Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@06:06:40 GMT

آشنايي با ورزش راکت بال و تفاوت آن با اسکواش

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۰۹۱۹۶

آشنايي با ورزش راکت بال و تفاوت آن با اسکواش

خبرگزاري آريا -
راکت بال
راکت بال و اسکواش دو ورزش معروف هستند که هر دو در فضاي داخلي و در اتاق هاي بسته با راکت و توپي کوچک همراه با تماشاگران دور تا دور فضاي بسته بازي مي شوند. در حقيقت شباهت هاي بين اين دو ورزش آنقدر زياد است که خيلي ها معتقند اين دو نبايد به عنوان دو ورزش جداگانه شناخته شوند. با وجود اين شباهت ها، تفاوت هايي بين اين دو ورزش وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با بيتوته همراه باشيد تا با ورزش راکت بال و تفاوت آن با اسکواش آشنا شويد.
راکت بال
راکت بال ورزشي است که در فضايي بسته و با استفاده از يک دسته‌ي راکت و توپ‌هاي مخصوص انجام مي‌شود.
تاريخچه راکت‌بال
تاريخچه راکت‌بال در آمريکا رقم خورد و دهه 60-70 ميلادي بود که به بريتانيا آمد. اما ورژن بريتانيايي و آمريکايي مقداري با هم متفاوت هستند. اين ورزش به اين دليل معرفي شده بود که ورزش اسکواش بيشتر مطرح شود از سوي ديگر کساني که سنشان بالا مي‌رفت و نمي‌توانستند اسکواش بازي کنند، راکت‌بال راحت‌تر بود و آن را انتخاب مي‌کردند.
زمين راکت بال
راکت بال ورزشي است که داخل فضاي داخلي با درهاي بسته و استفاده از راکت و يک توپ توخالي پلاستيکي بازي مي شود. اين اتاق بسته، کورت نام دارد و در کورت بر خلاف بدمينتون و يا تنيس هيچ توري براي جداکردن زمين دو يازيکن وجود ندارد.
در راکت بال تمام سطح زمين به جز منطقه‌ي ممنوعه مي تواند مورد ضربه قرار بگيرد. کورت مستطيل شکل است و 12٫20 متر طول ، 6 متر عرض و 6 متر ارتفاع دارد. يک خط سرويس در فاصله ي 4٫5 متري از ديوار قرار دارد.
نحوه بازي در راکت بال
بازيکنان بايد براي سرويس زدن پشت خط سرويس بايستند. توپ بايد به زمين و سپس به ديوار روبرويي برخورد کند. سپس حريف بايد با استفاده از راکت خود به توپ بازگشتي ضربه بزند. هر بار که توپ قبل از ضربه ي بازيکن دو بار به زمين برخورد کند، ان بازيکن يک امتياز را از دست مي دهد. در راکت بال مانند تنيس بازيکن مي تواند دو ضربه سرويس داشته باشد اما در اسکواش هر بازيکن فقط يکبار مي تواند سرويس بزند.
قوانين بازي، مسابقات و امتيازدهي
قبل از شروع بازي داوران 5 دقيقه تايم براي گرم کردن بازيکنان به آن ها مي دهند. فردي که در ابتدا حق زدن سرويس را دارد مي تواند سمت زمين مورد نظر خود را براي زدن سرويس انتخاب کند و اگر با ادامه دادن بازي امتياز را بدست آورد، در ادامه براي سرويس دوباره بايد سمت زمين خود را عوض کند.
راکت بال در دو بازي 15 امتيازي انجام مي شود و اگر بعد از اين دو بازي دو بازيکن مساوي بودند، بازي سوم يا 11 امتياز انجام مي شود و بازيکني که دو بازي برنده شده باشد برنده ي کل مسابقه مي شود. بازيکن سرويس زننده با استفاده از سکه انداختن و يا چرخاندن راکت، تعيين مي شود.
در آغاز هر بازي، پس از بردنسرو، يک بازيکن محل سرو از هر دو منطقه سرو را انتخاب مي کند و پس از آن تا زماني که او امتياز بدست مي‌آوردتعويض مي شود. با اين حال اگر سرور در محل سرويس يک خطايي انجام دهد که منظور نشود، و يا ترتيب امتيازات متوقف شود، او در از همان محل اوليه بايد سرو را بزند.
اگر سرور از محل اشتباه سرويس را اجرا کنيد جريمه اي نحواهد شداما شمارش و سرويس از زماني که در محل درست زده شود محاسبه مي شود،مگر اينکه طرف مقابل نخواهد توپ را بگيرد و درخواست کند که سرو از محل ديگر زده شود.
قوانين بازي راکت بال
خطاها در بازي راکت بال
- اگر در زمان ضربه زدن به توپ سرور نتواند حداقل يک پاي خود را در تماس با کف در محل سرويس نگهدارد، و هيچ بخشي از آن پا به خط اطراف محل سرويس تماس نداشته باشد.
- اگر توپ در روي کف زمين بالا نيايد و جهشي نداشته باشد. هر ترکيبي از خطاها در طول سرويسبه عنوان خطا منظور مي گردد.
- اگر توپي، سرو شده است، ديوار پشت را قبل از تماس با کف لمس کند. ممکن است ديوار اطراف راپيش از تماس با کف لمس کند. توپي که ديوار پشتي و کف را به طور همزمان لمس کند يک سرويس خوب است.
- اگر توپ، پس از سرو شدن، اول کف زمين را در يا خارج از خطوط زمين بازي کوتاه و يا نيم مرز کوارتر پشت زمين بازي طبق قانون 4 (c) لمس کند.
در اين موارد خطاها براي حريف امتياز ثبت مي‌شود
- اگر دو خطاي متوالي انجام شود.
- اگر توپ به ديوار، قبل از اينکه توسط سرور ضربه بخورد لمس شود، و يا اگر سرور نتواند به توپ پس از آن بالا آمدضربه بزند و يا دوبار اقدام به زدن کند.
- اگر توپ بر روي يا زير تين، يا خارج، و يا در مقابل هر بخشي از زمين بازي قبل از ديواره جلويي سرو شده باشد.
- اگر توپ، قبل از آنکه دو بار بر روي کف زمين جهش داشته باشد و يا توسط حريف زده شود، به سرور، لباس و يا راکت او برخورد داشته باشد.
نکات مهم درباره‌ي ورزش راکت بال
• ورزش راکت بال علاوه بر کالري سوزي بالايي که دارد و مي تواند به حفظ تناسب اندام کمک کند باعث بالارفتن سرعت و سرعت عکس العمل بيشتر، بالارفتن انعطاف مفاصل بدن، تقويت استقامت قلبي عروقي و عضلات بدن و... ديگر اثرات مثبت بر جسم و ذهن فرد شود.
• به دليل سرعت بالاي اين بازي که آن را به يک رشته ورزشي جذاب تبديل کرده است بايد نکاتي را براي جلوگيري از آسيب هاي احتمالي رعايت کرد. به دليل جابه جايي هاي فراوان و بالارفتن ضربان قلب در اين رشته، افرادي که در سنين بالا(40 سال به بالا) قصد فعاليت در اين رشته رادارند بايد حتما تست هاي پزشکي را انجام دهند و در صورت تاييد پزشک وارد اين رشته شوند. هم چنين افرادي که از بازي کردن و يا ماندن در فضاهاي بسته، احساس ناراحتي و ترس دارند، نبايد در اين رشته ها فعاليت داشته باشند.
• اين نکته را نيز به ياد داشته باشيد که انتخاب تجهيزات نامناسب در هر ورزشي مي تواند از عوامل اوليه و مهم آسيب ديدگي ها باشد پس حتما موقع انتخاب و خريد تجهيزات دقت کافي را داشته باشيد و بخاطر سلامتي بدن خود، بهترين آن را از فروشگاه هاي معتبر تهيه کنيد. به دليل به کارگرفتن اندام هاي فوقاني مانند شانه،کتف، آرنج در اين رشته و ضربات متعددي که با يک دست برتر توسط بازيکنان زده مي شود.
• ذکر اين نکته مهم لازم است که مربيان براي جلوگيري از آسيب ها و ناهنجاري هايي که به واسطه فعاليت در رشته هاي ورزشي بوجود مي آيد، تمرينات اصلاحي را انجام دهند. به طور مثال مربيان بايد علاوه بر تقويت دست برتر بازيکن که در تمرينات و مسابقات از آن استفاده مي کند، بايد در تمرينات نيز بازيکن را مجبور به بازي با دست غير برتر کنند تا از ناهنجاري هاي بدني در اين رشته مانند شانه نابرابر جلوگيري شود.
گردآوري: بخش ورزش بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۹۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عنایتی: سیاست باشگاه پیکان جوان‌گرایی است

ایسنا/قزوین سرمربی تیم پیکان با اشاره به اینکه در بازی فردا با شمس‌آذر اگر هر ۲ تیم با بازیکنان جوان بازی کنند هیجان بازی بیشتر می‌شود، گفت: سیاست باشگاه پیکان جوان‌گرایی است، هفته‌های گذشته هم اگر ما کمتر به بازیکنان جوان میدان دادیم به خاطر شرایط سخت جدول بوده و الان با اینکه هنوز شرایط‌مان کاملاً خوب نشده ولی سعی می‌کنیم آرام آرام بازیکنان جوان را به تیم اضافه کنیم.

به گزارش ایسنا، رضا عنایتی دوشنبه شب، ۱۰ اردیبهشت در نشست خبری پیش از بازی مقابل شمس‌آذر با اشاره به اینکه بازی سختی پیش‌روی آن‌هاست، اظهار کرد: بازیکنان پیکان برای بازی مقابل شمس‌آذر انگیزه بالایی دارند چون می‌دانند که با یک تیم جنگنده و دونده بازی دارند بنابراین باید ۹۰ دقیقه بازی را با تمرکز در زمین باشند.

وی ادامه داد: به مجموعه شمس‌آذر تبریک می‌گویم چون تیم خوب و قابل قبولی را ساخته‌اند و من چون خودم در چنین شرایطی بودم می‌دانم تیم‌هایی که از دسته‌های پایین‌ به لیگ برتر صعود می‌کنند کار سختی را پیش‌ روی دارند، اتفاقاتی که برای شمس‌آذر افتاد و شروع فصل با سه امتیاز منفی هم مزید بر علت شد تا شمس‌آذر کار سخت‌تری را در پیش داشته باشد.

سرمربی پیکان تصریح کرد: همه فکر می‌کردند این تیم به مشکل بزرگی بربخورد اما دیدیم که انگیزه همیشه می‌تواند از همه مسائل و حواشی جلوتر باشد، تیم پیکان هم آماده است و تمام توان خود را به کار می‌گیریم تا فردا بتوانیم با دست پر از زمین بازی بیرون بیاییم و امیدواریم بتوانیم تمریناتی که انجام دادیم و تاکتیک‌هایی که تمرین کرده‌ایم را به درستی در زمین اجرا کنیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران با اشاره به اینکه در بازی فردا اگر هر ۲ تیم با بازیکنان جوان بازی کنند هیجان بازی بیشتر می‌شود، گفت: سیاست باشگاه پیکان جوان‌گرایی است، هفته‌های گذشته هم اگر ما کمتر به بازیکنان جوان میدان دادیم به خاطر شرایط سخت جدول بوده و الان با اینکه هنوز شرایط‌مان کاملاً خوب نشده ولی سعی می‌کنیم آرام آرام بازیکنان جوان را به تیم اضافه کنیم.

عنایتی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره ضعف در خط دفاعی پیکان، خاطرنشان کرد: ما باید روی ساختار دفاعی یک تیم صحبت کنیم، به این صورت که وقتی تیمی گل می‌خورد مطمئناً فشار از جلو روی تیم حریف کمتر بوده است، یعنی بازیکنان جلوتر باید به بازیکنان خط دفاعی کمک کنند و ما سعی کردیم در فوتبال روی گل زدن تمرکز کنیم و ساختار دفاعی را ترمیم کنیم و امیدواریم فردا بتوانیم بدون گل خورده از زمین خارج شویم.

وی اظهار کرد: در فوتبال از دقیقه اول تا آخر باید منتظر اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی باشیم و شاید آنچه تمرین کرده‌ایم در زمین اتفاق نیفتد بنابراین باید صبر کنیم ببینیم فردا چه اتفاقی خواهد افتاد، آرزو دارم بازی خوبی ببینیم زیرا همه از هر ۲ تیم توقع دارند ضمن اینکه در هفته‌های گذشته بازی‌های جذاب و پرگلی از پیکان شاهد بودیم.

این مربی فوتبال در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره کمبود زمان برای ریکاوری تیم پیکان گفت: من فقط یک سؤال از مسئولان دارم و آن اینکه چه دلیلی وجود داشت بازی شمس‌آذر و پیکان یک روز زودتر از سایر بازی‌ها انجام شود؟ در نیم‌فصل اول هم این اتفاق بارها برای پیکان افتاد که دلیل آن را هیچ وقت متوجه نشدم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کیم مین جائه تفاوت بزرگ بایرن و رئال بود
  • موافقت با خواهرخواندگی بندرعباس با پنج شهر آسیایی
  • آغاز عملیات حفر چاه عمیق زمین چمن فوتبال شهرستان پلدشت 
  • اوزونیدیس: رتبه پنجم و هفتم تفاوت ندارد، مهم ساختن تیم است
  • پایان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان در یزد
  • انریکه بود که جلوی آشوب امباپه را گرفت
  • شجاعی: دخترم می‌گوید این بازی را ببازید
  • سرویس‌دهی اتوبوسرانی تبریز برای تماشاگران بازی تراکتور و استقلال
  • ترابی مثل اسدی بازی رفت: تفاوت ایجاد کن!
  • عنایتی: سیاست باشگاه پیکان جوان‌گرایی است