Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود پیرمرادیان، مدیر دفتر نشر معارف، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نمایشگاه کتاب تهران گفت: امسال استقبال از نمایشگاه تقریباً همانند سال گذشته بود و با وجود افزایش قیمت‌ها، حجم خرید کاهش یافت و گرانی کتاب دلیل اصلی این کاهش خرید است، همچنین خرید‌های سازمانی هم کاهش چشمگیری داشت و تقریباً در غرفه ما نزدیک به صفر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مورد خرید‌های وزارت ارشاد در نمایشگاه کتاب افزود: معمولاً وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایام نمایشگاه خرید نمی‌کنند و اغلب مساجد، مؤسسات فرهنگی، شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها، بخش‌های فرهنگی سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و نیمه دولتی خرید می‌کنند که امسال خریدی در این بخش وجود نداشت.

پیرمرادیان در ادامه درباره برپایی نمایشگاه کتاب در راستای کمک به اقتصاد نشر گفت: ضرورت این رویداد فرهنگی قطعی است و شکی در برپایی آن نداریم، تنها مسئله این است که نمایشگاه کتاب، امکان فروش کتاب را داشته باشد یا خیر. قطعاً در کشور اگر امکان خرید نباشد استقبال کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا توقع مردم از نمایشگاه نیز به همین صورت است و نمی‌شود این انتظار را نادیده گرفت. همچنین فروش کتاب در نمایشگاه از طریق ناشر، به چرخه اقتصادی نشر کتاب که بخشی از این چرخه توزیع‌کنندگان و کتابفروشی‌ها هستند، ضربه می‌زند و در این مسئله نیز شکی نیست.

وی تصریح کرد: اینکه چه تدبیری می‌توان اندیشید، که هم توقع مردم برآورده شود و هم چرخه اقتصاد نشر که شامل ناشر، توزیع‌ کننده و کتابفروشی‌ها هستند، در نمایشگاه دیده شود، نیاز به راهکار مناسبی دارد و من راهکار را شبیه نمایشگاه‌های پاییزه و بهاری می‌دانم که برگزار می‌شود. یعنی ناشر اقدام به فروش کتاب نکند و نمایشگاه را به دو بخش تقسیم کنیم، یک بخش مربوط به ناشران که آثار خود را به نمایش می‌گذارند، اما کسانی که در عرصه توزیع و فروش کتاب نقش دارند، امکان فروش کتاب را داشته باشند و این امر برای بازدیدکنندگان و خریداران کتاب هم راحت‌تر خواهد بود.

این ناشر ادامه داد: اکنون کتاب‌های یک ناشر در غرفه خودش عرضه می‌شود، اما در شکل جدید، توزیع‌کنندگان و کتابفروش‌ها می‌توانند کتاب‌های موضوعی را به فروش برسانند و این سبب می‌شود که به ۵۰ ناشر باهم چالش نداشته باشند و کتاب خود را هدفمندتر و با سهولت بیشتری تهیه کنم.

پیرمرادیان در ادامه با اشاره به ارائه آثار بازاری چشمگیر در نمایشگاه امسال گفت: ما در عصر جدیدی قرار داریم، به طوری که از عصر اطلاعات به عصر مفهومی در حال گذاریم. در عصر مفهومی احساس، عاطفه، همدلی و آفرینش‌های هنری، ارتباطات انسانی و ... جلوه‌گر است و داستان و روایت ضریب نفوذ فوق‌العاده‌ای دارد؛ و باید به این سمت رو بیاوریم. اما رمان‌های بازاری و دم‌دستی که درون‌مایه و محتوای خاصی هم ندارد و بیشتر آن‌ها را درگیر احساسات جنسی و ظاهری می‌کند، تولید این دست رمان‌ها راحت‌تر است، اما آسیب جدی می‌زند. عمده این رمان‌ها ترجمه‌ بوده و حاصل تجربیات سخیف انسان است که بیشتر با درون‌مایه جنسی و شهوانی است و برخی ناشران و نویسنده‌ها برای سوءاستفاده از این موضوع، به این رمان‌ها روی می‌آورند و نکته ضعف‌های رمان خود را با پرداختن به ژانر‌های سخیف جبران کنند.

مدیر دفتر نشر معارف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امسال با توجه به اینکه سال رونق تولید است، این مسئله با گرانی کتاب و رکود در حوزه نشر چگونه می‌تواند محقق شود، بیان کرد: تحقق شعار رونق تولید در صنعت نشر، با توجه ناشران به نویسندگان داخلی و تولید آثار مناسب محقق می‌شود.

وی ادامه داد: عمده مشکل ایران در صنعت نشر، بحث کاغذ است و معتقدم همه تلاش‌های ناشران و دست‌اندرکاران نشر، اعم از توزیع‌کنندگان، کتابفروشی‌ها، صحافان، چاپخانه‌داران و ... به دلیل گرانی و بی‌سامانی قیمت کاغذ و رشد سرسام‌آور آن همه را از بین خواهد بود و شاید بتوان گفت اگر این شرایط ادامه یابد، نه تنها رونقی را در حوزه تولید نخواهیم داشت، بلکه دچار رکود هم خواهیم شد و این یک خسارت جبران‌ناپذیر است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب چرخه نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۶۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ وزیر کشور در بازدید از یکی از کارخانه‌های احیا شده در مشهد گفت: از ابتدای دولت در استان خراسان رضوی بیش از ۳۰۰ کارخانه راکد به چرخه تولید بازگشتند و این اقدام استاندار برای حمایت از تولید تا پایان دولت، توسط ایشان باید پیگیری و ادامه پیدا کند.

احمد وحیدی افزود: این بنگاه‌های اقتصادی در حوزه صنعت «صنوف تولیدی و واحد‌های تولیدی»، معدن، کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی بودند که به چرخه تولید برگشتند.

وی خطاب به نماینده عالی دولت در خراسان رضوی گفت: جای دارد استاندار خراسان رضوی با همین رویه و روش که منجر به احیای واحد‌های تولیدی شد، حمایت خود را از کارخانه‌ها تا پایان دولت ادامه دهد.

وزیر کشور افزود: در سال جهش تولید با مشارکت مردم، همه ما باید دست به دست هم دهیم تا کارنامه‌ای ماندگار از این عرصه به یادگار بگذاریم.

دیگر خبرها

  • بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله
  • تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • آغاز ثبت‌نام سازمان‌ها و نهادها برای یارانه خرید کتاب
  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی