Web Analytics Made Easy - Statcounter

به بهانه هفته گرامیداشت مقام معلم به ميان دانشجويان از دانشگاه‌هاي مختلف رفتيم و از آن‌ها پرسيديم كه «ويژگي يك استاد خوب چيست؟»

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- محسن عبداللهی‌خلج؛ هر ساله چند نفر  از اساتید در سطح کشوری به عنوان استاد نمونه تقدیر می‌شوند. اما ویژگی یک استاد خوب و نمونه چیست؟ جدای از ‌شاخص‌هایی که وزارت علوم برای انتخاب استاد نمونه دارد، دانشجویان نیز درباره‌ي استاد خوب نظراتی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های گذشته، فعالیت‌های علمی‌پژوهشی بسیاری انجام شده است که ویژگی استاد خوب را از دیدگاه دانشجویان بررسی می‌کنند. بسیاری از پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت معتقدند ارزشیابی‌های دانشجویی، تنها منبع ملموس و بهترین نوع ارزشیابی هستند، چون دانشجویان تنها افرادی هستند که با اساتید برخورد دارند و توسط اساتید آموزش داده می‌شوند.

به بهانه هفته گرامیداشت مقام معلم به ميان دانشجويان از دانشگاه‌هاي مختلف رفتيم و از آن‌ها پرسيديم كه «ويژگي يك استاد خوب چيست؟»

دانشجویان به ابعاد آموزشی بیشتر توجه می‌کنند

نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد فن بیان و رعایت مهارت‌های تدریس از مهم‌ترین اولویت‌های دانشجویان برای توجه به استاد است. بیشتر پاسخ‌هایی که دانشجویان  درباره ملاک‌های استاد خوب به خبرنگار ما می‌دهند، مربوط به روش تدریس و موارد آموزشی اساتید می‌شود. شايد بتوان گفت كه ملموس‌ترين بُعد اساتيد كه در طول ترم با آن روبه‌رو هستند در نگاه دانشجويان بروز بيشتري دارد. دانشجوی رشته‌ي برق از دانشگاه شهید بهشتی مي‌گويد: «يك استاد، بايد فن بیان خوبی در کنار اطلاعات و اشراف خوبی كه بر درس دارد، داشته باشد. بتواند کلاس را خوب مدیریت کند.» اين دانشجو ادامه مي‌دهد: «يك استاد، بايد شیوه کاری خود را در طول ترم حفظ کند تا باعث یاس و دلسردی دانشجویان نشود.»

دانشجوی اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با خنده و شوخي ولي كاملاً جدي بيان مي‌كند: «استادي خوب است كه ابتداي كلاس حضورغیاب کند که تكليف ما مشخص شود. برخي از اساتيد هستند كه از اول تا آخر کلاس را حضور داریم اما كلاس به پايان مي‌رسد درحالي‌كه حضورغیاب نكرده است.» در ادامه اين دانشجو مي‌گويد: «اساتيد بايد سرفصل‌های میان‌ترم را در امتحان پایان‌ترم حذف كنند.»

دانشجوی دیگری، به معیارهای درسی برای استاد خوب اشاره می‌كند: «يك استادي خوب است که در امتحانش، بیشتر از جزوه‌اش امتحان بدهد. جزوه‌ای که تدریس می‌کند کامل باشد و بخشی‌اش را برعهده‌ي دانشجو قرار ندهد. همچنين کتابی که معرفی می‌كند، در كنار زبان اصلي بودن، ترجمه نيز داشته باشد. برای درس، حل تمرین هم بگذارد.» او ادامه مي‌دهد: «در كنار خوش اخلاق بودن، بحث آزاد داشته باشد و تمام كلاس درس نباشد.» دوست او دانشجويي است كه در دانشگاه الزهرا درس مي‌خواند، نسبت به بحث آزادِ استاد واكنش نشان مي‌دهد: «استاد نبايد در كلاس، داستان تعريف كند و تمام كلاس را بايستي متعهد به درس دادن باشد.» او مي‌گويد: «خاطرات لندن و داستان سفرهاي خارجي استاد براي من دانشجو مفيد نيست و بهتر است بيشتر به درس بپردازد.»

امیرمجتبی دانشجوی دانشگاه شاهد هم در يك جمله‎‌ي خلاصه مي‌گويد: «استاد بايد نمره بدهد، غیبت کنیم و حذف نکند»

وقتي هنوز دانشجويان به معیار اخلاق توجه می‌کنند

ویژگی های فردی و اخلاقی هنوز جای خود را در بین معیارهای یک استاد خوب در میان دانشجویان حفظ کرده است.  مونا، دانشجوی بیرجندی معتقد به این ویژگی‌هاست و تصریح می‌کند: «از لحاظ شخصیت فردی بهتر است که درک و منطق بالایی داشته باشد و منصفانه حرف بزند و عمل کند.» علیرضا هم دانشجوی فنی دانشگاه شاهد، «تواضع داشتن و خاکی بودن استاد» را مهم می‌داند.

