Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-01@04:07:34 GMT

قیمت شکر به کیلویی ۳۴۰۰ تومان برمی‌گردد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۸۵۰۷۳

قیمت شکر به کیلویی ۳۴۰۰ تومان برمی‌گردد؟

به گزارش جهان نيوز، بهمن دانایی دبیر انجمن صنایع قند و شکر در پاسخ به اینکه قیمت هر کیلو شکر تا ۱۰ هزار تومان بالا رفته آیا این قیمت پایین خواهد آمد؟ گفت: با تزریق تولیدات داخل که برداشت نیشکر آغاز شده است و همچنین به دنبال واردات شکر، قیمت آن تا یک ماه آینده کاهش می‌یابد و باید به کیلویی ۳۴۰۰ تومان برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



افزایش قیمت شکر از ماه اسفند آغاز شد و از کیلویی 3400 تومان به 10 هزار تومان رسید و تلاش مسئولان برای کاهش قیمت تاکنون به نتیجه نرسیده است.

دبیر انجمن صنایع قند و شکر گفت: ۲۵۰ هزار تن شکر از محل تولیدات داخل ۸۰۰ هزار تن واردات توسط کارخانه‌ها و ۵۵۰ هزار تن واردات از سوی شرکت بازرگانی دولتی انجام می‌شود که در مجموع یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تا شهریورماه به بازار تزریق خواهد شد.

وی با بیان اینکه ماهانه ۱۸۰ هزار تن شکر در کشور مصرف می‌شود، گفت: این میزان شکری که به بازار تزریق می‌شود، به راحتی می‌تواند قیمت را پایین بیاورد.

دانایی افزود:‌۸۰۰ هزار تن شکری که قرار است کارخانه‌ها وارد کنند، ثبت سفارش آن انجام شده و برای برخی از آنها ارز تخصیص  یافته و اواخر این ماه اولین محموله وارد کشور خواهد شد.

وی در مورد واردات شرکت بازرگانی دولتی هم گفت: چهار کشتی در بنادر کشور در حال تخلیه شکر وارداتی هستند و بقیه هم به مرور وارد خواهد شد.

خبرنگار فارس از دبیر انجمن صنایع قند و شکر پرسید آیا تأخیر در واردات علت افزایش قیمت شکر بوده است، بیان داشت: قطعاً دلیل مهمی برای بالا رفتن قیمت شکر است. البته اتفاق پیش‌بینی نشده سیل، محاسبات تصمیم‌گیران را به هم زد و تصور نمی‌شد که سیل اخیر ۳۰ تا ۳۵ درصد مزارع نیشکر کشور را از بین ببرد و ۲۰۰ هزار تن  تولید شکر را از محل نیشکر را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه نیاز کشور به شکر سالانه ۲.۱ میلیون تن است، گفت: امسال در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شکر در کشور تولید شده است.

دبیر انجمن صنایع قند و شکر  در پاسخ به اینکه وزیر جهاد کشاورزی پیش‌تر اعلام کره بود، تولید شکر ما از ۲ میلیون تن عبور کرده است، گفت: این آمار تولید مربوط به سال ۹۶ است که حدود ۲ میلیون و ۱۵ هزار تن شکر تولید کردیم، اما تولید سال گذشته به دلیل خشکسالی و همچنین سیل اخیر کاهش یافت.

دانایی گفت: کم شدن حقابه آب چغندرکاران حدود ۲۰۰ هزار تن و سیل اخیر نیز حدود ۲۰۰ هزار تن و در مجموع ۴۰۰ هزار تن تولید شکر کشور را کاهش داد.

وی با بیان این که بارندگی‌های امسال طی دهه‌های اخیر بی‌سابقه بود، گفت: این مسئله باعث شد برداشت کشاورزان با تأخیر انجام شود، بنابراین محصولات کشاورزان هم دیر به بازار رسید.

دبیر انجمن صنایع قند و شکر با بیان اینکه محموله‌های شکر وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود، گفت:  آنها تعهدنامه محضری می‌دهند که کالا را به همان قیمت ستاد تنظیم بازار عرضه کنند. 

وی ابراز امیدواری کرد که قیمت شکر طی ۲۰ تا ۳۰ روز آینده کاهش یابد و در ادامه به قیمت همان ستاد تنظیم بازار که ۳۴۰۰ تومان است برسد.

دانایی در پاسخ به اینکه اگر شما آمار موجودی انبارها را ۴۰۰ هزار تن  می‌گویید، آیا نمی‌توان با تزریق این میزان شکر به بازار قیمت را کنترل کرد، گفت: عرضه در بازار به حد کافی انجام می‌شود، اما زمانی که کالایی کم می‌شود، حرص و ولع برای خرید بیشتر می‌شود، همانند موضوع سهمیه‌بندی اخیر بنزین که در صف‌های طویل پمپ‌بنزین، سانتافه و پورشه‌سوار هم بودند، متأسفانه این رویه است که بازار را به هم می‌ریزد، وگرنه مشکلی در تأمین نیاز وجود ندارد.

وی گفت:‌ در حال حاضر انبار مصرف‌کنندگان بزرگ کشور مثل شیرینی‌سازها و کارخانه‌ها پر از شکر است و آنها مشکلی در تأمین ندارند.

منبع: فارس کپی متن خبر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۵۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود

رحیم نیازی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به مازاد تولید سیب زمینی، بخشی از محصول مورد نیاز در انبار‌ها دپو شده است که اتخاذ سیاست نادرست عوارض ۶۰ درصدی صادرات سیب زمینی می‌تواند آسیب جدی به تولید این محصول وارد کند.

او قیمت تمام شده هرکیلو سیب زمینی را ۱۲ تا ۱۳ هزارتومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون هرکیلو سیب زمینی با نرخ ۷ تا ۹ هزارتومان از کشاورزان خریداری می‌شود، درحالیکه هزینه‌های بالای بذر، کارگری، آب و برق، حمل و نقل، دنباله بند‌های کشاورزی و تعمیرات ماشین آلات هیچ تناسبی با درآمد سیب زمینی کاران ندارد.

نیازی ادامه داد: با توجه به بحران منابع آبی و کمبود نقدینگی انتظار می‌رود که حمایت‌های لازم از بخش تولید صورت بگیرد چراکه دریافت عوارض ۶۰ درصدی صادرات راهکار تنظیم بازار نیست و برای استمرار صادرات و پایداری تولید هرچه سریع‌تر باید این عوارض حذف شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سیب زمینی با بیان اینکه مشکلی در تولید سیب زمینی نداریم، افزود: بنابر آمار سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود که با احتساب سرانه مصرف، این رقم مازاد بر نیاز کشور است که باید در راستای تعادل بازار، تولید مازاد به بازار‌های هدف صادر شود.

او با بیان اینکه صادرات سیب زمینی راهکار تنظیم بازار داخل است، گفت: بنابر آمار طی ۵ سال اخیر به طور متوسط سالانه ۵۰۰ هزارتن سیب زمینی به بازار‌های هدف صادر می‌شود و در شرایط کنونی باید عوارض صادرات حذف شود تا مازاد تولید صادر شود، در غیراین صورت دلالان و کارخانه‌ها با سوء استفاده از شرایط بازار، قیمت‌ها را کاهش می‌دهند که این امر به زیان بخش تولید تمام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • جامعه کارگری استان مرکزی همسو با سیاست های کلی کشور گام برمی دارد
  • وعده رییس اتحادیه بارفروشان برای قیمت پیاز/یک کیلو پیاز چند؟
  • قیمت پیاز کاهشی می‌شود؟
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • قیمت پیاز کاهشی می‌شود
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو