Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:51:36 GMT

حاشیه های پایکوبی دانش آموزان با یک آهنگ غیر مجاز

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۰۲۹۸۴

حاشیه های پایکوبی دانش آموزان با یک آهنگ غیر مجاز

تهران- ایرنا- در هفته‌ای که گذشت کلیپ‌هایی از دانش‌آموزان در فضای مجازی منتشر شد که در این فیلم‌ها دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی مشغول شادی و پایکوبی با یک آهنگ غیر مجاز هستند. امروز، حاشیه های این ماجرا مورد توجه رسانه های داخلی قرار گرفته است.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ در چند روز گذشته ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن دانش آموزان ابتدایی با ترانه یکی از خواننده ها به نام ساسان حیدری معروف به ساسی مانکن می خوانند و پایکوبی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویدئوی این برنامه که به مناسبت روز معلم برگزار شده بود، به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و بسیاری از کاربران و مقام های کشور نسبت به آن واکنش‌ نشان دادند.
برخی‌ها نوشتند که بعد از سال‌ها می‌بینند که فضای مدارس شاد است و دانش‌آموزان هم نیاز دارند که با روحیه شاد در کلاس درس حاضر باشند. عده‌ای هم گفتند که شادی‌های این چنینی و به صورت کنترل شده برای دانش‌آموزان لازم است. بعضی‌های دیگر اما گفتند پخش آهنگ‌های خواننده‌های آن ور آبی در مدارس افراط است و آموزش و پرورش باید به این تخلف مدیران رسیدگی کند.
بررسی امروز 18 اردیبهشت ماه روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های نزدیک به طیف اصلاح طلب در مطالب خود به بررسی این موضوع با محورهایی چون 'بحران شادی در مدارس'، 'متناسب نبودن واکنش مقام ها'، 'تلاش برای حذف موسیقی از برنامه های مدارس'؛ 'بایدخودمان را در جایگاه متهم محاکمه کنیم' و 'موضع گیری علی مطهری' پرداخته اند.
رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا نیزدر مطالب خود با محورهایی همچون'حرکت‌های ضدفرهنگی و نفوذ سند2030'، 'نفوذی ها یا فریب خوردگان'، 'نگرانی از سیستم آموزشی کشور'، 'فراموشی این جریان بعد از چند روز' و 'راحت ترین کار حذف پرسش و صورت مساله است' به این موضوع پرداخته اند.
رسانه های اصلاح طلب
..................................
** واکنش مقام‌های کشور به پخش و انتشار موسیقی در مدارس
روزنامه ایران در گزارشی با عنوان 'بحران شادی در مدارس' به موضوع پرداخت و نوشت: ماجرای فیلم‌هایی که از پایکوبی و شادی دانش‌آموزان در مدارس در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. دیروز علی مطهری نماینده مجلس درباره این موضوع در مجلس حرف زد و گفت: «وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگو بوده و مدیران این‌گونه مدارس نیز برکنار شوند.» از چند روز پیش که این فیلم‌ها با ترانه یکی از خواننده‌های آن ور آبی منتشر شد در شبکه‌های اجتماعی بحث درباره‌اش زیاد بود. بعضی‌ها می‌گفتند خوشحالند که در مدارس شادی برقرار شده و شرایط را با زمانم مدرسه رفتن خودشان مقایسه می‌کردند اما بعضی‌ها هم آن را مصداق نفوذ و ابتذال می‌دانستند و حتی عده‌ای می‌گفتند نتیجه اجرای مخفیانه سند 2030 در مدرسه هاست. البته بعضی کاربران هم در عین حال که با شادی موافق بودند می‌نوشتند که این موسیقی برای مدارس مناسب نیست و باید موسیقی متناسب با سن و سال بچه‌ها در مدارس استفاده شود. سخنگوی آموزش و پرورش هم دیروز در واکنش به فیلم منتشر شده از شادی بچه‌های دبستانی گفت: «برخورد قانونی می‌کنیم و شاداب‌سازی مدارس مساوی با ابتذال نیست.»

'مسعود ثقفی' سخنگوی آموزش و پرورش استان تهران، در گفت و گو با «شرق» گفت: به نظر می‌رسد این کلیپ‌ها به‌صورت هدفمند در فضای مجازی منتشر شده‌اند و البته من نمی‌توانم قضاوت کنم که واکنش ما به این اتفاق چگونه بود، اما واقعیت این است که فضای مدرسه فضای مقدسی است و اتفاقاتی که در فضای مدرسه می‌افتد، به‌واسطه ارتباط با بخش عمده‌ای در جامعه همواره حائز اهمیت بوده است.

روزنامه شرق در گزارش خود از تیتر 'جنجال «جنتلمن» در مدارس' استفاده کرد و نوشت: آش به‌قدری شور شد که آموزش‌وپرورش علاوه‌بر واکنش نشان‌دادن به این اتفاق، از پلیس فتا و دادستانی درخواست کرد که آموزش‌وپرورش را برای پیداکردن مدارس خاطی یاری کنند. وزیر آموزش‌وپرورش ایران در واکنش به پخش کلیپ شاد دانش‌آموزان در فضای مجازی از تعیین سه نفر متخصص برای بررسی موضوع این کلیپ‌ها خبر داد. بطحایی گفت: ‌دشمن برای پیروزی در این جنگ از تمام ترفندها استفاده می‌کند و اکنون نیز سنگر تعلیم‌وتربیت را هدف قرار داده است.

'فاطمه سعیدی' عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی‌، در گفت‌وگو با «شرق» در پاسخ به این سؤال که نظرتان درباره انتشار موزیک مذکور در مدارس و واکنش آموزش‌وپرورش چیست، گفت: خیلی خوب است که در برابر موضوعات خلاف ضوابط آموزشی حساسیت وجود داشته باشد؛ مثلا اگر به من بگویند مهم‌ترین اولویت‌هایت برای اصلاح وضعیت آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان چیست، می‌گویم: در فصل زمستان دانش‌آموزی طعمه حریق در مدرسه نشود، دانش‌آموزی که از مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شود، حداقل دو مهارت را آموخته باشد، دانش‌آموزان افسرده و کسل نباشند، مواد مخدر در مدارس دست‌به‌دست نشود و... .
'مهدی بهلولی' ‌فعال صنفی معلمان، در گفت‌وگو با «شرق»، گفت:‌ مدرسه نمونه‌ای از جامعه است. وزیر آموزش و پرورش گفته‌اند ریشه این ماجرا را سیاسی می‌بینند. به نظر وزیر این کلیپ‌ها درست شده و با یک برنامه درست شده، اما من مسئله را جور دیگری می‌بینم. به نظرم جامعه از مدرسه جدا نیست. بچه‌های ما دوست دارند شادی کنند و قطعا موسیقی مذکور را در منزل هم گوش می‌دهند. ما نمی‌توانیم یک مرز بین مدرسه و جامعه بگذاریم و این دو را از هم جدا کنیم. این را باید مسئولان بپذیرند که فرهنگ مردم دستخوش تغییر شده است. زمانی ویدئو ممنوع بود؛ اما اکنون در خانه همه دستگاه «دی‌وی‌دی‌پلیر» آخرین‌سیستم موجود است. خانواده‌هایی متشرع هم داریم که بچه‌هایشان با آنها تفاوت دارند. سه سال پیش مدیر آموزش و پرورش ملارد اعلام کرد حدود 60 درصد دانش‌آموزان ملارد صبحانه نمی‌خورند. چرا اینجا حساسیت به خرج داده نمی‌شود؟ حدود 50 درصد مدارس تهران به‌ویژه در مناطق مرکزی باید بازسازی شوند، چرا اینجا کسی حساسیت به خرج نمی‌دهد؟

روزنامه همدلی نوشت: در نخستین واکنش رسمی به انتشار این ویدیوها، عضو مجلس خبرگان رهبری، این اتفاق را برنامه‌ای طراحی‌ شده برای تضعیف روحیه معنوی ملت ایران و برای تقویت ناهنجاری‌های اجتماعی و هنجارشکنی و مقابله با فضای ایمان و معنویت توصیف کرد.
'عباس کعبی' عضو خبرگان رهبری شادی دانش‌آموزان را «رقاصی در مدارس» و یک برنامه از پیش طراحی شده توصیف کرده و از «ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر» خواسته تا به این موضوع ورود کند و علیه مدارس یا دستگاه‌هایی که کوتاهی داشته‌اند اعلام جرم و به دادستانی شکایت کند.

تارنمای انتخاب با عنوان 'جنجال جنتلمن' نوشت: محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش ایران در واکنش به پخش کلیپ رقص دانش آموزان با آهنگ ساسی مانکن در فضای مجازی از تعیین3 نفر متخصص برای بررسی موضوع این کلیپ‌ها خبر داد. بطحایی همچنین عنوان کرد که از دادستانی و پلیس فنا برای بررسی کلیپ‌ها درخواست کمک کرده است. علی مطهری نایب رئیس مجلس با انتقاد از انتشار برخی کلیپ‌ها در تعدادی از مدارس کشور، گفت: وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگو بوده و مدیران اینگونه مدارس نیز برکنار شوند.

**متناسب نبودن واکنش مقام ها
شرق در این باره می نویسد: درست است که متن موزیک جنتلمن چندان مناسب دانش‌آموزان دبستانی نیست، اما سؤال اصلی این است آیا واکنش اتخاذ شده از سوی وزارت آموزش و پرورش به این اتفاق هم‌وزن انتشار کلیپ شادی دانش‌آموزان در فضای مجازی است؟ سؤال این است که در شرایطی که وضعیت آسیب‌های اجتماعی در مدارس مانند مصرف گل و حشیش به زنگ خطر رسیده است، چرا آموزش و پرورش واکنش مناسبی در این زمینه انجام نمی‌دهد؟

**تلاش برای حذف موسیقی از برنامه های مدارس
آرمان با تیتر 'مصائب پخش یک قطعه موسیقی در مدارس' نوشت: روزگاری نه چندان دور در دهه 60 و میانه‌های دهه 70 شمسی از مدرسه که صحبت می‌شد، محیطی بسته با مسئولانی عبوس و سختگیر را در ذهن تداعی می‌کرد که دانش‌آموزان از آن فراری بودند و از هیچ تلاش و بهانه‌ای برای به مدرسه نرفتن فروگذار نمی‌کردند. امروزه اما تلاش می‌شود تا محیط آموزشی محیطی خوشایند و شاد داشته باشد. والدینی که روزگاری از هراس ناظم و معلم جرأت نفس کشیدن را نداشتند، امروز کودکانشان را به مدارسی می‌فرستند که معلم و دانش‌آموز باهم آواز می‌خوانند و شادی می‌کنند. این روزها انتشار یک کلیپ کوتاه از یکی از مدارس که نشان می‌داد کودکان آهنگی شاد را یکصدا زمزمه می‌کردند و به شادی می‌پرداختند، با حواشی فراوانی همراه شده و واکنش بسیاری از فعالان سیاسی و فرهنگی کشور را برانگیخته است. برخی تلاش می‌کنند که با اشاره به محتوای موسیقی‌ پخش‌شده در یکی از مدارس، موسیقی را از برنامه مدارس حذف کنند و برخی توجه به محتوا را لزوم ارائه برنامه هنری برای کودکان می‌نامند.
آرمان افزود: گروهی که از وقوع این حادثه خشمگین هستند، معتقدند که وزیر باید استیضاح شده یا دست کم مدیران این مدارس متخلف برکنار شوند. آنها این فرهنگ را محصول سند 2030 می‌دانند و از لزوم برخورد قاطع با این موضوع سخن می‌گویند.

**رسیدگی به این موضوع در رده چندم اولویت های آموزش و پروش است
ابتکار درباره میزان اهمیت این ماجرا می نویسد: سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که رسیدگی به این موضوع و پیگیری آن در رده چندم اولویت‌های آموزش و پرورش و حتی کشور قرار دارد. مدافعان جدی گرفتن پیگیری این موضوع، مباحثی مثل نفوذ، تهاجم فرهنگی و هدف قرار دادن نسل آتی را پیش می‌کشند و این که چنین اقداماتی خلاف ارزش‌ها و شعائری است که همواره جمهوری اسلامی منادی آن‌ها بوده است. سوی دیگر ماجرا اما معتقد است که خاصیت عصر جدید و نسل جدید همین است که اولا، دسترسی به چنین محتواهایی آزاد است و ثانیا این خود نسل فعلی است که انتخاب می‌کند چه سلیقه‌ای داشته باشد و چه نوع موسیقی‌ای را انتخاب کند. این عده، خاصیت چنین موسیقی‌هایی را عامه‌پسند بودن آن می‌دانند و با اشاره به این که بعضا آهنگ‌های شاد داخلی هم همین قدر مورد توجه مردم و به‏ویژه نسل جوان قرار می‌گیرند، می‌گویند که در این دوره و زمانه نمی‌توان با این مسائل برخورد سلبی یا ایجابی شدید کرد....

روزنامه همدلی نیز ذیل عنوان 'شادی‌های واکنش‌آفرین' نوشت: در بحبوحه مشکلات و تنگناهای اقتصادی و معیشتی که هر روز بیشتر از روز قبل عرصه را بر مردم تنگ‌ می‌کند و در شرایطی که افسردگی آن چنان بر جامعه سایه انداخته که صدای وزیر بهداشت را نیز درآورده که روان‌پریشی را جدی بگیرید و در میان هزاران خبر ریز و درشتی که اغلب در جامعه پالس منفی ایجاد می‎کند. مراسم شادی تعدادی دانش‌آموز دهه هشتادی در روز معلم آن چنان نگاه مسئولان رده بالا کشوررا به خود جلب کرده که آنان را وادار به واکنش کرده است.

**نگاه های متفاوت به موضوع
تارنمای عصر ایران نیز درباره پخش این کلیپ با سه نگاه به داستان ساسی و جنتلمن در چند مدرسه می نگرد و می نویسد: در نگاه بدبینانه و مطابق با قرائت اصول گرایان رادیکال که در هر اتفاقی ردی از توطئه می بینند یا می جویند و گمان می کنند دنیای امروز هیچ هم و غمی ندارد جز این که برای ما توطئه چینی کند این هم یک توطئه است و در راستای ترویج سند 2030 یونسکو که آموزش بدون ایدئولوژی را تبلیغ می کند. از این رو مسؤولان باید از خواب غفلت بیدار شوند و تهاجم را جدی بگیرند و آموزش و پرورش را انقلابی کنند و لابد با دی جِی مربوطه برخورد کنند و....
در نگاه خوش بینانه این بچه ها رقصیده اند. چون آهنگ، شاد است و طفل نوپا را هم به رقص می آورد. حزن انگیز بشنوند گریه می کنند. شاد بشنوند می رقصند. سعدی می گوید « اُشتر به شعر عرب، در حالت است و طرب». یعنی شتر هم که سیمایی عبوس دارد از شعر عرب و ترانه به وجد و شور و سرور می آید چه رسد به انسان. بنابراین نه توطئه ای در کار است نه نفوذی.
در نگاه واقع بینانه هرچند بعید نیست شیطنتی در کار باشد خاصه این که به عمد از الفاظی استفاده شده که واقعا و با هیچ منطق و در هیچ فرهنگی مناسب سن کودکان نیست.

**بایدخودمان را در جایگاه متهم محاکمه کنیم
انصاف نیوز با تیتر 'حنجره جنتلمن در بلندگوی مدارس' نوشت: بخواهیم یا نخواهیم ساسی نشان داد بهتر از ما رگ خواب نوجوانانی را بلد است که هزاران کیلومتر از آنها دورتر است. آهنگ جنتلمن که این روزها بطور ویژه ای در مدارس ما برای متولیان آموزش و فرهنگ و هنر و رسانه ی ملی خودنمایی می کند یک نمونه بارز از عقب ماندگی ما از موضوعات روز و شناخت واقعی، عمیق و درست آینده سازان مان است. ذائقه ای که ظاهرا ساسی خوب آن را می شناسد و می تواند حتی با 'ارژنگ' و 'خرچنگ' و 'تنگ'و 'زنگ' هم قافیه محصولش را بسازد.
ساسی سلیقه مخاطبش را می شناسد و با ساخت آنچه که مخاطبش می پسندد توانست در جایی که روزی حتی جوراب سفید برای دختران و شلوار جین برای پسرانش ممنوع بود خودی نشان دهد.
در پایان گزارش انصاف نیوز آمده است: درهر صورت 'جنتلمن' آمد و بی توجه به قوانین و تابوهای ما، فرزندانمان را رقصاند و شاید بازهم بیاید. حکم عقل سلیم آن است که اگر نخواهیم باز هم از احتمال آمدن جنتلمن، استاد یا پارمیدای دیگری برخود بلرزیم، باید بستر را برای عدم پذیرش و استقبال آنها توسط خود مخاطبان مهیا کنیم که اولین گام آن ارزش نهادن به هنر و هنرمندان واقعی ست. گام دومش هم شخم زدن قوانین و باورهای راکد فرهنگی در جهت به روز رسانی آنها با آنچه امروز در مغز و قلب آینده سازانمان بروز می کند با سرعت هرچه تمام تر است. پیش از آنکه پدران و مادران آینده مان را با یک آهنگ قضاوت کنیم ، شاید بهتر باشد خودمان را در جایگاه متهم محاکمه کنیم.

** موضع گیری 'علی مطهری'
خبرآنلاین به نقل از 'سید عبدالجواد موسوی' کارشناس رسانه نوشت: رگ گردنی شدن آقای مطهری در باره بزن و برقص گروهی از دانش آموزان حقیقتا مرا ترساند و فکر کردم علی آقای مطهری هم اگر آب گیر بیاورد همانند بسیاری از رقبای سیاسی اش شناگر قابلی است.
اول آن که برخلاف آقای مطهری و وزیرمحترم آموزش و پرورش و دیگر بزرگانی که با دیدن حرکات موزون چند دانش آموز خردسال چو بید بر سر ایمان خویش لرزیدند و به شدت ما را یاد آن شعر مرحوم ایرج میرزا انداختند که فرمود:
ایمان و امان به سرعت برق /می‌رفت که مومنین رسیدند وی افزود: معتقدم اصلا اتفاق عجیب و غریبی رخ نداده. تا جایی که ما به خاطر داریم تا هست چنین بوده و من و شما چه بخواهیم و چه نخواهیم من بعد نیز چنین خواهد بود. نه امروزه که از شش جهت بر ما ابتذال باریدن گرفته است و صدا و سیمایی که قرار بود دانشگاه باشد خود مروج مهوع ترین شکل موسیقی است.

رسانه های اصولگرا
..........................
** حرکت‌های ضدفرهنگی و نفوذ 2030سند
روزنامه کیهان در مطلبی در صفحه نخست خود با عنوان 'زنگ خطر حرکت‌های ضدفرهنگی در مدارس مسئولان بیدار می‌شوند؟!' به این موضوع پرداخت و نوشت: شاید تصور اینکه فضای مدارس با آن همه تقدس و نقش ویژه در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، روزی تبدیل به عرصه رقص و آواز شود پیش از این غیرقابل باور می‌نمود، اما این روزها تکرار یک خبر عجیب و دیدن برخی تصاویر و کلیپ‌های منتشر شده از مدارس معادلات نگران‌کننده‌ای را به وجود آورده است.

روزنامه سیاست روز با روتیتر 'حیرت از ساسی‌مانکن‌خوانی در مدرسه' به این موضوع پرداخته و در این باره نوشت: سروصدای روز معلم امسال درست دو روز بعدش در فضای مجازی پیچید، تصاویری از دختربچه‌ها و پسربچه‌هایی خردسالی که فرم مدرسه پوشیده بودند و همگی با هم با هدایت یک معلم، مدیر یا مسئول مدرسه مشغول بالا پایین پریدن و رقصیدن بچه‌گانه با موسیقی‌های بسیار جدید زیرزمینی یا آن‌ورآبی بودند. در این میان به صورت کاملاً اتفاقی ترانه‌ای به نام «جنتلمن» از خواننده‌ای به نام ساسی‌مانکن بارها و بارها در این ویدئوها تکرار شد. صورت مسئله بسیار واضح است. مسئولین مدارسی در ایران تشخیص داده بودند که مراسم روز معلم، یکی از معدود مواردی که در مدارس ایران نشاط عمومی سراسر مدرسه را فرا می‌گیرد به رقصیدن بچه‌ها با این ترانه بگذرد. به محض انتشار این تصاویر دامنه بحث و تحلیل‌ها درباره ساسی مانکن و «جنتلمن» و نسبتش با مدارس ایرانی و آن فرهنگی که قرار است مدارس ترویجش کنند بالا گرفت. یک سر این بحث‌ها به حسرت‌های بامزه دهه شصتی‌ها از مقایسه دوران تحصیلی خودشان با دوران تحصیل دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌ها می‌رسد و یک سر ماجرا نیز به نفوذ سند 2030 در مدارس ایرانی و حرف‌هایی از این قبیل.

'تدارک یک پازل خطرناک' عنوان میان تیتر روزنامه کیهان در این باره است که درباره آن می خوانیم: متاسفانه اقدامات جریان خزنده در مدارس به عنوان بخشی از یک پازل زهرآلود و خطرناک است که هر بخش آن گوشه‌ای از ریشه‌های فرهنگی و اعتقادی جامعه ما را هدف قرار داده است، یک روز با حمله علیه حجاب، روز دیگر با تخطئه نقش زنان و مادران در خانواده، روزی با هدف قرار دادن روحانیت به عنوان نخ تسبیح پیشرفت اخلاقی و فرهنگی جامعه و روز دیگر با بهانه‌ای دیگر.
در پایان این گزارش می خوانیم: حال مسئولان آموزش و پرورش باید پاسخگو باشند که چگونه در همین ماجرای اخیر رقص و آواز در مدارس و یا اجرای دوره‌هایی با رنگ و لعاب سند 2030 در مدارس توسط برخی افراد و مجموعه‌های مردم‌نهاد مشکوک و مرموز، مدارس تبدیل به صحنه جولان افراد خطرناک و نفوذی شده است؟ آیا مدیران این مدارس که نماینده آموزش و پرورش هستند از این موارد و پشت پرده‌های آن بی‌خبرند؟
هر چند نمی‌توان از رویش‌های علمی، اخلاقی و معنوی دانش‌آموزان و دانشجویان در سال‌های اخیر در قالب فعالیت‌هایی همچون بسیج دانش‌آموزی و دانشجویی، انجمن‌های اسلامی و امثالهم چشم‌پوشی کرد اما فراموش نکنیم که دشمن برای تغییر ذهن و باور و ذائقه آینده‌سازان این کشور نقشه‌ها دارد، یک روز با سند 2030 و یک روز با رقص و آواز مبتذل و مستهجن، آقای مسئول و متولی لطفا از خواب بیدار شوید.

**نفوذی ها یا فریب خوردگان
روزنامه جوان با تیتر 'رقص نفوذی‌ها یا فریب‌خوردگان؟!' می نویسد: هنوز یک هفته از تذکرات رهبر انقلاب در رابطه با تهدیداتی که فرآیند تعلیم و تربیت اسلامی و ایرانی را مورد هدف قرار داده نگذشته که انتشارکلیپ پخش آهنگ‌های مبتذل در مدارس، آموزش و پرورش را در مقام پاسخگویی قرار داده است.
به نوشته این روزنامه، اگرچه برآیند مواضع آموزش و پرورشی‌ها نوعی فرافکنی منحصر به فرد است، با این وجود وعده پیگیری مدارس متخلف را می‌دهند. سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش ابتدا در واکنشی توئیتری آن را فریب یا نفوذ دانست.
به بیان دیگر به اعتقاد وزیر احتمال اینکه انتشار این کلیپ‌ها فریب باشد، به اندازه نفوذ جدی و قابل بررسی است.


**احتمال ساختگی بودن کلیپ رقص دانش آموزان
تارنمای الف به نقل از خبرگزاری تسنیم نوشت: سیدمحمد بطحایی درباره پخش آهنگ مبتذل در تعدادی از مدارس کشور اظهار کرد: شواهدی وجود دارد که این کلیپ‌ها ساختگی است، البته بازرسی و حراست وزارت آموزش و پرورش به همراه تعدادی از صاحبنظران فضای مجازی در حال بررسی موضوع هستند که مشخص شود آیا چنین مسئله‌ای صحت دارد و در کجا اتفاق افتاده است که ظرف چند روز آینده مشخص می‌شود.
وی افزود: یقین دارم انگیزه‌های سیاسی پشت این ماجرا وجود دارد و دشمنان می‌خواهند اعتماد خانواده ها به مدارس را کمرنگ کنند و از سرمایه اجتماعی آموزش و‌پرورش در جامعه بکاهند.

** نگرانی از سیستم آموزشی کشور
خبرگزاری فارس با تیتر 'ساسی مانکن در مدارس ما چه می کند' می نویسد:
با انتشار چند فیلم از هم‌خوانی بچه‌ها در مدارس با آهنگ‌ها و موسیقی‌های مبتذل،‌ والدین بسیاری از اوضاع تربیتی و فرهنگی مدارس شاکی شده‌اند و نگرانی خود را از عوارض و نتیجه چنین رفتارهایی که منجر به بلوغ زودرس در کودکان می‌شود، ابراز کردند.
فارس می افزاید: کلیپ‌های رقص کودکان و نوجوانان در مدارس با یک آهنگ مبتذل در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود، در نگاه اول تماشای شادی کودکان، شادمان می‌کند، اما وقتی خوب دقت می‌کنیم که دارند چه محتوایی را با هم فریاد می‌کشند، شرم می‌کنیم و برای سیستم فرهنگی و آموزشی که نظارتی بر این مسائل ندارد، نگران می‌شویم. اما فارغ از همه این‌ها شنیدن چنین محتوایی با روح و روان و تربیت بچه‌ها چه می‌کند؟

** فراموشی این جریان بعد از چند روز
خبرگزاری مهر نوشت: واقعیت مشخص و قطعی پیش روی ما این است که این هشداری که امروز از کلیپ‌های منتشر شده در مدارس بیرون زد و ذهن خیلی‌ها را متوجه خود کرد؛ فریادی است که سال‌های سال است که متولیان متعهد کم‌تعداد مشغول در مدارس مشغول زدن آن هستند و متأسفانه معمولاً در هیاهوهای دیگر سیاسی یا غیرسیاسی گم می‌شود. اولویت‌های دیگر آنقدر وجود دارند و آنقدر زیادند که نوبت به این اولویت در جمهوری اسلامی هرگز نخواهد رسید. این بار هم ماجرا همین است. امروز و دیروز صفحات اینستاگرام و کانال‌های انقلابیون و مذهبیون پر از بهت و حیرت و شگفتی و هشدار است درباره آنچه در این مدارس رخ داده است. چند روز بعد فراموش خواهد شد و دعوا بر سر اینکه چه کسی سهمیه بندی بنزین را لو داد دوباره تا یک هفته بر صدر رسانه‌های ما خواهد نشست.


**واکنش برخی مقامات و جامعه مدرسین قم
حجت الاسلام 'نصرالله پژمانفر' عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، در واکنش به کلیپ موسیقی غیرمجاز که به مناسبت روز معلم در چند مدرسه پخش شد، اظهار داشت: متاسفانه کشور در بخش های مختلف در یک وادادگی فرهنگی قرار گرفته و حوادثی اتفاق می افتد اصلا قابل دفاع نیست.
وی با بیان اینکه متاسفانه مسئولین در یک فضای تغافل فرصت هایی را فراهم می کنند، افزود: در سفر وزیر علوم به شیراز در جلسه ای رسمی به جای اینکه شعری از حضرت حافظ خوانده شود، جلسه ای در تراز مراسمات عروسی برگزار می شود و اخیرا هم در چند مدرسه شاهد اتفاق اخیر پخش کلیپ موسیقی غیرمجاز بودیم.
عضو کمیسیون فرهنگی گفت: متاسفانه کشور در بخش های مختلف در یک وادادگی فرهنگی قرار گرفته و حوادثی اتفاق می افتد اصلا قابل دفاع نیست.
عضو کمیسیون فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: نمی توانیم در جامعه آنقدر تسامح داشته باشیم که درباره این مسائل هنجارشکنی صورت گیرد.

کیهان در گزارشی با میان تیتر 'دست‌های پشت‌پرده در رقاصی دانش‌آموزان مدارس' می افزاید: در همین زمینه آیت‌الله 'محمود رجبی' عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به انتشار کلیپ‌های متعدد رقص و آهنگ مبتذل در مدارس گفت: بدون شک این حرکت باید ریشه‌یابی شود، چه بسا دست‌های پنهانی نفوذ کرده‌اند و این اتفاقات یکی از مظاهر نفوذ فرهنگ غربی در جامعه ما باشد.
وی ادامه داد: در درجه اول باید موضوع ریشه‌یابی شود و دید که از کجا نشأت می‌گیرد و در درجه دوم اگر مشخص شد که غفلت مسئولان در کار است، به آنها هشدار و تذکر داده شود تا این حرکت که من معتقدم در بین ضد انقلاب ریشه دارد، نفوذ بیشتری پیدا نکند.
آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری هم گفت: قطعاً پشت پرده این قضایا، همان آرایش جنگ فرهنگی دشمن است و ما در مقابل این هنجارشکنی‌ها نباید بی‌تفاوت باشیم.
علی مطهری نماینده مردم تهران و نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از انتشار کلیپ‌های رقاصی و آهنگ‌های مبتذل در برخی مدارس کشور، اظهار داشت: در این رابطه وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد.
مطهری افزود: مدیران اینگونه مدارس که در مدرسه آنها اقدام به چنین مواردی می‌شود نیز باید برکنار شوند.

** راحت ترین کار حذف پرسش و صورت مساله
تسنیم در این باره نوشت: هفته گذشته فضای مجازی تحت تأثیرکلیپ‌هایی بود که از همخوانی دانش‌آموزان در مدارس ضبط شده بود. دانش‌آموزان در این کلیپ‌ها آهنگی را همخوانی می‌کنند که خواننده‌اش خارج‌نشین است و وقتی هم در ایران بود، زیرزمینی محسوب می‌شد.
فاجعه اما زمانی بیشتر مشخص می‌شود که کلامِ این آهنگ بسیار مستهجن است. واژه‌ها و عباراتی در این آهنگ به‌کار رفته که نگارنده از نوشتن آنها پرهیز دارد.
راحت‌ترین کار و دم‌دستی‌ترین برخورد با این اوضاع حذف پرسش و صورتِ مسئله است؛ یعنی از همین فردا مسئولان وزارت آموزش و پرورش ابلاغیه‌ای به مدارس بدهند تا پخش آهنگ در مدارس و در زنگ‌های تفریح و اوقات فراغت دانش‌آموزان ممنوع شود.اما آیا این کار راه‌حل این مشکل است؟

پژوهشم**9054**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي همخواني فضاي مجازي دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۲۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمی خاص برای دانش آموزان خاص

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل وقتی سخن از دانش آموزان با نیاز‌های ویژه به میان می‌آید بی شک به معلمانی می‌رسیم که عاشقانه به آموزش افرادی می‌پردازند که به دلیل نقص‌های خاص جسمی و ذهنی باید در مدارس خاص تحصیل کنند.
دانش‌آموزان استثنایی با تمام محدودیت‌ها، دانش‌آموزانی با استعداد و مشتاق یادگیری هستند و قطعا می‌توانند مانند دیگر دانش‌آموزان، آینده روشنی داشته و نقش موثری در جامعه داشته باشند.
در این میان معلمان مدارس استثنایی نیز نقش خطیری بر عهده دارند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی معلمی خاص برای دانش آموزان خاص

دیگر خبرها

  • مهارت‌آموزی در کنار تحصیل در مدارس ضروری است
  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به حوزه آموزش و پرورش بردسکن
  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به آموزش‌وپرورش بردسکن
  • پورثانی: کارنامه رشدی تربیتی دانش‌آموزان به‌زودی صادر می‌شود
  • صدور کارنامه رشدی تربیتی دانش‌آموزان؛ به زودی/ کاهش تنوع مدارس در دستور کار
  • سبک بازی‌محور؛ افقی نو در حوزه آموزش دانش‌آموزان
  • ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان با آرمان‌های انقلاب اسلامی
  • بازگشت ۲۸۲ دانش آموز ترک تحصیل کرده به مدارس گیلان
  • معلمی خاص برای دانش آموزان خاص
  • ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها