Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس حقوق بشری سازمان ملل متحد گفت که توسل به تحریم‌های اقتصادی با اهداف سیاسی، نقض حقوق بشر و معیارهای بین‌المللی است .

  به گزارش بلاغ،    یک گزارشگر مستقل که منصوب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد است از اقدام اخیر آمریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه کوبا، ونزوئلا و ایران ابراز نگرانی و تصریح کرده استفاده از تحریم‌های اقتصادی برای مقاصد سیاسی نقض حقوق بشر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 به نوشته «وبگاه سازمان ملل متحد» «ادریس جزایری»، گزارشگر ویژه حقوق بشر که بررسی تبعات منفی تحریم‌ها در حیطه وظایف او است گفت: «تغییر نظام از طریق آن دسته از اقدام‌های اقتصادی‌ که به طور محتمل منجر به نقض حقوق اساسی بشر می‌شود هرگز جزو رویه‌های پذیرفته شده در روابط بین‌الملل نیست.»

ادریس جزایری که اهل الجزایر است و از سال 2015 به سمت اولین گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه بررسی اثرات منفی اقدامات یکجانبه منصوب شده، با اشاره به نگرانی خود از تاثیر منفی تحریم‌ها بر مردم، گفت: «نگرانی‌های واقعی و اختلاف‌های جدی سیاسی میان دولت‌ها نباید با تشدید بلایای اقتصادی و انسانی که موجب گرفتاری و گروگان گرفته شدن مردم عادی می‌شود، رفع شود.»


ادریس جزایری

 ادریس جزایری با اشاره به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت که عدم صدور معافیت از تحریم‌های نفتی برای خریداران نفت ایران علی‌رغم اعتراض «ترکیه» از متحدان ناتو و دیگر کشورها وی را نگران کرد.

وی افزود: «استفاده فراسرزمینی از تحریم‌های یک جانبه آشکارا خلاف قوانین بین‌المللی است و عمیقا نگران این  مسئله هستم که یک کشور چگونه می‌تواند از سلطه خود در نظام مالی بین‌الملل استفاده می‌کند تا نه فقط به مردم ایران که به تعهداتشان در توافق هسته‌ای پایبند مانده‌اند بلکه به تمامی طرف‌های معامله‌کننده با آنها لطمه بزند.» 

وزارت خارجه آمریکا نوامبر(آبان) گذشته، معافیت های 180 روزه‌ای را به هشت کشور خریدار نفت و میعانات ایران شامل ترکیه، کره جنوبی، ایتالیا، تایوان، یونان، ژاپن، چین و هند ارائه کرده بود تا در این فاصله به دنبال منابع جایگزین غیر از نفت ایران باشند و این مهلت دوم مه 2019 پایان یافت. 

دولت آمریکا بامداد شنبه 14 اردیبهشت  بر خلاف مفاد توافق هسته‌ای، بخش تازه‌ای از همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را نیز مشمول تحریم قرار داد.

بر اساس بیانیه‌ای که در وبگاه وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت، «مایک پامپئو» وزیر خارجه  این کشور مدعی شد که این تصمیم با هدف محروم‌سازی ایران از هرگونه مسیری به سوی تسلیحات هسته‌ای اتخاذ شده است.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.
ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۳۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، محسن نذیری اصل، نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند. 

اولیانوف در خصوص این دیدار در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: با نماینده ایران در آستانه سفر برنامه ریزی شده مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران دیدار کردم.

پیشتر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اوایل هفته آینده به منظور شرکت در اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران که در اصفهان برگزار می‌شود، به ایران سفر می‌کند. 

کمالوندی همچنین اعلام کرد که قرار است در این سفر گروسی در خصوص مسائل هسته‌ای ایران با برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران رایزنی داشته باشد. 

اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای روز 17 الی 19 اردیبهشت ماه در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • واکنش معاون قوه قضاییه به برخورد با زنان و دختران در آمریکا: چه کسی به داد آنها می‌رسد؟
  • واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به برخورد تهاجمی با زنان و دختران در آمریکا
  • رئیسی: تقابل آشکار جریان شرافت و شرارت در غرب
  • دیدار دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه
  • کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است
  • رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین
  • آشکار شدن ماهیت واقعی دولتمردان آمریکا در برخورد خشن با جنبش اعتراضی دانشجویان
  • (ویدئو) تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان فرش ایران را به زیر کشید؛ ما منزوی شده‌ایم