Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@04:32:50 GMT

لیرترکیه باز هم ریخت

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۹۷۴۳۶

لیرترکیه باز هم ریخت

ساعت 24-تصمیم ترکیه به برگزاری انتخابات مجدد در استانبول به ریزش لیر شدت بخشید.

با قبول درخواست حزب حاکم ترکیه برای برگزاری مجدد انتخابات شهرداری در استانبول، لیر در معاملات امروز بازارهای ارزی شاهد یک ریزش دیگر بود، به گونه‌ای که هر دلار به ازای ۶.۱۹۴۴ لیر مبادله شد و بالاترین سطح خود در برابر همتای ترکش در طول ۷ ماه اخیر را به ثبت رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار است انتخابات بین بن علی ییلدیریم، نخست وزیر و رئیس سابق مجلس ترکیه و اکرم امام اوغلو، کاندیدای اپوزوسیون در روز بیست و سوم ژوئن تکرار شود. لیر ترکیه که به دلیل کاهش محسوس ذخایر ارزی بانک مرکزی و بحران بدهی این کشور در جایگاه ضعیفی قرار دارد، نسبت به تحولات سیاسی دچار واکنش آنی شده است.

آگات دماریس، مدیر بخش پیش‌بینی شاخص‌های اقتصادی جهانی در واحد اطلاعات اکونومیست گفت: سرمایه‌گذاران خارجی بار دیگر نگران بی‌ثباتی‌های سیاسی رو به افزایش ترکیه شده‌اند و سرمایه خود را به مقاصد امن‌تر منتقل کرده‌اند.

تصمیم هیأت انتخابات ترکیه و ریزش‌های اخیر لیر باعث شده است بسیاری از مردم این کشور متقاضی خرید ارزهای امن خارجی شوند. دماریس افزود: لیر از دخالت‌های دولت دچار آسیب‌های زیادی شده است.

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تقصیر شرایط فعلی را به گردن بازیگران خارجی انداخته است. تیموتی اش،استراتژیست بازارهای نوظهور در مؤسسه " بلو بی است منیجمنت" گفته است: فکر نمی‌کردم اردوغان بخواهد در زمانی اقتصاد ترکیه این چنین شکننده شده، ریسک تغییر قیمت ارز را قبول کند اما او ثابت کرد که اشتباه میکرده‌ام.

نگرانی‌ها از اوضاع سیاسی ترکیه روی رتبه اعتباری این کشور نیز اثر منفی گذاشته است، به گونه‌ای که مؤسسه رتبه‌بندی "فیچ" در گزارش جدید خود، چشم‌انداز ترکیه را منفی و رتبه اعتباری این کشور را “BB” ارزیابی کرد که رتبه پایینی است.

بحران ارزی ترکیه هم‌چنین تورم را تهدید کرده است که اخیراً اندکی از سطح ۲۰ درصدی فاصله گرفته است. بانک مرکزی ترکیه و شرکت‌های بزرگ این کشور نیز که باید ده‌ها میلیارد دلار بدهی خود به طرف‌های خارجی را پرداخت کنند اصلاً از این خبر خوشحال نیستند. اقتصاد نیز وارد رکود شده است و رشد اقتصادی منفی می‌تواند با کاهش ارزش لیر بیش از پیش ماندگار شود.

در معاملات امروز، هر یورو به ازای هر یورو به ازای ۶.۹۰۴ لیر و هر پوند به ازای ۶.۹۰۴ لیر مبادله شد.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۷۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ترکیه امروز یکشنبه در بیانیه‌ ای اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور در شمال عراق و سوریه ۴ نفر از عناصر گروهک تروریستی پ ک ک / ی پ گ را از پای درآورده اند.

وزارت دفاع ترکیه همچنین بر ادامه مبارزه قاطع با گروهک‌ های تروریستی تا نابودی آخرین عنصر تروریستی تاکید کرد.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه آمده است: ۴ تروریست پ ک ک / ی پ گ از جمله ۳ نفر در منطقه عملیاتی پنجه قفل و یک نفر در منطقه عملیاتی سپر فرات از پای درآمدند.

ارتش ترکیه ۹ اکتبر ۲۰۱۹ با مشارکت نیروهای مسلح تحت حمایت خود در شمال سوریه، عملیاتی را با عنوان چشمه صلح در شرق رودخانه فرات آغاز کرد و طی آن توانست کنترل ۲ شهر تل ابیض و رأس العین را به دست بگیرد.

این در حالیست که ترکیه در سال‌ های اخیر به بهانه مبارزه با تروریست های پ ک ک، بر خلاف منشور ملل متحد در لزوم عدم نقض تمامیت ارضی یک کشور مستقل، بدون کسب مجوز از دمشق و بغداد بارها به خاک عراق و سوریه تجاوز کرده است؛ اقدامی که اعتراض این دو کشور را نیز به همراه داشته است.

کد خبر 6097649

دیگر خبرها

  • گزارش روزانه بورس ۱۷ اردیبهشت؛ شاخص کل ۲۰ هزار واحد ریخت
  • ۳۰ درصد پلیس‌های ترکیه در فکر خودکشی
  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • خجالت بکشید!
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • ضعف‌های زیرساختی و هزینه شدن یارانه برای کالاهای غیراساسی
  • دلیل اختلال در پروازهای خرم آباد ؛ یک عروسی شهر را بهم ریخت !
  • احتمال انتقال ویکتور اوسیمن به چلسی در ازای پول نقد و روملو لوکاکو
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