Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@03:01:00 GMT

هوش مصنوعی همدم سالمندان می‌شود!

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۸۷۸۴۸

هوش مصنوعی همدم سالمندان می‌شود!

سالمندان بسیاری در حال حاضر تنها زندگی می‌کنند که بیشتر آنها دوست دارند اثری از خود به جا بگذارند. آنها نسلی هستند که شاهد رخدادهای بسیاری در حوزه‌های گوناگون بوده‌اند و شاید تمایل داشته باشند که آنها را ثبت کنند اما تعداد بسیار کمی از آنها هستند که می‌توانند کسی را برای ثبت گفته‌هایشان داشته باشند تا ساعت‌ها صحبت‌های آنها را بشنود، از آنها در مورد زندگی گذشته بپرسد و از گفته‌ها یادداشت‌برداری کند؛ در نتیجه بسیاری از این تجربه‌ها به تدریج در گذر زمان محو می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یک شرکت سوئدی فعال در حوزه انرژی موسوم به "استکهلم اکسرجی"(Stockholm Exergi)، از نخستین نمونه یک اپلیکیشن صوتی موسوم به "مموری لین"(Memory Lane) رونمایی کرده است. این اپلیکیشن، با استفاده از یک دستیار خانگی صوتی گوگل کار می‌کند تا کاربر بتواند یک مکالمه طبیعی داشته باشد. پس از پایان یافتن صحبت‌های کاربر، یک فایل صوتی از آنها در اپلیکیشن وجود دارد که می‌توان آن را در اختیار افراد خانواده نیز قرار داد.

برای بررسی نحوه به کارگیری دستیارهای صوتی در مکالمه، سال‌ها پژوهش صورت گرفت و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام شد. کاربران برای استفاده از دستیار صوتی، باید واژه‌های کلیدی خاصی را به زبان بیاورند تا آن را فعال کنند.

هدف سازندگان "مموری لین" این بود تا اپلیکیشنی ارائه دهند که به جای پاسخ به سوالات بدیهی مانند وضع آب و هوا، بتواند مکالمه پویایی با کاربر برقرار کند و به سوالاتی بیش از سوالات ساده و روزمره پاسخ دهد. آنها تصمیم داشتند نوعی فناوری فراتر از حوزه ثبات اجتماعی ارائه دهند که به صمیمی‌تر شدن فضای شهر استکهلم کمک کند.

"آدام کِرج"(Adam Kerj)، مدیر این پروژه گفت: می‌توان بگویم که استکهلم، یکی از تنهاترین شهرهای این سیاره است؛ در نتیجه ما تصمیم گرفتیم فناوری جدیدی ارائه دهیم که قدرت برقراری مکالمه داشته باشد. مموری لین به خاطر مجهز بودن به فناوری هوش مصنوعی، می‌تواند سوالاتی در مورد زندگی کاربر بپرسد و به جزئیاتی در این مورد دست پیدا کند.

این ابزار با پرسیدن سوالاتی در مورد محل تولد، محل زندگی، تعداد خواهران و برادران، نام والدین، مناطق مورد علاقه برای تفریح و مواردی از این دست می‌تواند زمینه اطلاعاتی مناسبی در مورد کاربر خود فراهم کند و سپس به پرسیدن سوالات دقیق‌تر و پرمعناتر بپردازد.

این نخستین بار نیست که کسی، رایانه را آموزش می‌دهد تا افراد را به صحبت کردن تشویق کند اما سازندگان مموری لین، این کار را دقیق‌تر انجام می‌دهند. این فناوری هنوز کامل نیست و نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

مموری لین، روی یک گروه ۱۰ نفره از داوطلبان آزمایش شد که بین ۷۵ تا ۱۰۱ سال داشتند. پژوهشگران، شرکت‌کنندگان را برای استفاده از این اپلیکیشن آموزش دادند. یک نکته قابل توجه در مورد مموری لین این است که کاربر می‌تواند در صورت تمایل، مکالمه را متوقف کند و به کارهای روزمره برسد تا مصاحبه را در زمان مناسب و یا حتی روز دیگری ادامه دهد.

اپلیکیشن مموری لین در حال حاضر، در دسترس عموم مردم قرار ندارد و فعلاً طی یک برنامه آزمایشی در استکهلم به کار گرفته شده است اما کِرج و گروهش تلاش می‌کنند در آینده آن را به صورت یک اپلیکیشن رایگان برای دستیار خانگی گوگل و "الکسا" (Alexa) ارائه دهند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری هوش مصنوعی سالمندان اپلیکیشن اپلیکیشن صوتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۷۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری فیشینگ کار حرفه‌ای در عظیمیه کرج

‌به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ محمد نادربیگی گفت: کارشناسان پلیس فتای استان البرز با بکارگیری روش‌های نوین بررسی جرایم رایانه‌ای و اقدامات فنی و پلیسی از فعالیت یک اکانت تلگرامی در زمینه فیشینگ مطلع شدند.

جانشین فرمانده انتظامی استان البرز اضافه کرد: پس از انجام اقدامات پلیسی هویت و مخفیگاه متهم مورد نظر در منطقه عظیمیه کرج شناسایی و نامبرده با هماهنگی مقام قضائی دستگیر شد.

وی بیان کرد: در بازرسی از تجهیزات الکترونیک متهم که به وسیله آنها اقدام به ارسال پیامک‌های جعلی ابلاغیه قضائی می‌کرد، اطلاعات بانکی بیش از ۴۰۰ کاربر شناسایی شد که تاکنون ۱۸ نفر از مالباختگان شناسایی شده‌اند.

سرهنگ نادربیگی با بیان اینکه ارزش کلاهبرداری انجام شده توسط این متهم توسط کارشناسان بیش از دو میلیارد ریال برآورد می‌شود، از معرفی وی به مرجع قضائی خبر داد.

وی گفت: مشاهده ابلاغیه قضائی هیچ نیازی به پرداخت وجه ندارد، لذا در مواجهه با سایت‌های جعلی که برای مشاهده ابلاغیه کاربر را به درگاه واریز منتقل می‌کند، به هیچ وجه اطلاعات بانکی را در آن بارگذاری نکنید.

کد خبر 6097093

دیگر خبرها

  • مشاوره تحصیلی هوشمند در کمترین زمان و بدون اتلاف وقت
  • ریموت کنترل جرثقیل و کاربرد آن
  • کیش دستوری به پیامک بانکی
  • سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟
  • بله همراه با حجاج در سرزمین‌ وحی
  • فیشینگ حرفه‌ای در عظیمیه کرج دستگیر شد
  • هوش مصنوعی iOS ۱۸ را زیر و رو می‌کند
  • دستگیری فیشینگ کار حرفه‌ای در عظیمیه کرج
  • ممنوعیت‌های بیشتر در انتظار تیک‌تاک
  • بیش از ۱۷هزار سالمند تحت حمایت کمیته امداد خراسان‌ جنوبی