Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@04:44:26 GMT

الان وقت سودجویی نیست

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۸۲۰۱۲

الان وقت سودجویی نیست

تهران- ایرنا- متاسفانه هجوم برای خرید تنها به دلیل ترس از کمیاب شدن کالا خود باعث کمبود کالا و یا افزایش قیمت ها شده است.گفتنی است با توجه به اینکه مردم ایران روزگار سخت بعد از جنگ را گذرانده اند از این رو تصور می کنند با افزایش قیمت هر کالایی باید آن را خریداری و ذخیره نمایند که متاسفانه این مهم در تمام بازارها به وضوح به چشم می خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گونه ای که برخی از سودجویان برای فروش کالاهای بی کیفیت خود نیز از این ترفند استفاده می کنند که این خود نشان از جای خالی نظارت مسئولان دارد. به طور کلی باید در نظر داشت که هجوم به مراکز خرید و ایجاد صف های طولانی برای خرید پدیده ای است که طی ماه های اخیر بسیار با آن مواجه شده ایم که این خود عاملی برای گرانی های یک سال گذشته است.

**حضور پررنگ مردم در صف های طولانی
همان گونه که می دانیم طی ماه های اخیر شاهد ایجاد صف های طولانی به عناوین مختلفی مانند خرید گوشت یخ زده خرید گوجه فرنگی و یا خرید بنزین هزار تومانی بودیم که به یقین اصلی ترین دلیل ایجاد این صف های به نسبت طولانی تنها کسب منفعت مالی است که این خود نشان از بد بودن شرایط اقتصادی کشور باشد، چرا که بسیاری از افراد در حالی در این صف ها می ایستادند که شاید نیاز چندانی به آن کالا نداشتند که این خود می تواند نشان از ترس از دست دادن و یا ایجاد حس برنده شدن داشته باشد.

**جامعه مادی گرا
باید در نظر داشت که یکی از عوامل اصلی ایجاد صف های طولانی را می توان مادی گرا شدن افراد جامعه دانست چرا که متاسفانه بسیاری از مردم حاضر هستند ساعت های طولانی وقت خود را در صف بگذرانند و خریدی داشته باشند که این مهم بدین معنا است که وقت در جامعه ما از ارزش چندانی برخوردار نیست. به عبارت ساده تر امروزه طبقه متوسط به بالای جامعه بسیار مصرف گرا هستند، به گونه ای که بخش اعظم درآمدهای خود را به خرید و یا مصرف صرف می کنند.

از سوی دیگر باید یادآور شد که خرید بیش از نیاز نیز یکی از پیامدهای منفی گرانی های اخیر است، چرا که طی یک سال گذشته شاهد خرید بیش از اندازه مردم بودیم به گونه ای که با خبر گرانی کالا مردم آن را حتی چندین برابر نیاز خود خریداری می کردند که این خود به کمبود کالا و یا ایجاد صف های طولانی و همچنین ترس از کمیابی منجر شده است به عنوان مثال با افزایش قیمت شکر خانواده ای که در طول سال شکر چندانی مصرف نمی کرد اما به دلیل گرانی و ترس از گران تر شدن آن را به مقدار بسیار زیاد خریداری کرده و در خانه انبار می کند که این مهم خود می تواند نشان از عدم امنیت روانی و اقتصادی در جامعه باشد، چرا که به چه دلیل باید خانواده ای که مصرف شکر چندانی ندارد چندین برابر بیشتر از نیاز خود آن را خریداری کند.

**شایعه پراکنی عاملی برای ایجاد صف های طولانی
آنچه مسلم است بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که شایعه پراکنی خود یکی از عوامل اصلی ایجاد صف های طولانی می باشد چرا که تجربه نشان داده است که هر گاه شایعه ای مبنی بر گرانی، افزایش صادرات و یا مواردی از این دست در جامعه پخش شود مردم کار و زندگی خود را رها می کنند و وقت خود را در صف های طولانی برای خرید سپری می کنند اما این در حالی است که در صورت موفق شدن برای خرید مگر تا چه میزان می توانند کالا خریداری کنند و یا اینکه تا چند وقت می توانند این کالا ها را انبار و ذخیره نمایند؟باید در نظر داشت که بی اعتمادی مردم نسبت به نبود کالا و یا افزایش بیشتر قیمت ها خود دلیل دیگر برای ایجاد صف های طولانی می باشد.

**کالای گران شده دیگر ارزان نمی شود
همان گونه که می دانیم متاسفانه این باور در میان افراد جامعه وجود دارد که اگر کالایی در کشور گران شود دیگر هیچ گاه ارزان نخواهد شد و در صورت کاهش قیمت باز هم با قیمت اولیه تفاوت بسیاری دارد که این خود می تواند در افزایش هجوم مردم برای خرید بسیار تاثیرگذار باشد.پر واضح است که احتکار خانگی نیز نقش تعیین کننده ای در گرانی های اخیر دارد چرا که هر گاه میزان احتکار خانگی افزایش یابد به طور حتم دیگر کالا به اندازه کافی در بازار وجود نخواهد داشت که این خود می تواند به ضرر قشر محروم جامعه باشد و همچنین عاملی برای افزایش مجدد قیمت ها نیز خواهد بود.

شایان ذکر است که در کشورهای توسعه یافته مردم تنها مصرف کننده نیستند و در تولید نیز نقشی دارند اما این در حالی است که در ایران به واسطه اقتصاد نفتی بیشتر مردم تنها مصرف کننده هستند بنابراین بدون داشتن حس مسئولیت نسبت به دیگران تنها مصرف می کنند که این خود می تواند تبعات منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد.در پایان باید خاطر نشان کرد که افزایش صف های طولانی خود می تواند نشان از بی اعتمادی مردم و همچنین نامناسب بودن وضعیت اقتصادی داشته باشد، از این رو شاید بتوان با ایجاد تغییر در نگرش و باورهای مردم هم صف های طویل را کوتاه کرد و هم اینکه مانعی برای ایجاد موج جدید گرانی ها شد.

منبع: روزنامه آرمان؛ 1398.02.17
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آرمان سودجويان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۲۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز نگه‌داشتن گل طبیعی به مدت طولانی را می‌دانید؟

نحوه نگه داشتن طولانی‌مدت گل طبیعی چیست؟ آیا رازورمزی وجود دارد که برخی‌ها همیشه در خانه‌شان یک دسته ل طبیعی روی میز دارند و شما نه؟!

زی‌سان: یک گلدان گل طبیعی علاوه بر رایحه مطبوع، به فضای منزل یا محل کار طراوت و شادابی می‌بخشد، اما به خاطر این که گل‌های طبیعی عمر کوتاهی دارند معمولاً از پرداخت هزینه برای خرید آنها منصرف می‌شوید. اگر به گل طبیعی علاقه دارید، اما نمی‌دانید چگونه می‌توانید آنها را به مدت طولانی نگهداری کنید، این مطلب را حتماً بخوانید؛ زیرا در ادامه ترفند‌هایی برای نگهداری طولانی مدت گل‌های طبیعی به شما آموزش داده‌ایم.

نگهداری گل با اسپری مو

برای تازه نگه داشتن گل‌های طبیعی با اسپری مو، اسپری مو را با فاصله روی گلبرگ‌های گل اسپری کنید. اسپری مو کمک می‌کند گل‌ها تازه‌تر بمانند.

نگهداری گل طبیعی با مایع سفید کننده (وایتکس)

شاید عجیب باشد، اما مایع سفید کننده برای نگهداری گل‌های طبیعی معجزه می‌کند. در این روش باید ۴/۱ قاشق چای خوری مایع سفید کننده را به ۱ لیتر آب اضافه کنید تا گل‌های طبیعی شما عمر طولانی‌تری داشته باشند.

نگهداری گل‌ها به دور از میوه‌ها 

گاز اتیلنی که توسط میوه‌ها منتشر می‌شود، می‌تواند باعث پژمرده شدن گل‌های طبیعی شود؛ پس گ‌های طبیعی را کنار یک سبد میوه نگذارید.

نگهداری از گل‌های طبیعی با محلول سرکه سفید و شکر

در این روش مقداری آب گرم در یک گلدان بریزید سپس به آن به آن مقداری شکر و سرکه سفید اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا شکر و سرکه سفید در آب حل شوند. مقدار شکر و سرکه بستگی به نوع و حجم گلدان دارد، برای یک گلدان متوسط ۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید و ۲ قاشق غذاخوری شکر کافی است.

تازه نگه داشتن گل‌های طبیعی با نوشابه

به گزارش زی‌سان، شکر موجود در نوشابه باعث می‌شود گل‌ها آب بیشتری جذب کنند و مدت طولانی‌تری تازه و شاداب بمانند. در این روش باید مقداری نوشابه به آب گلدان اضافه کنید. اگر گلدان شما شفاف است و نمی‌خواهید رنگ آب تغییر کند از نوشابه‌های بی‌رنگ مانند سون آپ استفاده کنید.

*نکته: در این روش باید هر روز آب گلدان را تعویض کنید.

نگهداری طولانی مدت گل‌های طبیعی با آسپرین

در این روش شما باید چند قرص آسپرین را پودر کنید و درون آب گلدان حل کنید سپس گل‌ها را درون گلدان بگذارید.

*نکته: فراموش نکنید که هر روز آب گلدان را عوض کنید.

روش نگهداری از گل‌های طبیعی با قند و سکه

انداختن دو حبه قند و چند سکه تمیز در آب گلدان باعث می‌شود گل‌ها دیرتر پژمرده شوند؛ چون سکه مانع رشد باکتری‌ها می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب ترفند‌هایی برای نگهداری طولانی مدت گل‌های طبیعی به شما آموزش دادیم، اما از نکاتی که در نگهداری گل‌های طبیعی باید به آن توجه کنید، این است که از گلدان تمیز برای نگهداری گل استفاده کنید و برای عوض کردن آب گلدان از آب ولرم استفاده کنید.

tags # خانه داری سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • شوخی مردم با موضوع «جت شخصی»/ کمک «ایر تاکسی» به صنعت هوایی
  • سرقت از مردم در پوشش کمک برای خرید بلیت مترو
  • راز نگه‌داشتن گل طبیعی به مدت طولانی را می‌دانید؟
  • (ویدیو) صف طولانی اصفهانی‌ها برای سروش صحت
  • صف طولانی اصفهانی برای سروش صحت
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • خرید کالای ایرانی باید به عنوان امر به معروف درجامعه غالب باشد
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی