Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در بیش از ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی هشت استان جنوبی کشور اجرایی شد.

‌به گزارش ایسنا- محمدرضا درگاهی در نشست ستاد مخاطرات بخش کشاورزی و مبارزه با ملخ صحرایی سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار کرد: اول بهمن ماه سال گذشته نخستین هشدار و اخطار از سازمان فائو مبنی بر احتمال حمله ملخ صحرایی به کشور داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بدین منظور اطلاع رسانی به استان‌های مورد تهدید و تشکیل ستاد بحران مورد توجه قرار گرفت.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: نخستین حمله ملخ صحرایی را هفت روز بعد از این هشدار در بندر نخیلو استان هرمزگان داشتیم که بلافاصله اقدامات برای مبارزه با این آفت در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به حرکت دسته‌جات زیاد ملخ صحرایی از بالای دریای سرخ تاکنون ۱۳۸ ریزش را به کشور داشتیم که هشت استان را درگیر کردند.

درگاهی ادامه داد: بیشترین درگیری با این آفت در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان گزارش شده است.

وی تاکید کرد: ملخ صحرایی به عنوان آفت خطرناک در دنیا شناخته شده است به طوری‌که امنیت غذایی را مورد تهدید قرار می‌دهد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با تلاش‌های شبانه روزی همه دست اندرکاران این حوزه و حمایت استانداران هیچ گونه خسارتی از این نوع آفت خطرناک در عرصه‌های زراعی و باغی کشور گزارش نشده است.

وی افزود: با توجه به پیش بینی‌های سازمان خواروبار کشاورزی (فائو) مبنی بر افزایش حملات ملخ صحرایی در ۲ ماه آینده، می‌طلبد استانداران هشت استان درگیر به این حوزه توجه ویژه‌تری داشته باشند تا بتوانیم با کنترل این آفت خسارتی را به عرصه امنیت غذایی کشور نداشته باشیم.

درگاهی تصریح کرد: امسال نخستین سالی نیست که بحث مبارزه با ملخ را داریم اما ملخ صحرایی خطرناک‌ترین گونه ملخ است که در صورت حمله تهاجمی پوست درختان را می‌خورد.

وی با بیان اینکه این سطح از هجوم ملخ در ایران بی سابقه بوده به کشاورزان توصیه کرد در صورت مشاهده این آفت مراتب را به نزدیک‌ترین مرکز جهاد کشاورزی و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع رسانی کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور حمله ملخ صحرایی را در صورت عدم کنترل همانند سیل و زلزله خسارت زا برای کشور برآورد کرد.

گفتنی است: ملخ‌های صحرایی تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه ‎ روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.

ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند.

این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

هر کیلومتر مربع از دسته پروازی متراکم می‌تواند شامل ۵۰ میلیون ملخ باشد که روزانه قادرند ۱۰۰ تن از پوشش گیاهی را از بین ببرند.

دسته پروازی بسیار بزرگ می‌تواند هزار کیلومتر مربع را پوشش دهد و قادر است روزانه ۱۰۰ هزار تن پوشش گیاهی را به مصرف برساند.

همچنین ملخ صحرایی می‌تواند ۶ تا ۲۰ ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد ۱۲ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ملخ صحرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۷۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، سید محمد رضا سیدحسینی گفت: طبیعت خشک و کم باران استان، نیاکان سخت کوش مردم این دیار را مانند سایر استان‌های کویری کشور به سمت تکنولوژی حفر قنات سوق داده که نتیجه زحمات آنها در قالب هزار و ۹۲۵ رشته قنات به طول دو هزار و ۳۲۷ کیلومتر به عنوان میراثی گرانبها به ما سپرده شده است.
وی گفت: استان سیستان و بلوچستان از نظر تعداد قنوات رتبه ششم کشوری و به لحاظ وابستگی کشاورزی استان به آب قنات با ۱۵ درصد رتبه چهارم کشوری را در بین استان‌های قنات خیز کشور داراست و این نکته موید نقش بسزا و مهم قنات در تولید محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال در استان است.
وی اظهار کرد: در بارندگی‌های اسفند ماه سال گذشته و بارش‌های فروردین امسال و وقوع سیل در استان، بیش از ۳۰۰ رشته از قنوات دچار خسارت شده است و جهت مرمت و بازسازی این قنوات، اعتباری بیش ازهزار و ۲۰۰ میلیاد ریال مورد نیاز است.

دیگر خبرها

  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌وبلوچستان
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌ و بلوچستان
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان
  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • در انتظار روزهای خوب برای«زهره» اصلی ترین آبریز کشور
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود