Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@16:28:27 GMT

«فدراسیون اسلامی زنان» دست‌مایه اختلافات سیاسی

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۹۵۱۲۲

«فدراسیون اسلامی زنان» دست‌مایه اختلافات سیاسی

تهران- ایرنا- فدراسیون اسلامی ورزش زنان با وجود احیای مجدد همچنان در کما به‌سر می‌برد. مردادماه سال گذشته بود که طی نشستی با تصمیم مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان و رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، آغاز به کار دوباره این فدراسیون به تصویب رسید.

در این نشست قرار بر این شد تا اقدامات قانونی و اجرائی برای شروع فعالیت‌های فدراسیون اسلامی ورزش زنان به‌عنوان یکی از فدراسیون‌های بین‌المللی انجام شود، اما تا به امروز که حدود 9 ماه از آن می‌گذرد، هیچ حرکتی در این زمینه انجام نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها حرکت، انتصاب الهه عرب‌عامری به‌عنوان سرپرست این فدراسیون بوده که بیشتر در جهت رسمیت‌بخشیدن به مصوبه مشترک دو مقام ارشد ورزش کشور بوده است.

**آغاز یک تحول
تأسیس و راه‌اندازی فدراسیون اسلامی ورزش زنان در واقع طرحی اختصاصی برای بانوان ایرانی بود که به دلیل پوشش‌های مختلف و مغایرت آنها با مسائل شرعی و جامعه اسلامی از شرکت در میادین بین‌المللی محروم شده بودند. این موانع اما با ایده خلاقانه فائزه هاشمی از میان برداشته شد تا باعث شود ورزش زنان مسلمان هم به دنیا شناسانده شود. دختر رئیس‌جمهور وقت در حالی این طرح را مطرح کرد که پیشنهادش خیلی زود با موافقت مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) و شورای المپیک آسیا (OCA) همراه شد. این‌گونه شد که فائزه کمی بعدتر در سال 1369 با حمایت‌های پدر (مرحوم ‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی) که همواره از حامیان ورزش زنان بود، فدراسیون اسلامی ورزش زنان را راه‌اندازی کرد و ریاست آن را برعهده گرفت.

برگزاری بازی‌های اسلامی بانوان مهم‌ترین برنامه این فدراسیون بود که در دستور کار قرار گرفت و ایران توانست در چهار دوره در سال‌های 1993، 1997، 2001 و 2005 این رویداد را که تعداد زیادی از رشته‌ها را شامل می‌شد، برگزار کند. اگرچه اساس برگزاری بازی‌های اسلامی بانوان بیشتر برای زنان ایرانی بود تا به این طریق خلأ ناشی از حضورشان در میادین آسیایی و جهانی را پر کنند، اما این فرصت برای سایر زنان مسلمان خارجی هم فراهم شده بود تا آنها هم در این بازی‌ها شرکت داشته باشند. در سومین دوره بازی‌ها شرایطی مهیا شد تا به جهت ایجاد رقابت هرچه بیشتر و بالابردن سطح کیفی مسابقات به زنان غیرمسلمان هم این اجازه داده شود که به این بازی‌ها بیایند، طوری که در دوره چهارم تیم فوتبال انگلیس و چند نفر از ورزشکاران روس در رشته‌های انفرادی در این میدان حاضر شدند.

**‌اختلافات سیاسی، فدراسیون زنان را به کما برد
فدراسیون بین‌المللی اسلامی ورزش زنان در حالی مشغول به کار بود که به‌یک‌باره بعد از دو دهه فعالیت‌های آن در سال 1389، در دولت محمود احمدی‌نژاد، به دلایل نامشخصی لغو شد. این فدراسیون مدتی بعد نیز (خرداد 90) به دلیل تعلق‌نگرفتن بودجه از سوی سازمان تربیت‌بدنی وقت تعطیل شد. شواهد موجود حاکی از این است که علت انحلال فدراسیون اسلامی ورزش زنان نه به‌خاطر مسائل فنی و ورزشی، بلکه به اختلاف‌نظرهای سیاسی دولت محمود احمدی‌نژاد با مؤسسان این فدراسیون که منتسب به رئیس دولت سازندگی بودند، ارتباط داشت. افراد وابسته به سران دولت دهم با این ادعا که این فدراسیون به محلی برای میتینگ‌های سیاسی علیه آنها تبدیل شده، به دفتر این فدراسیون حمله کردند و به‌این‌ترتیب موجب انحلال آن شدند.

از آن زمان تاکنون تلاش‌های زیادی از سوی مدیران زن قدیمی ورزش شده تا فدراسیون اسلامی زنان احیا شود که هربار به بهانه‌ای و دلیلی این اقدام به تعویق می‌افتاد تا اینکه با بازگشت دوباره طاهره طاهریان به ورزش، این حرکت شکل جدی‌تری به خود گرفت. البته باید گفت که طی هشت سال تعطیلی فدراسیون اسلامی ورزش زنان، هیچ‌وقت، هیچ‌یک از مسئولان ورزش کشور قاطعانه پیگیر این موضوع نبودند که از حقوق ازدست‌رفته این فدراسیون که حق بزرگی را به گردن ورزش ایران دارد، دفاع کنند. بااین‌حال طاهریان که درحال‌حاضر نایب‌رئیسی کمیته ملی المپیک را برعهده دارد، با قدم‌های مثبتی که به‌عنوان نماینده زنان در این مجموعه برداشت، توانست مجوز احیای دوباره فدراسیون اسلامی ورزش زنان را با حمایت‌های سلطانی‌فر و صالحی‌امیری بگیرد.

او همواره از نزدیکان فائزه هاشمی بود که حضوری اثرگذار در برگزاری چهار دوره بازی‌های اسلامی بانوان داشت. طاهریان از سال 1365 تا 1385 در سازمان تربیت‌بدنی وقت مسئولیت ورزش زنان را برعهده داشت. او بی‌تردید یکی از پیشگامان و زحمتکشان در این عرصه به شمار می‌آید.

**‌ضرورت حیات دوباره این فدراسیون چیست
اما آنچه مسلم است اینکه ورزش بانوان ایران در مقایسه با 30 سال گذشته که فدراسیون اسلامی ورزش زنان راه‌اندازی شد، تفاوت زیادی پیدا کرده است. ورزش زنان ایران با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی و پشت‌سرگذاشتن موانع بسیار، حالا در مسیری قرار گرفته که حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. افتخارآفرینی آنها در رویدادهای المپیک، جهانی و آسیایی از حساسیت مقامات ارشد کشور در قبال این قشر کم کرده و درمقابل سران جهانی ورزش را نیز به این باور رسانده که دیگر نمی‌توانند به‌دلیل موضوع حجاب، آنها را از هدفی که دارند باز دارند. بدون تردید باید گفت که راه‌اندازی فدراسیون اسلامی ورزش زنان آغاز‌گر این تحول بزرگ در ورزش بانوان ایران بود تا راه را برای رشد و ترقی آنها در ورزش قهرمانی بیشتر هموار کند.

در‌حال‌حاضر زنان ورزشکار ایرانی در حدود 35 رشته مجوز حجاب را از مسئولان داخلی و خارجی گرفته‌اند و دیگر ممانعتی برای شرکت در رویدادهای بین‌المللی ندارند. وزرات ورزش و جوانان با تشکیل کارگروهی که متشکل از صاحب‌نظران مختلفی است بحث طراحی لباس‌های بانوان را با جدیت بیشتری نسبت به گذشته پیگیری می‌کند تا بتواند بعد از گرفتن هر مجوز آن را رسما در کتاب قانون هم ثبت کند. با این اوصاف باید گفت که الان دیگر شرایط مثل دهه 60 و 70 نیست که بانوان ما برای حضور در مسابقات مشکل پوشش داشته باشند.

مشکل این زنان تنها در معدود رشته‌هایی مثل شنا، شیرجه، واترپلو و ژیمناستیک است که آن هم با توجه به نوع فعالیتی که در این ورزش‌ها وجود دارد بعید است بتوان راه‌حلی برای اسلامی‌کردن و البته متقاعد‌کردن سران جهانی آنها پیدا کرد. حال سؤال اینجاست که ضرورت تشکیل دوباره فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان مسلمان چیست؟ چه عاملی باعث شده تا مدیران قدیمی ورزش کشور به فکر راه‌اندازی دوباره آن بیفتند؟

مسئله مهم‌‌تر وجود فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی است. با تأسیس چنین فدراسیونی دیگر چندان این ضرورت احساس نمی‌شود که فدراسیون اسلامی ورزش زنان فعال باشد. تشکیلات فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی در کشور عربستان قرار دارد. عرب‌ها این فدراسیون را بعد از فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان با تصمیم سازمان کنفرانس اسلامی تشکیل دادند. هدف اصلی آنها از تأسیس چنین فدراسیونی برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی به صورت گسترده هم برای زنان و هم مردان مسلمان است. این بازی‌ها هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و فقط 57 کشور عضو در سازمان کنفرانس اسلامی حق حضور در آن را دارند. تمامی افراد مرد و زن مسلمان و غیرمسلمان این کشورها می‌توانند در این بازی‌ها شرکت کنند. تا کنون چهار دوره بازی‌های کشورهای اسلامی در سال‌های 2005، 2009، 2013 و 2017 برگزار شده است.

باید به این نکته هم اشاره کرد که تیم ورزشی رئیس‌جمهوری قبلی ایران برای اینکه توجیهی منطقی از منحل‌کردن فدراسیون اسلامی ورزش زنان داشته باشند، تأسیس فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی را بهانه کردند که مانع از فعالیت‌های این مجموعه شوند. اینکه با وجود چنین تشکیلاتی جامع، دیگر نیازی به این فدراسیون نیست. شاید اگر این فدراسیون به کارش ادامه داده بود و هشت سال به کما نمی‌رفت، امروز این دستگاه ورزش ایران بود که می‌توانست آن را بسط و گسترش دهد و رفته‌رفته تشکیلات بزرگ فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی را هم به نام خود به ثبت برساند.

جای افسوس دارد که صاحبان اصلی این عرصه و البته سیاسیون کشور این امتیاز مهم بین‌المللی را از دست دادند و موجبات این را فراهم کردند که عربستان از فرصت استفاده کند و تشکیلات ورزش جهان اسلام را به نام خود بزند. با همه اینها، با توجه به شرایط موجود تقریبا این موضوع امری محال به نظر می‌رسد که بتوان با راه‌اندازی دوباره فدراسیون اسلامی زنان به جایگاه قابل اعتنایی در عرصه بین‌المللی رسید. نمونه بارز این بی‌میلی کشورهای اسلامی را می‌توان در رقابت‌های بین‌المللی شنا و ژیمناستیک سال گذشته دید. مسئولان فدراسیون‌های این دو رشته سال گذشته در نظر داشتند در ایام دهه فجر یک رویداد بین‌المللی را برای زنان مسلمان برگزار کنند که متأسفانه با عدم استقبال تیم‌های خارجی، کلا برگزاری این مسابقات کنسل شد.

**‌تقابل 2 فدراسیون در ورزش اسلام
تأخیر در شروع فعالیت‌های جدید فدراسیون اسلامی ورزش زنان در حالی است که به نظر می‌رسد مسئولان ورزش کشور هم این نکته را دریافته‌اند که با وجود فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی، نمی‌توانند ابداع جدیدی برای ورزش دنیای اسلام داشته باشند.

رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، در‌این‌باره به «شرق» می‌گوید: «مشکلی که در حال حاضر مسئولان این فدراسیون اسلامی زنان برای آغاز به کار دارند، مشکل استقرار است. آنها هنوز نتوانسته‌اند فضایی را برای فدراسیون پیدا کنند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که الان شرایط تغییر کرده و دیگر مثل گذشته نیست. آن موقع در دنیای اسلام کسی مدعی نبود و ما این فدراسیون را درست کردیم اما الان عربستان فدراسیون همبستگی را تشکیل داده و به شکل وسیعی هم دارد مسابقات را برگزار می‌کند. بنابراین باید بگوییم الان شرایط برای کار‌کردن سخت است و ما نمی‌توانیم مثل قبل رویداد برگزار کنیم. من فکر می‌کنم در خوش‌بینانه‌ترین حالت ما تا پایان سال جاری باید نشستی را در تهران با مسئولان شورای المپیک آسیا داشته باشیم. مذاکره کنیم و اهداف و ایده‌هایمان از احیای دوباره فدراسیون زنان به آنها بگوییم و آن‌وقت چشم‌اندازی برای سال 1399 و 1400 تعریف کنیم. ما باید ببینیم چه‌چیزی غیر از عربستانی‌ها می‌خواهیم».

به هر حال اینها فقط بخشی از دغدغه‌هایی است که در مسیر تشکیل این فدراسیون وجود دارد و نباید صرفا برای اینکه پاسخ یک رفتار سیاسی اشتباه در گذشته داده شود، فدراسیونی تشکیل شود. بلکه باید ابتدا ضرورت تشکیل این فدراسیون با جزئیات نوشته شود و درباره‌اش نظرسنجی شده، سپس مشخص شود که آیا این فدراسیون از سوی نهادهای داخلی و بین‌المللی حمایت می‌شود یا خیر؟

منبع: روزنامه شرق؛ 1398،02،18
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش شرق ورزش بانوان فدراسيون اسلامي ورزش زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۵۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسمی: میزبانی جام باشگاه‌های آسیا به ایران رسید

به گزارش "ورزش سه"، با دعوت مسئولان باشگاه شهداب یزد، سید میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال ایران به همراه دکتر مرادی و مهدی اسلامی نایب رئیس و خزنه‌دار فدراسیون والیبال صبح امروز (سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت) با استقبال رسمی مدیران ورزش استان از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی (ره) وارد شهر یزد شد.

در این سفر یک روزه مسئولان فدراسیون والیبال از شرایط و امکانات این استان برای میزبانی از بیست و چهارمین دوره رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا بازدید کردند و سپس سید میلاد تقوی در جلسه‌ای با دکتر فاطمی استاندار یزد به بررسی شرایط و موراد مربوط به میزبانی این رقابت‌ها پرداخت.

در این جلسه علاوه بر مرادی و اسلامی، امیر شرافت مدیرعامل باشگاه شهداب با استاندار و مدیرکل ورزش و جوانان یزد نیز حضور داشتند و در نهایت مقرر شد با توجه به توافقات نهایی فدراسیون والیبال، شهر یزد و باشگاه شهداب به عنوان میزبان رقابت‌های والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا به کنفدراسیون والیبال آسیا و والیبال ورلد معرفی شود.

مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا از پنجم شهریور ماه به میزبانی شهر یزد برگزار خواهد شد که بر اساس توافق‌های صورت گرفته تیم فولاد سیرجان ایرانیان به عنوان قهرمان ایران در این مسابقات شرکت می‌کند و شهداب یزد نیز به عنوان میزبان مسابقات، دیگر نماینده ایران در این رقابت‌ها خواهد بود.

دیگر خبرها

  • ممنوعیت حجاب در المپیک پاریس برای زنان فرانسه!
  • رسمی: میزبانی جام باشگاه‌های آسیا به ایران رسید
  • محسن رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد
  • واکنش چمران به حواشی جلسه قبل شورا؛ اختلافات طبیعی است
  • توصیه محسن رضایی به جبهه انقلاب: اختلافات جزئی و سلایق شخصی را کنار بگذارید
  • جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد
  • نشست مشترک کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی و مسئولین کمیته ملی المپیک
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • زنان مجوز فعالیت در ورزش زورخانه‌ای ندارند اما می‌توانند تماشاگر باشند
  • رویکرد ما همگانی کردن ورزش در سطح محلات است