Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس سیاسی گفت: تصمیمات ایران طی چند روز اخیر یک پیام راهبردی بسیار کلیدی را برای اروپایی ها داشت و آن ارتقاء سطح تنش و مطالبات بین ایران و اروپا از موضوع هسته ای، پرونده هسته ای و توافق برجام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هادی امامی کارشناس سیاسی و امور بین الملل در خصوص اعلام مواضع روز گذشته(چهارشنبه) رئیس جمهور  در تقابل با خروج آمریکا از برجام به خبرنگار سیاسی "تیتریک"، گفت: در خصوص این اقدام روز گذشته دولت باید چند نکته را حتما مد نظر قرار د اد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اقدام روز گذشته دولت، تحقق وعده سال پیش رئیس جمهور بود
یک نکته مهم این است که این اتفاق در حقیقت به نوعی تحقق وعده ای است که رئیس جمهور سال گذشته و بلافاصله بعد از خروج آمریکا از برجام، در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که "ایران در مقابل خروج یکطرفه آمریکا از این توافق ، اقدام متقابل انجام خواهد داد" و  در حقیقت اقدام روز گذشته همان وعده سال گذشته رئیس جمهور است و باید به عنوان تحقق وعده سال گذشته رئیس جمهور مورد نظر قرار گرفته شود که چندان هم به تحرکات اخیر مربوط  نمی شود.
 
در این موضوع تردید نیست که بزرگ ترین و تاثیرگذارترین شریک در توافق برجام، برای منافع ایران، ایالات متحده آمریکا بود و خروج او از برجام می توانست این قرار داد را برای ایران بی مفهوم کند.
 
با وجود این که می توان اقدام ایران بعد از یکسال در واکنش به خروج آمریکا زا توافق را دیرهنگام دانست ، اما همینکه مجموعه تصمیم گیر در سیاست خارجه کشور به این نتیجه رسید که اقدام تقابلی را به آمریکا نشان بدهد، خود حائز اهمیت است و دارای برد راهبردی حساسی است.

اقدام ایران به هیچ وجه نقض برجام نیست/ این اقدام می تواند به نوعی شروع فروپاشی قطعی برجام باشد
این کارشناس سیاسی افزود: نکته مهم دیگر این است که رفتار ایران در این مرحله به هیچ وجه نقض برجام محسوب نخواهد شد، بلکه اجرای بندها و مفادی از توافق برجام است که می تواند تداوم و باقی ماندن بر این توافق را تضمین کند،
به این مفهوم که آن زمانی که برجام نوشته می شد طرفین پیش بینی می کردند که در جریان اجرای برجام چنین اتفاقی پیش بیاید و منجر به از بین رفتن سریع توافق برجام شود، بنابراین برای چنین حالتی پیش بینی کردند که هر کدام از طرفین می توانند طی چندین مرحله تعهدات خود را کم کنند.

امامی تاکید کرد که این تصمیم و اقدام دولت، نقض برجام محسوب نمی شود و مقابل موج رسانه ای که از سوی نیروهای ضد انقلاب و دشمنان کشور ایجاد شده است که  القاء می کنند که ایران با این اقدام برجام ر نقض کرده است، اصلا چنین چیزی نیست، اما از این جهت هم دارای اهمیت است که این اقدام ایران می تواند به نوعی شروع فروپاشی قطعی برجام باشد و این پیام را برای اروپایی ها و جهان دارد که ایران شروع نابودی برجام را از سمت خود آغاز کرده است .
همچنین این واکنش نقطه کانونی خواهد بود که اگر ادامه پیدا کند و اگر اقدامی برای تغییر وضعیت موجود ایجاد نشود، بخصوص در ماه های آینده و در مراحل بعدی می تواند منجر به از بین رفتن این توافق تاریخی شود.

افزایش حجم انباشت اورانیوم 3 درصد، پیام راهبردی ایران برای آمریکا
وی افزود: مهمترین پیام راهبردی که این اقدام می تواند برای آمریکا و همه هم پیمانانش در منطقه داشته باشد یک نکته کلیدی است و آن افزایش حجم انباشت اورانیوم 3 درصد با بالای 300 گرم در داخل کشور است.
در چرخه ای که برای سوخت هسته ای و به خصوص غنی سازی 20 درصد که می تواند در حوزه های نظامی استفاده شود، میزان ذخیره اورانیوم غنی شده 3 درصد اهمیت بسیار کلیدی ای پیدا می کند و این ذخایر اورانیوم و اروانیوم غنی سازی 3.5 درصد یک نکته بسیار کلیدی برای ایجاد امکان نظامی برای فعالیت های هسته ای محسوب می شود.
این نکته ای است که حتما در دراز مدت می تواند آمریکایی ها را نگران کند البته این به این مفهوم نخواهد بود که ایرانی ها به سمت سلاح هسته ای پیش خواهند رفت، اما این پیام راهبردی را برای آمریکا خواهد داشت.


