Web Analytics Made Easy - Statcounter

با یله‌گی بازار و بی‌ثباتی نرخ‌ها، نظارت دولت بر بازار بیشتر شبیه طنز بغایت تلخی است که بجای خنده، اشک را برگونه‌ها جاری می‌سازد؛ حال می‌خواهد این نظارت در ماه مبارک رمضان باشد یا هر ماه دیگر.طی سال‌های اخیر افسارگسیخته‌ترین بخش در کشور، بخش بازار و نرخ افزایش کالاها بوده و همچنان بی‌ثبات‌ترین بخش در کشور نیز در اختیار قیمت اجناس و کالاهاست که بشدت اوضاع اقتصادی و معیشتی جامعه را متاثر از خود ساخته و اغلب مردم ایران را دچار فقر تحمیلی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش بلاغ، طی سال‌های اخیر افسارگسیخته‌ترین بخش در کشور، بخش بازار و نرخ افزایش کالاها بوده و همچنان بی‌ثبات‌ترین بخش در کشور نیز در اختیار قیمت اجناس و کالاهاست که بشدت اوضاع اقتصادی و معیشتی جامعه را متاثر از خود ساخته و اغلب مردم ایران را دچار فقر تحمیلی کرده است.

اصلی‌ترین وظیفه دولت‌ها
علی‌القاعده در همه کشورها و از جمله در کشورما، نظارت و کنترل بازار بعهده دولت است که ستاد تنظیم بازار با حضور چند وزیر و نهادهای نظارتی تحت مدیریت دولت عهده‌دار این موضوع مهم است.

از وظائف اولیه دولت‌ها در سراسر جهان صرفنظر از نوع حکومت و نظام سیاسی، ساماندهی اوضاع اقتصادی و بالنده‌سازی آن و تضمین یک زندگی اطمینان‌بخش در حوزه اقتصادی است. بدین جهت، دولت‌ها با هر نوع گرایش و رویکرد، خود را موظف می‌دانند که با اقتصاد و معیشت و شغل مردم وسواسانه رفتار کنند و از هر چیزی که در این ارتباط خللی را وارد سازد، برخورد بدون مماشات انجام دهند.

یکی از ابزارهای تثبیت و تضمین اقتصاد و معیشت مردم، در اختیارداشتن ابزارهای تعیین‌کننده در بازار است که ستاد تنظیم بازار با حضور و مدیریت دولت باید به این سیاست حساس و سرنوشت‌ساز بپردازد.

هرکاری نیاز به مقدمات و پیش‌زمینه‌ها دارد

طبیعی است که ستاد تنظیم بازار با وزرای اقتصادی تابع سیاست‌های کلان دولت در حوزه راهبردها و برنامه‌های اجرایی برای رسیدن به تولید و بالابردن سرانه درآمد ملی و افزایش قدرت خرید جامعه می‌باشد.

به گفته بسیاری از اقتصاددانان کشور، از علل عدم توفیق دولت در تنظیم بازار و ناموفق بودن ستاد تنظیم بازار، نداشتن طرح و برنامه اقتصادی از سوی دولت است که از اولین روز آغاز بکار این دولت، سخت از آن رنج می‌برد و در کنار آن دلبستن شدید به عرصه سیاسی و امید به رفع تحریم و مذاکره با امریکا و برجام و غفلت شدید از توانمندی‌های داخلی، عامل اصلی بروز مشکلات و بحران اقتصادی و قیمت‌هاست.

طی این سال‌ها، که بازار بدون نقش‌آفرینی مثبت دولت و بالعکس ایفای نقش منفی و تخریبی به حد انفجار و اعتراض‌های مردمی می‌رسید، دولت و نهادهای نظارتی و از جمله ستاد تنظیم بازار اقدام به مانور تبلیغاتی اعلام حضور می‌کرد و متاسفانه از پس این اعلام و پخش چند فیلم بازدید از واحدهای عرضه کالا و خط و نشان کشیدن‌ها چیزی که از آن خبری نمی‌شد، تاثیر بر بازار و کاهش قیمت‌ها بود.

ماه مبارک رمضان و رجزخوانی بدون پشتوانه

در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش بی‌رویه برخی مایحتاج ضروری در این ماه همچون: خرما، شکر، گوشت، لبنیات، برنج و...، برخی از دستگاه‌های متولی نظارت و تنظیم بازار اعلام کردند که طرح نظارت بر بازار، تامین و توزیع کالاهای اساسی ویژه ماه رمضان را در استان‌ها به اجراء می‌گذارند. در استان ما مازندران هم مسئول مربوطه با اشاره به اینکه همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان طرح نظارت بر بازار و تأمین و توزیع کالاهای اساسی اجرا می‌شود افزود: این طرح برای جلوگیری از هر گونه سو استفاده‌های احتمالی اجرا خواهد شد.

وی افزود: در طرح ماه مبارک رمضان بر کالاهای پر مصرف همانند مواد لبنی، پروتئینی، برنج، روغن، قند و شکر، خرما، میوه، شیرینی‌های پر مصرف و مرسوم در این ایام نظارت خواهد شد.


این مقام مسئول اعلام کرد: طرح نظارتی رمضان با استفاده حداکثری از ظرفیت بازرسان و ناظرین افتخاری این سازمان و مشارکت و همراهی دستگاه‌های ذیربط از جمله جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، استاندارد و تعزیرات حکومتی و در قالب گشت بازرسی مشترک و هدفمند در سراسر استان برگزار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: هم استانی‌های عزیز در صورت مشاهده هر گونه تخلف اقتصادی اعم از گران فروشی، عدم صدور فاکتور، عدم درج قیمت، احتکار و… موارد را به تلفن ۱۲۴ اعلام کنند.

کشک‌بودن نظارت به چه دلیل؟

نظارت برای کنترل قیمت از آنجا می‌تواند قابلیت اجراء داشته باشد که اجناس و کالاها دارای قیمت ثابت با قیمت‌گذاری عادلانه از مبداء تولید با نظارت دولت و ستاد حمایت از تولید و مصرف‌کننده باشند.
وقتی از مبداء نرخ‌گذاری آزادانه از سوی تولدکننده انجام می‌شود و فروشندگان هم آزادانه سودی متناسب با هزینه‌های خود روی کالاها می‌گذارند و دو فروشگاه همجوار دارای دو قیمت متفاوت بر روی یک کالای واحد هستند، و در این میان از نقش سودجویانه دلالان نیز نباید نایده گذشت، آیا اظهارات این مسئول بیشتر شبیه یک انشاء نیست که به او املاء شده است؟!.

آیا نظارت نباید بصورت یک مجموعه و بسته متشکل و منظم شامل فرآین تولید، نرخ‌گذاری، کنترل بر توزیع، نظارت بر فروش عادلانه، حذف واسطه‌ها و دلالان، برخورد با متخلفان و اعلام مجرمان باشد تا بتواند تاثیرگذار باشد.

برای پی‌بردن و درک ملموس این مساله، باید کشف انبارهای احتکار در 6ماهه دوم سال 97 را یادآوری کرد که هر شب در اخبار شبکه‌های مختلف دهها انبار با صدها میلیارد تومان کالاهای مختلف اعلام و فیلم‌های آن پخش می‌شد که عرضه این کالاها می‌توانست کشور را حداقل برای ماههای متوالی بی‌نیاز کند و موجب کاهش شدید قیمت‌ها شود؛ سرانجام اینهمه کشفیات چه شد و چرا نتوانست ذره‌ای بر زندگی و قدرت خرید مردم تاثیر بگذارد؟!. اینکه گفته می‌شود نظارت نافذ و تاثیربخش، یعنی اینکه مجموعه اقدامات را با هم باید دید تا در زندگی مردم اثر بگذارد و متخلفان نیز بگونه‌ای تنبیه شوند که امکان تکرار را نیابند.

خلاصه رجزها چه شد؟

بدون پیشداوری بر اظهارات آن مقام مسئول و ادعای اسب و پلنگ کشتن‌ها، باید دید حال که چند روز از ماه مبارک رمضان می‌گذرد آن نظارت‌ها و گشت‌های ترکیبی مرکب از چند وزارتخانه چه نتیجه‌ای در کنترل قیمت‌ها و گرانفروشی‌ها و سونامی بی‌ثباتی نرخ‌ها از خود بجا گذارد.

زمان اعلام آن مقام مسئول شکر کیلوی حدود 7هزار تومان بود که الآن اگر پیدا شود به 10 هزار تومان افزایش یافت. خرما کیلویی 17 تا 18 هزار تومان بود و حالا به 36 تا 40 هزار تومان افزایش یافت. الحمدلله قیمت گوشت به همان قیمت قبلی از قرار کیلویی 110 هزار تومان گوشت گوسفندی باقی ماند. قیمت زولبیا بامیه، که سال گذشته کیلویی 7هزار و 500 تومان تا 10 هزار تومان بود، به کیلویی 22 تا 30 هزار تومان افزایش یافت و خود حایث مفصل بخوان از این مجمل.

آیا با چنین وضعی نمی‌توان اعلام ظفرمندانه نظارت برای کنترل و کاهش قیمت را "کشک" و "دوغ" دانست البته اگر کشک پرخاصیت و دوغ مفید معترض نشوند!.

انتهای پیام/

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۷۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد

رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه از ابتدای دولت نیز تحت عنوان گشت ارشاد مدیران مطرح شد تاکیدی بر اهمیت موضوع نظارت درون سازمانی بر عملکردها، پیش از نظارت و بازرسی از سوی دیگر نهادها بود که باید به‌صورت ویژه در دستورکار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

به گزارش تسنیم، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جلسه عصر امروز یکشنبه هیئت دولت، سرکوب شدید اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی و ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌های غربی بویژه در آمریکا را برگ دیگری از رسوایی مدعیان آزادی بیان عنوان و تصریح کرد: امروز به برکت خون مطهر شهدای مظلوم غزه چهره واقعی تمدن غربی بیش از پیش برای مردم جهان آشکار و مشخص شده است که مدعیان آزادی بیان، به چیزی غیر از حفظ سلطه‌گری خود پایبند نیستند.

وی در ادامه، خیزش دانشجویان، اساتید و نخبگان غربی در حمایت از مردم مظلوم غزه را رویدادی بزرگ و دارای ابعادی گسترده توصیف کرد و ضمن تقدیر از نقش‌آفرینی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی در آشکار کردن و به تصویر کشیدن ماهیت بدون روتوش غربِ مدعی افزود: بدون تردید این خیزش و بیداری در مقابل ظلم و جنایت و سلطه‌گری با اعمال خشونت، ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه امروز هیئت دولت با تاکید بر اهمیت موضوع کنترل و نظارت مدیران بر عملکرد زیرمجموعه خود،‌ تصریح کرد‌:‌ آنچه از ابتدای دولت نیز تحت عنوان گشت ارشاد مدیران مطرح شد تاکیدی بر اهمیت موضوع نظارت درون سازمانی بر عملکردها، پیش از نظارت و بازرسی از سوی دیگر نهادها بود که باید به‌صورت ویژه در دستورکار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

رئیس جمهور در ادامه ضمن ابراز رضایت از گزارشات مسئولان اقتصادی دولت درباره کاهش تورم، کنترل و کاهش رشد نقدیندگی و کاهش قیمت ارز، استمرار این روند را نیازمند کنترل و مراقبت ویژه دستگاه‌های مربوط دانست و در این راستا تشکیل منظم شورای اقتصاد و ستاد تنظیم بازار را ضروری دانست.

رئیسی همچنین برنامه بازدید خود از مناطق 17 و 18 شهر تهران را اقدامی در راستای سفرهای استانی و ارتباط نزدیک با مردم این مناطق به منظور پیگیری و رفع مشکلات‌شان دانست وبا بیان اینکه حضور مسئولان در میان مردم و ارتباط نزدیک با آنها از نظر اثرگذاری هیچ جایگزینی ندارد،‌ از همه وزرا خواست ضمن توجه ویژه به ارتباط‌گیری با مردم و شنیدن مشکلات و مطالبات آنها برای آن بخش از مردم جامعه که امکان ارتباط مستقیم با دولتمردان ندارند نیز برنامه‌ریزی کنند.

وی ناظر به گزارش وزیر راه شهرسازی درباره ضرورت اصلاح نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های کشور، تصریح کرد‌: اقتضای قانون و تدبیر نیز آن است که ما با پیشگیری قبل از وقوع حادثه نسبت به رفع زمینه‌های آن اقدام و تا جایی که امکان دارد از وقوع خسارات و حوادث جلوگیری کنیم.    

در ابتدای این جلسه معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به حضور و بازدید رئیس جمهور و تعدادی از وزرا در مناطق 17 و 18 تهران ، این اقدام را اولین برنامه از سلسله برنامه‌های بازدید از مناطق مختلف پایتخت به منظور پیگیری و رفع مشکلات مردم تهران هم راستا با برنامه سفرهای استانی دانست و از تداوم آن در دیگر مناطق تهران با توجه به تراکم جمعیتی موجود در پایتخت خبر داد.

معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین با اشاره به ورود دولت به موضوع کالاهای رسوبی در بنادر و گمرکات با دستور رئیس جمهور گفت‌: با اقدامات صورت گرفته میزان رسوب کالا در بنادر و گمرکات  به حداقل ممکن رسیده و از میزان متوسط دنیا هم پایین‌تر است که این از دستاورد مهم دولت در  دو سال و نیم گذشته  است.

وی در ادامه تصریح کرد‌: مشکل معدود کالاهایی که از این فرایند باقی‌مانده بود نیز  با پیگیری جدی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر جهاد کشاورزی در چند روز اخیر حل و فصل و مقرر شد این کالاها یا مرجوع شده یا برای مصرف دامی به کشور وارد شود.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای حل و فصل محموله حاوی روغن در بندر عباس که مورد تاکید جدی رئیس جمهور بود گفت: از سه کشتی حامل روغن که از سال 99 وارد بندر عباس شده بودند، محموله دو کشتی از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته و ترخیص شده‌اند و محموله سوم که مورد تایید مراجع ذی‌صلاح قرار نگرفت، نیز با پیگیری‌ها صورت گرفته از سوی معاون اول رئیس جمهور،‌ مالک محموله پذیرفت با پرداخت هزینه بارگیری و حل و نقل، محموله سوم را مرجوع کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در جلسه امروز به تقدیر رهبری معظم انقلاب از نظام سلامت کشور به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و بی‌نظیرترین نظامات سلامت در منطقه و همچنین خدمات وسیع درمانی و پزشکی به مناطق محروم که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر است اشاره کرد و گفت‌: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تلاش مضاعف این روند را ادامه خواهد داد و با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های نظارت بر سلامت و درمان به صورت مستمر سلامت مردم را پایش و کنترل می کند.

وزیر راه و شهرسازی نیز گزارشی از بهره برداری از 8 هزار 400 واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در استان آذربایجان شرقی ارائه کرد و گفت: خوشبختانه تا امروز عملیات اجرایی  2 میلیون و 540 هزار واحد مسکونی در بخش‌های مختلف از جمله 264 هزار واحد در بافت فرسوده و 500 هزار واحد روستایی آغاز شده و در فرایند ساخت قرار دارند و  همچنین 128 هزار و 500 مسکن مهر نیز تحویل شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به اقدامات صورت گرفته در اصلاح و رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای در دولت مردمی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 725 نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای اصلاح و رفع شده و  امسال با هدف‌گذاری صورت گرفته بنا داریم مشکل نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای را تا حد زیادی حل کنیم که البته این مهم  به 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وزیر دادگستری نیز در این جلسه از به صفر رسیدن پرونده پرداخت دیه از بیت المال خبر داد و افزود:‌ در سال گذشته برای اولین بار در این دولت توانسته‌ایم پرونده‌ پرداخت دیه‌هایی که به عهده دولت بوده با کمک سازمان برنامه و بودجه به صفر برسانیم و درصدد هستیم مشکل تعداد اندکی از پرونده‌های باقی‌مانده که دارای اشکال و ایراده بوده نیز رفع کنیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • ابراهیم رئیسی دوباره از «گشت ارشاد مدیران» گفت؛ در دستور باشد!
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