دانشجوي رشته صنايع از دانشگاه الزهرا در پاسخ به سوال ما مي‌گويد: «ويژگي اخلاقي در استاد بسيار مهم است. برخي اساتيد، دانشجوها را كم ارزش مي‌كنند. و در مقابل توقع دارند كه به آن‌ها احترام نيز گذاشته شود.» دانشجوي ديگري از دانشگاه الزهرا خاطرنشان مي‌كند: «استاد بايستي دلسوز باشد. دانشجو هم مشكلاتي دارد و از همين رو بايد استاد، دانشجو را درك كند.»

رضا دانشجوی علوم پزشکی شهید بهشتی تیتروار مواردی را بیان می‌کند که نشان از اهمیت وی به شخصیت اخلاقی و معنوی استاد دارد: «درک دانشجو توسط استاد، الگوی اخلاقی مناسب، مهارت های بالای مکالمه، جوان شناس، توانایی در ایجاد روحیه‌ی کار، مطالعه و معنویت.»

علم و پژوهش از نگاه دانشجویان مغفول نمانده است

علم و دانش یک استاد و توجه او به کارهای پژوهشی در نگاه تعدادی از دانشجویان اهمیت دارد. لطفی، دانشجوی ارشد در يك جمله اشاره مي‌كند: «بدون هیچ محدودیت و مانعی علم خود را به ما منتقل کند.»

يكي از دانشجويان دانشگاه هاي دولتي در تهران بيان مي‌کند: «یک استاد خوب باید در علمش بی‌طرف باشد.» او منظور خود را اینگونه توضیح می‌دهد: «استاد نباید آن چیزی را كه می‌گويد، صددرصد درست بداند و هيچ‌گونه محل بحثي باقي نگذارد.»

يكي از دانشجويان بيرجند می‌گوید: «از لحاظ دانش، در درجه بالایی از علم قرار داشته باشد.» هم‌چنين دانشجوي مقطع کارشناسی ارشد پیام‌نور نیز خاطرنشان می‌کند: «برخلاف دانشجویان کارشناسی، دانشجویان مقطع ارشد به ویژگی علم و دانش یک استاد، بیشتر بها می‌دهند. بنظرم در کنار خوش اخلاقی و صبوری بایستی استاد بتواند دانشجو را در پیشبرد اهداف پژوهشی‌اش کمک کند.»

 

نظرات دانشجویان درباره اساتید دانشگاهی را می‌توان در سه ویژگی آموزشی، اخلاقی و پژوهشی دسته‌بندی کرد. نظراتی که نشان دهنده‌ی نگاه تیزبینانه‌ی دانشجویان به اساتید و اعمال و رفتار آنها است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هفته معلم گرامیداشت مقام استاد استاد نمونه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۴۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش۵۳ درصدی استاد محوری دانشجویان دکترای دانشگاه ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛  معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استاد محوری را رکن دانشگاه حکمت بنیان عنوان کرد و افزود: امروز بیش از ۵۳ درصد پذیرش دانشجویان دکترای دانشگاه ها به صورت استاد محور انجام می شود.
دکتر عموعابدینی در حاشیه تجلیل از استادان سرآمد و نمونه آموزشی دانشجویان نمونه دانشگاه کاشان به انتخاب اساتید سرآمد آموزشی اشاره کرد و گفت: ۲۰ نفر از از اساتید دانشگاه ها به عنوان سرآمدان نمونه کشور انتخاب و از بین این تعداد ۲ تا ۳ نفر در سطح بین المللی معرفی می شوند.


وی حکمت عملی و حکمت نظری و علم نافع را راه رسیدن به دانشگاه حکمت بنیان دانست و افزود: خوشبختانه برخی از طرح‌های دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان مسیرش علم نافع است که باید این حرکت به دیگر دانشکده ها نیز سرایت یابد و اقدام دانشگاه کاشان در راستای دانشگاه حکمت بنیان ستودنی است.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برخی از طرح های آموزشی و پژوهشی امروز دانشگاه کاشان در راستای دانشگاه حکمت بنیان است که این اقدام شایسته و ستودنی است.


وی در مراسم تجلیل از اساتید با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی تبدیل دانشگاه ها به دانشگاه حکمت بنیان تصویب شده است گفت: برنامه محوری، استاد محوری، شاگردپروری و اخلاق محوری فلسفه وجودی دانشگاه حکمت بنیان است.
در این مراسم از بیش از ۶۰ اساتید سرآمد و ارتقا یافته،نمونه آموزشی و دانشجویان نمونه آموزشی دانشگاه کاشان تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • کمک از دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد/ انصراف از دانشگاه به دلیل رفتارهای زشت استاد
  • تاثیر اساتید در جامعه باید مثبت و مشهود باشد
  • اساتید و معلمان بهترین راهنما و الگوی جامعه
  • ۸ استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تقدیر شدند
  • جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین: این صدای آمریکاست! | چند دانشجو بازداشت شده‌ اند؟
  • پذیرش۵۳ درصدی استاد محوری دانشجویان دکترای دانشگاه ها
  • بالگردها در آسمان، پلیس روی زمین؛ حلقه فشار بر دانشگاه‌های آمریکا سخت‌تر می‌شود
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال است
  • بازداشت بیش از ۲۳۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در آمریکا