Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@08:31:28 GMT

از سلیقه گردی تا جستجوی راز کاخ‌های ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۹۹۳۴۷

از سلیقه گردی تا جستجوی راز کاخ‌های ایرانی

ساختن بناهایی که شکوه و قدرت حکومت‌ها را به سایران گوشزد کنند از اصول اساسی آن‌ها بود. در میان لیست بلند و بالای کاخ‌ و عمارت‌های چشمگیر، نام تخت جمشید به‌عنوان یکی از نخستین کاخ‌های شگفت‌انگیز جهان در اوایل این فهرست قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام سفرزون، مجموعه‌ی تخت جمشید در ۵۱۸ سال پیش از میلاد بنا نهاده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد و توسعه‌ی آن در زمانه‌ی خود چنان چشمگیر بود که از بنا مانند افسانه یاد می‌شد. آنچه که امروز از آن سازه‌ی عظیم بشری به‌جا مانده شبحی است از آن رؤیا!

تخت جمشید از آثار رومی و یونانی تأثیر فراوانی گرفته بود. اما این تأثیر چنان در این بنا خوش نشسته بود که الگویی شد برای ساختن کاخ و عمارت‌های تاریخی دیگر. در بسیاری از این بناها که بنگریم ردی از روح تخت جمشید را می‌بینیم. این تأثیر گذاری در معماری، تزئینات و ملحقات آن‌ها دیده می‌شود. سازندگان، ساکنان و متولیان این کاخ‌ها می‌خواستند در این شکوه سهیم شوند.

کاخ نیاوران و فرش مشاهیر

در کاخ نیاوران آثار بسیاری برای آشنایی بیشتر با تاریخ ایران به نمایش درآمده. یکی از این آثار فرش مشاهیر است که یکی از زیباترین فرش‌های جهان محسوب می‌شود. در این اثر ماندگار ۱۰۹ تن از پادشاهان ایران، ۵۶ تن از مشاهیر جهان و ۱۶ تصویر از حجاری‌های مربوط به دوره‌ی ساسانی و هخامنشی طراحی شده است.

در حاشیه این فرش برخی از حجاری‌های هخامنشی و ساسانی را شاهد هستیم که عناوین اصلی آن عبارتند از:

- حمله‌ی شیر به گاو: تخت جمشید (دوره‌ی هخامنشی) یکی از معروف‌ترین نقش‌های تخت جمشید است.

- مهار شیر توسط قهرمان پارسی: دوره‌ی ساسانی (کاخ تچر، تخت جمشید) این نقش کاملاً نقشی نمادین است.

- موجود بالدار: هخامنشی (پاسارگاد) در این‌جا موجودی چهار بال مشاهده می‌شود که در نقش اصلی و در پاسارگاد، تاجی بر سر دارد که مصری است؛ ولی در فرش تاج طراحی نشده است.

- نبرد پهلوان با گریفین: هخامنشی (تخت جمشید، کاخ صد ستون) پادشاهی را نشان می‌دهد که در حال نبرد با حیوان ترکیبی از شیر و عقاب است.

کاخ سعدآباد و خاطراتی از هخامنشیان

در بخشی از کاخ سعدآباد نیز می‌توانید نمایشگاهی که به لباس هخامنشیان پرداخته است را تماشا کنید و در آداب پوشش مردم روزگار تخت جمشید جستجو کنید. همچنین در بخش دیگری از کاخ که کارگاه مرمت سفال نام دارد می‌توانید بخشی از نقش برجسته پلکان شرقی آپادانای تخت جمشید با نقش برجسته کماندار پارسی به همراه صاحب منصب مادی را ببینید.

سلیقه گردی، یک کشف ماجراجویانه

در فرهنگ لغت گردشگری مفهومی تحت عنوان “experience” مطرح است. این مفهوم به نوعی از سبک‌های سفری اشاره دارد که افراد طبق سلیقه شخصی نقاط مورد علاقه‌ی خود را پیدا می‌کنند و با گردش و جستجو در آن‌ها تجربه‌های جدیدی به‌دست می‌آورند. ما در سفرزون این مفهوم را بومی کردیم و از واژه‌ی «سلیقه گردی» استفاده کردیم. این شیوه‌ی سفر به شما امکان کسب تجربه‌های تازه را می‌دهد. سلیقه گردی به‌نوعی زمانی است برای به چالش کشیدن علایق و سپری کردن لحظاتتان در نقاطی که دوستشان دارید.

انتهای رپرتاژ خبری

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تخت جمشيد سفرزون كاخ سعدآباد كاخ نياوران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۹۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوی هفت گردی به مناسبت هفته فرهنگی در منطقه ۷ شهرداری اصفهان

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری  اردوی هفت گردی گفت: اصفهان  به‌واسطه داشتن معماری زیبای اسلامی، پل‌های سرپوشیده، مساجد و مناره‌های منحصر به فرد شایسته بهترین‌ها است و مردم خونگرم دیار نصف جهان لایق بزرگترین خدمات فرهنگی هستند.

مهدی سلطان آقایی  افزود: سالروز تولد شیخ بهایی بزرگ معمار اصفهان ، بهانه‌ای برای اهمیت بیشتر به اصفهان به عنوان سرچشمه هنر و فرهنگ کشور و فرصتی برای نشان دادن توانمندی شهرداری اصفهان جهت ارتقای رقابت کیفی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی در سطح جامعه است.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان گفت: برنامه‌هایی همچون «جشنواره غذا‌های سنتی اصفهان» در فرهنگسرای شاهنامه و جشن بزرگ «به نام نصف جهان» با اجرای برنامه‌های شاد و جذاب در مجموعه گردشگری باغ فدک از جمله این برنامه‌ها است.

او با بیان اینکه برگزاری سلسله برنامه‌های «هنرواره نقاشی» با موضوع «اصفهان شهر زندگی» ویژه مدارس منطقه از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در هفته فرهنگی اصفهان است، اظهار کرد: برگزاری اردوی «هفت گردی» نیز بهانه‌ای برای آشنایی شهروندان با جاذبه‌های گردشگری منطقه ۷ اصفهان است.

سوم تا نهم اردیبهشت به نام «هفته فرهنگی اصفهان» نام‌گذاری شده است




باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • دستگیری قاتل در لباس زباله‌گردی در لرستان
  • دستگیری قاتل در لباس زباله‌گردی
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • اردوی هفت گردی به مناسبت هفته فرهنگی در منطقه ۷ شهرداری اصفهان
  • دو نفر در رودخانه نازلوچای ارومیه غرق شدند/ آغاز جستجوی غرق‌شدگان توسط تیم غواصی
  • همایش بزرگ کوهپیمایی و طبیعت گردی در طبیعت زیبای یکانات یامچی
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • گنج داریوش سوم هخامنشی؛ گنجینه‌ای عظیم که هنوز پیدا نشده است
  • گنج داریوش سوم هخامنشی؛ گنجینه ای عظیم که هنوز پیدا نشده است
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی