Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهور حسن روحانی صبح فردا نامه‌ای برای روسای جمهور ۴ کشور اروپایی و چین می‌فرستد که در آن صراحتا شرایط جدید همکاری‌ایران با برجام به آنها ابلاغ شده است. این نامه معنایش استفاده از ظرفیت‌های درون برجام است برای مجاب کردن اروپایی‌ها به انجام تعهدات‌شان در قبال ایران و واکنش به بدعهدی‌ها و فشارهای طرف آمریکایی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آفتاب‌‌نیوز :  صبح چهارشنبه سفیران ۴ کشور اروپایی عضو برجام و چین به وزارت امور خارجه دعوت می‌شوند تا محمد جواد ظریف نامه‌ای را که حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای‌شان نوشته، دریافت کنند. 
روحانی در این نامه با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا و عدم اجرای تعهدات متقابل از شرایط جدید ایران برای همکاری با برجام خواهد گفت.
اینکه تعلل اروپایی‌ها در اجرای تعهدات‌شان به برجام در قبال بدعهدی‌های آمریکا، از جمله عدم اجرای اینستکس، تهران این را خق خود می‌داند که بر اساس ماده ۳۶ برجام، بخشی از تعهدات خود را در قبال این تعهد بین‌المللی به حالت تعلیق در می آورد.
این خواسته روحانی البته نص صریح توافقنامه برجام و حق روشن مردم ایران است چون در این فراز از تعهد بین‌المللی هسته‌ای که با قطعنامه‌ای از سازمان ملل پشتیبانی می‌شود، صراحتا اشاره شده است که اگر طرفین به تعهدات خود در برجام پایبند نباشند، طرف مقابل می تواند بخشی از همکاری‌های خود که در معاهده آمده را به حالت تعلیق در بیاورد.
حالا دولت ایران در ازای بدعهدی آمریکایی‌ها و سستی مقامات اروپایی تصمیم گرفته تا بخشی از همکاری‌هایش با اروپا در زمینه برجام را به حالت تعلیق در آورد و روحانی این خواسته ایران را رسما به سران عضو برجام ابلاغ می‌کند.
تصمیمی که البته اروپایی‌ها انتظارش را می‌کشیدند و چند روز قبل رویترز به نقل از یک مقام اروپایی به آمریکا هشدار داده بود رفتارهای ضد ایرانی‌شان از سوی تهران بی‌پاسخ نمی‌ماند.
ایسنا 

منبع: آفتاب

کلیدواژه: روحانی برجام اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۲۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه امروز درباره سفرش به گامبیا برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری اسلامی و رایزنی‌اش با همتای مصری گفت که تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل ‌کشی در غزه جدی‌تر شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که بامداد امروز (شنبه)  ۱۵ اردیبهشت ماه برای شرکت در پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در رأس هیأتی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد، در این باره عنوان کرد: به منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان‌ همکاری اسلامی به گامبیا در غرب قاره آفریقا سفر کردم. ‌شعار این دوره از اجلاس «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو‌ درباره توسعه پایدار» است. 

 

 

‌وی در این باره در شبکه اجتماعی اکس نوشت: در بانجول علاوه بر سخنرانی و تبیین مواضع کشورمان در نشست عالی، با دیگر وزرای خارجه و مقامات کشورهای اسلامی بر مباحث توسعه پایدار کشورهای اسلامی، بررسی چالش‌های جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در غزه تمرکز داریم. 

️ وزیر خارجه اضافه کرد: توسعه روابط با کشورهای قاره آفریقا با بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی چندجانبه از دیگر اولویت‌های این سفر است.

دیگر خبرها

  • مکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • ماکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • ماکرون: گفت‌وگو با روسیه باید ادامه پیدا کند
  • ۶ پیشنهاد ایران به سران کشورهای اسلامی در خصوص رژیم اشغالگر
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • یادواره ۲۴ شهید روحانی شهرستان‌های انار و رفسنجان برگزار شد
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است