افزایش برد راهبردی وضعیت کنونی ایران از سطح برجام
این کارشناس سیاسی گفت: اما تصمیمات ایران طی چند روز اخیر یک پیام راهبردی بسیار کلیدی را برای اروپایی ها هم داشت و آن ارتقاء  سطح تنش و مطالبات بین ایران و اروپا از موضوع هسته ای، پرونده هسته ای و توافق برجام است، هم در صحبت های رییس جمهور و هم در گفتگوهایی که دوستان سیاست خارجی کشور مانند ظریف و معاونینش داشتند چند تا نکته کلیدی از جمله موضوع مواد مخدر، مهاجرت و تروریسم مطرح شد که همه این موارد برد راهبردی وضعیت کنونی ایران را در سطح کنونی و برجام افزایش داد.

این موضوع برای تصمیم گیری اروپایی ها بسیار می تواند تاثیرگذار باشد چرا که اروپایی ها همیشه در طول تاریخ و به خصوص در دوره های بعد از جنگ جهانی دوم از حجم گسترش مهاجرت از منطقه خاورمیانه و آسیا به اروپا در رنج و مشکل بودند، افزایش میزان مهاجرت از خاورمیانه به اروپا می تواند آنها را درگیر مشکلات بسیار بزرگی کند که در نهایت تصمیمات جدی ای بگیرند. همین موضوع که آقای عراقچی گفت که "ایران می تواند در رابطه با خروج اتباع افغانی از کشور تصمیم جدی بگیرد" نکته بسیار کلیدی است، چون غریب به بالای 5 میلیون مهاجر افغانی در داخل کشور داریم که درصد کوچکی از اینها هم می تواند مناسبت سیاسی و سیاست های مهاجرتی اروپا را دچار چالش های جدی و اساسی کند.

موضوع قاچاق مواد مخدر و صدور تروریسم در منطقه هم همیشه برای اروپایی ها کلیدی بوده ، این موضوعات در رابطه با رفتار اروپایی ها با ایران بسیار حیاتی و تاثیرگذار است.


ایران به هیچ وجه اسیر توافقات با برجام نخواهد شد
امامی ادامه داد: نکته ی دیگر اقدام اخیر ایران این پیام را به جهان و به خصوص اروپا و حتی امریکایی رساند که ایران به هیچ وجه اسیر توافقات با برجام نخواهد شد. یک تصور در اروپا و آمریکا شکل گرفته بود که ایران به دلیل برخی تحولات داخلی و برخی گرایش های سیاسی در راستای تنش زدایی و تعامل، تحت هیچ شرایطی حاضر به خروج از برجام نخواهد بود.
این تصور در آمریکایی ها و اروپایی ها باعث شد رویه ای را پیش بگیرند که چندان مطلوب ایران نیست و ایران نتواند منافع خودش را تامین کند و آنها هم به نوعی هر اقدامی که خواستند انجام دهند و یا به تعهدات و وظایف خودشان عمل نکنند، بنابراین اقدام امروز ایران قطعا این پیام را به کشورهای بزرگ دنیا خواهد رساند که ایران تحت تاثیر توافق برجام نیست، در صورتی که منافعش تامین نشود می تواند حتما برجام را از بین ببرد.


در رابطه با زمان اقدام متقابل اندکی انتقاد داریم
این کارشناس سیاسی افزود: البته این نکته هم نباید فراموش شود که می توانیم در رابطه با زمان این اقدام اندکی انتقاد داخلی داشته باشیم، چرا که این اقدام در این سطح و در این حجم، می توانست حتما سال گذشته  و بلافاصله بعد از خروج آمریکا از برجام انجام گیرد و ما یکسال را از دست ندهیم. با اقدام به موقع شاید می  توانستیم مانع بسیاری از این فشارهایی که امروز به ایران وارد شده و تحریم های گسترده ای که به کشور تحمیل شده است، شویم، همچنین این پیام محکم و مقتدرانه ایران به کشورهای دنیا و اروپایی داده می شد، که ایران دستش برای اقدام متقابل پر است و مجموعه تصمیم گیر داخل هم درصورت صلاحدید حتما از اهرم های قدرت خود برای تأمین منافع ایران استفاده خواهند کرد.
 


تصمیم ایران تصور غلط آمریکا را فرو ریخت/ ایران می تواند از این موقعیت در جهت تامین منافع استفاده کند

امامی افزود:  تصوری بخصوص در ایالات متحده آمریکا شکل گرفته بود که ایران با وجود کشورهای اروپایی  در توافق به هیچ وجه امکان نقض برجام را ندارد و قائل به این بودند که آنها می توانند از برجام خارج شوند و تحریم های پیش بینی شده در برجام را کماکان ادامه بدهند و از طرفی ایران تمام تعهدات برجامی خود را متاثر از حضور کشورهای اروپایی و روسیه و چین ادامه بدهد. فردا و از موقعی که این اتفاق کلیدی و اقدام ایران رقم بخورد، این گزاره و این تصور غلط فروخواهد پاشید،  به این صورت که آمریکایی ها به این نتیجه خواهند رسید که حتی با حضور 5کشور غیر آمریکا در برجام، امکان فروپاشی وجود دارد و آنها از امروز درباره تداوم و ادامه داشتن برجام دچار تردید خواهند شد و این تردید به شدت به ایران کمک خواهد کرد که ایران منافع خودر را تامین کند .


دولت ریل گذاری توقف یکطرفه تعهدات را بنا نهاد/ ثابت کردیم که به دنبال سیاست در روابط خارجی خود هستیم
کارشناس بین الملل ادامه داد: ضر ب المثل معروفی در سیاست خارجی وجود دارد با این مضمون که  "اصل عمل متقابل است "، ما در حقیقت امروز ثابت کردیم که به دنبال سیاست در روابط خارجی خود هستیم و اصل عمل متقابل را شروع به ارائه خواهیم کرد.
ریل گذاری که دولت روز گذشته شروع کرد، نشان میدهد که ما در ماههای آینده این پیام را به جهان خواهیم داشت که دیگر رویه یکطرفه ما در اجرای برجام  رقم نخواهد خورد و در صورتی که منافع ما از برجام تامین نشود،  به صورت توافقی مرحله به مرحله تعهدات خود را کاهش خواهیم داد. این در نهایت برای جهان و امنیت جهان می تواند چالش ایجاد کند، چرا که ادبیات و گفتمان توافق، جای خود را به تقابل تنش و رقابت خواهد داد .

این اتفاق سیاست خاری ایران را وارد یک مرحله ای جدی رفت و برگشت خواهد کرد به نوعی که قطعا پس از این اقدام ایران هم اروپایی ها و آمریکایی ها اقدام متقابلی انجام خواهند داد و پیام مشخصی را به ایران ارسال خواهند کرد.
در تقابل آن دوباره ما اقدامی را انجام خواهیم داد و ضرورتا افزایش رفع محدودیت ها هم نخواهد بود و در صورتی که اروپایی ها به سرعت بتوانند  ساز و کار SPV یا اینستکس را محقق کنندُ ما شاید از همین مرحله رفع تعهدات خود هم عدول کنیم و به نقطه 17 اردیبهشت برگردیم.  این تقابل و این بازی شروع خواهد شد و ادامه خواهد داشت و در یک چنین وضعیتی خواهد بود که تازه سیاست خارجی و دیپلماسی بازی با این گزاره های سیاست خارجی مفهوم پیدا می کند و در این حرکت واین جنبشُ منافع طرفین قاعدتا بهتر محقق خواهد شد.



 


نبود انسجام داخلی می تواند در این مرحله برای سیاست خارجی و منافع ملی مضر باشد
امامی افزود: به نظر می رسد علی رغم انتقاداتی که در خصوص زمان این تصمیم دولت و کیفیت آن و چرایی فاصله یکساله باید به وجود بیاید، باید از این اقدام دولت و تداوم آن استقبال و حمایت کرد، چرا که شکاف و نبودن انسجام می تواند در این مرحله برای سیاست خارجی و منافع ملی به شدت مضر باشد و در مرحله ای هستیم که حتما باید از ایران یک موضع مقتدرانه، ثابت و حیاتی گرفته شود . هیچگونه خلل و ضعف پیام منفی از ما به طرفین اروپایی ساطع نشود، زیرا اگر آنها تصور کنند که هیچگونه اجماعی در ایران وجود ندارد، بلافاصله می توانند بحث های داخلی را پیش بکشند و در رابطه با تصمیمات خودشان تجدید نظر کنند یا از حربه وقت کشی استفاده کنند.

وی در پایان افزود: باید به این نکته اشاره کرد که این تصمیم دولت قطعا آغاز یک رویه و آغاز حرکات های این چنینی مختلف خواهد بود، ضرورت دارد که در داخل انسجام و یکپارچکی پشتوانه آن باشد تا مردان دیپلماسی و تصمیم گیران سیاست خارجی با تکیه برآن بتوانند، قاطعانه و مخکم، اتفاقات و تصمیماتی رقم بزنند که منافع ملی تامین شود و طرف خارجی استراتژی خود را تغییر داده  به سمت کاهش فشارها ، انجام وظایف برجامی و به سمت انجام تکالیف جدی خودشان در توافقات پیش برود.


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۱۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت:  جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»