Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@04:59:36 GMT

چراغدار ظلمت زمانه

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۰۶۹۶

چراغدار ظلمت زمانه

به‌ مناسبت زادروز جبار باغچه‌بان بنیانگذار نخستین کودکستان و مدرسه ناشنوایان ایران

می‌خواهم از نسلی سخن بگویم که ایمــــان راســــخ، اراده‌ای مستحکم و عزمی جزم با آرمان‌های بلند داشتند. از کسانی که عشق و تعهد و نظم و پشتکار از آنان انسان‌هایی بزرگ ساخته بود. جبار باغچه‌بان نیز از همان نسل و ریشه است؛ همان کسی که نیما یوشیج شاعر نوپرداز هرگاه که دلتنگ می‌شود نام و یاد او دلش را روشن و گرم نگاه می‌دارد: نام بعضی نفرات رزق روحم شده است/ جرأتم می‌بخشد/ روشنم می‌دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اعتصام یوسف، حسن رشدیه و هوارد باسکرویل- آموزگار کودکان که به‌گاه مشروطه به صف مجاهدین پیوست و در همین راه آزادی و آموزش به شهادت رسید- و اکنون باید از میرزا جبار عسکر‌زاده معروف به باغچه‌بان سخن بگویم که به سال 1264 در ایروان‌زاده شد ولی خیلی زود به ایران آمد و در مرند و تبریز و شیراز و تهران خدمات شایان توجهی به آموزش کودکان و معلولان کرد و با شعر و قصه و ابتکار و خلاقیت‌های درخشان خود دنیایی تازه‌ بنیان نهاد.

بی شک او چراغ‌دار ظلمت زمانه خویش بود. او از دل تاریکی‌ها و خرابه‌های روزگار خویش سر بر‌کشید تا با چراغ کوچکش به جنگ دیو سیاهی برود. زمانه نفرین شده‌ای که میان جهل و دروغ و مرگ و تاریک‌اندیشی و تنگ نظری و تعصبات قومی دست و پا می‌زد ولی باغچه‌بان تسلیم این شرایط نشد و هم‌چنان با عشق واراده در باغچه کودکان نهال‌های تازه‌ای کاشت که پیش از او سابقه نداشت و خیلی زود به بر و بار نشست.

او در روزگاری زندگی می‌کرد که زمانه با هر چیز نو و تازه‌ای مخالفت می‌کرد و در ضدیت بود. در واقع آن دوران، دوران ستیز سنت و تجدد بود. او از هیچ شروع کرد با دست خالی و دلی پر از امید و شادی و بخش عمده‌ای از حقوق خود را صرف خرید دارو، صابون و تجهیزات پزشکی ‌کرد تا با آن بیماری تراخم و کچلی کودکان دبستان را درمان کند. او با دست خود سر کودکان را می‌شست، پنبه و الکل به زخم‌هایشان می‌زد و آنان را درمان می‌کرد. جبار باغچه‌بان را می‌توان مبدع و مبتکر اولین مهد کودک‌ها و مراکز کودکان استثنایی دانست. او همچنین اولین نمایشنامه‌نویس دنیای کودکان نیز است. برای کودکان شعرهای آموزشی می‌سرود و با خلاقیت و ابتکار دانش‌آموزان، آنان را به آینده‌ای روشن امیدوار می‌ساخت. او خود از سختی‌ها برآمده بود و از سپیدی صبح تا شام به کار سخت آموزگاری و آموزش مشغول بود. چند دستگاه برای رفع مشکل ناشنوایی و ارتباط کر و لال‌ها ساخت و خود پیش از آمدن کودکان مدرسه را آب و جارو می‌کرد تا آنان مهیای پذیرش درس شوند.

جبار باغچه‌بان که نامش را از باغبان و پرورش‌دهنده نهال باغچه کودکان گرفته بود، با وجود فشارها و سختی‌ها و ناملایمات نا‌امید نمی‌شد و هر روز مقاوم‌تر از پیش به‌کار خود ادامه می‌داد. سختی و رنج او را از کار باز نمی‌داشت. حتی زمانی که در جوانی در زندان بود به‌دست خود روزنامه‌ای را منتشر می‌کرد و مدام می‌گفت: «هیچ‌گاه از زمین خوردن نترسیده‌ام. به خود گفته‌ام که زمین خوردن در‌شأن پهلوان است. هرگاه که زمین خورده‌ام برخاسته‌ام مصمم‌تر و محکم‌تر و امیدوارتر از گذشته به راه خود ادامه داده‌ام.»

او خود را به علفی صحرایی تشبیه کرد که به وسیله باد و باران و تابش نور آفتاب در آسمان ایران سبز شده و رشد کرده است. او عاشق ایران بود و می‌گفت: «قدرت من، فکر من و ایمان من همه ایرانی است.» او به تئاتر علاقه بسیار داشت و خود نمایشنامه می‌نوشت، همسرش موسیقی می‌ساخت و لباس بازیگران کودک را می‌دوخت و شعر موسیقی و نمایش و آموزش و پرورش را در هم می‌آمیخت و کودکان معلول را به آینده امیدوار می‌ساخت.

گرگ و چوپان، پیر و تُرب، خانم خزوک، موشک پهلوان، خُرخُر و... از نمایشنامه‌های او هستند. جبار باغچه‌بان عمر شریف خود را صرف تعلیم و تربیت کودکان کرد و حالا پس از یک قرن ما و کودکان این سرزمین و آینه‌ای که در دست کودکان و غنچه‌های نورس این دبستان‌هاست یاد و یادگار جبار باغچه‌بان آموزگار، عشق و تعهد و دانایی است. یادش و راهش پر رهرو و چراغش همیشه فروزان.

* کارگردان و مدرس تئاتر

این مطلب نخستین بار در روزنامه ایران منتشر شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: باغچه بان ناشنوایان مدرسه ناشنوایان باغچه کودکان تیم بی ترامپ خروج از ان پی تی ماده 36 برجام ماده 26 برجام برجام اقدامات ضدایرانی ترامپ غنی سازی اورانیوم فلاحت پیشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۰۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودکان زیادی بر اثر سو تغذیه در غزه جان باختند

یک مقام درمانی در غزه با اشاره به شرایط سخت و دشوار در این منطقه، اعلام کرد که کودکان زیادی بر اثر سو تغذیه جان باختند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مدیر بخش کودکان بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه تاکید کرد که نظام سلامت در این باریکه به کلی فرسوده شده و فروپاشیده است و اکنون شرایط بسیار سخت و دشواری برقرار است.

حسام ابو صفیه اظهار داشت: علی رغم درخواست‌های فراوان، کودکان زیادی را در نوار غزه به سبب سوء تغذیه از دست دادیم.

ابو صفیه تصریح کرد که شمال نوار غزه کاملا محاصره است و هیچگونه تجهیزات پزشکی در آنجا یافت نمی‌شود.

وی گفت لازم است فورا مقایر کافی سوخت برای همه بیمارستان‌ها ارسال شود و اجازه داده شود که تجهیزات لازم و کادر پزشکی به این منطقه اعزام شود.

صهیونیست‌ها ستون بهداشت غزه را تبدیل به قبرستان کردند

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • کودکان زیادی بر اثر سو تغذیه در غزه جان باختند
  • روایت «ایران» از زندگی در باغچه‌بان
  • بازدید کودکان از باغ وحش
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان مفید
  • (تصاویر) درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال
  • مزایای فوق‌العادۀ باغبانی «بدون شخم»؛ بیل را کنار بگذارید!
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • کودکان هم در اصفهان فهمیدند شهر در خطر فرونشست است/ مسوولان هنوز نفهمیدند یا نمی‌توانند جلوی برداشت‌های بی‌رویه آب را بگیرند (فیلم)
  • (تصاویر) آبتنی کودکان در سیل سیستان و بلوچستان
  • آغاز کمپین واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان