Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-07@10:28:07 GMT

لذت قدم زدن در تاریخ، با ایران تراول

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۰۵۵۲۷

لذت قدم زدن در تاریخ، با ایران تراول

بناهای تاریخی خصوصاً در بافت‌های تاریخی هنوز پیوند خود را با محله حفظ کرده‌اند و تمام کوچه‌ها، مساجد و راسته‌های بازار اطراف آن قصه‌های مشترکی را روایت می‌کنند که تنها وقتی پیاده کوچه‌های این محله‌ها را قدم بزنید می‌توانید این پیوستگی را درک کنید.به گزارش بلاغ،

به گزارش گروه آگهی و تبلیغات خبرگزاری فارس، قدم زدن بهترین راه برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بناهای تاریخی خصوصاً در بافت‌های تاریخی هنوز پیوند خود را با محله حفظ کرده‌اند و تمام کوچه‌ها، مساجد و راسته‌های بازار اطراف آن قصه‌های مشترکی را روایت می‌کنند که تنها وقتی پیاده کوچه‌های این محله‌ها را قدم بزنید می‌توانید این پیوستگی را درک کنید. امروز با راهنمایی وبسایت ایران تراول در سه مسیر اصفهان را پیاده خواهیم گشت و در دل بافت‌های قدیمی در کنار بازدید از دیدنی‌های اصفهان به دنبال این قصه‌ها خواهیم رفت.

مسیر اول: یک محله قدیمی از دوران صفوی

اگر می‌خواهید جذاب‌تر و عمیق‌تر اصفهان را بگردید باید کمی از محله توریستی و مرکزی شهر دور شوید و به بافت تاریخی این شهر سر بزنید یعنی محله علی قلی آقا یا بیدآباد که یکی از قدیمی‌ترین محله‌های اصفهان مربوط به دوره صفوی است و در دل آن ارکان یک محله سنتی یعنی مسجد، حمام، بازار و زورخانه از دوره صفوی وجود دارد.

علی قلی آقا یکی از افراد با نفوذ در دربار شاه سلیمان و شاه سلطان حسین آخرین پادشاه صفوی بود و توانست هزینه ساخت مسجد، مکتب‌خانه، زورخانه، حمام و بازار را از دربار بگیرد و پس از ساخت آنها را وقف کرد. مسجد، حمام و بازار سه رکن اساسی محله‌های اصفهان است. مجموعه علی قلی آقا بین خیابان مسجد سید و شهید احمد فروغی و در خیابان علی قلی آقا قرار دارد. وقتی که به این محله قدم می‌گذارید درختان کهنسال، کوچه‌های تو در تو و خانه‌های زیبای قدیمی به شما یادآوری می‌کند که در یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر اصفهان هستید.

جاذبه‌هایی که در این محله نباید از دست بدهید:

مسجد علی قلی آقا
حمام علی قلی آقا
بازار علی قلی آقا
مسجد سید
زورخانه محله

مسیر دوم: مشروطه گردی

مسیر پیاده گردی دوم در حوالی میدان نقش جهان قرار دارد. دقیقا در پشت مسجد جامع شاه عباسی یکی از قدیمی‌ترین محله‌های اصفهان است که البته در دوره قاجاریه هم یکی از محله‌های اعیان نشین اصفهان بوده است و به همین دلیل تعداد زیادی از خانه‌های تاریخی تجار و بزرگان اصفهان در این محله وجود دارد. اگر از دل بازار قیصریه به سمت چاه حج میرزا حرکت کنید به ابتدای این محله خواهید رسید. این مسیر را می‌توانید تا خانه ملک التجار و ملاباشی ادامه دهید. در طول مسیر از مجموعه‌ای از خانه‌های تاریخی، مساجد و مقبره‌هایی از دوره قاجار عبور می‌کنید که هرکدام قصه‌ای از مشروطه را هم روایت می‌کنند. برای همین می‌توان اسم این مسیر را مسیر مشروطه گردی گذاشت.

جاذبه‌هایی که در این محله نباید از دست بدهید:

مقبره همدم الملوک همسر ظل السلطان
خانه مشروطیت
بازارچه حسن آباد
خانه تاریخی ملاباشی
خانه تاریخی انگورستان ملک التجار

مسیر سوم: محله عتیق اصفهان

محله سوم کهن‌ترین محله اصفهان است که حتی قبل از ورود شاه عباس و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت حکومت صفوی نیز یکی از مهم‌ترین محله‌های اصفهان بوده است. با ورود شاه عباس به اصفهان او با کمک شیخ بهایی مرکزیت شهر را از محله اطراف میدان کهنه به سمت میدان نقش جهان منتقل کرد و برای این کار مسجد جامع جدید، میدان جدید و ارگ جدیدی را بنا کرد. محله میدان کهنه پر است از مساجد تاریخی، حمام‌های قدیمی و عصارخانه‌های سنتی و بازار قدیمی اصفهان که یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید سوغات اصفهان است. مسجد جامع عتیق که یک میراث جهانی است و اولین مسجد چهار ایوان ایران است را در این محله‌ خواهید دید. حمام شیخ بهایی، راسته‌های بازار و صنایع دستی در اطراف میدان کهنه و عصار خانه‌های قدیمی از بناهای تاریخی داخل این محله است.

جاذبه‌هایی که در این محله نباید از دست بدهید:

مسجد جامع عتیق اصفهان
 مناره مسجد علی
قسمت هایی از بازار غاز
بخش عمده ای از بنای امام زاده اسماعیل
مقبره نظام الملک
مقبره ملک شاه سلجوقی 
حمام شیخ بهایی

جمع بندی

سه مسیری که در بالا به آن اشاره شد در واقع سه دوره تاریخی اصفهان را روایت می‌کند، دوره سلجوقی و قبل از شاه عباس را در محله میدان کهنه، در محله علی قلی آقا به یک محله کامل از دوره صفوی و محله پشت مسجد شاه در دوران قاجاریه و مشروطیت اصفهان قدم می‌گذاریم.
تمام این محله‌ها داستانی را روایت می‌کنند و وبسایت ایران تراول یک سال است که از آغاز فعالیت خود سعی دارد این داستان‌ها را نه فقط برای ایرانیان بلکه به عنوان ابزاری برای درک عمیق‌تر توریست‌های خارجی از اصفهان به ده زبان بازگو کند.

پوریا صبور به عنوان مدیر عامل وبسایت ایران تراول هدف از راه اندازی این کسب و کار را کمک به شناخت بهتر ایران و بهبود تجربه گردشگران از سفر به ایران عنوان کرد و از تلاش این تیم برای بهره گیری از بروزترین ترندهای حوزه محتوا و گردشگری برای رسیدن به این هدف خبر داد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۵۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «رضای انقلاب» در حوزه هنری رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، حجت‌الاسلام فخرزاده نویسنده کتاب «رضای انقلاب» با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر گفت: این کتاب به زندگی و شرح حال یکی از دلباختگان فکری امام خمینی (ره)، روحانی فاضل و مردمی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ رضا مطلبی می‌پردازد که نقش موثری در انقلاب اسلامی داشته است. او روحانی اهل اصفهان است که قبل از انقلاب در محله‌ای آذری‌نشین، به عنوان امام جماعت مسجد فلاح که بعد‌ها به مسجد جامع ابوذر (همان مسجدی که ششم تیر سال ۶۰ واقعه بمب گذاری و حادثه‌ای که برای مقام معظم رهبری اتفاق افتاد) تغییر نام داد منصوب و مشغول فعالیت شد. با فعالیت‌های او مسجد ابوذر خیلی زود به پایگاه طرفداران امام و انقلاب تبدیل شد و پس از پیروزی انقلاب نقش مهمی را در انسجام نیرو‌ها و حفظ نشاط سیاسی در جنوب‌غرب تهران و حمایت از نظام در عرصه‌های مختلف بر عهده گرفت.

وی افزود: احساس کردم این که چطور یک روحانی چنین ظرفیتی در منطقه‌ای ایجاد می‌کند می‌تواند الگو برای همه روحانیون باشد که دوست دارند به جامعه خودشان خدمت کنند.

حجت‌الاسلام فخرزاده گفت: ایشان یکی از تربیت یافتگان حضرت امامند، از روحانیونی که در مسیر نهضت با امام پیوند خوردند و با همان روحیه و همان نگاه آمدند وظیفه خودشان را اعلام کردند. این طور می‌خواهم بگویم که جریان نهضت را که نگاه می‌کنید حضرت امام خیلی تشکیلاتی عمل نمی‌کردند که بگویم یک سازماندهی خاصی داشته باشند بلکه آگاه کردن افراد را معیار خودشان قرار داده بودند.
رسید.

نویسنده کتاب «رضای انقلاب» درباره علت انتخاب اسم کتاب هم افزود: ایشان در صحبت هایشان وقتی صحبت کردند آن هدف اصلی شان چی بوده می‌گفتند که من فقط عاشق انقلاب بودم عاشق نهضت امام بودم همه کارهایشان برای رضای انقلاب بود اسم خودشان هم که رضا یک ایهامی ایجاد شده رضای انقلاب به معنای این که آقارضای انقلابند که انقلابیند هم به معنای این که نیت شان این بوده که در مسیر رضایت انقلاب کار‌های خودشان را سامان بدهند.

حجت‌الاسلام فخرزاده گفت: ما خیلی آدم‌های ارزشمندی داریم که این جریان انقلاب تا به این جا رسانده اند و فکر می‌کنم اگر بتوانیم این‌ها را خوب ترسیم کنیم برای جامعه مان، آن وقت آدم‌ها می‌فهمدند که حالا که به این نقطه رسیدیم نقطه حتما پایانی نیست ما نیاز به ایثارگری‌های بیشتری داریم و نیاز داریم که آدم‌هایی پیدا بشوند که بیایند ادامه مسیر را بدهند تا به آن هدف نهایی برسیم.

آیین رونمایی از کتاب «رضای انقلاب» تازه‌ترین اثر حجت‌الاسلام فخرزاده و انتشارات سوره مهر با حضور اهالی فرهنگ، ادبیات و رسانه و سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی، عصر امروز در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ملک الشعراء حکیم شفایی، ادیب و پزشک نام‌آور اصفهانی
  • کتاب «رضای انقلاب» در حوزه هنری رونمایی می‌شود
  • صدور سند امامزاده بی بی خدیجه خاتون میبد
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • تصویر قدیمی از آشپزخانه بازار طهران در دوره قاجار
  • قیمت نیسان سانی در بازار، قدیمی‌ترین خودرو وارداتی
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • رونمایی از «رضای انقلاب» در حوزه هنری
  • «باغ حاجی» از بیم تخریب تا امید آبادانی
  • آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است