Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@09:31:30 GMT

رمز یک بارمصرف بانکی پاتک هوشمندانه به شیادان

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۹۵۳۱۳

رمز یک بارمصرف بانکی پاتک هوشمندانه به شیادان

به گزارش ایرنا، آنطور که شواهد نشان می دهد ریشه بسیاری از این مشکلات اجتماعی ،سهل انگاری ، ساده نگری و نگاه بی ملاحظه به محیط پیرامونی است که سرنوشت مشابه را برای شمار زیادی ازمالباختگان رقم می زند.
شاید بی توجهی به یک رمز ساده کارت بانک و اعتماد به دیگران سبب شود تا مبالغ هنگفتی از زندگی افراد به جیب کلاهبردان سرازیر شده و مشکلات عدیده ای به وجود آورد، مشکلاتی که برای رفع آنها ساعت ها وقت تلف می شود و گاهی با یاس و ناامیدی و پرداخت هزینه بیشتر همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از آنجا که کارت بانک ها به عنوان ساده ترین روش برای پیشگیری از انتقال وجه نقد به شمار می روند امروز شمار زیادی از مردم آنها را جایگزین پول همراه کرده و به صرف اینکه پول جابجا نمی کنند، اعتماد خودرا به پوزها سپرده اند.
نکته جالب اینجاست که کلاهبرداران یا سارقان پولی در چنین مکان هایی کمین کرده یا از طریق فضای مجازی و ایجاد کانال های ارتباطی و دادن وعده های وسوسه آمیز به دنبال طعمه ها می گردند.
به هر حال کلید واژه اصلی راهیابی به داشته های نقدی مردم همان رمز عابربانک است که به راحتی و با اعتماد به دیگران ابرازو آشکار می شود که گاهی نتیجه اش به پشیمانی و سردرگمی ختم خواهد شد.
در این وضعیت امروز اگرچه راه های کلاهبرداری هم به سبک و سیاق مدرن میل کرده لیکن راهکارهای پیشگیرانه هم دیده شده که باید مردم تک های غافلگیرانه کلاهبرداران را با اتخاذ روش های معقول و توجه به توصیه های ایمنی ، پاتک بزنند.
با این اوصاف ، به کارگیری رمز اول و دوم یک بار مصرف گام عملی برای پاتک زدن به فعالیت های کلاهبرداران و ناامید کردن کسب و کار شیادان در فضای مجازی یا بانکی است.

*** استفاده از رمز یک بارمصرف افزاش امنیت کارت های بانکی
رئیس پلیس فتا استان البرز دراین خصوص به خبرنگارایرنا گفت: اجرای طرح رمز های یک بار مصرف «OTP» کارت های بانکی ضریب امنیت را برای کاربران دو چندان می کند.
سرهنگ محمد اقبالی افزود : امنیت کارت های بانکی یکی از دغدغه های مهم برای مسئولان ذیربط به منظور پیشگیری ازجرائم بود که به همین منظور تصمیم به اجرای طرح رمز کارت یک بار مصرف به عنوان راهکاری مناسب ارائه شد.
وی اضافه کرد: از این پس صاحبان کارت های بانکی با نصب برنامه از بانک مربوطه در تلفن همراه می توانند برای هربار عملیات بانکی یک رمز با فرصت یک دقیقه ای دریافت و اقدام به عملیات بانکی کنند.
اقبالی گفت: با این روش امکان پیشگیری از جرائم درگاه های جعلی، کلاهبرداری، سوء استفاده از حساب های بانکی، کلاهبرداری و سایر جرائم وجود دارد.
وی با اشاره به رشد و توسعه فناوری در جوامع امروزی، گفت: برخی افراد به دلیل ناآگاهی از برخی جرائم اینترنتی رمزکارت بانکی خود را دراختیار دیگران قرار می دهند که این موضوع باعث سوءاستفاده های متعدد می شود.
وی افزود: درچنین شرایطی که فراوانی جرائم برداشت غیرمجاز رو به افزایش است، هوشیاری مردم بیش ازپیش ضروری است.
رئیس پلیس فتا استان البرز افزود: مردم از سپردن کارت های بانکی به افراد غیر برای خرید و تراکنش درفضای مجازی خودداری کنند چرا که کارت عابر بانک و رمز یک حریم خصوصی محسوب می شود.
وی گفت: با توجه به اینکه کلاهبرداری اینترنتی با روشهای مختلفی مانند برداشت غیرمجاز حساب های بانکی افزایش یافته اجرای این طرح می تواند درکاهش جرائم موثر باشد.
اقبالی افزود: به همین منظور مقررشده از خرداد ماه سال جاری رمز دوم کارت های بانکی حذف و رمز یکبارمصرف جایگزین شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از سو استفاده های کارت های بانکی فیشینگ است که درصورت اجرای این طرح درصد قابل ملاحظه ای ازاین جرم کاهش می یابد.
اقبالی بیان داشت: درحال حاضر برای خریدهای اینترنتی و انتقال وجه رمز دوم ثابت وجوددارد که برای یک تراکنش باید آیتم های اصالت کارت نیز وارد شود که این مهم سبب سواستفاده احتمالی برای سارقان و کلاهبرداران می شود.
رئیس پلیس فتا البرز افزود: برای استفاده از رمز های یک بارمصرف بانک ها روی اپلیکیشن موبایل ویژه خود، حساب کاربری و مشخصات کاربر را فعال کرده و درزمان خرید اینترنتی یا انتقال وجه آنلاین رمز یک بار مصرف ارائه می شود که فقط برای یک بار استفاده اعتبار خواهد داشت.
وی گفت: بانک های با تدابیرانجام شده اپلیکیشن‌های خو درا با برای اجرای رمز یک بار مصرف با استفاده از الگوریتم پیچیده‌ای تولید می‌کنند که دسترسی به آن برای هکرها بسیار پیچیده یا حتی غیرممکن شود.

*** برداشت غیرمجاز عمده جرائم کلاهبرداری رایانه ای
معاون دادستان استان البرز نیز دراین زمینه گفت: یکی ازعمده جرایم رایانه ای برداشت غیرمجازاز حساب ها یا کلاهبرداری رایانه ای است که درصورت تحقق اجرای رمز یک بار مصرف دسترسی غیرمجازبه داده ها (رمز) وورود به حساب و برداشت ازآن غیرممکن می شود.
محمد آقایاری افزود: عمده این دسترسی ها ازطریق دستیابی به رمزدوم با « بک آپ» گرفتن ازاطلاعات درسایت های واقعی یا جعلی وخصوصا درگاه های بانکی است.
وی اضافه کرد: این مهم بهترین راهکار وجود رمزهای یکبار مصرف با هرباراستفاده قابلیت دستیابی رابرای مجرم یاهکر می بندد وشاید تنهاراه پیشگیرانه باشد.
آقایاری افزود: به لحاظ فنی پس از هربار استفاده ازفضای مجازی درحوزه بانکی با روال قبلی این اطلاعات درسرورهای میزبان (ازجمله کافی نت ها)حفظ می شد وچه بسا برای کاربر بعدی باهویت نامعلوم به راحتی نسبت به اقدام مجرمانه عمل می نمود.
وی یادآورشد که در روش جدید با هربار استفاده ‌و خروج ازدرگاه نیاز به رمزجدید جز اولویت درخواستی درگاه بانکی ارایه کننده خدمات می باشد.
وی گفت: برای استفاده از رمز دوم یک بار مصرف با توجه به پیش فرض موجود دربانک (شماره همراه) امکان دستیابی برای کاربربعدی میسرنیست.

*** الزام استفاده از رمز یک بار مصرف برای کاربران بانکی
مدیر روابط عمومی اداره امورشعب بانک ملی استان البرز نیز تاکید کرد که رمز یک بارمصرف برای دارندگان کارت‌های بانک ملی الزامی شد.
لیلا مقیمی افزود: با افزایش چشمگیر استفاده از اپلیکیشن های پرداخت الکترونیکی از جانب بانک ها و سایر فین تکها و همچنین افزایش خریدهای حضوری و غیرحضوری مبتنی بر کارت بانکی ، ضرورت حفظ و نگهداری اطلاعات کارت اعم از شماره کارت ، تاریخ انقضاء ، CVV2 و رمز کارت بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است .
وی اضافه کرد: با پیشرفت فناوری و تغییر بانکداری از سنتی به الکترونیکی با تمام مزایا و سهولتی که برای دارندگان کارت به ارمغان داشته لیکن آمار ارائه شده توسط پلیس فتا از جرائم و کلاهبرداری های اینترنتی موید آن است که این گونه پیشرفت ها با وجود سهولت و مزایا ، امنیت استفاده از کارت های بانکی را به مخاطره می اندازد .
مقیمی افزود: استفاده از رمزهای یک بار مصرف برای رمز اول و دوم کارت که تنها یک بار یا در مدت زمان محدودی دارای اعتبار می باشد می تواند در ایمن سازی استفاده از کارتها به ویژه در مراکز مشکوک یا مراکزی که مشتری به ناچار رمز خود را بایستی به فروشنده اعلام می نماید؛ بسیار موثراست.
وی یادآورشد: به عنوان مثال رمز تولید شده توسط اپلیکیشن 60 در بانک ملی ، تنها 60 ثانیه اعتبار داشته و بعد از گذشت این زمان فاقد اعتبار بوده و قابلیت استفاده نخواهد داشت.
این کارشناس بانک ملی خاطرنشان کرد که همچنین استفاده از رمزهای یکبار مصرف می تواند نقش موثری در کاهش جرائم مالی به خصوص و در برداشت های غیرمجاز ایفا کند.
مقیمی گفت: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی ، تمام بانکها موظف به ارائه رمز دوم یکبار مصرف علاوه بر رمز اول یکبار مصرف به مشتریان خود تا اول خرداد ماه سال جاری خواهند بود و تا قبل از این تاریخ، علاوه بر ایجاد زیرساخت های لازم ، فرهنگ استفاده از آن را در بین مشتریان و مراجعین خود اشاعه نمایند .
وی درخصوص مزایای رمز های یک بار مصرف بیان داشت : رمز یکبار مصرف نقطه مقابل رمزهای ثابت قرار دارد و فقط برای یکبار استفاده و یا استفاده در زمان محدود طراحی شده و روشی برای مقابله با سوء استفاده ها در بخش پرداختهای مبتنی بر کارت بوده و حتی با کپی برداری از کارت های مغناطیسی بانکی توسط کلاهبرداران ، در صورت استفاده از رمزهای یکبار مصرف، انجام تراکنش با کارتهای کپی تهیه شده ، امکان پذیر نخواهد بود.
وی به کاربران هشدارداد که دریافت هر گونه ابزار و یا اپلیکیشن های تولید رمزهای یکبار مصرف بایستی از طریق بانکها و پس از گذراندن مراحل احراز هویت و از طریق سایت رسمی همان بانک دریافت و فعالسازی شود.
گزارش از : مریم صوفی
2098/ 6155
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 جرایم رایانه ای حریم خصوصی فتا کسب و کار مدیر روابط عمومی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۵۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا بیمه سلامت حساب واحد بانکی ندارد

حسین رنجبران در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، در واکنش به برخی اخبار مبنی حساب‌های بدون مجوز این سازمان و تعیین تکلیف این حساب‌های بانکی گفت: سازمان بیمه سلامت ایران یا سازمان بیمه خدمات درمانی سابق، طبق مواد ۳۹ و ۷۶ قانون محاسبات عمومی کشور جزو مستثنیات نگهداری و افتتاح حساب نزد بانک مرکزی محسوب می‌شود. در همین راستا هیأت وزیران در سال ۱۳۷۴ مصوب نموده که سازمان بیمه خدمات درمانی از مصادیق شرکت‌های بیمه موضوع مواد ۳۹ و ۷۶ قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱۳۶۶ بوده و از افتتاح حساب بانکی نزد خزانه و واریز وجوه حاصله از درآمدهای خود به حساب یاد شده معاف است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران افزود: همچنین در دستورالعمل بند (ب) ماده ۱۷ قانون برنامه ششم، بند (الف) ماده ۲۰ قانون احکام دائمی نیز این موضوع تکرار و تصریح شده است، در این مواد قانونی تاکید شده مادامی که دستگاه اجرایی از مشمول مواد ۳۹ و ۷۶ قانون محاسبات عمومی مستثنی باشد، انتقال حساب الزامی نخواهد بود؛ لذا سازمان بیمه سلامت بر اساس مواد یاد شده جز مستثنیات است.

رنجبران ادامه داد: در تبصره ماده ۳ این دستورالعمل نیز آمده که مؤسسات اعتباری و شرکت‌های بیمه دولتی مادامی که از شمول مواد ۳۹ و ۷۶ قانون محاسبات عمومی مستثنی باشند، از رعایت مفاد این ماده معاف هستند.

وی تصریح کرد: تمام حساب‌های ورودی بیمه سلامت (درآمدی) با توجه به تأکیدات و شفاف سازی عملکرد در قالب حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی صورت می‌گیرد، بنابراین بدون شک غیر از این مسیر یک ریال جابه جایی انجام نمی‌شود.

رنجبران اظهار داشت: در خصوص مصرف منابع سازمان از بانک عامل استفاده می‌شود که تنها برای سهولت کار، سرعت و چابک سازی و به ویژه اطمینان در پرداخت به موقع و صحیح مطالبات مؤسسات درمانی و پرداخت به وقت به بیماران صعب العلاج انجام می‌شود. لذا اگر این سازمان در پرداخت مطالبات مؤسسات منظم و تقریباً به وقت عمل می‌کند؛ یکی از دلایل مهم آن، ایجاد زیرساخت‌های فناوری نوین با مشارکت فعال بانک عامل است. ما همواره به دنبال واریزی سریع مطالبات مؤسسات ارائه دهند خدمات درمانی هستیم تا بتوانیم به بیمه شدگان بیمه سلامت که بیش از نیمی از جمعیت کشور را در بر می‌گیرند، خدمات مناسب‌تری ارائه نمائیم.

کد خبر 6098861 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • چرا بیمه سلامت حساب واحد بانکی ندارد
  • سقف روزانه تراکنش های بانکی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • ثبت‌نام یک کارت جدید بانکی با امکان سرمایه‌گذاری هوشمند
  • پرسپولیس منتظر معرفی عضو هیئت مدیره جدید
  • کیش دستوری به پیامک بانکی
  • هشدار پلیس فتای سمنان درباره فروشنده های دوره گرد
  • سقف تراکنش‌های بانکی در یک روز چه قدر است؟
  • سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟
  • دریافت وام ۳۰۰ میلیونی با نصب همراه بانک رسالت ایفون
  • هشدار؛ مراقب این نرم افزار‌های جعلی باشید