آیتالله علمالهدی: دینزدایی از مسائل سیاسی و اجتماعی سبب انحراف میشود
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۰۱۰۷۵
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی گفت: دینزدایی از مسائل سیاسی و اجتماعی سبب انحراف میشود. ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، آیتالله سیداحمد علم الهدی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن در محل مهدیه مشهد اظهار داشت: ماه رمضان یک فرصت بزرگ در عرصه زندگی ماست که باید آن را مغتنم بشماریم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: بعد از جریان جنگ احد تعدادی خدمت پیامبر(ص) آمده و فرمان از سوی خداوند متعال رسید که پیشنهاد کفار و منافقین نباید عملی شود و فرمانی که خداوند متعال به متابعت از وحی میدهد باید در دستور کار قرار گیرد. به پیامبر دستور به پیروی از وحی داده شده است و البته این مسئله برای پیامبر، تحصیل حاصل است زیرا ایشان فرستاده خداوند متعال هستند.
علمالهدی خاطرنشان کرد: این مسئله در حقیقت به منزله این است که از پیشنهاد کفار پیروی نشود و پیرو وحی پروردگار باش؛ نکتهای که وجود دارد این است که باید دو مطلب مورد توجه باشد؛ مطلب نخست اینکه ذات مقدس پروردگار با تمام خصوصیاتی که پیامبر(ص) دارد و بندهای در مقام بندگی به پیامبر نمیرسد و ایشان نفر نخست عبودیت در عالم خلقت هستند اما ذات مقدس پروردگار زمانی که میخواهد به پیامبر(ص) دستوری بدهد با منطق توجیهی برخورد میکند و نه با اعمال قدرت.
امام جمعه مشهدمقدس با تصریح بر اینکه ضامن اجرای پیروی از وحی، حکمت خداوند متعال است اظهار داشت: عوامل و عناصر ناپاکی که در قدرتطلبی خود جوانان را فریب میدهند با همین ابزار بیتوجیهی است؛ در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، مبارزه عمیقی با منافقان داشتیم و یکی از بچههای مسجد ما با وجود اینکه بسیار مستعد بود به منافقان پیوست و هر چه با وی بحث کردیم فایده نداشت و قبول نکرد بعد از مدتی برگشت و توبه کرد و شروع به حرف زدن علیه منافقان کرد.
آیتالله علمالهدی: جریانهای موجود نمیتواند ما را به رونق تولید برساندآیتالله علمالهدی: اینکه فضای انتظامی در دانشگاه ایجاد کنیم درست نیستآیتالله علمالهدی: برخی جریانهای سیاستگذار و اجرایی با شعار ایثار و شهادت به نقطه زندگی راحتخواهی میرسیدندعلمالهدی تصریح کرد: وی ادله ما را قبول نمیکرد اما به گفته خودش یک قضیه سبب شد وی بازگردد؛ وی میگفت در برابر دستوراتی که اینها صادر میکردند من مسئلهدار شدم و کسی را نیز پیدا نکردم که رجوع کرده و پاسخم را بگیرم و خواستم با کادر مرکزی تماس گرفتم که پاسخ سوالاتم را از آنها بگیرم.
وی گفت: بعد از مدتی از یکی از اعضای کادر مرکزی وقت گرفته و سوالاتم را مطرح کردم؛ سوالات را بیاعتنایی کرد و وقتی سوال بعدی را پرسیدم این فرد کادر مرکزی گفت نمیشود فقط سوال کنی بلکه اگر عضو سازمان هستی دیگر سوال و جواب فایده ندارد و باید پیچ و مهره مغزت در اختیار ما باشد و همین حرف سبب شد که من بازگردم زیرا نمیتوانم پیچ و مهره مغزم را به غیرمعصوم بدهم و دنبال منطق توجیهی بودم.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در تشکلها و گروههای سیاسی نیز تلاش میشود با احساسات بر افراد مسلط شوند در حالی که خدای با این عظمت با پیامبرش که میخواهد سخن بگوید با منطق توجیهی سخن میگوید.
علمالهدی تاکید کرد: حکمت پروردگار نحوه تعامل و برخورد با دشمن را مشخص میکند و ضامن اجرای هر پیروی، این منطق توجیهی است یعنی انسان باید بداند فردی که به وی فرمان میدهد واقعا حکمتش از خود شخص بیشتر است یا خیر. دین زدایی از مسائل سیاسی و اجتماعی سبب انحراف میشود. عدهای میگویند با دشمن بسازیم و یا مذاکره کنیم و خواستهها را صورت دهیم. نباید تحت تاثیر عملیات روانی دشمن قرار گرفت و باید روی پای خود ایستاد.
انتهای پیام/ح
R41347/P/S6,1188/CT11منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۱۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علی مطهری: در خانواده آیتالله مطهری با شکاف بیننسلی مواجه نیستیم، اما...
غفلت از آثار آیت الله مطهری و آشنایی ناکافی نسل جدید با آثار و دیدگاههای شهید آیت الله مطهری، از جمله نکاتی است که علی مطهری، فرزند آیت الله و نماینده ادوار مجلس بر آن تاکید دارد.
به گزارش خبرآنلاین، از او درباره شکاف بین نسلی در خانواده آیت الله مطهری که میپرسیم، پاسخ میدهد؛ «در خانواده استاد مطهری با احتساب نوهها و نتیجهها و نبیرهها ما با چنین پدیدهای مواجه نیستیم. البته ممکن است بین آنها اختلاف نظرهای سیاسی جزئی و تفاوت در قضاوتها درباره برخی مسائل روز وجود داشته باشد.»
این چهره شاخص سیاسی، مسائل رخ داده در ارتباط با کاظم صدیقی و پناهیان را باعث خدشه به بدنه روحانیت میداند اما...
مشروح گفتوگو با علی مطهری را بخوانید؛
آیت الله مطهری از تئوریسینهای اصلی نظام جمهوری اسلامی بودهاند و امام نیز نگاه و تفکرات ایشان را شاخص و محوری میدانستند، اما طی سالهای اخیر تلاشی هدفمند و برنامهریزی شده برای به انزوا بردن تفکرات و ایدههای آیت الله شهید یا مغفول ماندن آن تفکرات صورت میگیرد. خود شما با تسلطی که بر تفکرات و نگاه پدرتان دارید، چقدر جای خالی این تفکرات را محسوس میبینید و در چه حوزه هایی؟
البته این طور نیست که اندیشه ایشان مطرح نباشد، ولی میتوان گفت باید بیش از این مورد توجه باشد. همچنین این امر را نمیتوان به برنامهریزی و تعمد نسبت داد، بلکه ناشی از غفلت است، غفلت از اهمیت آثار استاد مطهری و میزان تأثیرگذاری آنها در حل بسیاری از معضلات فکری و اجتماعی. مثلاً در موضوعاتی مثل حجاب و آزادی بیان و نحوه برخورد با منتقدان و مخالفان یا سیاست خارجی و یا مسائل مربوط به روحانیت آثار ایشان میتواند راهگشا باشد.
فاصله نسل جدید را با دیدگاهها و تفکرات آیت الله مطهری چقدر پررنگ میدانید؟ آیا دیدگاههای ایشان قدرت سازگاری با نسل جدید را دارد؟
باید بپذیریم که نسل جدید با دیدگاهها و اندیشه استاد مطهری به اندازه کافی آشنا نیست و لازم است به سوی آثار ایشان بیشتر سوق داده شوند. تجربه نشان داده است که وقتی یکی از آثار آن شهید را مطالعه میکنند به سوی سایر آثار جذب میشوند و ادامه میدهند. میتوان با کارهایی مثل برگزاری مسابقه از کتابهای استاد مطهری آنها را متوجه و علاقهمند به این آثار کرد. البته جوانان زیادی را سراغ دارم که با آثار ایشان مأنوساند.
آقای مطهری! شکاف بین نسلی چقدر در خانواده آیت الله مطهری مشهود است؟
در خانواده استاد مطهری با احتساب نوهها و نتیجهها و نبیرهها ما با چنین پدیدهای مواجه نیستیم. همه از مرد و زن و دختر و پسر یک گونه فکر میکنند و بین آنها حسن تفاهم برقرار است. البته ممکن است بین آنها اختلاف نظرهای سیاسی جزئی و تفاوت در قضاوتها درباره برخی مسائل روز وجود داشته باشد. به هرحال در بین نوهها و نتیجهها و نبیرهها افرادی پیدا نمیکنید که دچار بنبست فکری یا پوچی در زندگی و از این قبیل مسائل شده باشند و نیاز به کمک فکری و توجیه ما داشته باشند. شاید علت اصلی آن انس با آثار پدر بزرگشان باشد.
آن تجربیاتی که شخص شما در ارتباط با پدرتان داشته اید چقدر قابل تعمیم به نوع مناسبات و روابط شما با فرزندانتان است؟
به نظر من فرقی حاصل نشده، همان تجربیات و رفتارها قابل تعمیم به رفتار ما با فرزندان و نوههاست. فقط وسایل و ابزارها تغییر کرده و الاّ ماهیت و محتوای حوادث تغییر نکرده است. همان اصول اخلاقی که آن روز باید رعایت میشد امروز هم باید رعایت شود.
نگاه آیت الله مطهری مشخصا در مقوله حجاب رویکردی اجباری است یا اقناعی؟
در زمان ایشان بحث اجبار و اختیار حجاب مطرح نبود، بحث فلسفه حجاب و حدود شرعی آن مطرح بوده است. روشن است که در درجه اول مسئله ایمان و اعتقاد به پوشش اسلامی همراه با دانستن علل این حکم و تعبد نسبت به آن مهم است، ولی وقتی حکومت اسلامی تشکیل میشود حتماً وظیفهای نسبت به نظارت بر اجرای آن دارد، چون پوشش اسلامی چه درباره مرد و چه درباره زن یک مسئله فردی مثل نماز و روزه نیست بلکه آثار اجتماعی دارد. اینجاست که حکومت باید درباره نحوه نظارت خود تصمیم بگیرد.
آقای مطهری، اتفاقاتی که در بدنه روحانیت رخ میدهد، مانند آنچه در ماجرای آقای پناهیان یا کاظم صدیقی رخ داد، چقدر آسیب و خسران برای روحانیت است؟
البته مسئله آقای پناهیان خیلی مهم نبود، یک سوء تعبیر بود و باید دقت میکردند. ولی مسئله آقای صدیقی مهم بود و البته برخورد ایشان هم خوب بود و باید منتظر گزارش قوه قضائیه باشیم. طبعاً این گونه حوادث به اعتبار روحانیت آسیب میزند و باید توسط خود روحانیت جبران شود.
فاصله بین نسل جدید و قدیم روحانیت چقدر مرتبط با رویکردها و مشی روحانیت در سالهای اخیر بوده است؟
اول باید ثابت شود که بین نسل جدید و قدیم روحانیت فاصله است. من چنین فاصلهای را درک نمیکنم. ولی به طور کلی ورود روحانیت به کارهای اجرایی دولتی که به شدت مورد نهی آیت الله مطهری بود به این نهاد آسیب زده است.
روحانیت به جای این که دولتی شود باید همچنان در کنار مردم و ناظر بر دولتها و هادی آنها باشد، همان نقشی که روحانیت شیعه در طول تاریخ داشته و استقلال خود از دولتها را حفظ کرده است.