Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@23:17:11 GMT

پيدا و پنهان دلايل ريزش شاخص بورس

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۰۹۰۵۲

پيدا و پنهان دلايل ريزش شاخص بورس

خبرگزاري آريا - شاخص بورس که از ابتداي سال جاري با شدت بالايي افزايش پيدا کرد، از سه روز گذشته تاکنون روند نزولي را در پيش گرفته که کارشناسان علت اين رويداد را اصلاح بازار مطرح کرده اند.
به گزارش خبرگزاري آريا، عليرضا تاج بربه علت ريزش شاخص بورس در چند روز اخير اشاره و بيان کرد: شاخص بورس از ابتداي سال جاري تاکنون بازدهي مناسبي را با خود به همراه داشت و خيلي زودتر بايد اين اصلاح را تجربه مي کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: انتظارها بر اين اساس بود که روند شتابان شاخص بورس کاسته و يا اصلاح شود اما به دليل حمايت هايي که در راستاي بازار سرمايه صورت گرفت اين اتفاق به تاخير افتاد.
تاج بر گفت: اصلاح شاخص بورس همزمان با طرح شايعه خروج ايران از برجام و نيز برخي از ريسک هاي سياسي صورت گرفت که منجر به اصلاح کوتاه مدت و طبيعي شاخص شد.
** بازدهي بازار مسکن در سال ٩٨ چشمگير نيست
اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه ارزيابي روند معاملات بازار سهام بايد در مقايسه با بازارهاي رقيب و جايگزين مورد ارزيابي قرار گيرد، افزود: رکود موجود در خريد و فروش مسکن و خودرو نشان دهنده آن است که اين بازارها بيشتر از ١٥ تا ٢٠ درصد بازدهي را در سال جديد متصور نيستند.
وي اظهار داشت: دولت هر روز به دليل مطرح کردن بحث اعمال ماليات بر دارايي ثابت از جذابيت اين بازارها کاسته است بنابراين جذاب ترين بازار که همچنان جا براي رشد دارد بازار سرمايه است.
تاج بر افزود: بازار سرمايه در سال ٩٧ به دليل برخي از ابهامات موجود سرمايه چنداني را جذب نکرد و بازدهي آن حدود ٨٥ درصد بود در حالي که ديگر بازارها بيش از ١٨٥ درصد بازدهي را تجربه کردند.
به گفته اين کارشناس بازار سرمايه، امسال بسياري از ابهامات موجود در بازار از طريق گزارش هاي منتشر شده برطرف شده و اغلب صنايع سودهاي خوبي را براي سهامداران خواهند ساخت.
** عقب ماندگي بازار سرمايه نسبت به ديگر بازارها
وي با بيان اينکه بازار سرمايه از نظر بازدهي از تمام بازارهاي رقيب خود عقب تر است، گفت: امسال بازار سرمايه با ريسک خاصي همراه نيست و روند صعودي است اما در برخي از مواقع شاهد چنين اصلاحاتي خواهيم بود.
به اعتقاد تاج بر، بازار سرمايه به دليل شفافيت و نقدشوندگي و نيز حمايت دولت بهترين بازار براي سرمايه هاي سرگردان کشور است.
** اصلاح سه درصدي شاخص بورس بي سابقه بود
وي با بيان اينکه تاکنون سابقه نداشته که بازار در يک روز سه تا چهار درصد اصلاح را تجربه کند، اظهار داشت: اصلاح شاخص بورس طبيعي است و نمي توان انتظار رشد بي وقفه بازار سرمايه را داشت.
اين کارشناس بازار سرمايه معتقد است که سرمايه گذاران نبايد به بازار سرمايه نگاه کوتاه مدت و روزانه داشته باشند بلکه نگاه سرمايه گذاران بايد به صورت بلندمدت باشد.
** عقب ماندگي شاخص بورس قابل جبران است
وي با بيان اينکه به نظر مي رسد شاخص بورس، عقب ماندگي سال گذشته را جبران مي کند و به ارزش ذاتي خود براساس نرخ دلار مي رسد، گفت: هر کسي که به دنبال سرمايه گذاري در بازار سرمايه است بايد با ديد مجمع وارد بازار شود چراکه مجمع به طور حتم سود مناسبي را در اختيار سرمايه گذاران خواهد گذاشت.
تاج بر در پايان اظهار داشت: اکنون ارزش بازار سرمايه براساس نرخ دلار ٧٠ ميليارد دلار است در حالي که اين رقم بايد ١٥٠ ميليارد دلار باشد که اميدواريم امسال اين عقب ماندگي جبران شود.
** صف فروش دليل ريزش شاخص بورس بود
در ادامه عظيم ثابت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: افت دو روز اخير شاخص بورس جزو بي سابقه ترين ريزش هايي بود که بازار تجربه کرد.
وي ادامه داد: يک سري از سهم ها که از رشد بازار منتفع نشدند در صف فروش قرار گرفتند که اين موضوع خود به نوعي ميزان ريزش شاخص بورس را تشديد کرد.
ثابت معتقد است که در شرايط کنوني فروش اين سهام ها محوري ترين نقش را در افت شاخص بورس داشتند.
وي اظهار داشت: طي يک ماه و نيم گذشته شاخص بورس حدود 25 درصد رشد تجربه کرد که در مقايسه با ديگر بازارها با بيشترين ميزان رشد همراه بوده است.
