Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس آمارهای وزارت بهداشت، سرطان دومین علت مرگ ایرانی‌هاست و ما نزدیک به ۲۵۰ هزار سرطانی و هر سال ۱۱۰ هزار مورد جدید ابتلا داریم، نکته خوشحال کننده این است که ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری و ۵۰ درصد قابل درمان هستند. ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم در اصفهان، به گفته مسئولان، سرطان بعد از بیماری‌های قلبی-عروقی دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای کمتر توسعه یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیمارهای مزمن تنفسی چهار بیماری غیرواگیر هستند که عوامل خطر آن تغذیه نامناسب، استفاده از سیگار و دخانیات، استفاده از الکل و فعالیت بدنی کم است. این بیماری‌ها بیش از دو سوم علل مرگ ‌و میر در جهان را به خود اختصاص می‌دهند. بر این اساس اگر کل مرگ‌هایی که سالانه در جهان اتفاق می‌افتد 56 میلیون نفر باشد، 68 درصد آن در اثر بیماری‌های غیرواگیر است.

بر اساس نتایج نخستین گزارش رسمی ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت ایران متوسط  «بروز سرطان» سالانه در ایران  158 در هر 100هزار نفر (با در نظر گرفتن سرطان  پوست)  و 143 در هر 100 هزار نفر (بدون درنظر گرفتن سرطان پوست) است.

بنابراین آمارها نشان می‌دهند که نرخ بروز سرطان در ایران از متوسط دنیا و حتی از کشورهای پیشرفته اروپایی که وضعیت بسیار بهتری در ثبت سرطان و  در نتیجه پیشگیری و درمان زود هنگام دارند، پایین‌تر است.

10 سرطان شایع در استان اصفهان 

مسئول ثبت سرطان، تشخیص زودرس و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به 10 نوع سرطان شایع در استان اصفهان، اظهار داشت: 5 نوع سرطان مختص خانم‌ها و 5 نوع دیگر مربوط به آقایان است.

زهرا روانخواه افزود: کلیه گزارش‌های آمار سرطان در کل کشور مربوط به سال 93 است و براساس آمار منتشر شده از سوی وزارتخانه، استان اصفهان از نظر بروز سرطان در خانم‌ها رتبه سوم و در آقایان رتبه هفتم سرطان را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه گرفتار شدن سرطان در هر دو جنس تقریبا برابر است، گفت: با اختلاف کمی آقایان 52 درصد و خانم‌ها 48 درصد دچار سرطان می‌شوند و نوع سرطان در هر دو جنس متفاوت است، سرطان‌های پستان، پوست، روده بزرگ، تیروئید و سرطان‌های خون جزء 5 سرطان شایع زنان در استان و سرطان‌های پوست، پروستات، روده بزرگ، مثانه و سرطان خون از جمله 5 سرطان شایع مردان در استان اصفهان محسوب می‌شوند.

مسئول ثبت سرطان، تشخیص زودرس و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: به طور معمول سرطان، سنین سالمندی را گرفتار می‌کند به غیر از انواع سرطان‌هایی که مختص کودکان است، ولی میانگین گروه سنی بیشتر مبتلایان حدود 60 سال است و بیشتر گروه میانسال و سالمند درگیر این نوع بیماری می‌شوند.

وی ادامه داد: هر چه جمعیت رو به سالمندی برود، سرطان هم در آن گروه بیشتر می‌شود، هر چند در بسیاری از سرطان‌ها، رد‌پای ژنتیک هم وجود دارد.

روانخواه با اشاره به دلایل مختلف بروز انواع سرطان اظهار داشت: هر سرطان علت خودش را دارد ولی به طور کلی عواملی همچون تغذیه نامناسب، بی‌تحرکی، دخانیات، الکل و آلودگی هوا از‌جمله علل بروز سرطان‌ها به شمار می‌آیند.

وی افزود: با حذف دخانیات از جامعه، می‌توان از 20 درصد سرطان‌ها پیشگیری و آمار ابتلا به به سرطان را کاهش داد.

مسئول ثبت سرطان، تشخیص زودرس و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در صورتی‌که مواد غذایی یا آشامیدنی داغ در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی ریخته شود مواد شیمیایی آزاد می‌شود که سرطان‌زاست و این ظروف فقط باید برای غذاها یا آشامیدنی‌های خنک به کار برود.

وی با بیان اینکه ظروف تفلون در کشورهای دیگر کنار گذاشته شده، گفت: تفلون‌ها، ظروف مناسبی برای طبخ غذا نیستند و به خصوص اگر کوچک‌ترین آسیبی به بافت تفلون وارد شود به هیچ وجه نباید از آنها استفاده کرد.

 آلودگی‌های زیست محیطی یکی از دلایل سرطان در کلان‌شهرهاست

دبیر انجمن سرطان و متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با اشاره به درمان‌های غیر جراحی بیماران سرطانی، اظهار داشت: رادیوتراپی آنکولوژی به درمان رادیوتراپی، شیمی درمانی و ایمنو تراپی به درمان بیماران سرطانی می‌پردازد.

پوریا عادلی افزود: با توجه به وجود تحریم‌ها و مسائل دیگر، در بخش انجام شیمی درمانی و رادیوتراپی در شهر اصفهان برای بیماران با مشکلاتی مواجه هستیم و لیست‌های طولانی نوبت برای بیماران داریم.

وی با بیان اینکه زمانی اصفهان، مادر رادیو تراپی کشور بود، گفت: همچنین بخش شتاب‌دهنده‌ها برای نخستین بار در اصفهان آغاز به کار کرد و این حوزه سپس در پایتخت و دیگر استان‌ها فعال شد و امید داریم بار دیگر اصفهان به جایگاه واقعی خودش در این زمینه برسد.

دبیر انجمن سرطان و متخصص رادیوتراپی آنکولوژی ادامه داد: یک مرکز در شهرستان کاشان در حوزه رادیو تراپی علاوه بر اصفهان، فعال شده بود که برخی از بیماران را برای درمان و انجام رادیو تراپی پذیرش می‌کردند ولی در حال حاضر شاهد مشکلاتی در حوزه رادیو تراپی اصفهان هستیم و امیدواریم معاونت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مساعدت بخش خصوصی و انجام فعالیت‌ها در این حوزه به حل این معضلات بپردازد.

وی تصریح کرد: بیماری سرطان در دنیا و ایران رو به افزایش است و به عبارتی بیماری قرن نامیده می‌شود اما این به این معنی نیست که اصفهان وضعیت بدتری نسبت به سایر استان‌ها دارد بلکه آلودگی هوا و مشکلاتی که در اصفهان به وجود آمده و همچنین کلان شهری افزایش یافته، آمار سرطان مانند همه شهرهای در حال توسعه دنیا رو به افزایش است.

عادلی با اشاره به افزایش ارز، کاهش تولیدات داخلی داروها و کمبود مواد اولیه، اظهار داشت: در بخش شیمی درمانی، بیماران با مشکل مواجه شدند و انتظار می‌رود که در آینده مشکلات دارویی بیشتر شود، به ویژه برای بیماران سرطان ریه که نیازمند داروهای گران قیمت هستند، این معضلات وجود دارد.

وی افزود: هزینه تزریقات در اصفهان برای بیماران پایین‌تر از سایر استان‌هاست و بیماران در این زمینه مشکلی ندارند اما در بخش تهیه دارو به علت تحریم‌ها با مشکل کمبود دارو رو به رو هستیم و به طور یقین فقط با افزایش تولیدات کارخانه‌های داخلی و روش‌هایی که بتوان تحریم‌ها را دور زد، می‌توان این معضل را رفع کرد.

دبیر انجمن سرطان و متخصص رادیوتراپی آنکولوژی  خاطرنشان کرد: سرطان، پایان راه نیست و بسیاری از بیماران بهبود می‌یابند و دوباره به زندگی خود باز می‌گردند.

وی با بیان اینکه برخی بیماران، سرطان را پایان راه می‌دانند، گفت: آگاهی بخشی به مردم و اینکه بیمار سرطانی، فوت نمی‌کند، بسیار مهم است چون سرطان در بسیاری موارد قابل درمان است و یا قابلیت تبدیل شدن به یک بیماری مزمن همانند دیابت را دارد و بیماران تحت درمان قرار می‌گیرند.

وزیر بهداشت: در حوزه پیشگیری از سرطان "برنامه ملی" داریمافتخاری دیگر در عرصه پزشکی ایران؛ رونمایی از 4 داروی ضدسرطانهمه چیز درباره سرطان روده

یک فوق تخصص خون با اشاره به دلایل بروز بیماری‌های غیر واگیر، اظهار داشت: آلودگی‌های زیست محیطی یکی از دلایل بروز این بیماری‌ها در کلان‌شهرهاست.

 محمدرضا خسروی افزود: سرطان عمده‌ترین نوع بیماری غیر واگیر در اصفهان است که می‌توان با پیشگیری و کنترل به هنگام از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه، اصفهان در گذر زمان و طی 30 سال اخیر تبدیل به یک کلان‌شهر صنعتی شده و به دنبال آن شیوع و بروز سرطان نیز در این کلان‌شهر به نسبت افزایش پیدا کرده، گفت: تدبیر مسئولان در این بخش و کاهش صنایع آلاینده‌ موجب تعدیل این امر شده و به کاهش بروز و شیوع این بیماری‌های غیر واگیر و کاهش تحمیل مشکلات به سیستم بهداشت و درمان کمک کند.

خسروی ادامه داد: مدیریت صحیح، جامع و قاطع می‌تواند به کاهش چشمگیر تعداد مبتلایان به بیماری‌های غیر واگیر در اصفهان، موثر واقع شود.

وی تصریح کرد: هر چه جمعیت پیرتر شود، معمولا تعداد بیماران مبتلا به بیماری‌های غیر واگیر و در راس آن سرطان افزایش پیدا می‌کند.

خسروی با اشاره به لزوم تشکیل تیمی توانمند و صاحب نظر در کنترل و پیشگیری از سرطان، اظهار داشت: اکنون در سطح دنیا علم پزشکی به ویژه علم سرطان شناسی و درمان سرطان رو به پیشرفت است و ایران هم از این قائده مستثنی نیست و با استفاده از تکنولوژی‌ها و روش‌های تشخیصی و درمانی جدید می‌کوشد تا از دنیا عقب نماند.

وی افزود: تشکیل کنگره‌های کشوری با حضور اساتید خارجی و ارائه مطالب جدید برای بهره‌مندی از روش‌های تشخیصی و درمانی جدید، امکان استفاده از این اطلاعات برای دیگر متخصصان این حوزه فراهم می‌شود.

این متخصص خون خاطرنشان کرد: جایگاه مرکز هماتولوژی اصفهان از جمله مراکز درمان سرطان مهم در کشور بوده و اصفهان به واسطه برخورداری از جمعیت زیاد و بروز و شیوع سرطان، یکی از استان‌های کشور محسوب می‌شود که در این حوزه نیازمند توسعه و پیشرفت جدی در بخش ارائه خدمات به بیماران است.

وی با بیان اینکه روش‌های درمانی بیماران سرطانی و هزینه‌های آن بسیار است، گفت: برای درمان بیمارهای سرطانی از روش‌های مختلف استفاده می‌شود که هزینه‌های هنگفتی را به بیمار تحمیل می‌کند.

خسروی افزود: تعداد زیادی از بیماران از قشر ضعیف جامعه بوده و نیازمند حمایت جدی هستند که با اجرای طرح سلامت برای بیماران تا حدودی در این زمینه مساعدت شده است.

وی تصریح کرد: تشخیص زود هنگام و غربالگری موجب کشف این بیماری در مراحل اولیه شده و از تبدیل آن به یک بیماری غیر قابل درمان با تحمیل هزینه‌های هنگفت جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/

R41346/P4001/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۱۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نسبت به مشاهده علائم بیماری سفیدک داخلی انگور در تاکستان‌های استان هشدار داد.

صفدر صفدری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: علائم اولیه این بیماری در تاکستان‌های منطقه بدرانلو مشاهده شده است.

وی گفت: رطوبت و دمای هوا نقش بسیار مهمی در بروز این بیماری وجود دارد که هم اکنون شرایط برای بروز و گسترش آن در استان مهیا است.

صفدری افزود: شرایط برای شیوع این بیماری تا یک ماه آینده نیز در استان فراهم خواهد بود بنابراین سمپاشی اولیه تاکستان‌هایی که به مرحله قبل از گل دهی رسیده اند، باید انجام شود.

وی ادامه داد: از آنجایی‌که این بیماری خسارت بالایی را باغات انگور وارد می‌کند و یکی از مهمترین میوه‌های باغی در این استان انگور است، اطلاعیه برای تاکداران ارسال شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در این استان ۱۴ هزار و ۱۰۰ هکتار باغ انگور وجود دارد، گفت: شش هزار هکتار از این مساحت دیم و مابقی آبی است.

وی افزود: مهمترین انگور تولیدی در این استان کلاهداری و بعد از کشمشی است. خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که میزان تولید کشمش در آن بسیار بالاست و قسمت اعظم آن به خارج کشور صادر می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۱۲۰ تن انگور در این استان تولید شد، تصریح کرد: ۲۰ تا ۲۵ درصد انگورهای تولیدی این استان به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و مابقی باید صادر شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • دعوت برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند