Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام ملایی با بیان اینکه عبادات شعائری هستند که انگیزه بندگی را مضاعف می کنند، گفت: عباداتی مانند روزه یا مناجات های رمضانی ما زمانی دست و پای شیطان را در غل و زنجیر می کند که در ارتباط با ولی خدا باشد.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: ماه مبارک رمضان به دلیل استعدادها و ظرفیت هایش، ظرف زمانی مطلوبی برای تمرین و نهادینه کردن سبک زندگی منتظرانه در افکار، گفتار و رفتار است، البته این مهم راهکارهایی را می طلبد که بدون آنها نمی توان به آن هدف غایی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با یک کارشناس مهدوی راه های دستیابی به سبک زندگی منتظرانه از شاهراه ماه مبارک رمضان را بررسی کرده ایم که در ادامه بخش دوم آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام «حسن ملایی» با بیان اینکه تمام اعمال و مناسک عبادی در دین برای آن است که ما را به عبودیت و بندگی برساند، اظهار کرد: در واقع این عبادات، شعائر و نمادهایی هستند که انگیزه مضاعفی را برای بندگی ایجاد می کنند، اینها نقش وسیله ای دارند نه سببی به همین جهت است که رسول خدا(ص) فرمودند: ملاحظه نماز و روزه بسیار و حج بسیار و احسان بسیار و زمزمه دعای شب افراد را نکنید بلکه ملاحظه راستگویی و امانتداری آنها را کنید. این یعنی عبادات باید در سبک زندگی فردی و اجتماعی خود را نشان دهد.

 

مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: اطاعت خدای متعال از مسیر شناخت اوامر و نواهی او است که ممکن می شود، این اوامر و نواهی از مسیر ولی خدا به ما می رسد که یا پیامبر(ص) است یا جانشینان ایشان یعنی امامان معصوم(ع): «مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ». لذا عبادات باید انسان را به سوی خدا سوق دهد.

 

وی تاکید کرد: با این نگاه اگر عبادات ما را به ولی دوران و امام عصر(عج) نرساند و به پذیرش و اطاعت از ایشان منجر نشود، بی مغز است و ما را به عبودیت و اطاعت الهی نمی رساند. همین عبادات یعنی مناسک ظاهری که اظهار بندگی است گاهی می تواند مستقیماً در ارتباط با خدا باشد مثل نماز، مناجات، روزه، دعا و ... اما یکسری دیگر از اعمال هستند که اگرچه ما را به بندگی می رساند اما در ارتباط مستقیم با خدا نیست بلکه در پرتوی ارتباط با ولی خدا به عبودیت کمک می کند مثل توسل به امام معصوم(ع).

 

حجت الاسلام ملایی با اشاره به آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ‌ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ‌ الْوَسِيلَةَ»، بیان کرد: امامان معصوم(ع) مانند اوصافی هستند که خدا را با آنها می خوانیم مثل «رحیم» و «کریم»، چنان که خدای متعال در قرآن حضرت عیسی(ع) را کلمه الله معرفی می کند.

 

این کارشناس مهدوی در ادامه ابراز کرد: لذا توسل به ائمه معصوم(ع) را نباید به شرک تلقی کرد و گفت شیعه  قائل به الوهیت ائمه(ع) است چراکه این توسل اساساً سفارش خدا و نوعی عبادت است. چنان که پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: یاد خدا عبادت است و یاد من پیامبر هم عبادت است و یاد علی(ع) عبادت و یاد همه ائمه معصوم هم عبادت است.

 

وی تاکید کرد: چراکه همه این حضرات(ع) مظاهر کلمات خدا هستند که با نام و یاد آنها، نام و یاد خدا را احیاء کرده ایم. در محک عقل هم اینطور است یعنی به دلیل بزرگی شان و منزلت خدا نمی توان مستقیم به سراغ خود او رفت بلکه انسان های برتر را واسطه ارتباط با خدا قرار می دهیم چنان که نزول وحی نیز به واسطه همین انسان های برتر و شایسته یعنی انبیاء انجام شده است.

 

حجت الاسلام ملایی با بیان اینکه با این توضیح عبادات دو دسته هستند، گفت: یک گروه عبادات مستقیم همچون نماز، روزه، حج و ... که اگر اینها در ارتباط با ولی خدا باشد ما را مقابل وسوسه های شیطان مصون می کند چنان که امام عصر(عج) فرمودند: «هیچ چیز مانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد»، لذا عبادات مثل نماز وسیله هستند نه هدف.

 

این کارشناس مهدوی اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان جلوه هایی زیبا از نماز را می توان تصویر کرد برخی نمازها ما را به حضرت حجت(عج) وصل کرده و می تواند به ارتباط ما با ایشان عمق و دامنه ببخشد؛ همچنین می توان در قنوت برای ایشان دعا کرد چنان که روایات در این باره به ما سفارش کرده اند.

 

وی در پایان این بخش از سخنان خود خاطرنشان کرد: کتاب هایی همچون «صحیفه مهدیه» می تواند به ما راه و رسم عبادات و مناجات هایی را که فضای ارتباط با امام زمان(عج) در ماه مبارک رمضان را تسهیل می کند، نشان دهد.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان برنامه های ماه رمضان اردبیل اصفهان مجلس برجام حرم هلال بن علی ع شهرستان آران و بیدگل ماه مبارک رمضان سبک زندگی منتظرانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۸۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

7 میز خدمت در حاشیه نماز جمعه ارومیه برپا می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، فردا هفت اردیبهشت ماه، هفت میز خدمت در حاشیه نماز جمعه ارومیه در مصلی امام خمینی(ره) این شهر برپا می‌شود.

بر این اساس مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی و مدیرکل تأمین اجتماعی استان در میز خدمت حضور خواهند داشت.

همچنین مدیرعامل جمعیت هلال آذربایجان‌غربی، شهردار منطقه 2 ارومیه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و نیز مسئول بسیج کارگران پاسخگوی سوالات و مسائل و مشکلات مردمی خواهند بود.

خطیب نماز جمعه فردا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فعالان ستاد اقامه نماز جمعه خاش تجلیل شدند
  • تقدیر از ۱۲۰ فعال نماز بخش جرقویه علیا
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 
  • نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 7 اردیبهشت
  • آمریکا به معنای واقعی شیطان بزرگ است
  • زائران بیت الله الحرام با شناخت و معرفت به زیارت خانه خدا بروند
  • اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام
  • بشنوید// راه‌های نفوذ شیطان به خودتان را ببندید
  • برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان
  • 7 میز خدمت در حاشیه نماز جمعه ارومیه برپا می‌شود