Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@23:51:18 GMT

قیمت نفت در بازارهای جهانی 2.5درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۹۹۸۳۳

قیمت نفت در بازارهای جهانی 2.5درصد کاهش یافت

تهران-ایرنا- قیمت نفت به دنبال کاهش پیش بینی ها در مورد رشد اقتصادی جهان و کاهش تقاضا، امروز هم افت پیدا کرد و به کاهش حدود 2.5 درصدی رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، قیمت نفت برنت امروز 1.77 دلار نسبت به دیروز ارزان شد و به 69 دلار و 47 سنت رسید. نفت سبک آمریکا نیز 1.51 دلار ارزان تر از دیروز معامله شد و 60 دلار و 74 سنت قیمت خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سبد نفتی اوپک هرچند با افت قیمت همراه شد، اما در مقایسه با سایر نفت ها، کاهش کمتری داشت و 38 سنت پایین آمد. سبد نفتی اوپک، 70 دلار و 23 سنت داد و ستد شد.
رقبای سنتی نفت ایران با وجود آنکه همواره در بازارهای جهانی از افزایش میزان تولید و جبران کمبود نفت ایران سخن می گویند، اما نگرانی بازارهای جهانی نسبت به کمبود عرضه، باعث شده تا قیمت سبد نفتی اوپک همچنان بالای 70 دلار باقی بماند.
اقتصام**4018** 1559

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد نفت اوپك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۹۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی تاثیر حملات حماس، اسرائیل و اتفاقات اخیر منطقه بر بازار‌های مالی

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا،تداوم درگیری میان حماس و اسرائیل، همچنان سایه‌ای از ناامنی بر بازارهای مالی افکنده است. آشفتگی‌های اخیر در غزه، به‌ویژه پس از بحران روسیه و اوکراین، نگرانی‌هایی را در میان سرمایه‌گذاران به‌وجود آورده است. این رویدادها، علاوه‌بر ایجاد درد و رنج انسانی، تاثیرات نامطلوبی بر بازارهای جهانی داشته‌اند. تنش‌های ژئوپلیتیکی، با نقش مهم خود در افزایش نگرانی‌ها و ناراحتی‌های سرمایه‌گذاران، وابستگی‌های متقابل جهانی را به یاد آورده است. این شرایط، پیچیدگی و حساسیت بیشتر تاثیر حملات حماس و اسرائیل بر بازار های مالی را نشان می‌دهد.

منبع : گوگل فارکس

تاثیر حملات حماس بر بازار نفت جهانی

در پی حمله گسترده حماس به اسرائیل در انتهای هفته گذشته و همچنین تاثیر حملات حماس و اسرائیل بر بازار های مالی، قیمت شاخص جهانی نفت خام برنت در معاملات اولیه آسیا در روز دوشنبه تا ۴.۱ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح ۸۸.۱۵ دلار در هر بشکه رسید.

پیش از این، در پایان معاملات روز جمعه ۶ اکتبر، قیمت نفت خام برنت به میزان ۸۴.۵۸ دلار بود. قیمت نفت خام برنت، در حال حاضر پایین‌تر از بالاترین سطح خود در یک سال گذشته است که در 28 سپتامبر با 97.69 دلار در هر بشکه به ثبت رسیده بود. ازاین‌رو، می‌توان نتیجه گرفت که حملات جدید شبه‌نظامیان حماس علیه اسرائیل، همچنان به‌عنوان تهدیدی فوری و جدی بر روند عرضه جهانی نفت شناخته نمی‌شوند.

به نظر می‌رسد که نگرانی‌ها پس از زمانی جدی شود که اسرائیل به این نتیجه برسد که ایران در عملیات حماس مشارکتی فعال داشته است و به این ترتیب، دست به اقدامات متقابل بزند.

واکنش‌های فوری بازار به تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه

تاثیر حملات حماس و اسرائیل بر بازار های مالی، واکنش‌های فوری را نیز با خود به‌همراه داشته است که در این بخش، به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

قیمت نفت

خاورمیانه، به‌عنوان یکی از منابع اصلی عرضه جهانی نفت، همواره تحت تاثیر تنش‌های سیاسی و نظامی قرار دارد. هرگونه بی‌ثباتی در این منطقه، می‌تواند به افزایش قیمت‌ نفت بینجامد، که این امر، بر بازارهای جهانی تاثیر می‌گذارد. تاریخ، نشان داده است که بحران‌های خاورمیانه اغلب منجر به جهش‌هایی در قیمت نفت شده‌اند.

دارایی‌های امن

در زمان‌های تنش‌های ژئوپلیتیکی، سرمایه‌گذاران به دنبال پناهگاه‌های امن می‌گردند. دارایی‌هایی مانند طلا، ین ژاپن و اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا، به‌عنوان گزینه‌های پرطرفدار در این زمان‌ها شناخته می‌شوند. افزایش اخیر قیمت طلا پس از حمله حماس به رژیم اشغال‌گر اسرائیل و تنش‌های شدید در غزه، به روندهای مشاهده‌شده در درگیری‌های گذشته خاورمیانه مطابقت دارد.

بازارهای سهام

بازارهای سهام در کشورهایی که روابط نزدیکی با کشورهای خاورمیانه دارند یا به شدت وابسته به واردات نفت هستند، ممکن است دچار نوسانات شوند. تنش‌های سیاسی در این منطقه، می‌تواند به‌طور مستقیم بر روند بازارهای سهام تاثیرگذار باشد.

مقایسه با واکنش‌های گذشته

تاثیر حملات حماس و اسرائیل بر بازار های مالی، از گذشته تا به امروز در جای‌جای تاریخ به‌چشم می‌خورد. از این رو، اگر بخواهیم اتفاقات حال را با گذشته مقایسه کنیم، نتایج به‌شرح زیر خواهند بود:

انتفاضه دوم (۲۰۰۰-۲۰۰۵)

در طول این دوره، قیام فلسطینیان علیه اسرائیل، باعث نوسانات قابل‌توجه در بازارهای جهانی شد. عدم اطمینان درباره آینده خاورمیانه، به تقلب و نوسان در قیمت‌های نفت انجامید.

جنگ ۳۳ روزه (۲۰۰۶)

درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان که با نام‌های مختلفی مانند "جنگ دوم لبنان" و "جنگ ۳۳ روزه" شناخته می‌شود نیز، بخشی از این تاریخ است. این جنگ، به خاطر ترس از گسترش درگیری‌ها در منطقه با افزایش قیمت نفت همراه بود.

جنگ غزه (۲۰۰۸-۲۰۰۹)

نبرد پیشین اسرائیل و حماس که با نام‌های "عملیات سرب گداخته" و "کشتار غزه" شناخته می‌شود نیز در این مقایسه دیده می‌شود. این جنگ، باعث ضعیف‌شدن امکان سرمایه‌گذاری نهادهای خارجی و تضعیف اقتصاد جهانی شد.

تاریخ، نشان می‌دهد که تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه نه‌تنها بر امنیت و ثبات منطقه، بلکه بر بازارهای جهانی نیز تاثیرگذار هستند و واکنش‌های بین‌المللی به این تنش‌ها، می‌تواند جهانی شدن نوسانات بازار را تسریع کند.

درگیری‌های فعلی حماس و رژیم اشغال‌گر اسرائیل تشدید داشته است

خاورمیانه که نزدیک به یک‌سوم عرضه جهانی نفت را به خود اختصاص داده است، با بروز درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس، شاهد افزایش قابل‌توجه قیمت‌های نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا بوده است.

تاثیر بر اقتصاد جهانی

اگر درگیری‌ها مهار شود، تاثیر آن بر اقتصاد جهانی به افزایش قیمت نفت محدود خواهد ماند. اما، اگر این درگیری به سایر کشورهای تولیدکننده نفت در منطقه، به‌ویژه ایران گسترش یابد، اقتصاد جهانی با عواقبی شدید روبه‌رو خواهد شد.

تاثیرات محتمل

درگیری‌های فعلی، می‌تواند به چندین نتیجه با پیامدهای مختلف برای بازارهای مالی منجر شود. نتیجه تاثیر حملات حماس و اسرائیل بر بازار های مالی عبارت‌اند از:

1. تلافی بیش از حد تهاجمی اسرائیل

افزایش شمار تلفات غیرنظامیان در غزه و خشمگین‌کردن جهان عرب، موجب خروج روند صلح عربستان سعودی و اسرائیل از مسیر خود می‌شود. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز ممکن است تولید نفت را محدود کنند.

2. گسترش درگیری به لبنان

درگیری، می‌تواند با سرایت از طریق حزب‌الله به لبنان، آن را به جنگی دوجانبه علیه اسرائیل تبدیل کند.

3. اقدام نظامی علیه ایران

در بدترین حالت، اسرائیل ممکن است اقدام نظامی مستقیمی علیه ایران انجام دهد که می‌تواند منجر به افزایش قیمت نفت به بالای ۱۲۵ دلار در هر بشکه شود.

تشدید درگیری‌های حال، نه‌تنها تاثیرات مستقیمی بر منطقه دارد؛ بلکه، تاثیرات وسیعی بر بازارهای جهانی نیز خواهد داشت که ممکن است به تغییرات جدید در قیمت نفت و سایر دارایی‌های مالی منجر شود.

تاثیر تشدید درگیری‌های حماس و رژیم اشغال‌گر و صهیونیستی اسرائیل بر بازارهای مالی

تاثیر حملات حماس و اسرائیل بر بازار های مالی، با تشدید درگیری‌ها تغییر می‌کند! تغییرات، در قالب موارد این بخش ارائه می‌شوند:

بازارهای سهام

پس از آشفتگی‌ها و تنش‌های بین حماس و اسرائیل، نوسانات قابل‌توجهی در بازارهای سهام جهانی مشاهده شده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران، به دنبال جستجوی امنیت بیشتر بودند و این امر، سبب شد تا بازارهای سهام تحت فشار قرار گیرند. این نوسانات، نشان‌دهنده نگرانی‌های سرمایه‌گذاران درباره پتانسیل خطر و عدم پیش‌بینی‌پذیری در بازارهای مالی است.

دارایی‌های امن

بروز این درگیری، به افزایش قیمت طلا منجر شده است؛ به‌طوری‌که، هم طلای نقدی و هم معاملات آتی طلای آمریکا شاهد افزایش بودند. همچنین، بهای دلار و ین ژاپن نیز روندی افزایشی را در پیش گرفتند.

نگرانی‌های ژئوپلیتیکی

دخالت سایر کشورها در جنگ اسرائیل و حماس، به‌ویژه ایران، ممکن است وضعیت وخیم را تشدید کند. احتمال اقدامات تلافی‌جویانه از سوی جمهوری اسلامی، می‌تواند به مخاطره و تهدید برای عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز بینجامد؛ که این تنگه، به‌عنوان یکی از مسیرهای حیاتی برای تامین نفت جهانی شناخته می‌شود.

فصل سود

فصل سود آتی که از ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ شروع می‌شود، برای سنجش مسیر آینده اقتصاد جهانی به‌دقت از سوی بازارها رصد خواهد شد. در فصل سود، اغلب شرکت‌های سهامی عام، سود سه‌ماهه خود را اعلام می‌کنند.

تاثیر تنش‌ها

تاثیر تنش‌ها بین اسرائیل و حماس، همانند بسیاری از رویدادهای ژئوپلیتیکی قبلی، نشانگر اتصال و تاثیرپذیری بازارهای مالی جهانی است. اگرچه واکنش‌های ناشی از این تنش‌ها می‌تواند در ابتدا شدید باشد؛ اما، تاریخ نشان داده است که بازارها در میان‌مدت و بلندمدت می‌توانند به ثبات و استحکام برسند.

در نهایت، تاثیر حملات حماس و اسرائیل بر بازار های مالی چگونه پیش می‌رود؟

درنهایت، با توجه به حملات حماس و اسرائیل، بازارهای مالی جهانی تحت تاثیر قرار گرفتند و تغییراتی را تجربه کرده‌اند. این درگیری‌ها، باعث افزایش قیمت‌های نفت و طلا شد، در حالی که بازارهای سهام تحت فشار قرار گرفت و معاملات آتی آن‌ها کاهش یافته است.

همچنین، نگرانی‌های ژئوپلیتیکی نیز در بازارهای مالی ایجاد‌ شده است و می‌تواند به‌طور مستقیم بر تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران و نرخ‌های ارز تاثیرگذار باشد. درنهایت، پیامدهای این درگیری‌ها بر بازارهای مالی جهانی بستگی به تعاملات سیاسی و نظامی بین طرفین دارد و واکنش‌های مختلفی در طول زمان ممکن است مشاهده شود. اما، با توجه به تجربه‌های گذشته، بازارها توانایی بهبود و بازیابی را نیز دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی تاثیر حملات حماس، اسرائیل و اتفاقات اخیر منطقه بر بازار‌های مالی
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • طلای جهانی پس رفت
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ |برنت ۸۲ دلار و ۹۶ سنت شد
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴/ کاهش نرخ انس طلا
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ |برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد