Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@13:51:14 GMT

برگزاری رژه روز پیروزی با پیشرفته ترین سلاح ها در مسکو

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۱۶۶۹

برگزاری رژه روز پیروزی با پیشرفته ترین سلاح ها در مسکو

مسکو - ایرنا - روس ها هفتاد و چهارمین سالروز پیروزی در جنگ جهانی دوم را به مانند سال های گذشته با برگزاری رژه نظامی و نشان دادن پیشرفته ترین تجهیزات نظامی خود در میدان سرخ مسکو و سایر میادین اصلی در دیگر شهرهای روسیه گرامی داشتند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا در مسکو، رژه پایتخت روسیه راس ساعت 10 صبح به وقت مسکو آغاز شد و واحدهای نیروهای مسلح روسیه با عبور از خیابان تورسکوی و میدان مانژ وارد میدان سرخ شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این رژه یگان های چند لشکر پیاده، زرهی، پدافند موشکی و هوایی و هوابرد شرکت داشتند.
نیروهای نظامی از واحدهای مختلف ارتش که تعداد آنها بیش از 13 هزار نفر اعلام شد، در این رژه شرکت کردند.
در مجموع بیش از 130 دستگاه تسلیحات مختلف در این رژه نمایش داده شد.
در ابتدای رژه تانک های تی-34 که ارتش سرخ شوروی در جنگ دوم جهانی با
آلمانها از آن استفاده کرد و از جایگاه خاصی در نزد روسها برخوردار است و نماد پیروزی محسوب می شود، در میدان سرخ رژه رفت.
موشک های قاره پیمای یارس، موشک های تاکتیکی اسکندر-ام، سامانه های پدافند موشکی اس-400 و تور-ام.2 و بوک-ام.2 و آتشبارهای اسمرچ از مهم ترین تسلیحات نمایش داده شده در رژه امروز بودند.
پس از آن خودروهای زرهی «تیگر-ام» و خودروهای «تیگر» مجهز به مجموعه های موشکی کورنت-د و خودروهای تایفون-کا در میدان سرخ رژه رفتند.
نیروهای هوابرد روسیه نیز با نفربرهای زرهی «ب.ت.ار-82 ای»، «ب.ت.ار-ام.د.ام»، «ب.ام.پ» و «بومرانگ» در میدان سرخ دیده شدند.
پس از آن واحدهای نظامی مجهز به مجموعه های موشکی «پانتسیر-اس.ای» و توپ های متحرک مستا-اس در رژه میدان سرخ شرکت کردند.
واحدهای پیاده و نیروهای هوابرد روسیه هم با تانک های «آرماتا»،خودروهای زرهی ترمیناتور2، نفربرهای زرهی«بی.ام.پ-3»، توپ های خودرو «کورگانتس-25» و «تی-72بی.سی» در رژه میدان سرخ شرکت کردند.
واحد نمونه پلیس نظامی روسیه نیز با خودروهای ویژه مجهز به تیربار تایفون-او و تایفون-کا و واحد گارد ملی روسیه نیز با خودروهای پاترول، اورال و تیگر رژه رفتند.
در این رژه برای نخستین بار سلاح قابل حمل پدافند هوایی جدید به نام 2 اس38 مجهز به سامانه هوشمند، آتشبار جدید تورنادو پیشرفته ترین سلاح از تسلیحات ازنوع کاتیوشا، بالگرد نظامی کم صدای کا-62، هواپیمای تجسسی ای-100 و خودروی تجسسی بدون سرنشین سوراتنیک به نمایش درآمد.
در پایان رژه 74 فروند هواپیما و بالگرد نظامی بر فراز میدان سرخ پرواز کردند.
پیش از پرواز هواپیماها، بالگردهای می-24، می-8، می-26، می-28 ان و کا-52 در قالب چهار گروه برفراز میدان سرخ پرواز کردند.
سپس بمب افکن های دورپرواز توپولف- 160 معروف به قوی سفید و توپولوف-95 ام.اس معروف به خرس و توپولف-22 و بمب افکن های سوخو-34 و سوخو-29 و جنگنده های رهگیر میگ -31 مجهز به موشک های مافوق صوت جدید کینژال و شکاری های سوخو-25 به پرواز درآمدند.
در مجموع 12 گروه هواپیما و بالگرد بر فراز میدان سرخ پرواز کردند.
جنگ در اروپا به طور رسمی در روز هشت ماه می در ساعت 23 به وقت آلمان پایان یافت، اما به علت اختلاف ساعت میان مسکو و برلین، این جشن در روسیه روز 9 می برگزار می شود.
امسال جشن سالروز پیروزی بدون حضور مهمانان خارجی عالیرتبه برگزار شد و روس ها اعلام کردند که به دلیل روند نبودن سالگرد پیروزی از مقامات دیگر کشورها برای حضور در جشن روز پیروزی دعوت نکرده اند.
جشن ˈروز پیروزیˈ بزرگترین جشن ملی روسیه محسوب می شود و از سال 2008 با نمایش پیشرفته ترین جنگ افزارها و تسلیحات ارتش اعم از موشک های قاره پیما و نفربرهای زرهی و مجموعه های پدافند موشکی همراه است.
دولت روسیه از روز جشن پیروزی برای نمایش توانمندی دفاعی و سطح آمادگی نیروهای مسلح این کشور و نیز توانایی صنایع دفاعی روسیه برای ساخت تسلیحات و ادوات نظامی پیشرفته استفاده می کند.
روسیه که از چند روز قبل از آغاز روز پیروزی به استقبال تعطیلات آغاز بهار دومین تعطیلات طولانی در طول سال می رود در سالروز جشن پیروزی رنگ و بوی نظامی و امنیتی به خود می گیرد.
در نقاط مختلف مسکو نیز در طول این چند روز نمادهای مختلف و پرچم روسیه نصب شده است که به پایتخت روسیه حال و هوای جشن ملی می دهد.
با این وجود به دلیل تعطیلات طولانی مدت، به نظر می رسد اکثر مردم مسکو ترجیح می دهند از فرصت بدست آمده و تعطیلات چند روزه برای سفر به بیرون شهر یا خارج از کشور استفاده کنند چرا که پایتخت روسیه در طول تعطیلات رسمی بهاره خلوت تر از هر زمانی بنظر می رسد و به طور مثال فردی ساکن تهران را به یاد روزهای خوب تهران پایتخت ایران در نوروز می اندازد.
اروپام*391*1346**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روسيه مسكو رژه پيروزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۱۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت پیشرفته‌ترین سلاح‌ و سامانه‌های کشف و شناسایی در پدافند

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: نیروی پدافند هوایی ارتش توانسته‌ با اتکا به توان و دانش متخصصان داخلی و با حرکت بر روی لبه‌ فناوری‌های مدرن، به ساخت پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و سامانه‌های کشف و شناسایی، اطلاعاتی، فاوایی و پدافندی دست پیدا کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول، امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد‌ فرمانده‌ نیروی پدافند هوایی ارتش در بیست و ششمین دوره‌ عملی هیئت معارف جنگ، در جمع اساتید، پیشکسوتان و دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش در شهرستان دزفول‌ اظهار کرد: پیروزی قاطع و چشم‌گیر نیروهای مسلح کشور در عملیات «وعده صادق»، بار دیگر ضمن گرم کردن قلوب مسلمین جهان به رهبری خردمندانه‌ فرمانده‌ معظم کل قوا (مدظله‌العالی) نشان از تحقق وعده الهی در خصوص لزوم حسن‌ظن و توکل به اراده‌ پیروزمندانه‌ الهی بود.

وی افزود: مردم متدین، ولایی و قدرشناس جمهوری اسلامی، با انجام این عملیات، احساس غرور کرده و این امر بار دیگر نشان از اهمیت و نقش محوری و کلیدی نیروی پدافند هوایی ارتش در تأمین آرامش و امنیت آسمان کشور و پایگاه‌های زمینی در سرتاسر کشور در طی انجام عملیات مذکور و پس از آن است.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، با بیان اینکه این عملیات، نخستین رویارویی مستقیم نیروهای مسلح ایران با رژیم نحس صهیونیستی ‌است، تأکید کرد: شکست غرور و شوکت پوشالین و دروغین رژیم منحوس صهیونیستی در نخستین رویایی مستقیم این رژیم با نیروهای مؤمن جمهوری اسلامی ایران، نشان داد که نه‌ تنها این رژیم قادر به پیش بردن هیچ هدفی نیست، بلکه از ضعف مفرط این رژیم در برابر آمادگی بی‌مانند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دفع هرگونه تعرض به خاک کشور و حریم امن آسمان سرزمین ایران، پرده برداشت.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در بخش دیگری از سخنان خود، در توضیح دلایل بروز جنگ تحمیلی، بیان کرد: تغییر نظام سیاسی از رژیم پهلوی به جمهوری اسلامی، درگیر شدن ارتش در برخی مناطق مرزی و غائله‌های پیرامونی، انتقام‌جویی آمریکا از ملت ایران و نهایتاً جاه‌طلبی‌های صدام و ماجراجویی رژیم بعث عراق در خصوص قرارداد 1975 الجزایر، از جمله مواردی بودند که به بروز جنگ هشت ساله علیه کشورمان منتهی شد.

وی در خصوص توانایی نیروی پدافند در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: در آغاز جنگ تحمیلی، نیروی پدافند هوایی تنها به برخی سامانه‌های وقت دسترسی داشت ولی با وجود این امر، این نیرو توانست با توکل به خداوند منان و اتکا به توانایی‌های جوانان خود، تمامی عملیات‌های دوران هشت سال جنگ تحمیلی را زیر چتر عملیاتی و پدافندی خود قرار داده و اجازه‌ اشغال حتی یک وجب از خاک پاک میهن اسلامی را به دشمنان خود نداد.

امیر سرتیپ صباحی‌فرد ادامه داد: با آغاز جنگ‌ تحمیلی، دکترین نیروی پدافند هوایی از دفاع هوایی محدود از برخی سایت‌ها و پایگاه‌ها به حضور در نوک پیکان حملات تغییر یافت. به همین دلیل این نیرو، توانست در طی دوران هشت سال جنگ تحمیلی، بیش از یک میلیون و 250 هزار رصد هوایی را به ثبت برساند و در فرایند سرنگون‌سازی بیش از 650 فروند هواپیماهای جنگی دشمن مشارکت فعال داشته باشد.

وی افزود: پاسداری از صدور نفت از جزیره‌ خارک به عنوان مبدأ اصلی صدور نفت کشور و ممانعت از انسداد خطوط هوایی و بسته‌ شدن فرودگاه‌های کشور، از جمله دیگر مواردی بود که نیروی پدافند هوایی ارتش در طی هشت سال دفاع مقدس به انجام آن‌ها مبادرت ورزید.

امیر سرتیپ صباحی‌فرد با بیان اینکه رهبری مدبرانه‌ امام خمینی (ره) و ایثار و ابتکار عمل رزمندگان نیروی پدافند در طی هشت سال جنگ تحمیلی، از جمله عوامل پیروزی نظام جمهوری اسلامی ایران بر دشمن بعثی بود، خاطرنشان کرد: با فراگیری درس‌ها و تجربیاتی که در دوران هشت سال دفاع مقدس به دست آمده است، فرهنگ ایثار، شهادت، ابتکار عمل و خلاقیت سرلوحه‌ تمامی کارکنان پایور و وظیفه‌ نیروی پدافند هوایی ارتش قرار گرفته است.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با تاکید بر اینکه اتکا به توان و دانش متخصصان داخلی و حرکت بر روی لبه‌ فناوری‌های بومی‌سازی شده، راهبرد ارتش برای مقابله با تهدیدات مدرن است، گفت: نیروی پدافند هوایی ارتش توانسته‌ با اتکا به توان و دانش متخصصان داخلی و با حرکت بر روی لبه‌ فناوری‌های مدرن، به ساخت پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و سامانه‌های کشف و شناسایی، اطلاعاتی، فاوایی و پدافندی دست پیدا کند تا هرگونه نگاه چپ و خطا به کشور و حریم زمینی و آسمانی آن را در نطفه خفه کرده و قلب سیاه دشمنان این آب و خاک را نشان گیرد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ساخت پیشرفته‌ترین سلاح‌ و سامانه‌های کشف و شناسایی در پدافند
  • کم رنگ شدن خط قرمز عدم استفاده از تسلیحات غربی علیه روسیه
  • استقرار هزاران نیروی نظامی روسیه در اطراف شهر راهبردی اوکراین/ تنش شدید میان مسکو و کشورهای اروپایی با آغاز رزمایش اتمی روسیه
  • استقرار ده ها هزار نیروی نظامی روسیه در اطراف شهر راهبردی اوکراین/ تنش شدید میان مسکو و کشورهای اروپایی با آغاز رزمایش اتمی روسیه
  • پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد
  • سوئیس: به اوکراین سلاح نمی‌دهیم
  • مسکو: «اوچریتینو» به تصرف روسیه درآمد
  • تمرین روس ها برای رژه روز پیروزی در میدان سرخ | ویدئو
  • اوکراین : جنگنده سوخوی 25 روسیه را سرنگون کردیم
  • زاخارووا: ناتو برای درگیری با روسیه آماده می‌شود