Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@06:10:14 GMT

تاکید بر استفاده مناسب از روان آب‌ها در سیستان و بلوچستان

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۸۳۵۰۷

تاکید بر استفاده مناسب از روان آب‌ها در سیستان و بلوچستان

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آمارهای اعلامی، تنها ۱۰ درصد از روان آب‌های استان سیستان و بلوچستان در سالهای اخیر مهار شده که میزان بسیار کمی است.

‌به گزارش ایسنا- علیم یار محمدی افزود: در حال حاضر حجم روان آب‌های موجود در سطح استان با میزان ذخیره آب هم خوانی ندارد.

وی بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی، بارها نمایندگان بر گنجاندن مهار و ذخیره‌سازی روان آب‌ها در سیاست‌های دولت تاکید کرده اند، بی‌تردید اگر بتوانیم تمامی روان آب‌هایی که بر اثر بارندگی شدید و یا سیلاب‌ها به استان وارد می‌شوند را مدیریت و ذخیره‌سازی کنیم، مشکلات ناشی از پدیده تنش‌های آبی در سیستان و بلوچستان حل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم زاهدان با اشاره به سیلاب‌های اخیر در سیستان و بلوچستان، بیان کرد: با بهره گیری از ظرفیت روان آب‌ها و سیلاب‌های اخیر، می‌توان بخش عمده‌ای از مشکل بیکاری را با فعال سازی بخش کشاورزی، حل کرد و در این خصوص دولت نیاز است تا برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بارشها و سیلاب‌های اخیر در سیستان و بلوچستان گفت: این بارش‌ها و سیلاب مناطق مختلف استان، می‌تواند آینده‌ای روشن در بخش کشاورزی این خطه پهناور را نوید دهد اما باید دولتمردان و مسئولان نهادهای مرتبط برنامه‌ریزی لازم در زمینه بهره برداری و مدیریت از این نعمت الهی را انجام دهند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به موضوع سیل‌های اخیر در سیستان و بلوچستان، خاطر نشان کرد: آنچه که در حال حاضر نگران کننده است، خسارت‌های سیل به دام‌ها، منازل، و محل کسب و کار هم استانی‌ها می‌باشد.

وی افزود: اکثر مردم روستایی با داشتن ۱۰ تا ۱۵ دام به روش سنتی، زندگی خود را می‌گذراندند که متأسفانه در بارندگی اخیر این دام‌ها از بین رفت، این موضع به مراجع مربوطه به خصوص سازمان برنامه و بودجه کشور جهت بررسی و اجرای برنامه‌های مورد نیاز، انتقال داده شده است.

یارمحمدی تصریح کرد: در زمینه سیل هر کمیسیون وظایف خود را به خوبی در حال پیگیری دارند و مسائل خسارت‌ها در بخش‌های مختلف در دست بررسی است.

وی با تاکید بر ضرورت تسهیل شرایط فعالیت بخش خصوصی در کشور، گفت: در صورتی که بخش خصوصی بتواند بدون موانع بسیار فعلی در تکمیل پروژه‌های عمرانی حضور داشته باشد دیگر دغدغه کمبود منابع و نیمه کاره رها شدن پروژه‌های عمرانی و مستهلک شدن آنها وجود نخواهد داشت.

عضو مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به سیل‌ها سنوات اخیر سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: در دوسال اخیر سیل‌های سنگینی در بخشهایی از استان داشته ایم و خسارت‌هایی نیز طی این مدت به زیرساختها، زیربناها، منازل مسکونی و غیره وارد آمده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان نیز گفت: حجم فعلی آب در سدهای استان نسبت به سال آبی گذشته رشد قابل قبولی داشته است.

اتابک جعفری با بیان اینکه هم اینک ۶۸ درصد از حجم کل مخازن آبی سیستان و بلوچستان آب گیری شده است، افزود: حجم فعلی آب مخازن استان هزار و ۳۵۵ میلیون مترمکعب است.

وی همچنین به حجم آورد رودخانه‌های مبنای سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: از ابتدای مهرماه سال ۹۷ تا ابتدای اردیبهشت سالجاری رودخانه‌های مبنای استان هزار و ۳۹۹ میلیون مترمکعب آورد آب داشتند..

جعفری به بارندگی‌های اسفند و فروردین مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: بر اثر این بارندگی‌ها چهار سد خیرآباد، پیشین، شی‌کلک و زیردان که در سال گذشته از وضعیت مناسبی برخوردار نبودند آبگیری شدند به طوری که حجم آب فعلی این مخازن نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۴۸، ۴۹۹، ۲۴۰، و ۵۰ درصد افزایش یافته است.

نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد بندهای خاکی از سوی وزارت نیرو برای مهار سیلاب‌ها و جلوگیری از تخریب مرازع و روستاها ضروری است.

عبدالباسط درازهی اظهار کرد: خدا را شاکریم که نعمت باران در منطقه سیستان و بلوچستان نازل شد و این استان را تا حدود زیادی توانست از معضل خشکسالی نجات دهد.

وی بیان کرد: در بارندگی‌های اخیر شاهد اتفاقات خوشایند و ناخوشایندی در استان بودیم که بیشتر از همه ما بحث موضوع خوشایند بودن بارندگی‌ها، پرآبی رودخانه‌ها و قنات‌ها را مورد توجه قرار داده ایم.

درازهی تصریح کرد: به دلیل برخی بی تدبیری‌هایی که داشتیم سیلاب ناشی از این بارندگی‌ها در برخی جاها با شدت کم و برخی جاها نیز با شدت زیاد خساراتی را به مردم و زیرساخت‌های استان وارد کرد.

نماینده سراوان در ادامه گفت: در حوزه انتخابیه بنده خساراتی را نیز شاهد بودیم که آن نیز ناشی از تخریب سیل بندها و بندهای خاکی بود که بر اثر این بارندگی‌ها از بین رفته بود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه زیرساخت‌های وزارت نیرو و آب روستایی در منطقه مشکلاتی را داریم که با توجه به نزدیکی فصل گرما از مسئولین وزارت نیرو خواستار رفع مشکلات آبی منطقه هستیم.

وی گفت: خوشبختانه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان برای تأمین آب روستاها تلاش‌های زیادی را انجام داده است و توانستیم بحران بی آبی برخی از روستاها را تا حدود زیادی برطرف کنیم.

درازهی در ادامه گفت: باید از سوی وزارت نیرو تدابیری اندیشیده شود تا سیل بندها و بندهای خاکی که در سه منطقه ناهوک، کلات و جالق که بیشترین بحران آبی را دارند پیگیری و در اولویت قرار گیرد.

نماینده سراوان بیان کرد: همچنین در بحث برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز در منطقه نیز اقدامات خوبی شده که این نیز جای تقدیر و تشکر را دارد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روان آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۳۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان

فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان

دیگر خبرها

  • امدادرسانی سپاه و‌ ارتش در سیل سیستان و بلوچستان
  • احداث سیل بند و بندسار برای جمع‌آوری روان‌آب
  • یادی از منادی وحدت در سیستان و بلوچستان
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • زندگی پس از سیل در دشتیاری سیستان و بلوچستان
  • (تصاویر) مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
  • (تصاویر) روستای پزم تیاب سیستان و بلوچستان بعد از سیل
  • خبر‌های خوش سیستان و بلوچستان در هفته‌ای که گذشت
  • همچنان حدود ۴۵ راه روستایی بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است
  • وجود ۴۰ هزار کارت بازرگانی در منطقه سیستان برای واردات ۹۰۰ قلم کالا