Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-30@05:52:15 GMT

مرگ تدریجی پردیسان

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۹۲۳۶۹

مرگ تدریجی پردیسان

بسیاری از گونه‌های گیاهی پردیسان از بین رفت. شهرداری بر اساس تفاهم نامه قرار بود ۱۵ سال نگهداری از این پارک را برعهده بگیرد اما هیچ اقدامی صورت نگرفت و سرنوشت این پارک در هاله ای از ابهام است.

   به گزارش بلاغ،    پارک پردیسان در شمال غربی تهران حد فاصل بزرگراه های شهید حکیم و شهید همت بعد از بزرگراه شهید شیخ فضل الله نوری قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بوستان اکولوژیک با هدف تامین نیازهای تفرجی شهروندان تهرانی و ارائه خدمات آموزشی احداث شد، پارک در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است  و طی سالیان گذشته به دلیل نبود امکانات این پارک دچار مشکل شد و بسیاری از گونه های گیاهی آن از بین رفت.

در سال 90 دولتی‌های تصمیم گرفتند که پارک پردیسان را بفروشند کرد اما معصومه ابتکار رئیس وقت سازمان محیط زیست در سال ۹۲  این مصوبه را متوقف کرد و طی نامه نگاری با جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت:«با عنایت به لزوم حفظ و مدیریت عرصه پارک پردیسان و جلوگیری از هرگونه تغییر کاربری احتمالی در عرصه مذکور خارج از طرح مصوب پارک به عنوان تنها پارک اکولوژیک و ذخیره‌گاه طبیعی و زیست‌محیطی کلانشهر تهران که مجموعه آموزشی و پژوهشی در آن پیش‌بینی شده است و انجام اقدامات کلان جهت اجرای طرح جامع و مصوب آن با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی ذیربط، تقاضای لغو مصوبه هیات وزیران در مورخ 90/2/31 مبنی بر مجوز فروش پارک مذکور را از آن مقام محترم استدعا دارد.» و معاون اول رییس جمهور به این تقاضا پاسخ مثبت داد.

 

۴ سال از موضوع منتفی شدن فروش پردیسان گذشت تا اینکه در  سال ۹۶  رییس سازمان محیط زیست طی تفاهم نامه ای مدیریت پارک را به مدت ۱۵ سال به شهرداری تهران واگذار کرد و تاکید شد که شهرداری حق مالکیت ندارد  و این مدت هم قابل تمدید است. بعد از امضای تفاهم نامه کلانتری خطاب به نجفی شهردار تازه کار تهران گفت خیرش را ببینی. محمد علی نجفی بعد از امضای تفاهم نامه تازه به بازدید از پارکی رفت که قرار است برای آن میلیاردی هزینه کند.

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مالکیت پردیسان گفت:  مالکیت پارک طبیعت پردیسان به شهرداری واگذار نمی‌شود و این پارک همچنان در اختیار سازمان محیط زیست خواهد بود. همچنین جزییات این طرح با نظارت سازمان اجرا می شود.

 

امضای این تفاهم نامه اولین اقدام نجفی در شهرداری تهران بود. شهردار با در نظر گرفتن هزینه ۳۰۰ میلیاردی  قرار بود ظرف کمتر از یک سال این پارک را احیا کند.

نجفی رفت؛ پردیسان از اولویت خارج شد

تعدادی از درختان پارک  پردیسان در حال حاضر خشک شده است  قرار بود شهرداری این پارک را بهسازی کند اما هیچ کاری صورت نگرفت.

محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران گفت:  پارک طبیعت پردیسان ظرفیت‌های بالایی دارد، این پارک می‌تواند هم برای نشاط اجتماعی و هم برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان و هم برای کارهای پژوهشی در مورد گونه‌های گیاهی و جانوری مفید و موثر باشد. سعی داریم با کمک و نگاه علمی سازمان حفاظت محیط زیست بتوانیم وضعیت مطلوبی برای پارک طبیعت رقم بزنیم تا شهروندان تهرانی حداکثر بهره برداری را از این پارک داشته باشند.

 

به گفته نجفی،  تاکنون اختلاف نظرها و تعصبات دستگاهی مانع از این شده بود که مدیریت پارک پردیسان به نتیجه برسد. تا اینکه با دخالت مستقیم کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست توانستیم در این زمینه به توافق برسیم.

شهردار وقت تهران تاکید کرد که طرح جامع پارک پردیسان باید با اولویت انجام شود تا در کوتاه‌ترین بازه زمانی به نتیجه مطلوب برسیم و شاهد تحول در پارک طبیعت پردیسان باشیم.

مدت علی نجفی شهردار وقت تهران به دلیل بیماری، بلدیه را ترک کرد و پردیسان از خارج شد.

بر اساس این گزارش،  ۷۰ تا ۸۰ هکتار از وسعت پارک پردیسان به دلیل ساخت و سازها کم شده است و همچنین قرار بود در دهه ۷۰ حیات وحش ایران در این مکان بنا شود.

شهرداری تهران تاکنون فعالیت جدی در زمینه پردیسان انجام نداده است و هیچ مقام مسئولی در این زمینه تاکنون اطلاعات دقیقی نداده است.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران در این باره گفت:  پارک پردیسان در آغاز مدیریت شورای پنجم به شهرداری تهران واگذار شد اما گویا شهرداری  هنوز اقدام خوبی در این محل نکرده است.

 

وی ادامه داد: در این پارک ۳۵۰ گونه گیاهی شناسایی شده است که اخیرا مطلع شدیم برخی از عوامل فضای سبز شهرداری اقدام به از بین بردن گونه‌های گیاهی کرده است.

به گفته عضو شورای شهر تهران، مجموعه پیمانکار باید نسبت به افزایش روشنایی و بهبود وضعیت سرویس‌های بهداشتی و بهبود کف پوش‌ها در این مرکز اقدام کند.

بسیاری از درختان و گونه‌های گیاهی خاص پارک پردیسان از بین رفت و هنوز مشخص نیست چرا با وجود داشتن تفاهم نامه این پارک بهسازی نشده است.

 زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در این باره گفت: در حال حاضر نگهداری پارک پردیسان به عهده شهرداری تهران است تا گونه‌های موجود نابود و آفت زده نشوند و آبیاری آن به صورت صحیح انجام گیرد.

 

به گفته این عضو شورای شهر تهران، شهرداری تهران باید از نگاه غیربومی و پیمانکاری که موجب بروز مشکلات عدیده محیط زیستی می‌شود اجتناب کند.

از حدود ۲۰ سال پیش موضوع واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران مطرح بود و هر بار مسئولان به دلیل مختلف از انجام این کار سر باز زدند.

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش در این باره گفت: این موضوع سال ها مطرح بود ولی همیشه سازمان محیط زیست این کار را انجام نمی داد.

 

هاشمی رفسنجانی بیان داشت: اقدامی که بیش از بیست و چند سال عقب افتاده بود بالاخره شاهد انجام آن هستیم.

با وجود اینکه ۱۹ ماه از انعقاد تفاهم نامه می گذرد به نظر می رسد که انجام این کار منتفی شده و قرار نیست اقدامی در این پارک صورت گیرد.

حیدرزاده مشاور معاون خدمات شهری شهرداری تهران  در این باره به فارس گفت: کمیته‌ای متشکل از نمایندگان شهرداری و نمایندگان محیط زیست ایجاد شد و این کمیته تشکیل جلسه می داد.

به گفته حیدرزاده، در مسائل اجرایی هنوز کار به جایی نرسیده است، محیط زیست اعتقاد دارد که براساس طرح جامع اکو پارک پردیسان این تفاهم‌نامه باید انجام شود.

شهرداری تهران بر اساس آخرین اخبار به دست آمده شهرداری  هنوز پردیسان را تحویل نگرفته است.برخی کارشناسان معتقد هستند که  شهرداری نگاه اکولوژیک به این پارک ندارد این در حالیست که باید نگاه اکولوژیک در حفاظت از پردیسان اعمال شود.

پردیسان نباید به پارک شهری تبدیل شود و بهتر بود شهرداری کمک می کرد تا  سازمان حفاظت محیط زیست با نگاه اکولوژیک  پردیسان را حفاظت کند.

شهرداری تهران تصمیم دارد پردیسان را به مکانی برای گذراندن اوقات فراغت تبدیل کند و همچنین سازه های متروکه آن را سر و سامان دهد.

پیروز حناچی شهردار تهران در  این باره گفت: با توجه به اینکه پارک طبیعت پردیسان یکی از نقاطی است که شهروندان تهرانی تقریبا به یک نسبت مساوی امکان استفاده از آن را دارند، باید تسهیلات رفاهی لازم برای گذراندن اوقات فراغت در یک بستر طبیعی و اکولوژیکی برای تمامی اقشار و گروه‌های سنی و اجتماعی شهروندان فراهم شود.

 

وی ادامه داد:  به‌رغم تمامی تلاش‌ها هم‌اکنون این پارک طبیعی ارزشمند، آمادگی پذیرایی از شهروندان را ندارد، ادامه داد: فراهم‌سازی‌ پارکینگ، جمع کردن کفسازی‌های پیاده‌روهای دوطرف و یکپارچه‌سازی‌ سطوح،  احداث مسیر دوچرخه، راه‌اندازی سرویس‌های بهداشتی، تأمین روشنایی تمامی مسیرها، تعیین تکلیف ساخت و سازهای متروکه، ساخت سازه‌های بازی و ورزش، تعبیه فضای بازی کودکان ازجمله حوضچه شن بازی بزرگ، تعبیه ایستگاه‌هایی برای کرایه دوچرخه و... ازجمله اقداماتی است که در این زمینه در اسرع وقت انجام می‌شود.

برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقد هستند که توسعه پردیسان منتفی شده و شهرداری در این زمینه کاری نکرده است و از مسؤولان شهری خواستار ارائه گزارش شدند.

حسینی میلانی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: پارک طبیعت پردیسان از حیث ارائه خدمات، به شهرداری تهران تحویل داده شده است اما توسعه آن منتفی شده است.

وی افزود: مردم در نوروز از نوروزگاه‌ها استفاده کردند اما شرایط پارک پردیسان مناسب نبود و با توجه به تفاهم ما و محیط زیست لازم است با رعایت مسائل محیط زیستی نواقص برطرف شود.

میلانی گفت: از شهرداری می‌خواهیم تا گزارش عملکرد از اقدامات خود و همچنین برنامه کوتاه مدت و بلند مدت خود را ارائه کنند.
بر اساس این گزارش  قرار بود طرح جامع "اکو پارک پردیسان"  اجرایی شود و قاره‌های مختلف جهان در مقیاس کوچک جهت احداث و نمایش زیست‌بوم‌های مختلف ایران و جهان تاسیس شود اما این کار هرگز در اولویت مسؤؤلان قرار نگرفت و حتی به گونه های متنوع گیاهی آن توجه نشد و بسیاری از آنها از بین رفت و سرنوشت این پارک در ابهام قرار دارد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۲۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا

دریافت 24 MB

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با آخرین روز از گرامیداشت هفته زمین پاک و با هدف ترویج فرهنگ محافظت از محیط زیست و منابع طبیعی، جشنواره زمین پاک در شهرستان آستارا با حضور مسؤولان ارشد استانی و شهرستانی، دانش آموزان، دبیران و جوامع محلی در محل خانه محیط زیست پناهگاه حیاط وحش این شهرستان برگزار شد.

کد خبر 6090076

دیگر خبرها

  • منطقه پردیسان قم صاحب مجتمع نانوایی می‌شود
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • افزایش تدریجی دمای هوای تهران در پنج روز آینده
  • دودی که از سیانور خطرناک تر است
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران