Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز در رادیو گفت و گو نشستی با موضوع وضعیت انرژی‌های نو  با حضور اکبر ادیب فر رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انرژی‌های تجدیدپذیر پاک، جعفر محمد نژاد مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری و علیرضا دائمی معاون سابق آب و برق وزارت نیرو   برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست به مشکلات و موانع توسعه انرژی های نو در کشور  پرداخته شد و در ادامه ظرفیت ها و پتانسیل این بخش مورد بررسی قرار گرفت که موضوعات مطرحه شده در این جلسه   به شرح زیر است.

  تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر، صرفه جویی ۲۵۰ هزار متر مکعب آب را به همراه داشته است

اکبر ادیب فر رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انرژی‌های تجدیدپذیر پاک با اشاره به وضعیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور اظهار کرد: نیروگاه‌های بادی و خورشیدی بر خلاف سایر نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی، مصرف آب قابل توجهی ندارند.

وی ادامه داد: تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر کنونی، موجب صرفه جویی ۲۵۰ هزار متر مکعب آب شده است.

ادیب فر در تشریح آثار زیست محیطی و همچنین مصرف نکردن سوخت در نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: به عنوان نمونه، با احداث یک نیروگاه تجدیدپذیر ۱۰۰ مگاواتی در شهرستان تاکستان استان قزوین، از سوخت ۹۰ میلیون لیتر گازوییل جلوگیری به عمل آمده است؛ این میزان گازوییل در حدود ۲۵۰ هزار تن دی اکسید کربن تولید خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: هزینه تولید انرژی‌های نو کاهش یافت/ورود ۱۲۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر برق برای پیک تابستان

مدیرعامل شرکت انرژی‌های تجدید پذیر مپنا در خصوص نشان دادن این حجم از دی اکسید کربن توضیح داد: اگر بخواهیم این میزان دی اکسید کربن را توسط درختان جذب کنیم به ۵۰ میلیون اصله درخت نیاز خواهیم داشت.

وی در مورد اشتغال آفرینی این صنعت نیز گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر قادر هستند در مناطق محروم و روستا‌ها به اشتغال پایدار بپردازند و این امر در تمام نقاط کشور قابل توجیه خواهد بود.

ادیب فر ادامه داد: می‌توان گفت اشتغال پایدار در مناطق محروم و در مدت زمان کوتاه یکی از مزایای قابل توجه حوزه تجدید پذیر محسوب می‌شود که با توجه به بهره برداری بلند مدت بیش از ۲۰ سال به تامین منافع آینده نیز خواهد پرداخت.

به گفته وی، شرکت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مپنا وظیفه سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر را عهده دار است و اکنون نیز در ۲ نیروگاه ۵۰ مگاواتی بادی و یک نیروگاه خورشیدی سرمایه گذاری کرده که به پارک انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل شده است.

ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر به ۷۱۰ مگاوات رسید

جعفر محمد نژاد مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری با بیان اینکه ایران به دلیل داشتن پتانسیل انرژی‌های تجدید پذیر، وضعیت بسیار خوبی دارد، گفت: از سال‌های گذشته سازمان انرژی‌های نو که در زیر مجموعه وزارت نیرو قرار دارد متولی این مهم شد. از سال گذشته بنا بر تصویب مجلس این سازمان با سازمان بهره وری انرژی به یک سازمان واحد تبدیل شدند که یکی از معاونت‌های وزارت نیرو است.

وی با اشاره به برنامه ریزی‌هایی که برای بهره وری از انرژی‌های نو انجام شده است، عنوان کرد: از دو سال پیش این سازمان برنامه اجرایی مشخصی را دنبال می‌کند. در برنامه ششم توسعه دولت و وزارت نیرو مکلف شده است که پنج هزار مگاوات نیروگاه انرژی تجدید پذیر را به بهره برداری برساند.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری برق ادامه داد: در راستای تحقق هدف برنامه ششم توسعه، سازمان برنامه‌ای را تحت عنوان خرید تضمینی برق تجدید پذیر از بخش خصوصی آغاز کرد. این برنامه ریزی‌ها به همراه فرآیند‌های تشویقی، باعث شد در حال حاضر ۷۱۰ مگاوات نیروگاه‌های انرژی‌های تجدید پذیر در کشور داشته باشیم و امیدوار هستیم این میزان تا پایان سال به هزار مگاوات برسد.

وی با بیان اینکه در قانون در خصوص منابع مالی خرید تضمینی انرژی‌های تجدید پذیر پیش بینی‌های لازم شده است، اظهار کرد: در قانون اصلاح الگوی مصرف آمده است که اگر شرکت‌ها و بخش خصوصی سوخت مصرف نکنند، دولت مکلف است به ازای آن منابعی را پرداخت کند، اما متاسفانه این بخش، خیلی محقق نشد.

محمدنژاد ادامه داد: با توجه به الزام رعایت قوانین بین المللی زیست محیطی می‌توان با استفاده بیشتر از انرژی‌های نو میزان ورود آلاینده‌های زیست محیطی را کاهش داد.

به گفته وی؛ نقطه قوت انرژی‌های نو در کشور حضور گسترده بخش خصوصی است.

محمدنژاد بیان کرد:نوسانات نرخ ارز سرمایه گذاری در این حوزه را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از فعالان اقتصادی را با یاس نامیدی مواجه کرده است.

وی افزود: برای افزایش سرمایه گذاری باید ضمن اصلاح قیمت، دولت با تسهیل گری شرایط را برای افزایش سرمایه گذای در حوزه انرژی‌های نو فراهم کند.

مقایسه قیمت تمام شده برق تولیدی از نیروگاه‌های حرارتی با نیروگاه‌های تجدیدپذیر منصفانه نیست

عباس دائمی معاون سابق وزرات نیرو در امور آب و برق با اشاره به وضعیت انرژی در کشور اظهار کرد: به دلیل تغییرات آب و هوایی و آثار نامطلوب آن در بلندمدت برای اکوسیستم و اقتصاد جهانی، تقاضا برای منابع جایگزین انرژی های فسیلی به‌طور فزاینده‌ای افزایش‌یافته است.

وی افزود: در این میان منابع انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک حائز اهمیت است. به‌طوری‌که منابع انرژی تجدید پذیر برای برآورده سازی تقاضای انرژی و همچنین جهت رشد و توسعه اقتصادی، به‌ویژه در کشور‌های درحال‌توسعه، پتانسیل بسیار بالایی دارد.

دائمی با اشاره به قیمت انرژی در نیروگاه‌های نجدیدپذیر و حرارتی اظهار کرد: مقایسه قیمت تمام شده برق تولیدی از نیروگاه‌های حرارتی با نیروگاه‌های تجدیدپذیر منصفانه نیست و به دلیل ارائه سوخت ارزان به نیروگاه‌های حرارتی قیمت تمام شده برق، بسیار پایین‌تر از نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

دائمی با اشاره به مصرف بالای آب در نیروگاه‌های حرارتی بیان کرد: برخی از نیروگاه‌های کشور به دلیل سیستم خنک کننده که نیازمند آب است، مصرف بالای آب دارند که با توجه به محدودیت منابع آبی کشور استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر توجیه بیشتر دارد.

وی افزود: آلودگی‌های زیست محیطی نیز می‌تواند کفه ترازو را به سمت انرژی‌های نو سنگین کند.

گفتنی است؛ ایران با بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال و همچنین مناطق مهیا برای تولید برق از باد، ظرفیتی قابل توجه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، کارشناسان حوزه انرژی معتقدند در ایران توان تولید برق از طریق انرژی‌های نو تا ۷۰ هزار مگاوات وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت نیرو آب و برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۴۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۴۰ درصدی آب با خشکه کاری برنج

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، کیانی عضو هیت علمی مرکز تحقیقات آموزشی منابع طبیعی گلستان در نخستین دوره منطقه‌ای آموزش خشکه کاری در کردکوی گفت: طبق تحقیقات انجام شده، میزان صرفه جویی آب در هر هکتار به شیوه خشکه کاری در مقایسه با کشت غرقابی ۴ هزار مترمکعب است.

سهرابی مجری طرح گندم و برنج کشور نیز گفت: در کشور ۷۰۰ هکتار از شالیزار‌ها، کشت به روش خشکه کاری انجام می‌شود که حدود دو و نیم میلیون تن شلتوک برداشت می‌شود.

نخستین دوره کلاس‌های آموزشی خشکه کاری با حضور کشاورزان و کارشناسان استان‌های گلستان، خوزستان، گیلان، و مازندران در کردکوی برگزار شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • صرفه جویی ۴۰ درصدی آب با خشکه کاری برنج
  • صرفه جویی ۳.۹ درصدی مصرف گاز در سال گذشته
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • رفع بحران ناترازی انرژی با ۲۰ درصد صرفه‌جویی
  • بررسی یک خواب پرطرفدار؛ در طول روز چرت بزنیم یا نه و چقدر؟
  • صادرات نفت با خط لوله نداریم
  • صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری پالایشگاه آبادان
  • خراسان شمالی آماده سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است
  • صرفه‌جویی ۳ میلیون تنی آرد و نان با اجرای مناسب طرح هوشمندسازی
  • آمادگی کامل نیروگاه شهید مفتح برای تولید انرژی در پیک تابستان