Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-07@14:45:50 GMT

ضربه مجلس بر پیکر نیمه‌جان موسیقی

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۹۶۵۲۱

ضربه مجلس بر پیکر نیمه‌جان موسیقی

مجلس اخیرا قانون پرداخت ۱۰ درصد درآمد حاصل از بلیت فروشی اجرا‌های صحنه‌ای به حساب خزانه دولت را به تصویب رساند. قانونی که ضربه‌ای دیگر بر پیکر نیمه جان موسیقی محلی و اصیل کشور وارد می‌آورد.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، معمولاً بین مطالبات هنرمندان و توقعات دولتمردان تعادل و توازنی برقرار نیست و این موضوع، دایره اهالی موسیقی و پیشکسوتان این عرصه را هم در بر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هنرمندان موسیقی ـ که در اینجا موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی محلی و مقامی بیشتر منظور نظر است ـ همچنانکه سرخورده و دلخور از بدعهدی‌های دولت بودند، به ناگاه خبر تصویب قانون تعلق گرفتن ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها به خزانه دولت، آه از نهادشان برآورد.

البته این نگرانی شامل حوزه موسیقی پاپ نمی‌شود، بخصوص آن‌ها که بر اسب تغییر کارکرد موسیقی به جنبه «سرگرمی» صِرف، چهار نعل می‌تازند، چراکه آن‌ها درآمد‌های میلیاردی داشته و بدون کوچک‌ترین پشتوانه علمی و هنری تنها با یک مدیر و سرمایه‌گذار توانمند و بازاری، هر روز و هر ماه کنسرت موسیقی که نه، جُنگ شادی برگزار می‌کنند و غایت نهایی‌شان جز پول نیست.

موسیقی اصیل و مقامی در مملکت ما به حدی از جنبه مالی در مضیقه است که به ندرت می‌توان خانواده‌ای را یافت که به آینده تأمین شده مادی فرزندش از این طریق یقین داشته باشد.

موسیقی در سرزمین ما مشکلات فراوانی دارد و فرهنگ‌سازی هنوز راه دارزی در پیش دارد و هرگاه در خانواده‌ها به اندازه‌ای که به موفقیت فرزندی در المپیاد یکی از رشته‌های علوم پایه همچون ریاضی، فیزیک، و شیمی افتخار و مباهات می‌شود، به موفقیت در عرصه‌های رقابتی موسیقی افتخار شود آنگاه می‌توان بر آینده شغلی و حرفه‌ای موسیقی آسوده خاطر بود. در صورتیکه حوزه موسیقی مسائل و مشکلات فراوانی دارد و در این وانفسا شنیدن خبر سهیم شدن دولت امید در درآمد موسیقی پیرمردی از سیستان و بلوچستان که به همراه نوازندگانش کنسرتی روی صحنه می‌برد و یک میلیون تومان کسب می‌کند، و اینکه باید بالاجبار از این اندک درآمد سهمی به جیب دولت سرازیر کند، بسیار تاسف‌برانگیز و ناامید کننده است.

البته منظور از سهم ۱۰ درصدی از اجرا‌های صحنه‌ای تنها به موسیقی محدود نمی‌شود و تمام اجرا‌های صحنه‌ای از جمله نمایش را شامل می‌شود و تا آنجا که می‌دانیم تئاتر کشورمان هم در سخت‌ترین دوران و شرایط خود به سر می‌برد. نمایندگان مجلس در چهارم اسفندماه ۹۷ بند الحاقی ۵ تبصره ۹ ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور را تصویب کردند که بر اساس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ۱۰ درصد بهای بلیت اجرا‌های صحنه‌ای در تهران و کلانشهر‌ها را أخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

جالب اینجاست که تا همین حالا هم دولت مالیات ۹ درصدی خود را از تهیه‌کنندگان کنسرت‌ها دریافت می‌کند. در پی تصویب این قانون انجمن صنفی هنرمندان موسیقی بیانیه‌ای با عنوان «نوروز تلخ برای موسیقی ایران» صادر کرد.

نمونه‌های کوتاهی دولت در بخش فرهنگ و هنر فراوان است. برای مثال بسیاری از شهر‌ها و استان‌های ما حتی یک سالن کوچکِ تخصصی اجرای کنسرت ندارند؛ و هنرمندان هم سالن‌هایی که بعضا ارشاد و شهرداری و بانک‌های دولتی ساخته‌اند هیچ‌کدام را سالن تخصصی اجرای موسیقی نمی‌دانند و بیشتر برای برگزاری برنامه‌ها و مراسم خود و نیز درآمدزایی، سالن‌ها را ساخته‌اند و برخی سالن‌ها هم که از قبل انقلاب وجود داشته‌اند.

متاسفانه این طرح که از وزارت ارشاد و از سوی مشاور پارلمانی وزیر نشأت گرفت با وجود مخالفت معاون هنری و رئیس دفتر موسیقی، به سرعت توسط مجلس به تصویب رسید. قطعا قاطبه اهالی موسیقی محلی و اصیل کشور از این قانون ناراضی و از وزارت ارشاد ناراضی‌تر خواهند بود. ضمن اینکه شفافیتی در مورد نحوه و محل بهره‌برداری از این سهم و دولت وجود ندارد و خود می‌تواند مشکلات و مفاسد بسیاری به همراه آورد.

علی‌اصغر کاراندیش، معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد این قانون که ابتدا از جانب وی مطرح شد، گفت: «با تزریق درآمد حاصل از دریافت سهمی از فروش بلیت کنسرت‌ها در کلان شهر‌ها وضعیت فرهنگ و هنر با این افزایش اعتبار بهبود می‌یابد.».

اما به نظر نمی‌رسد مشکلات فرهنگی هنری کشور با این مبالغ حل شود، بجز اینکه از یک سو سهمی از حداقل درآمد هنرمندان آسیب‌پذیر موسیقی محلی و اصیل از آن‌ها ستانده می‌شود و از سوی دیگر باعث گران‌تر شدن بلیت کنسرت‌ها خواهد شد و حضور در کنسرت‌ها را برای قشر عظیمی از جامعه دست‌نیافتنی‌تر خواهد کرد.

فراموش نشود که این روز‌ها مردم دوران دشوار اقتصادی را تجربه می‌کنند و هنرمندان هم که جدای از این مردم نیستند و بلکه از بسیاری از اقشار جامعه ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر؛ و سخن آخر اینکه هرچه هنرمندان موسیقی فاخر و ارزشی سعی در مردمی کردن و تسهیل کردن شرایط کنسرت‌ها برای حضور اقشار بیشتری از جامعه می‌کنند، تصویب اینچنین قوانینی شرایط را بسیار دشوارتر می‌کند و شاید راهی به‌جز گران‌تر کردن بهای بلیت کنسرت را برای هنرمندان این حوزه باقی نگذارد. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی موسیقی اصیل ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۶۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وداع مردم خراسان شمالی با پیکر مرحوم عیسی بخشی

پیکر استاد عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی، خواننده و نوازنده‌ دوتار و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان، در شهر بجنورد تشییع شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   بجنورد  ، پیکر مرحوم استاد عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی، خواننده و نوازنده‌ دوتار و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان، در شهر بجنورد تشییع شد.

در این مراسم که در محل سالن گلشن مرکز استان و با حضور هنرمندانی از خراسان شمالی و سایر استان‌ها برگزار شد، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد کشور به خانواده و جامعه هنری استان نیز قرائت شد.

پیکر هنرمند موسیقی مقامی، خواننده و نوازنده‌ دوتار خراسان شمالی، عیسی قلی‌پور در قطعه هنرمندان و نام‌آوران مرکز استان به خاک سپرده شد.

 

.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هنری که لاکچری شده!
  • کنسرت موسیقی آذربایجانی آلنام برگزار می‌شود
  • «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد
  • واکنش جالب معلم عربی محمد بحرانی به خاطره ای که تعریف کرد | ویدئو
  • قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • گل‌گهر 0 - 0 شمس‌آذر: همه چیز صفر!
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی
  • پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • وداع مردم خراسان شمالی با پیکر مرحوم عیسی بخشی