Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@03:26:17 GMT

احتمال کشتن گوایدو توسط سیا وجود دارد

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۸۶۵۷۲

به گزارش فارس، «آلفرد موریس د زایاس» وکیل و حقوقدان آمریکایی و مقام ارشد پیشین سازمان ملل، از تلاش آمریکا برای ترور «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا و احتمال ترور خوان گوایدو رئیس‌جمهور خودخوانده خبر داد و البته تاکید کرد که تلاش آمریکا برای کودتا در ونزوئلا، «خوب پیش نمی‌رود».

او که از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان کارشناس مستقل سازمان ملل در زمینه ارتقاء یک نظم بین‌المللی دموکراتیک و عادلانه مشغول به کار بود، در یک مصاحبه تاکید کرد که کودتای مورد حمایت آمریکا در ونزوئلا «خوب پیش نمی‌رود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زایاس به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: «من از طریق منابع موثق اطلاع دارم که آمریکا طی چند ماه اخیر در حال ارائه پیشنهاد مبالغ کلان و دیگر وعده‌ها به هر شخص نظامی در ونزوئلا برای جدا شدن (از دولت نیکلاس مادورو) است».

این مقام اسبق سازمان ملل افزود: «من تردیدی ندارم که آنها (آمریکایی‌ها) از تک تک تلاش‌ها برای کودتا از جمله تلاش‌های ناکام برای ترور مادورو حمایت کرده‌اند. آمریکا به این مسیر ادامه خواهد داد و شاید آنها در قتل مادورو توفیق یابند».

به گفته این حقوقدان، در صورت ترور مادورو، «به دلیل بند ۲۳۳ قانون اساسی ونزوئلا «دلسی رودریگز» معاون کنونی رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهور موقت خواهد شد نه (خوان) گوایدو چرا که او طبق قانون اساسی ونزوئلا هیچ مشروعیتی ندارد».

زایاس معتقد است که یک سناریوی دیگر هم وجود دارد و آن قتل خوان گوایدو توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است تا به بهانه کشته شدن او آمریکایی‌ها به اقدام نظامی علیه دولت مادورو دست بزنند.

او با تاکید بر اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مشاوران او «هیچ درکی از ذهنیت ونزوئلایی‌ها ندارند»، گفت: «برخی مقام‌ها و اعضای ارتش ونزوئلا اجازه دادند که (آمریکا) آنها را بخرد، فساد (در ونزوئلا) وجود دارد و واشنگتن هم در حال تقویت کردن آن است اما «الیوت آبرامز» (نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا) اگر فکر می‌کند امکان خریدن همه ونزوئلایی‌ها توسط سیا وجود دارد، خودش را فریب می‌دهد».

از نظر زایاس، تحولات ونزوئلا تا حد زیادی به میزان وفاداری ارتش بستگی دارد و حتی در صورت توفیق آمریکا در توافق با نظامیان ارشد ونزوئلایی علیه مادورو، ممکن است که جنگ داخلی شود چرا که «۹ میلیون هوادار «هوگو چاوز» و سربازان متعهد بسیاری هستند و آنها از صحنه خارج نخواهند شد».

مقام‌های مختلف دولت آمریکا در روزهای اخیر بارها درباره احتمال دخالت نظامی علیه دولت نیکلاس مادورو صحبت و از فراخوان اخیر رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا برای شورش مسلحانه حمایت کرده‌اند.

دولت آمریکا سوم بهمن ماه سال گذشته به فاصله نیم ساعت بعد از آنکه خوان گوایدو خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند، او را به رسمیت شناخت و از آن زمان در حال اعمال انواع فشارها علیه دولت قانونی ونزوئلا است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۶۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن لایحهٔ ممنوعیت تیک‌تاک را امضا کرد

سنای آمریکا روز سه شنبه، قانونی را تصویب کرد که به شرکت چینی بایت دنس ۹ ماه تا یک سال، فرصت می‌دهد تیک‌تاک را در آمریکا واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت این اپلیکیشن ویدئویی محبوب روبرو خواهد شد.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه، لایحه مربوط به فروش اجباری یا ممنوعیت تیک‌تاک را به همراه لایحه‌ای امضا کرد که میلیاردها دلار کمک جدید آمریکا به اوکراین برای جنگ با روسیه فراهم می‌کند.

شو زی چو، مدیرعامل تیک‌تاک در ویدئویی که لحظاتی پس از امضای لایحه توسط بایدن ارسال شد، گفت: مطمئن باشید هیچ جا نمی رویم. حقایق و قانون اساسی در کنار ماست و ما انتظار داریم که دوباره پیروز شویم.

رویترز در گزارشی به بررسی وضعیت تیک‌تاک پس از تحولات اخیر پرداخته است:

شمارس معکوس برای تیک‌تاک آغاز شد

اکنون که این لایحه توسط بایدن امضا شده است، بایت دنس، ۲۷۰ روز فرصت خواهد داشت تا فعالیت‌های آمریکایی سرویس ویدئویی تیک‌تاک را بفروشد. اگر به نظر برسد بایت دنس در پایان مهلت ۹ ماهه، به واگذاری تیک‌تاک نزدیک شده است، رئیس جمهور می‌تواند یک مهلت ۹۰ روزه دیگر بدهد تا هر گونه توافق، نهایی شود. اگر این لایحه، هفته جاری به قانون تبدیل شود، مهلت ۲۷۰ روزه، نزدیک زمان تحلیف رئیس جمهور بعدی آمریکایی در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۵، به پایان خواهد رسید و تصمیم برای مهلت سه ماهه با رئیس جمهور بعدی خواهد بود که ممکن است بایدن دموکرات یا دونالد ترامپ جمهوریخواه باشد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه گفت: ما نمی خواهیم شاهد ممنوعیتی باشیم. مسئله، مربوط به مالکیت چین است.

تیک‌تاک شکایت می‌کند

اکنون که این لایحه توسط رئیس جمهور آمریکا امضا و به قانون تبدیل شده است، انتظار می‌رود تیک‌تاک برای متوقف کردن آن، شکایت کند. همچنین انتظار می‌رود وکلای تیک‌تاک، از دادگاه بخواهند مانع اجرای این قانون شود.

تیک‌تاک اعلام کرده که قانون تصویب شده توسط کنگره آمریکا در شامگاه سه شنبه، غیرقانونی است و این شرکت، آن را در دادگاه به چالش خواهد کشید. این شرکت چینی، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، اعلام کرد: معتقدیم حقایق و قانون به وضوح طرف ما هستند و در نهایت پیروز خواهیم شد.

مدیران تیک‌تاک از زمانی که کنگره تصمیم گرفت لایحه ضد تیک‌تاک را در بسته‌ای از لایحه‌هایی شامل کمک‌های خارجی به اوکراین و رژیم صهیونیستی قرار دهد تا به تصویب قانون علیه این اپلیکیشن سرعت دهد، تا حد زیادی ساکت بوده‌اند.

تیک‌تاک می‌خواهد دستوری برای منع اجرای قانون صادر شود تا اجازه دهد پرونده کامل که قانون اساسی را به چالش می‌کشد، پیش برود. بعید است روند دادگاه تا پایان سال کامل شود.

تیک‌تاک در سال میلادی گذشته، اقدامات قانونی مشابهی را برای جلوگیری از ممنوعیت این اپلیکیشن در ایالت مونتانا انجام داد. اگر این سناریو، راهنمایی برای تلاش‌های تیک‌تاک در برابر دولت آمریکا باشد، خود شرکت و کاربران تیک‌تاک، پرونده‌های جداگانه‌ای برای مقابله با این لایحه آمریکایی تشکیل خواهند داد.

 این لایحه، دادگاه استیناف آمریکا را به عنوان محل انحصاری برای هرگونه چالش قانونی تعیین کرده است.

همه اینها چقدر طول می کشد؟

اگر تیک‌تاک با موفقیت حکم مسدودیت ممنوعیت را از دادگاه دریافت کند، روند فروش اجباری متوقف می‌شود و احتمالا به تیک‌تاک  فرصت بیشتری برای فعالیت آزادانه در آمریکا می‌دهد.

 ترامپ در اوت سال ۲۰۲۰ که رئیس جمهور وقت آمریکا بود، به دنبال ممنوعیت تیک‌تاک و وی‌چت بود، اما فرمان او توسط دادگاه مسدود شد. بایدن در ژوئن سال ۲۰۲۱، مجموعه‌ای از دستورات اجرایی دوران ترامپ را که به دنبال ممنوعیت دانلود جدید وی‌چت و تیک‌تاک بود، پس گرفت.

آیا تیک‌تاک اصلا تغییر خواهد کرد؟

اپلیکیشن تیک‌تاک برای ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی خود از هم اکنون تا پایان دوره واگذاری در چهار ماه اول سال ۲۰۲۵، احتمالا تغییری نخواهد کرد.

دولت چین چه می‌گوید؟

چین فهرستی از فناوری‌هایی دارد که قبل از صادرات، به تایید دولت چین نیاز دارند. کارشناسان گفتند الگوریتم توصیه تیک‌تاک  در زیر این فهرست قرار می‌گیرد.

بسیاری از کارشناسان این سوال را مطرح می کنند که آیا خریدار بالقوه منابع مالی لازم برای خرید تیک‌تاک را دارد و آیا چین و سازمانهای دولتی آمریکا، فروش آن را تایید می‌کنند یا خیر.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مسئولان تیک تاک فردا به ایران می‌آیند ترامپ: "تیک تاک" چینی را مسدود می‌کنم

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور: مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • بایدن لایحهٔ ممنوعیت تیک‌تاک را امضا کرد
  • مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند
  • رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • ۳ پروژه سفر دولت به لرستان در حوزه آب نیازمند اعتبار هستند
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند
  • پخش زنده| نشست وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) است