش تنش و شوک‌ها سیاسی اطمینان پیدا کردند نرخ ارز روند نزولی خود را آغاز کرد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: بازار ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته به طوری که دلار به نزدیک 60 هزار تومان رسیده و تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد نرخ ارز در همین حدود‌ها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست.

وی افزود: افزایش یا کاهش نرخ ارز در بلند مدت به احتمال وقوع یا عدم وقوع شوک‌های سیاسی بستگی دارد، البته خوشبختانه طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی مراجع رسمی فروش نفت افزایش یافته؛ بنابراین دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز باز است.

افقه بیان کرد: بانک مرکزی در سمت عرضه با مشکلی مواجه نیست؛ بنابراین می‌تواند سیاست‌های مناسبی را در بازار ارز اتخاذ کند؛ البته هم‌اکنون نیز با اقدامات خوب بازارساز و کاهش تنش‌های سیاسی شاهد اُفت قیمت دلار هستیم.

این استاد دانشگاه درباره نقش دلالان و سفته بازان در افزایش نرخ ارز در یک ماه گذشته گفت: زمینه فعالیت سفته بازان و سوداگران با رخ دادن تنش و شوک‌های سیاسی بیشتر می‌شود یعنی زمانی که ایران با مسائل سیاسی رو به رو است عده‌ای از این فضا برای دلالی و بالا بردن نرخ ارز به منظور به دست‌آوردن عایدی استفاده می‌کنند؛ بنابراین مردم باید دقت کافی داشته باشند تا گرفتار این بازی‌های مقطعی نشده و متضرر نشوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/خبری از افزایش قیمت دلار نیست
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی متفاوت ایران در 10 سال آینده
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • راه‌حل نشدنی نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز