Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@20:59:44 GMT

ويروسي خطرناک که زندگيتان را به بازي مي‌گيرد

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۰۸۸۸۲

ويروسي خطرناک که زندگيتان را به بازي مي‌گيرد

خبرگزاري آريا - بسياري از افراد سراسر جهان با ويروسي خطرناک که سيستم ايمني بدنشان را دچار نقص کرده است مي‌جنگند.
به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران جوان، ايدز يکي از بدترين بيماري‌هاي عفوني به شمار مي‌رود، اين بيماري در ابتدا خود را به شکل سرماخوردگي نشان مي‌دهد و به مروز زمان در صورت شناسايي نشدن با جان افراد بازي مي‌کند؛ ايدز فاجعه عفونت HIV است، ابتلا به ويروس نقص ايمني يا همان HIV موجب تضعيف سيستم ايمني بدن مي‌شود و توانايي بدن را براي دفع برخي از عفونت‌ها و ساير بيماري‌ها کاهش مي‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ميکروب عاملي براي انتقال ايدز
بيماري ايدز (AIDS) در اثر ويروسي به نام HIV (ويروس نقص ايمني انساني يا HIV) ايجاد مي‌شود و سيستم ايمني بدن انسان را دچار نقص مي‌کند؛ ويروسHIV از اين جهت خطرناک است که به طور مستقيم به سيستم محافظ بدن (سيستم ايمني) حمله مي‌کند و آن را از بين مي‌برد و بدن را در مقابل انواع ميکروب‌ها (ويروس‌ها، باکتري‌ها، قارچ‌ها و...) و ديگر عوامل مهاجم نظير سرطان‌ها، آسيب‌پذير مي‌کند.
از ايدز چه مي‌دانيد؟
زهرا بيات جوزاني مدير مرکز تحقيقات ايدز کشور و مسئول باشگاه ياران مثبت و مدير اجرايي شبکه علمي انجمن‌هاي ايدز کشور درباره بيماري ايدز اظهار کرد: بر اساس آمار تخمين زده در کشور 60 هزار نفر ممکن است مبتلا به HIV باشند که از اين تعداد تا پايان شهريور 97 تعداد 38 هزار و 474 نفر شناسايي شده‌اند.
وي ادامه داد: بر اساس گزارش‌هايي که به اداره ايدز داده مي‌شود 24 هزار و 860 مبتلا به ايدز زنده هستند و از اين تعداد 14 هزار و 459 نفر به مرکز تحقيقات ايدز مراجعه مي‌کنند و بيش از 12 هزار نفر تحت درمان هستند.
بيات جوزاني بيان کرد: متاسفانه از وضعيت 10 هزار و 400 مبتلا هيچ اطلاعي نداريم، اين‌ تعداد به ويروس ايدز مبتلا هستند و به مرکز مشاوره مراجعه نکرده‌اند اما اين افراد تا زماني که دارو دريافت نکنند نمي‌توانند از کيفيت زندگي بالا و عمر طولاني برخوردار باشند.
16 درصد مبتلايان به ايدز در ايران زنان هستند
مدير مرکز تحقيقان ايدز کشور افزود: از تعداد شناسايي شده افراد مبتلا به ايدز 84 درصد مرد و 16 درصد را زنان تشکيل مي‌دهند؛ الگو و راه انتقال براي اطلاع زنان و مردان در سال‌هاي اخير تغيير نکرده، ولي ميزان آگاهي خانم‌ها افزايش پيدا کرده است و اين به دليل شناسايي بهتر و اطلاع رساني بيشتر بوده است.
وي تشريح کرد: 75 درصد کساني که مبتلا به ويروس ايدز شده‌اند در گروه سني 20 تا 45 سال هستند و در نتيجه لازم است براي جوانان کشور برنامه‌هاي خاصي وجود داشته باشد.
بيات جوزاني درباره علت ابتلا به ويروس HIV گفت: در بين همه موارد که از سال 65 تا کنون شناسايي شده‌اند 1/6 درصد به علت تزريق با وسايل و انتقال از مادر به کودک، 67 درصد از طريق مصرف مواد و استفاده از وسايل مشترک، 18.7 درصد از طريق رابطه جنسي مبتلا شده‌اند و 11.5 درصد افراد راه انتقال نامشخص دارند که اکنون بيشترين راه انتقال از طريق مصرف مواد و تزريق است.
مدير مرکز تحقيقات ايدز کشور ادامه داد: جهش افزايشي در رابطه جنسي داشته‌ايم و لازم است براي آن برنامه ريزي کنيم؛ در جلوگيري انتقال ويروس از مادر به جنين بسيار موفق بوده‌ايم.
چرا آزمايش ايدز جزو آزمايش‌هاي اجباري قبل از ازدواج نيست؟
وي درباره اينکه چرا آزمايش ايدز جزو آزمايش‌هاي اجباري قبل از ازدواج نيست گفت: آزمايش ايدز يک آزمايش پيشنهاد شده و اختياري است و به همين دليل بسياري از افراد پس از آزمايش به مرکز تحقيقات مراجعه مي‌کنند، اين آزمايش بر پايه اعتماد و مبتني بر نياز افراد است و هنوز کشور در مرحله‌اي نيست که اين آزمايش را در غربالگري بگذاريم.
بيات جوزاني تشريح کرد: اين ويروس يک دوره خاصي دارد و ممکن است در آزمايش قبل از ازدواج نتيجه منفي باشد، اما مفهوم اين نيست که اين ويروس در آن لحظه وجود نداشته است شايد ويروس وجود دارد اما در آزمايش تشخيص داده نشده يعني بيماري در مرحله خاموش بوده در نتيجه لازم است اين مسائل با مشاوره و اطلاع رساني بهتر و بيشتر افراد متمايل باشد.
ايدز ويروسي حاد که مرگ را به همراه دارد
محمد حسين فيض حداد دکتراي انگل شناسي درباره بيماري ايدز گفت: ايدز به ويروس اکتسابي کمبود ايمني معروف است و در دستگاه ايمني توسط ويروس نقص ايمني HIV ايجاد مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه بيماري ايدز سه مرحله اصلي دارد، گفت: مرحله اول که عفونت حاد است، شخص مبتلا داراي علائمي مثل آنفولانزا يا سرماخوردگي دارد بنابراين به دليل اينکه اين بيماري‌ها اهميتي ندارند، افراد مبتلا آن را پيگيري نمي‌کنند و دوره بيماري طولاني مي‌شود، در نهايت بيماران وارد دوره نهفتگي خواهند شد به همين دليل هر چه زمان بگذرد اين ويروس تداخل بيشتري با دستگاه ايمني بدن پيدا مي‌کند و باعث مي‌شود افراد به عفونت‌هاي ديگري از جمله بيماري عفوني، سرطان فرصت طلب و تومور مبتلا شوند.
اين دکتر انگل شناسي درباره راه انتقال HIV گفت: يکي از راه‌هاي انتقال اين بيماري از طريق آميزش جنسي يا مقاربت است که ممکن است به صورت اورال يا رکيتال باشد، راهخ ديگر انتقال ويروس از طريقخون آلوده و سر سوزن آلوده است، راه سوم از طريق مادر به فرزند است که مادر مي‌تواند از طريق بارداري، زايمان يا شيردهي اين ويروس را به نوزادش منتقل کند.
ايدز از راه اشک منتقل نمي‌شود
وي تشريح کرد: در گذشته افراد معتقد بودند که بزاق يا اشک يا ادرار مي‌تواند باعث انتقال ويروس ايدز شود که محققان اين نظريه را منتفي کردند.
فيض حداد افزود: براي پيشگيري از عفونت HIV بايد آميزش جنسي امن باشد، همچنين بايد براي آموزش دهي به معتادان و عدم تزريق سرنگ مشترک کلاس‌هايي برپا کرد.
هيچ گونه درمان يا واکسني براي ويروس ايدز کشف نشده است
اين دکتر انگل شناسي با اشاره به اينکه هيچ گونه درمان يا واکسني براي ويروس ايدز کشف نشده است، گفت: با توجه به تلاش اخير محققان، درمان ضد ويروسي مي‌تواند باعث کاهش دوره بيماري و اميد به زندگي بيشتردر مبتلايان به ايدز شود با اين وجود درمان ضد ويروسي خطر مرگ و عوارض را کاهش مي‌دهد.
وي ادامه داد: اگر درمان ضد ويروسي به موقع و با دوز مناسب باشد مي‌تواند اميد به زندگي را به مقدار قابل توجهي افزايش دهد.
فيض حداد تشريح کرد: تا سال 2010 حدود 30 ميليون نفر به علت ابتلا به ايدز جان خود را از دست داده‌اند و تا انتهاي سال 2010، 34 ميليون نفر به ايدز مبتلا شده‌اند همين آمار باعث شده که ايدز به عنوان بيماري همه گير جهاني شناخته شود که در حال حاضر رو به گسترش است.
اين دکتر انگل شناسي بيان کرد: اين بيماري تاثير زيادي در جوامع دارد و به عنوان بيماري کشنده و تبعيض آميز شناخته شده است؛ براي تشخيص بيماري تست‌هاي متعددي وجود دارد، ارزان‌ترين آن تست FASTTEST است که در حدود 20 دقيقه مشخص مي‌کند فرد مبتلا به ايدز است يا خير.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۸۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاوردهای نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشورهای پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و داروهای مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشورهای منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیازهای بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس