Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@13:43:25 GMT

اهمیت بیانیه برجامی شورای عالی امنیت ملی

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۱۱۹۰۵

اهمیت بیانیه برجامی شورای عالی امنیت ملی

تهران-ایرنا- اهمیت بیانیه شورای‌ عالی امنیت ملی مبنی بر کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی در سالروز خروج ترامپ از برجام و واکنش های جهانی نسبت به این بیانیه؛ در کانون توجه رسانه های داخلی قرارگرفته است.

به گزارش گروه نشریات؛ بررسی امروز پنجشنبه 19 اردیبهشت نشان می دهد که اکثر رسانه های داخلی موضوع اصلی مطالب خود را به اهمیت تصمیم جدید مقامات کشورمان در برجام اختصاص داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب در بیان اهمیت تصمیم ایران مبنی بر مهلتی 60 روزه به اعضای باقی مانده در برجام، چنین نوشتند: 'اخطار و هشدار به طرف‌های باقی مانده در برجام'. از مهم ترین محورهای طرح شده در مطالب این رسانه ها عبارتند:سخنان رییس جمهوری؛ اهمیت نامه رییس جمهوری؛ لزوم اقدام عملی جهت حفظ برجام؛ سفر ظریف به روسیه؛ حمایت داخلی از اقدام دولت؛ رد ضرب‌الاجل 60 روزه ایران از سوی اتحادیه اروپا؛ واکنش‌های جهانی به تصمیم ایران؛ نقش اروپا در حفظ برجام؛ فشار به اروپا با زبان دیپلماتیک؛ سخنان عراقچی و سنگ اندازی های آمریکا؛ تاثیر اقدام ایران بر بازار.
مهم ترین محورهای طرح شده در رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا نیز عبارتند از: تهران سیاست چشم در برابر چشم را در پیش گرفته است؛ سخنان روحانی و بیانیه شورای عالی امنیت ملی؛ واکنش های خارجی به اقدام دولت؛ نقش اروپا در حفظ برجام؛ حمایت از اقدام متقابل ایران در برابر بدعهدی غرب و انتظارات بیشتر از دولت.
رسانه های اصلاح طلب
................................
** سخنان رییس جمهوری
روزنامه شرق تیتر نخست خود را به سخنان رییس جمهوری اختصاص داد و عنوان 'ضرب‌الاجل 60 روزه' را برگزید.
این روزنامه نوشت: رئیس‌جمهوری روزگذشته در جلسه هیئت‌دولت با بیان اینکه امروز (چهارشنبه) 18 اردیبهشت درست یک سال از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام و از زیرپاگذاشتن قطع‌نامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد، گفت: «در چارچوب همین تصمیم به کشورهای مقابل اعلام کرده‌ایم که آنها 60 روز فرصت دارند پای میز مذاکره بیایند و اگر ما پای میز مذاکره با پنج کشور به نتیجه رسیدیم و منافع اصلی ما به‌خصوص در حوزه نفت و بانک به‌عنوان دو منفعت مهم تأمین شد، ما به شرایط قبل یعنی شرایط 17 اردیبهشت 1398 بازمی‌گردیم، ولی اگر در پایان 60 روز ما به نتیجه‌ای نرسیدیم، دو اقدام دیگر را آغاز می‌کنیم».

روزنامه اعتماد نیز در تیتر نخست خود به این موضوع پرداخت و زیر عنوان 'شوک برجامی' نوشت: قطار برجام از مسیر از پیش تعیین شده خارج شد.
روحانی دیروز تاکید کرد که «برجام همچنان پابرجا است» اما «امروز آن روی سکه برجام را نشان خواهیم داد» و «ایران با زبان جدیدی مذاکره را آغاز کرده است» تا همه بدانند «امریکا نمی‌تواند برجام را به برد و باخت تبدیل کند» چرا که «برجام یا برد - برد است یا باخت - باخت.» بنابراین زبان جدید جمهوری اسلامی برای مذاکره با کشورهای عضو یا خارج شده از برجام دیروز رونمایی شد.

روزنامه ایران تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و با عنوان ' روی دیگر برجام' نوشت: ایران به اعضای برجام برای اجرای تعهداتشان 60 روز مهلت داد.

'جراحی برجام' تیتر نخست روزنامه ابتکار است که در این گزارش به سخنان روحانی پرداخته و نوشت: در سالروز خروج آمریکا از برجام، ایران بخشی از تعهدات هسته ای خود را متوقف کرد.

**اهمیت تصمیم ایران
در ستون سرمقاله روزنامه اعتماد یادداشتی با عنوان 'برجام از حرف تا عمل' به قلم 'داوود هرمیداس باوند' منتشر شده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: نامه روز گذشته از سوی رییس‌جمهور ایران را می‌توان یک اخطار و هشدار به طرف‌های باقی مانده در برجام دانست. آنها باید تکلیف خود را در برابر برجام روشن کنند. آنها تعهد خود را به برجام باید به صورت عملی نشان دهند.

'برجام در اغما' عنوانی است که روزنامه آرمان در تیتر نخست خود به کار برده است. در بخشی از این مطلب می خوانیم: به‌نظر می‌رسد این اقدام اخیر ایران موثر افتد و کشورمان را از حالت انفعال خارج کند تا اروپایی‌ها نیز اگر طالب حفظ برجام هستند نه در حرف بلکه در عمل به تعهدات خود عمل کنند.

در ستون سرمقاله روزنامه شرق یادداشتی با عنوان 'نامه‌ای برای نجات برجام' به قلم 'محمدعلی حسینی' سخنگوی پیشین وزارت خارجه، منتشر کرده است. در بخشی از این یادداشت می خوانیم: نامه رئیس‌جمهور به سفرای کشورهای 4+1 چند محور اساسی داشت که عبارت‌اند از: تصریح بر مسئولیت‌پذیری جمهوری اسلامی در قبال برجام و رفتاری مبتنی بر پایبندی بر تمامی تعهدات از ابتدا تاکنون. تأکید بر اینکه نه آغازگر نقض برجام بوده‌ایم و نه آغازگر تقابل و درگیری خواهیم بود اما عزم ما در مقابله با نقض و زورگویی، راسخ و خلل‌ناپذیر است. تأکید بر اینکه در یک توافق چندجانبه بین‌المللی باید تمامی طرف‌ها مسئولیت بپذیرند و هزینه کنند و طبعا از منافع آن بهره ببرند و جمهوری اسلامی هرگز نمی‌پذیرد که دیگران‌ هزینه‌های خود را از جیب ملت ایران بپردازند.

روزنامه شرق در گزارش دیگری نویسد: شاید برخی تصور کنند که این اعلام کاهش تعهدات اقدام مهمی نبوده و نیست. این در حالی است که می‌توان در اهمیت این تصمیم نکات زیادی را گوشزد کرد. برجام به‌عنوان یک توافق جدی، چند پایه مهم دارد که یکی از آنها میزان ذخایر هسته‌ای ایران، تعداد سانتریفیوژها، سطح غنی‌سازی، تحقیق و توسعه و رآکتور آب سنگین اراک و فردو است. هرکدام از اینها به‌عنوان پایه‌های مهم برجام می‌تواند هدف گام‌های ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای‌اش باشد. در‌حالی‌که اروپا، روسیه و چین می‌توانند به‌عنوان اعضای حاضر در برجام، در محدودیت‌های ایجاد‌شده در حقوق ایران از سوی آمریکا، تغییر ایجاد کرده و وضعیت را به حالت قبل بازگردانند. این در حالی است که در نامه رئیس‌جمهور ایران نیز تأکید شده اگر وضعیت فروش نفت ایران به حالت قبل از خروج آمریکا از برجام بازگردد، ایران به تعهداتش بازمی‌گردد.

همچنین در بخشی از یادداشت منتشر شده در روزنامه ابتکار آمده است: در واقع آنچه که ایران دیروز در واکنش به این اقدامات اعلام کرد، استفاده از حق قانونی خود به دلیل نقض توافق از جانب طرف مقابل بود. برنامه‌های پیش‌بینی شده در چارچوب بندهای 26 و 36 برجام بوده و بعید است موضوع خروج از برجام مطرح باشد. کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود، اولین گام ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و همچنین بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای تعهداتشان است. البته این اقدامات یک علامت هشدار به طرف‌های برجام است که اگر بخواهند این توافق پابرجا بماند و به حیثیت و اعتبار حقوق بین‌الملل خدشه وارد نشود باید به تعهدات خود عمل کنند.

'شوک برجامی' عنوان مطلبی است که در تیتر نخست روزنامه اعتماد منتشر شده است. در بخشی از این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد که ایران با دست به مهره شدن در شطرنج برجام، زمین بازی را به خوبی عوض کرده و این دقیقا همان شوکی بود که اعضای باقیمانده در توافق هسته‌ای به آن نیاز داشتند. در یک سال گذشته، روسیه و چین پاره‌ای از تعهدهای خود را اجرا کرده و بخشی را هم هر چند با کندی اما به نحوی پیش ‌برده‌اند و البته در موارد قابل توجهی هم منتظر اقدام اروپا در به راه‌اندازی سازوکار اینستکس مانده‌اند. در چنین شرایطی ایران برای بیدار کردن 1+4 از خواب غفلت و پایان دادن به این تصور که می‌توانند به شکل یک‌جانبه از منافع برجام سیاسی و امنیتی برجام منتفع شوند، انجام دو تعهد خود در برجام را به حالت تعلیق درآورد تا در یک بازه زمانی 60 روزه یا بر این لیست دو موردی دو مورد دیگر هم بیفزاید یا با توجه به تلاش اروپا، چین و روسیه برای جبران یک سال گذشته به عقب بازگشته و تمام تعهدهای هسته‌ای خود را به جا آورد.

