Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی را موجب صیانت از ارزش‌های تاریخی - فرهنگی و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان این محدوده‌ها دانست و گفت که انتظار می‌رود با اجرای این مصوبه شاهد تعرض‌های غیرقانونی به ابنیه تاریخی نباشیم.

سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصویب طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی، فرهنگی در جلسه روز سه‌شنبه مجلس، آن را اقدامی در جهت رفع خلأها و کمبودهای قانونی با هدف حذف قوانین مزاحم در این بخش عنوان کرد و گفت: تصویب این طرح اقدامی به منظور کمک به تسریع در احیا و مرمت این بافت‌ها و آثار و ابنیه تاریخی به عنوان یک ضرورت و نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این طرح دارای آثار مثبت و قابل توجهی در حفظ تاریخچه بناهای کشور به عنوان یک میراث و سرمایه فرهنگی است، اضافه کرد: بر اساس این طرح سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظرف مدت حداکثر دو سال نسبت به تکمیل، تعیین و ابلاغ محدوده بافت تاریخی- فرهنگی کلیه شهرها و روستاهای تاریخی با رویکرد صیانت از ارزش‌های تاریخی – فرهنگی و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان این محدوده‌ها اقدام کند و انتظار می رود با اجرایی شدن این اقدام برخی کم لطفی ها و بی توجهی ها و تعرض های غیرقانونی که بعضا به این ابنیه تاریخی صورت می‌گرفت، کنار رود.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: همچنین اجرای این طرح می تواند یکی از مشکلات اصلی در بافت های تاریخی و فرهنگی که عدم توان مالی مالکان برای مرمت و احیای بافت بود را مرتفع کند به نحوی که بر اساس این طرح، توانمندسازی مالکان و بهره برداران بناهای تاریخی و فرهنگی از جمله موارد مدنظر است.

ذوالقدر با بیان اینکه اجرای طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی، فرهنگی بر روی ارتقای کیفی ساکنین بافت‌های تاریخی تاثیر مستقیم دارد، تاکید کرد: انتظار می رود با افزایش کیفیت زندگی در این بافت ها نه تنها کاهش روند مهاجرت جمعیت را شاهد باشیم بلکه شاهد زمینه سازی برای افزایش فعالیت‌های اقتصادی در این بافت‌ها و رونق اشتغال و کارافرینی باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: احیای بناهای تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۶۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد

محمد آیینی از شکسته شدن رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده پس از انقلاب در سال ۱۴۰۲ خبر به همت دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش ایرنا، وی در نشست خبری گفت: بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده شامل بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های حاشیه‌ای در کشور وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر جمعیت در آن مستقرند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار داشت: این ۱۶۷ هزار هکتار شامل ۶ هزار محله یعنی چهار هزار و ۴۰۰ بافت فرسوده و تاریخی و یک هزار و ۱۷۰ سکونتگاه است و فقط ۳۰۰ هزار کوچه در آن وجود دارد.

دیگر خبرها

  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • کشف بناهای ماقبل‌تاریخی که «مسیری به جهان پس از مرگ» بودند (+عکس)
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود