Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای نظامی انتقالی در سودان، در حالی‌که با برخی بندهای پیش‌نویس سند ارائه‌شده از سوی «نیروهای تغییر و آزادی» مخالفت می‌کند، اعلام کرده است که دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام، یکی از گزینه‌هایش است. ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸ بین الملل آفریقا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از القدس العربی، شواری نظامی انتقالی در سودان، روز گذشته اعلام کرد که به طور کلی با پیشنهاد رهبران اپوزیسیون در مورد ساختار نظام دولت انتقالی موافقت می‌کند ولی می‌خواند قوانین اسلامی و آداب و رسوم محلی به عنوان منبع قانون‌گذاری باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معترضان، که تظاهرات‌های‌شان در خیابان‌های سودان منجر به برکناری «عمر البشیر» از ریاست‌جمهوری سه دهه‌ای شد، بر ایجاد تغییر در کشور اصرار دارند و از افسران ارتش، که قدرت را به دست گرفته‌اند، خواستار تحویل آن به غیرنظامیان هستند.

در پاسخ به پیش‌نویس سند قانون اساسی، که «نیروهای آزادی و تغییر»- ائتلافی متشکل از گروه‌های معترض و احزاب سیاسی- آن را پیشنهاد داده‌اند، شورای نظامی انتقالی خاطرنشان کرد که در این سند به قوانین اسلامی اشاره‌ای نشده است.

«شمس‌الدین کباشی» سخنگوی شورای نظامی انتقالی گفت: «نظر ما این است که قوانین اسلامی و آداب و رسوم در جمهوری سودان منبع قانون‌گذاری باشد.»

وی افزود، شورای نظامی معتقد است که اختیارات اعلام حالت فوق‌العاده در کشور بایستی «در اختیار حاکمیت باشد و نه شورای وزیران».

کباشی در ادامه عنوان داشت، بر خلاف پیشنهاد معارضان که خواسته‌اند دوره انتقالی چهار ساله باشد، ولی این دوره بایستی دو ساله باشد.

«نیروهای تغییر و آزادی»، روز پنجشنبه از ارائه پیش‌نویس و سند قانون اساسی به شورای نظامی انتقالی خبر دادند که دیدگاه این شورا را درباره دوره انتقالی تضمین می‌کند.

در این سند تأکید شده است که سودان باید از طریق «حکومت فدرال، منطقه‌ای و محلی» اداره شود و قانون اساسی سال 2005 نیز لغو شود.

منابع نزدیک به کمیته میانجیگری و نیروهای تغییر و آزادی گفتند، این کمیته تشکیل شورای امنیت و دفاع ملی با عضویت هفت نظامی و سه غیرنظامی یعنی نخست وزیر، وزیر دارایی و وزیر خارجه را پیشنهاد کرده است.

شورای نظامی انتقالی در سودان اعلام کرده است که برگزاری انتخابات زودهنگام طی 6 ماه را در صورت شکست روند دستیابی به توافقی با نیروهای سیاسی و معترضان درباره دوره انتقالی، به عنوان یکی از گزینه‌ها بررسی می‌کند.

معارضان سودانی با حضور ارکان حکومت قبلی در روند انتقالی

شورای نظامی انتقالی و جریان اپوزیسیون با تشکیل شورای مشترک متشکل از نظامیان و غیرنظامیان توافق کرده‌اند اما درباره ساختار آن اختلاف دارند. نظامیان می‌خواهند این شورا 10 کرسی داشته باشد که هفت مورد از آن برای ارتش و سه مورد برای غیرنظامیان باشد. معترضان می‌خواهند این شورا شامل 15 نفر باشد که هشت نفر از آن‌ها غیرنظامی باشند.

جریان اپوزیسیون می‌گوید که شورای حاکم باید رهبری غیرنظامی داشته باشد اما شورای نظامی به نظر نمی‌رسد قصد کناره‌گیری از قدرت را داشته باشد.

انتهای پیام/

R1016196/P/S8,88/CT10 واژه های کاربردی مرتبط کشور سودان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشور سودان کشور سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۵۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیکرز به دنبال تغییر سرمربی

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، پس از ناکامی تیم پرافتخار لس‌آنجلس لیکرز در فصل جاری لیگ NBA، مسئولان این باشگاه تصمیم گرفته‌اند به همکاری با سرمربی فعلی خود پایان داده و نیمکت سرمربیگری این تیم را دستخوش تغییر کنند.

باشگاه لیکرز که در فصل جاری نتوانست با سرمربیگری داروین هم نتایج خوبی را کسب کند، پس از بررسی گزینه‌های مختلف جیسون کید را به عنوان اصلی‌ترین گزینه مد نظرش برای جانشینی معرفی کرد.

کید هم‌اکنون به عنوان مربی تیم دالاس‌ ماوریکس در حال فعالیت است و باید دید آیا سران باشگاه لیکرز می‌توانند مقدمات حضور این مربی سرشناس را در تیمشان فراهم کنند یا خیر.

گفته می‌شود که جیسون کید و لبران جیمز،‌ فوق ستاره تیم لیکرز، ارتباط خوبی با هم دارند و شاید همین موضوع یکی از دلایلی باشد که کید پیشنهاد لیکرز را قبول کند.

دیگر خبرها

  • خراسان جنوبی آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است
  • فهرست کامل کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات منتشر شد
  • لیست نهایی کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر شد
  • آمادگی برای برگزاری دور دوم انتخابات/ مردم ۳ حوزه منتظر روز جمعه
  • سودان: امارات بیش از ۴۰۰ محموله سلاح و مهمات برای نیروهای واکنش سریع فرستاده است
  • سه گزینه برای جانشینی کاپیتان پرسپولیس در قائم‌شهر
  • لیکرز به دنبال تغییر سرمربی
  • سودان: چاد از طریق امارات به واکنش سریع کمک می‌کند
  • رای گیری الکترونیک چگونه انجام می‌شود؟
  • ۲۷۶ شعبه اخذ رأی در حوزه انتخابیه پارس آباد، اصلاندوز و بیله سوار