** لزوم اقدام عملی جهت حفظ برجام
در ستون سرمقاله روزنامه اعتماد یادداشتی با عنوان 'برجام از حرف تا عمل' به قلم ' داوود هرمیداس باوند' منتشر شده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: اگر برجام بناست به‌طور کلی نادیده گرفته شود به ضرر جامعه بین‌المللی خواهد بود و اثرات بسیار نگران‌کننده‌ای برای منطقه خواهد داشت و حتی احتمال برخوردهای سخت‌افزاری را نیز گسترش می‌دهد. اما بازیگران اصلی برجام تنها اروپایی‌ها نیستند بلکه در سوی دیگر چین و روسیه دو عضو دیگر برجام نیز حضور دارند. اما حفظ برجام تنها با کلمات نباید باشد. آنها اگرچه بر حفظ برجام تاکید می‌کنند، اما برجام تنها بازی با کلمات نیست. بلکه باید اعمالی نیز انجام داد ولی در عمل به مانند اروپایی‌ها از سوی دو کشور اقدامات چندانی صورت نگرفته است. هرکدام در جایگاه اقدام چشمگیری در حفظ برجام انجام ندادند.

روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان 'توازن در اقدام، برای حفظ برجام!' نوشت: اگر طرف‌های پیمان، حقوق و مطالبات ایران را تأمین نکنند، جمهوری اسلامی ایران حق خود می‌داند که بخش دیگری از محدودیت‌های هسته‌ای را معلق کرده، و منتظر اقدام بعدی طرف مقابل بماند. انتظار می‌رود که طرف‌های مقابل، دست به یک انتخاب خرد‌مندانه بزنند و برای تضمین امنیت و صلح، و نیز حفظ برجام، «که مهم‌ترین قاعده فراگیر شدنی در نظام هسته‌ای جهان» است، به تعهدات مضبوط خود اقدام کنند. اگر ایالات متحده در برقراری این توازن کارشکنی کند و یا گروه 2+3، از اجرای وظایف خود استنکاف ورزد، آنگاه، ایران گام دیگری در بسط ید هسته‌ای خود برداشته و شرایط به سمت نقطه صفر، نزدیکتر خواهد شد.
این روند می‌تواند تا آنجا ادامه پیدا کند که ایران حتی ماندن در NPT را هم مورد تجدیدنظر قرار دهد، و آنچه موجب وحشت امریکا شده بود، مجدداً در «آستانه» تحقق قرار دهد! تا این مرحله، جمهوری اسلامی بیشترین خویشتنداری را در مقابل عهدشکنی امریکا، و ترک فعل گروه 5، داشته است. طرف‌های مقابل نیز بیشترین «سیاسی کاری» و تظاهر را برای توجیه بدعهدی خود داشته‌اند.

به گزارش روزنامه ایران 'علی اکبر فرازی'، دیپلمات پیشین در کشورهای اروپایی، در پاسخ به سوالی مبنی بر 'چرا آقای روحانی به مزایای امنیتی برجام برای اروپا اشاره کرد و این اشاره ناظر بر چیست؟' گفت: یکی از موضوعاتی که آقای روحانی به درستی اشاره کرد، بحث امنیتی برجام بود. به این معنی که جمهوری اسلامی ایران برای باقی ماندن روح برجام هزینه بسیاری داده است و این هزینه‌ها، چه مادی و چه جانبازی جوانان ایرانی، در میدان‌های مختلف به اثبات رسیده است. اما این هزینه‌ها باعث شده است که منافع امنیتی آن، نصیب اروپایی‌ها شود. یکی از این منافع و موارد این هزینه کردن، بحث ترانزیت مواد مخدر به اروپا است که از ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی ایران، ایران همواره سد و مانع بزرگی برای ترانزیت این مواد به اروپا بوده.

** سفر ظریف به روسیه
روزنامه شرق در گزارشی به موضوع 'دیدار طولانی ظریف و لاوروف' پرداخته است. به گزارش این روزنامه، ظریف پس از پایان دیدار با همتای روسی‌ خود، در ارزیابی این ملاقات طولانی گفت: «دیدار بسیار خوبی بود. در این دیدار طولانی، آقای لاوروف حمایت کامل خود را از ایران اعلام کرد و گفت ما در کنار ایران ایستاده‌ایم و با ایران همکاری می‌کنیم؛ هم برای تضمین اینکه سایر اعضای برجام به اجرای تعهدات‌شان اقدام کنند و هم برای جلوگیری از سیاست‌های غلط آمریکا.»

همچنین به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری آرتی، سرگئی لاوروف گفت: سیاست‌های غیرمسئولانه دولت آمریکا منجر به «وضعیتی غیرقابل قبول» شده است که ممکن است توافق چندجانبه درباره برنامه هسته‌ای ایران از بین برود.

** حمایت داخلی از اقدام دولت
به گزارش ایسنا، ستاد کل نیروهای مسلح از اقدام دولت حمایت کرد و نوشت: ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای از اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران برای کاهش‌دادن تعهدات هسته‌ای خود در قالب توافق‌نامه برجام قاطعانه حمایت کرد.
روزنامه ایران نیز در مطلبی به حمایت قاطع ستاد کل نیروهای مسلح از تصمیم دولت برای کاهش تعهدات برجامی ایران، اشاره کرده است.

همچنین روزنامه اعتماد در مطلبی به حمایت مسوولان داخلی از «اولتیماتوم ایران»، اشاره کرد و نوشت: با اعلام رسمی توقف بخشی از فعالیت‌های تهران در راستای برنامه جامع اقدام مشترک، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به علاوه وزرا با اعلام حمایت خود از این تصمیم بر لزوم تامین منافع جمهوری اسلامی ایران از این توافقنامه چندجانبه هسته‌ای تاکید کردند. در این بین حمایت قاطع فرماندهان سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی از تصمیم جمهوری اسلامی و اعلام آمادگی تهران برای مقابله با هر گونه تهدید و تحدید خارجی بیش از سایر موارد جلب ‌توجه کرد.

** رد ضرب‌الاجل 60 روزه ایران از سوی اتحادیه اروپا
به گزارش فرارو، اتحادیه اروپا «ضرب‌الاجل» هسته‌ای شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را رد کرد. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که کشور‌های اروپایی روز پنجشنبه 19 اردیبهشت، با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند که با وجود حمایتشان از برجام، اما هیچ ضرب الاجلی را از سوی ایران نمی‌پذیرند. در این بیانیه که به امضای فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه و آلمان رسیده است از ایران خواسته شده که به برجام متعهد بماند.

** واکنش‌های جهانی به تصمیم ایران
به‌ گزارش «اعتماد» در حالی که واکنش‌های کشورهای متفاوت اروپایی در 24 ساعت گذشته از اقدام برجامی ایران محتاطانه و توام با تکرار وعده‌های شفاهی برای حفظ توافق هسته‌ای بود اما پیش‌بینی می‌شود در اجلاس امروز سران اروپا در رومانی به موضوع ایران و واکنش برجامی روز چهارشنبه پرداخته شود. علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که تحولات جدید پیش آمده در پرونده توافق هسته‌ای ایران در جلسه شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا که هفته آینده برگزار می‌شود در دستور کار قرار بگیرد.

روزنامه شرق: در سالگرد خروج آمریکا از برجام، ایران خط‌مشی کاهش تعهدات برجامی خود را در دستور کار قرار داده است. اعلام رسمی این خبر، موجی از واکنش‌های جهانی را در پی داشت.
در ادامه به بخشی از واکنش های منتشر شده در این روزنامه اشاره شده است: 'فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد: گزینه بازگشت تحریم‌ها می‌تواند روی میز قرار بگیرد.'. 'پمپئو: من نامه آنها را دیده‌ام و به نظر عمدا مبهم نوشته شده است. باید صبر کنیم و ببینیم اقدامات آنها چیست؟'. '‌ جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس: اگر برجام کار نکند، پیامدهایی در انتظار ایران خواهد بود'. 'مارک فیلد معاون وزیر خارجه انگلیس: در این مرحله از اعمال مجدد تحریم‌ها صحبت نمی‌کنیم'. 'هایکو ماس وزیر خارجه آلمان: به توافق هسته‌ای پایبند می‌مانیم'. 'نتانیاهو: به ایران اجاره نمی‌دهیم به سلاح هسته‌ای دست یابد'. 'ژنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین: باید کاملا به توافق هسته‌ای پایبند بود'. 'دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین: این تصمیم نتیجه اقدامات نسنجیده آمریکا است'. '‌ جوزف بورل وزیر خارجه اسپانیا: تصمیم ایران در چارچوب برجام است'. 'ابراز تأسف ادگار ریکویچ، وزیر امور خارجه لتونی، از کاهش سطح تعهدات ایران در قبال برجام'.' ریچارد نفیو طراح تحریم‌های ایران در دولت اوباما: امیدوارم مخالفان برجام خوشحال باشند، اگرچه شک دارم'.

** نقش اروپا
در بخشی از یادداشت منتشر شده در ستون سرمقاله روزنامه آرمان می خوانیم: چرا اروپایی‌ها با وجود پایبندی ایران به تعهداتش به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، ناشی از این مساله است که اروپا در بین ایران و آمریکا گرفتار شده است. آنها با برجام و اینستکس در کنار ایران ایستادند و به مقابله با آمریکا پرداختند، اما مقابله نیز حد و حدودی دارد چرا که همه این کشورها در ناتو با یکدیگر متحدند. اروپا نمی‌تواند تمامی ارتباطات خود را با آمریکا نادیده گرفته و فقط به برجام و ایران بیندیشد. آنها بازی را پی می‌گیرند که از طرفی از ایران حمایت کرده و برجام را نگه دارد و از طرف دیگر متحد خود را نیز علیه اروپا تحریک نکنند. لذا اینکه گفته می‌شود اروپایی‌ها توانایی ایستادگی در مقابل آمریکا را ندارند چندان هم سخن دقیقی نیست. چرا که آنها توانایی بزرگی برای موازنه در سیاست خارجی خود دارند. اروپایی‌ها در سیاست خارجی خود به دنبال منافع ملی هستند و خیلی وقت است که خطوط منافع ملی خود را نیز اعلام کرده‌اند. منافع ملی اروپایی‌ها حکم می‌کند که در روابط خود میان آمریکا و ایران توازن برقرار کنند.

روزنامه ایران: صحبت‌های روز گذشته جناب آقای روحانی، بسیار واقعگرایانه و واقع بینانه بود. واقعیت این است که یک سال پس از خروج امریکا از برجام و قول و قرارهایی که اتحادیه اروپا گذاشت، مشخص شد که اتحادیه اروپا نمی‌خواهد بیش از این توان اجرایی از خود نشان بدهد. به جای این توان اجرایی، اروپا سعی می‌کند با گفتار درمانی موضوع را به نحوی اداره کند تا هم جمهوری اسلامی ایران در برجام باقی بماند و هم یکطرفه از مزایای برجام بهره‌مند شوند.

** فشار به اروپا با زبان دیپلماتیک
در بخشی از یادداشت منتشر شده در ستون سرمقاله روزنامه آرمان آمده است: متاسفانه هنوز برخی پی به مانورهای کلامی و تاثیر آن در جامعه و نظام بین‌الملل نبرده‌اند. به این معنی که همین عبارت «خروج از برجام» می‌تواند برای کشورمان نوعی تهدید ایجاد کند. لذا مسئولان و تصمیم‌گیران باید در چگونگی سخن گفتن و ابراز برخی سخنان دقت به خرج دهند. اگر می‌خواهیم اروپا را به انجام تعهداتش وادار کنیم باید به صورت دیپلماتیک با آنها سخن گفت و خواسته‌ها را به طور قاطعانه مطرح کرد، چرا که با زبان تهدید و مانور نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. در خصوص مهلت 60روزه‌ ایران به اروپایی‌ها برای انجام تعهدات نیز بهتر بود اینگونه بیان می‌شد که یا طی 60روز آینده اروپا به تعهدات خود جامه عمل خواهد پوشاند یا اینکه ایران به غنی‌سازی 20درصد اورانیوم خواهد پرداخت. نباید با زبان تهدید صحبت کرد و اینکه از بندهای برجام خارج می‌شویم نوعی تهدید محسوب می‌شود. اگر آن روی سکه را نگاه کنیم ترامپ، بولتون، پمپئو، نتانیاهو و... درصددند که به هر نحوی ایران را مجبور به خروج از برجام کنند؛ حال مسئولان کشورمان نباید با برخی اظهارات این شرایط را برای آنها فراهم و در زمین آنها بازی کنند. امید می‌رود که زبان دیپلماتیک در بین مسئولان گسترش یابد.

** سخنان عراقچی و سنگ اندازی های آمریکا
به گزارش فرارو، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشورمان در توقف برخی از تعهدات برجامی پرداخت.
وی گفت: از ابتدا ترامپ شرایطی را ایجاد کرد که ما خودمان از برجام خارج شویم تا تقصیر خروج از برجام به گردن ایران بیفتد، ولی ایران با درایت و هوشمندی با این حرکت مقابله کرد بعد به شدت تلاش کردند اروپا را با خود همراه کنند. تلاش کردند مذاکرات جانبی را درخواست کنند که ایران با این پدیده انحرافی مقابله کرد و در نتیجه ترامپ به این نتیجه رسید که باید از برجام خارج شود.
ما خروج از برجام را در دستورکار داریم. ایران خروج از برجام را در دستورکار قرار داده، ولی به صورت مرحله به مرحله ولی آمادگی دارد اگر طرف‌های مقابل تعهداتشان را انجام دهند به مرحله قبل برگردد. ایران امروز اعلام کرد به محدودیت خود برای میزان ذخایر خود در آب سنگین و اورانیوم قائل نیست.

** تاثیر اقدام ایران بر بازار
در یادداشت اقتصادی با عنوان 'پالس مثبت بازار به پیام ایران' در روزنامه اعتماد آمده است: اقدام اخیر ایران به ارسال سیگنالی به بازارها می‌انجامد مبنی بر این موضوع که دو طرف دیر یا زود مجبور به حل موضوعات مورد مناقشه می‌شوند و تفاهم نزدیک خواهد بود. از این رو به نظر می‌رسد بازارها با روند صعودی و بهبودی مواجه شوند.

رسانه های اصولگرا
..........................
** سخنان روحانی و بیانیه شورای عالی امنیت ملی
کیهان در صفحه نخست خود به بیانیه شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و زیر عنوان 'ایران به اروپا 2ماه مهلت داد عمل به تعهدات یا پایان برجام' نوشت: شورای عالی امنیت ملی در سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق 60 روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت می‌دهد. اکنون توپ در زمین اروپاست. طرف اروپایی تنها 60 روز فرصت دارد تا تعهدات برجامی خود را انجام دهد. در غیر این‌صورت ایران اجرای تعهدات خود را متوقف خواهد کرد.

روزنامه جوان نیز تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و زیر عنوان ' مقابله گام‌به‌گام ایران با پیمان شکنان' نوشت: گام تقابلی ایران مقابل بدعهدی‌های اروپا و امریکا برداشته شد.
وطن امروز نیز در تیتر نخست خود با عنوان 'بازگشت به اورانیوم' به این موضوع پرداخته است.

** اهمیت بیانیه و تصمیم ایران
'پیام قاطعانه ایران به عهدشکنان برجام' عنوانی است که در ستون یادداشت روزنامه جوان منتشر شده است. در بخشی از این یادداشت می خوانیم: تصمیم شورای عالی امنیت ملی نشان می‌دهد، تهران سیاست چشم در برابر چشم را در پیش گرفته است و پنج کشور باقی مانده در برجام یا در رفتار خود تجدید نظر می‌کنند و عمل به تعهدات برجامی‌شان را آغاز می‌کنند و یا باید منتظر عواقب بدعهدی خود باشند؛ این هشدار شورای عالی امنیت ملی را باید مقامات اروپا جدی بگیرند «در هر زمان که خواسته‌های ما تأمین شود، ما نیز به همان میزان اجرای تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت و در غیراین‌صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله، اجرای تعهدات دیگر را متوقف خواهد کرد.»

**واکنش های خارجی به اقدام دولت
در بخشی از یادداشت منتشر شده به قلم 'حسین شریعتمداری' مدیرمسوول روزنامه کیهان آمده است: واکنش عصبی و توأم با نگرانی شدید سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان‎) نسبت به بیانیه اخیر نیز درخور توجه است و حاکی از هراس آنان در مواجهه با اقدامی است که جمهوری اسلامی ایران اولین گام آن را برداشته است. این واکنش‌ها به وضوح از ضرورت ادامه قاطعانه راه پیش‌روی حکایت می‌کند.

همچنین این روزنامه در ستون گفت و شنود خود آورده است: سه کشور اروپایی بعد از صدور بیانیه اخیر شورای امنیت ملی بد‌جوری عصبانی شده‌اند‌!... خب، پشت قاب بکشند‌! به قول آقای ظریف اروپا حتی به کمتر از یک درصد تعهداتش در برجام هم عمل نکرده است‌!... اعلام کرده‌اند که ایران نباید برای برداشته شدن تحریم‌ها عجله کند‌!.... 2 سال از اجرایی شدن برجام می‌گذرد و 12 ماه است که آمریکا از برجام خارج شده. دیگر از کدام عجله سخن می‌گویند‌؟!

روزنامه جوان در مطلبی به واکنش دبیر کل سازمان ملل به اقدام جدید ایران درباره برجام، پرداخت و نوشت: «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل در واکنش به اقدام جدید ایران درباره برجام، ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای ایران همچنان باقی مانده و آن را پیروزی بزرگ توصیف کرد!
«فرحان حق» سخنگوی گوترش گفت: دبیر کل سازمان ملل همواره بر اهمیت توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرده و آن را پیروزی بزرگ در دیپلماسی و جلوگیری از انتشار تسلیحات اتمی توصیف کرده و برجام را در ایجاد صلح و امنیت در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای موثر دانست.

به گزارش مشرق نیوز به نقل از وبگاه «پولتیکو» «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و عضو حزب دموکرات این کشور از ایالت «کالیفرنیا» در گفت‌وگو با روزنامه «واشنگتن پست» در صبح چهارشنبه به وقت آمریکا، اقدام‌های تازه ایران را «بسیار جدی» خواند.

** نقش اروپا در حفظ برجام
روزنامه جوان در یادداشتی نوشت: اروپا طی یک سال اخیر، نه تنها اقدامی در راستای تأمین و حتی احیای حداقلی منافع ایران در برجام صورت نداده است، بلکه با طرح مسائلی مانند لزوم توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران و همراهی پشت پرده و آشکار با کاخ سفید در پروسه اعمال فشار‌های موشکی و منطقه‌ای بر ایران، بدعهدی خود را در قبال کشورمان به اثبات رسانده است.... اروپا باید بداند از این پس، توپ در زمین آن‌هاست. اگر تمایل به حفظ برجام دارند، اکنون باید پس از یک سال صدور بیانیه و موضع‌گیری سیاسی بی محتوا، حرکتی عملیاتی از خود نشان دهند. هرچند مواضع امروز وزیر خارجه فرانسه و مقامات انگلیسی نشان داد که اروپا قصد دارد در را بر همان پاشنه‌ای بچرخاند که تاکنون می‌چرخانده است.

** حمایت از اقدام متقابل ایران در برابر بدعهدی غرب
به گزارش رجانیوز به نقل از فارس، جمعی از نخبگان، پژوهشگران، نویسندگان، مبتکرین و مخترعین بسیجی طی بیانیه‌ای با اعلام حمایت از اقدامات تلافی جویانه ایران در برابر بدعهدی‌های غرب و آمریکا در برجام آن را در راستای منافع ملی و مثبت ارزیابی کردند که منجر به تغییر معادلات در برجام به نفع ایران خواهد شد.

** انتظارات بیشتر از دولت
در ستون سرمقاله روزنامه سیاست روز آمده است: انتظار پاسخ و واکنش قاطع تری از دولت در مقابل همه اقدامات آمریکا و اروپا بودیم که دیده نشد، شاید باید همچنان در انتظار رفتارهای انقلابی تر از دولت باشیم، اما همین را هم غنیمت می‌شماریم.

در بخشی از یادداشت کیهان می خوانیم: بیانیه دیروز شورای عالی امنیت ملی که خطاب به 5 کشور باقی‌مانده در برجام صادر شده بود، اگرچه اقدامی دیر‌هنگام بود ولی در صورت تداوم می‌تواند شروع قابل قبولی برای خروج دولت از دیپلماسی انفعالی تلقی شود و از این جهت باید آن را به فال نیک گرفت و به دولت برای پیشبرد آن کمک کرد..... صدور بیانیه اخیر، اگرچه «دیرهنگام» بوده است و انگار بعد از 12 ماه فرصت به کشورهای یاد شده، یک مهلت دو ماهه دیگر نیز به آنها داده‌ایم! ولی به عنوان اولین گام و طرح «کف مطالبات» برای خروج از انفعال، می‌تواند شروع قابل قبولی تلقی شود.
پژوهشم**3211**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي برجام بيانيه شوراي عالي امنيت ملي رسانه هاي داخلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۱۱۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه‌های مقاومت در پاسخ مشروع ایران به رژیم اسرائیل دخیل نبودند

نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک تاکید کرد که هیچ‌یک از گروه‌های مقاومت در اقدام مشروع جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به رژیم اسراییل دخیل نبوده و هر گونه ادعا در این باره، مردود است.

به گزارش ایسنا، امیرسعید ایروانی در نامه ای به شورای امنیت در پاسخ به نامه مورخ ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد که به دروغ و با توسل به اطلاعات نادرست اقدام به ایراد اتهامات بی‌اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران کرد ،گفت: جمهوری اسلامی ایران تمامی اتهامات بی‌اساس مندرج در نامه مزبور را صریحاً و قاطعانه رد می‌کند. برخلاف چنین ادعاهای بی‌اساسی، جمهوری اسلامی ایران پیوسته حقوق بین‌الملل را رعایت کرده، به اصول منشور سازمان ملل متحد پایبند بوده و از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تبعیت کرده است. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران از طریق مشارکت سازنده خود در حوزه‌های مختلف، نقش فعالی در ارتقای صلح و امنیت بین‌المللیا یفا کرده است.


وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در مکاتبه‌های پیشین خود در تاریخ ۱۳ و ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۳۰۵-S/۲۰۲۴/۳۴۹)، صراحتاً اعلام داشت که اقدام ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ مستقیماً و به‌طور رسمی توسط ایران و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به‌ویژه حمله نظامی این رژیم در تاریخ ۱ آوریل ۲۰۲۴ علیه اماکن دیپلماتیک کشورم در دمشق، پایتخت جمهوری عربی سوریه، صورت پذیرفته است. اقدام جمهوری اسلامی ایران ضروری، مشروع و کاملاً در راستای حق ذاتی آن برای دفاع از خود ذیل منشور سازمان ملل متحد بود. این اقدام تنها اهداف نظامی را هدف قرار داد و با دقت و با اطلاع قبلی برای جلوگیری از آسیب غیرنظامیان انجام شد.

ایروانی تاکید کرد که هیچ‌یک از گروه‌های مقاومت در اقدام مشروع جمهوری اسلامی ایران دخیل نبوده و هر گونه ادعا در این خصوص، مردود است.

وی گفت: برخلاف ادعای رژیم اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیروهای نیابتی ندارد؛ هیچ فرد، گروه یا ملتی تحت دستور ایران فعالیت نمی‌کند. علاوه بر این، گروه‌های مقاومت، نیابتی نیستند. این گروه‌ها، گروه‌های مشروع و قانونی هستند و تنها به مبارزه با اشغالگری و تجاوز رژیم اسرائیل در غزه، دیگر سرزمین‌های اشغالی فلسطین و همچنین علیه نیروهای اشغال‌گر در دیگر کشورهای منطقه می‌پردازند. بنابراین، تلاش رژیم اسرائیل برای برچسب‌زنی به آن‌ها به‌عنوان گروه‌های «نیابتی»، تنها برای پنهان کردن و توجیه اقدامات تجاوزکارانه وبی‌ثبات‌کننده خود در منطقه است.

نماینده ایران در سازمان ملل اظهار کرد: نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که رژیم اسراییل با چنین سابقه طولانی در نقض آشکار قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، کماکان به‌عنوان مهم‌ترین تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی به‌شمار می‌رود. هرگونه تلاش مذبوحانه این رژیم برای پوشاندن این واقعیت از طریقا اطلاعات نادرست، جریان‌سازی یا ایراد اتهامات بی‌اساس علیه دیگران، بیهوده و بی‌اساس است. رژیم اسراییل نمی‌تواند مسئولیت مستقیم و کامل خود را در قبال کشتار و فاجعه انسانی جاری در غزه که جملگی خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، انکار نماید.

وی افزود: نمونه بارز بی‌اعتنایی مداوم رژیم اسرائیل به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت (۲۰۲۴) است که خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه است. علی‌رغم درخواست‌های صریح شورای امنیت، این رژیم اشغالگر به جنگ بی‌رحمانه خود علیه مردم فلسطین و حملات نظامی خود در رفح ادامه می‌دهد و آشکارا و به‌صورت تحقیرآمیزی خواسته‌های شورای امنیت را نادیده می‌انگارد.

ایروانی گفت: رژیم اشغالگر باید در نهایت مسئولیت کامل عواقب اقدامات خود را بر عهده بگیرد. شورای امنیت باید به اقدامات بی‌ثبات‌کننده و غیرمسئولانه رژیم اسرائیل و همچنین جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین و سایر ملت‌های منطقه رسیدگی نماید؛ این اقدامات تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و توجه فوری و اقدام قاطع شورای امنیت را می‌طلبد.

نماینده ایران در سازمان ملل اتهامات بی‌اساس و لفاظی‌های تحریک‌آمیز نماینده رژیم اسراییل علیه ایران و مقامات عالی‌رتبه کشورمان در جریان نشست مورخ ۱ مه ۲۰۲۴ مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیرامون بررسی تصمیم ایالات متحده آمریکا در خصوص وتوی پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل، را قویاً محکوم و رد کرد و گفت: هدف از این‌گونه ادعاهای بی‌اساس، سخنان نفرت‌انگیز و نیز مقصر دانستن سازمان ملل و مقامات آن، صرفاً منحرف نمودن توجه بین‌المللی از جنایات شنیع و نسل‌کشی مداوم این رژیم آپارتاید علیه مردم فلسطین در نوار غزه است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تلگراف: حزب‌الله با حمایت ایران امنیت را از اسرائیل گرفته است
  • رد ادهاهای رژیم اسرائیل درنامه ایران به شورای امنیت
  • گروه‌های مقاومت در پاسخ مشروع ایران به رژیم اسرائیل دخیل نبودند
  • نامه ایران به شورای امنیت در رد ادعاهای بی اساس اسرائیل
  • نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
  • سفیر ایران در دوشنبه: امنیت در آسیای مرکزی حائز اهمیت است
  • لزوم پایش سلامت و کیفیت روغن خوراکی از مبدأ ورودی روغن خام
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان با دبیر شورای عالی امنیت ملی
  • پایش کیفیت روغن خوراکی از مزرعه تا سفره
  • فرصت ۲ ماهه دستگاه‌ها برای تهیه برنامه عملیاتی امنیت غذایی