اين کارشناس بازار سرمايه اظهار داشت: زماني که شاخص بورس در مسير رشد بي وقفه قرار مي گيرد بايد احتمال چند روز اصلاح را به بازار داد که اين موضوع طبيعي است و در گذشته هم شاهد چنين اتفاقي بوديم.
** ميزان نقدينگي در بورس مطلوب است
به گفته وي، سطح نقدينگي در بورس به وضعيت مطلوب رسيده و جايي براي نگراني وجود ندارد.
ثابت با اعتقاد بر اينکه روند حاکم در بازار معقول به نظر مي رسد، افزود: افت شاخص بورس در مهر ماه سال 97 ناشي از برخي خبرهاي منفي مانند افزايش تحريم ها و کاهش قيمت نفت بود، در حالي که اين بار خبرهايي حاکي از تحريم، کاهش قيمت نفت و ارز در بازار وجود ندارد که بتواند بر ريزش شاخص بورس تاثيرگذار باشد بنابراين افت شاخص بورس ناشي از مسايل رواني است که اتفاق افتاد.
اين کارشناس بازار سرمايه در پايان خاطرنشان کرد: بعيد به نظر مي رسد که افت شاخص بورس ادامه دار باشد و تازماني که شاخص به رقم هاي گذشته و پايين تر از 195 هزار واحد نرسد جايي براي نگراني وجود ندارد.
** چالش هاي سياسي شاخص بورس را کاهشي کرد
در ادامه «حميد اعرابي» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: ريزش شاخص بيشتر متاثر از توئيت ترامپ در مورد اعمال تعرفه گمرکي 25 درصدي کالاي وارداتي چين بود.
** سهام، ارزان ترين مورد براي سرمايه گذاري
اعرابي با بيان اينکه فصل برگزاري مجامع نزديک است و اکثر سهم ها سودهاي خوبي را بين سهامداران تقسيم مي کنند، افزود: اکنون ارزان ترين مورد براي سرمايه گذاري سهام است در حالي که اکثر بازارهاي موازي مانند مسکن و خودرو تا چند برابر افزايش قيمت داشته اند.
به گفته اين کارشناس بازار سرمايه، شاخص بورس تحت تاثير مسايل سياسي ريزش داشت که به نظر مي رسد موقتي باشد و به زودي بازار به مسير خود باز گردد.
وي معتقد است که شاخص بورس تا شهريور ماه تا ٢٧٠ هزار واحد رشد خواهد کرد.
** ريزش شاخص سرمايه ادامه دارد
اعرابي با اعلام اينکه در بازار با يک ريزش هفت هزار واحدي ديگر مواجه خواهيم بود، گفت: ممکن است اين روند کاهشي به دو بار تقسيم شود و هر دفعه سه هزار و ٥٠٠ واحد ريزش داشته باشد طبق پيش بيني هاي صورت گرفته بيشتر از اين اعداد شاخص کاهش ندارد.
اين کارشناس بازار سرمايه گفت: روند معاملات بورس از روز شنبه متعادل مي شود و شاهد ادامه رشد شاخص در بازار خواهيم بود.
وي پيش بيني خود از روند شاخص بورس در روزهاي آينده را اينگونه بيان کرد: سال ٩٨ سال سرمايه گذاري در بورس است و بازار سرمايه نسبت به ديگر بازارها بيشترين بازدهي را دارد.
** ريزش بازار يک مساله بسيار عادي است
اعرابي اظهار داشت: شاخص از ١٥٨ هزار واحد يکباره تا ٢٢٠ هزار واحد رشد کرد و با يک افزايش ٧٠ هزار واحدي همراه شد بنابراين طبيعي است که چنين اصلاحي را تجربه کند.
به گزارش ايرنا، اين کارشناس بازار سرمايه در پايان گفت: بورس نزديک به يک ماه و نيم به صورت مداوم رشد کرد بنابراين دو روز رشد منفي يک مساله بسيار عادي محسوب مي شود.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۹۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیب تند کاهش قیمت خودرو در بازار / ریزش سنگین پژو پارس

در هفته‌ای که گذشت، قیمت خودرو روند نزولی به خود گرفته بود و همین روند تا روز دوشنبه نیز ادامه داشت.

پژوپارس XU ۷ P مدل ۱۴۰۲ در بازار خودرو ۷۱۰ میلیون تومان قیمت داشت که هم‌اکنون قیمت آن به ۷۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

پژوپارس ELX-TU ۵ مدل ۱۴۰۲ نیز در طول یک هفته گذشته افت ۱۰ میلیون تومانی را تجربه کرده و به قیمت ۸۳۵ میلیون تومان رسیده است.

پژوپارس LX TU ۵ نیز افت قیمت سنگینی را تجربه کرد. این خودرو نسبت به ابتدای هفته گذشته ۳۹ میلیون تومان ارزان‌تر شده و با قیمت ۸۴۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ هم با کاهش ۱۰ میلیون تومانی، به قیمت ۸۵۵ میلیون تومان فروش رفت.

منبع: خبرآنلاین

tags # ایران خودرو ، سایپا سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • شیب تند کاهش قیمت خودرو در بازار / ریزش سنگین پژو پارس
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • کارگاه دوره‌ای سرمایه‌گذاری به سبک ساده با همکاری سازمان بورس کشور برگزار شد
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم