Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید محمد موسوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزیافزود: بر اثر افت دما و سرمازدگی در اردیبهشت ماه امسال حدود ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی بین ۵ تا ۷۰ درصد خسارت دیده‌اند.

وی اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش‌ها ۶۰ درصد اراضی زراعی و ۴۰ درصد اراضی باغی دچار خسارت شده است.

موسوی ادامه داد: افت دما بر اثر تغییرات اقلیمی در شرایطی اتفاق افتاده که باغات در مراحل گل‌دهی و حساس به لحاظ رویش و زایش بوده‌اند و برخی نقاط کشور، کاهش دما را تا منهای ۵ درجه تجربه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: از ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد خسارت، ۱۰ درصد مربوط به حوزه زراعت و ۹۰ درصد مربوط به بخش باغات است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی با بیان این که اعلام قطعی خسارات سرمازدگی زمان‌بر است و برآورد آن بر گل‌دهی و تولید محصول ادامه دارد، گفت: بیشترین خسارت سرمازدگی در حوزه زراعت در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و فارس و در حوزه باغبانی در استان‌های قزوین، فارس و آذربایجان شرقی بوده است.

وی درباره پرداخت خسارات سرمازدگی به بخش کشاورزی اذعان داشت: مسئولیت خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در سطح کشور بر عهده وزارت کشور است و از این رو ما با کمک سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های درگیر سرمازدگی، برآورد اولیه خسارات را داشتیم و در تاریخ ۱۱ اردیبهشت امسال جمع‌بندی خسارات را طی نامه‌ای با امضای وزیر جهاد کشاورزی به وزیر کشور ارسال کردیم و امیدواریم پس از تأیید وزارت کشور، از طریق سازمان برنامه و بودجه و اخذ مصوبه از دولت، پرداخت شود.

موسوی در عین حال یادآور شد: بخشی از اراضی خسارت دیده از سرمازدگی، زیر پوشش بیمه کشاورزی هستند که ارزیابی‌های میدانی از طریق صندوق بیمه کشاورزی در این زمینه آغاز شده و غرامت‌ها توسط این صندوق پرداخت خواهد شد.

وی گفت: کشاورزانی که بیمه نیستند در قالب پشتیبانی ما و پیشنهادات وزارت جهاد کشاورزی به وزارت کشور و اخذ مصوبه دولت، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مدیریت بحران کشاورزی آذربایجان شرقی جهاد کشاورزی سازمان برنامه و بودجه جهاد کشاورزی سازمان برنامه و بودجه کشاورزی مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۳۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۵۰ درصد گندم خوزستان/میزان خسارت بارندگی به اراضی اعلام می‌شود

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مجید نبی‌پور گفت: هنگام برداشت محصول گندم با جبهه بارندگی مواجه شدیم که با اطلاع‌رسانی هواشناسی، نشست‌های بحران با همکاری استانداری برگزار و تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شد.   وی با بیان اینکه تاکنون ۵۰ درصد محصول گندم از مزارع خوزستان برداشت، ۸۶۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خوزستان خریداری و در ۳۱ سیلو، ۱۲ کارخانه و ۷۱ مرکز خرید روباز نگهداری می‌شوند، افزود: ۵۸ هزار تن گندم در فضای باز نگهداری می‌شد که در صورت بارندگی دچار مشکل می‌شدند و خسارت زیادی می‌دیدند.   نبی پور ادامه داد: گندم‌هایی که در فضای باز نگهداری می‌شد با همکاری استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی مراکز روباز با کاورکشی پوشانده و به طور کامل محافظت شد، از این رو در بارش‌های اخیر هیچگونه خسارتی ندیدند.   رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به انتقال بیش از ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف، اضافه کرد: فقط ۷ درصد گندم‌های موجود در فضای باز مورد مراقبت قرار گرفت که عملیات تخلیه و انتقال آنها به سیلوها، فضا‌های استاندارد و کارخانجات آرد در دشت آزادگان، حمیدیه، هویزه و اهواز در حال انجام است.   وی با بیان اینکه بیشترین میزان بارندگی روز‌های اخیر در دزفول، اندیمشک و شوش ثبت شده است، گفت: نگرانی‌هایی در خصوص خسارت به مزارع برداشت نشده شهر‌های دزفول، شوش، اندیمشک، مسجدسلیمان، ایذه و دزپارت وجود دارد که در حال رصد و پایش مزارع این شهر‌ها هستیم.   مجید نبی پور با بیان اینکه خسارت‌های وارده به مزارع گندم در نقاط مختلف پس از پایش و بررسی کارشناسی اعلام خواهد شد، افزود: هر کشت با بیمه محصولات همراه است که خسارت‌ها به بانک کشاورزی اعلام خواهد شد تا حق کشاورزان ضایع نشود.   وی در خصوص بسته‌های حمایتی در صورت تداوم بارندگی، می‌گوید: امروز نشستی در این خصوص برگزار و تمهیدات لازم برای حمایت از بهره‌برداران اندیشیده خواهد شد.      

دیگر خبرها

  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت
  • طوفان ۲۰۰ هزار تن گندم این استان را از بین برد !
  • (ویدیو) طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد؛ خسارت به کشاورزی
  • خسارت بارندگی به گندمزارهای آماده برداشت در خوزستان
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
  • طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد/ خسارت به کشاورزی + فیلم
  • خسارت سنگین باران به کشاورزان خوزستان/ چقدر گندم از بین رفت؟
  • برداشت ۵۰ درصد گندم خوزستان/میزان خسارت بارندگی به اراضی اعلام می‌شود
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • عدم پرداخت خسارت کشاورزان زرندی از سال ۱۴۰۱